Jukka Nisula

Hispano-Suiza lentokonemoottori (selvisi: malli 8Ab, 180 hv)

12 viestiä aiheessa

Vaasan Auto- ja Moottorimuseosta löytyy mielenkiintoinen moottori, nimittäin Vaasan Teknillisessä koulussa ennen opetusvälineenä ollut Hispano-Suiza V8 lentokonemoottori. Museon mukaan se olisi noin vuodelta 1923. Paljon muuta sitten ei tiedetäkään, sarjanumero 11934 löytyy stanssattuna. Samoin koneen pohjassa on lisää numeroita, sain tietää sen myöhemmin, ja täytyy ehkä käydä uudelleen museossa kuvaamassa.

 

Hispano-Suiza on ranskalainen moottori, mutta joku oli väittänyt tätä venäläiseksi kopioksi. Sitä museon väki ei kyllä puoltanut, koska missään ei ole venäläisiä kirjaimia eikä numeroita.

 

Suomessa kyseisen valmistajan moottori eri versioineen oli käytössä mm. seuraavissa koneissa:

 

Stetinin M-15, Spad S.VII (Duks), Fokker D.10, Gourdou-Leseurre B.3, Martinsyde F.4 Buzzard, Caudron C.59 ja Aero A.11.

 

Jos joku sattuu tietämään jotain tämän kyseisen museomoottorin historiasta enemmän, niin olisi kiinnostavaa kuulla.

 

Jukka

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komia kapistus. Malli 8F (1919-1926), veikkaan (magneettojen jalustojen mallin perusteella). Kolmisensataa heppaa. Malli 8Fb täsmäisi ainakin Fokkeriin, Martinsydeen ja Aeroon, eli lienee todennäköisin - 8Fb:tä oli Suomessa aika liuta. Tuntuu erikoiselta, että jostain olisi 8Fb:n neuvostovenäläinen kopio (Deka M-6) Suomeen kulkeutunut.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota... eiköhän Hispano-Suiza tarkoita nimensä mukaisesti Espanja-Sveitsi yhteistyöyritystä. Wikipedian mukaan tehtaat olivat Espanjassa.

 

Lentomoottoripuolella on hyvä muistaa että ranskalaisessa Morane-Saulnier MS 406-hävittäjässä oli moottorina Hispano-Suiza 12Y, teholtaan noin 850 hv. Mutta sepä olikin 12-sylinterinen, joten kuvissa oleva on jokin toinen malli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomoottoripuolella on hyvä muistaa että ranskalaisessa Morane-Saulnier MS 406-hävittäjässä oli moottorina Hispano-Suiza 12Y, teholtaan noin 850 hv. Mutta sepä olikin 12-sylinterinen, joten kuvissa oleva on jokin toinen malli.

 

Ja kun sama moottori hieman kehitettynä valmistettiin Neuvostoliitossa, olikin se tyypiltään Klimov M-105. Mikä taasen päätyi Mörkö- Moranen nokalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota... eiköhän Hispano-Suiza tarkoita nimensä mukaisesti Espanja-Sveitsi yhteistyöyritystä. Wikipedian mukaan tehtaat olivat Espanjassa.

 

Lentomoottoripuolella on hyvä muistaa että ranskalaisessa Morane-Saulnier MS 406-hävittäjässä oli moottorina Hispano-Suiza 12Y, teholtaan noin 850 hv. Mutta sepä olikin 12-sylinterinen, joten kuvissa oleva on jokin toinen malli.

 

Alunperin Hispano-Suiza on espanjalainen tehdas, mutta moottoreita tehtiin paljon myös lisenssillä Ranskassa, Englannissa (Wolseley Viper), Yhdysvalloissa (Wright), Italiassa ja myöhemmin Saksassakin. Neuvostoliitto teki myös kopioita. Ranskassa lentokonemoottoreita valmistettiin vuodesta 1914. Hispano-Suiza tehdas eriytyi emoyhtiöstä omaksi yhtiökseen vuonna 1923.

 

Tässä alla hieman historiaa:

 

1911: Marc Birkigt sets up a Hispano-Suiza plant in Levallois, near Paris, to manufacture automobile chassis and engines.

 

1914: Hispano-Suiza opens another plant near Paris, in Bois-Colombes, to assemble and sell luxury car models manufactured in Spain in the French market. This factory will support the war effort by producing engines for light planes.

 

1916: Series production of aircraft engines, especially for the SPAD VII flown by French ace Georges Guynemer. His squadron is known as La Cicogne (“The Stork”), and this emblem will soon be adopted by Hispano-Suiza in honor of the valiant pilots of the First World War.

 

1919: At the end of the war, Hispano-Suiza enjoys a sterling reputation. It restarts civilian production, looking to develop more innovative new products. The company’s expertise will be applied to cars, planes, boats and trains. Hispano-Suiza introduces the elegant H6 32CV, nicknamed the “French Rolls Royce”, at the first post-war automobile show, and decides to decorate it with the Stork emblem.

 

1923: Hispano-Suiza becomes an independent company, and no longer a subsidiary of the original Spanish company.

 

http://www.hispano-suiza-sa.com/article.php3?id_article=49〈=en

 

Kiitoksia Sepolle moottoriversion tunnistamisesta. :)

 

Jukka

 

EDIT: hyvä linkkivinkki. ;)

 

http://www.hydroretro.net/etudegh/hispanosuiza.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaasan Auto- ja Moottorimuseosta löytyy mielenkiintoinen moottori, nimittäin Vaasan Teknillisessä koulussa ennen opetusvälineenä ollut Hispano-Suiza V8 lentokonemoottori. Museon mukaan se olisi noin vuodelta 1923. Paljon muuta sitten ei tiedetäkään, sarjanumero 11934 löytyy stanssattuna. Samoin koneen pohjassa on lisää numeroita, sain tietää sen myöhemmin, ja täytyy ehkä käydä uudelleen museossa kuvaamassa.

 

Asioista erittäin hyvin perillä oleva tietolähteeni kertoo, että ko. moottori on ollut koneessa 8F9 ainakin 8.1924 - 1.1925. Tämän jälkeen 8F19. Asennettu 19.8.1925 koneeseen 8F20 -> GL-20, jossa ainakin 4.1930 asti. Siis 180 hv Hispano-Suiza, jotta käytetty Gourdou-Leseurre GL-22 (B3) -hävittäjässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asioista erittäin hyvin perillä oleva tietolähteeni kertoo, että ko. moottori on ollut koneessa 8F9 ainakin 8.1924 - 1.1925. Tämän jälkeen 8F19. Asennettu 19.8.1925 koneeseen 8F20 -> GL-20, jossa ainakin 4.1930 asti. Siis 180 hv Hispano-Suiza, jotta käytetty Gourdou-Leseurre GL-22 (B3) -hävittäjässä.

 

Merci!  :)

 

On tämä vaan melkoisen hyvä foorumi... Alle vuorokausi, ja asia selvisi, kiitoksia vaan. Et varmaan pahastu, jos välitän nämä tiedot museolle. Tulee siihen museolla olevaan moottoreiden esittelyvihkoon muutakin kuin "Hispano-Suiza", Ranska, 1923."

 

EDIT: Onko se tarkka malli kuitenkin "8F" vai "Ab", kuten muutama lähde mainitsee Gourdou-Leseurren moottoriksi. ???

 

Wikipedia: Voimalaite 180hv Hispano-Suiza 8Ab

 

Myös tämä: suomalaiset kangaspuut

 

Ja vielä lisää moottorista:

 

Hispano-Suiza 8Ab (180hv) tuli tuotantoon vuonna 1916 korvaten A-tyypin (150hv), jota käytettiin mm. SPAD S.VII-hävittäjässä.

 

lähde: http://groupeaeronefs.free.fr/hist09.htm

 

sekä hyvä linkki: http://www.aviafrance.com/407.htm

 

Siinä mainitaan GL-22 koneen tulleen vuonna 1923 käyttöön. Tuntuisi luontevalta, että Ranskassa tehdyssä koneessa olisi ollut ranskalainen Hispano-Suiza moottorikin.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Onko se tarkka malli kuitenkin "8F" vai "Ab", kuten muutama lähde mainitsee Gourdou-Leseurren moottoriksi. ???

 

Harrin lähteellä tuntuu olevan niin tarkkaa tietoa, että en käy väittämään vastaan. Kenties apulaitejalustoja on ollut liikenteessä useampaa mallia samassakin moottorivariantissa. Lopullinen totuus selviää helposti punnitsemalla - jos kapistus painaa luokkaa 200 kg, se on 8Ab - jos taas yli 250 kg, se on 8F. Myös pituuden voi mitata, 8Ab on 1.25 m ja 8F 30 senttiä pidempi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 8F on näkymä aiheuttanut hieman epäselvyyttä. Sain tällaisen selvennyksen asiaan:

 

Gourdoun moottori oli ainakin Thulinista Hornetiin kirjan mukaan Ab. Lentopäiväkirjoissa, joista nuo päivät ovat, ei ole mainittu tarkempaa tyyppiä (Hispano-Suiza 180-hv 8-cyl. vesijääd. V-moottori tms.)

 

8F noiden päivämäärien yhteydessä viittaa koneiden tunnuksiin, ei moottorin alatyyppiin.

 

EDIT: Luettuaan Sepon selostuksen ja perusteet 8F:stä tietolähteeni kertoo, että mahdollista tietysti on, että Suomessa on ollut 300-hv Hispano samalla numerolla. Jos näin on ollut, niin sitä ei ole käytetty ainakaan Martinsydessä eikä Fokker DX:ssä. Aeroista hänellä ei ole kaikkia moottoreiden numeroita. Sota-arkistoon tarkistamaan moottorikirjoja, joka haluaa viimeisen varmuuden tästä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia molemmille vaivannäöstä. Täytyy käydä uudelleen museolla mittaamassa ja katsomassa, löytyykö  moottorista lisää merkintöjä.

 

EDIT: Kaksi kuvaa jenkeistä Quanticon museossa olevasta 180 HP Hispano-Suizasta. Hyvin samalta näyttää kuin "Vaasan Myllykin"...mm. nuo magneeton kiinnitykset, öljypohjan sivun "pultit", ym. Toki tuo valko-musta maalaus vähän hämää, Vaasan kone on "kiillotettu" puhtaaksi.

 

http://www.wwi-models.org/Photos/Engines/Hispano/index.html

 

Tästä linkistä löytyvät vertailun vuoksi kuvat pienempitehoisesta 150 HP Wright-Hisso 8A:sta (amerikkalainen lisenssimoottori Hispano-Suiza 8A:sta, 150hv ), joka myös muistuttaa hyvin paljon omia kuviani. Erojakin on:

 

http://www.enginehistory.org/nmna.htm

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin vielä varmistamassa ja kuvaamassa Vaasan Auto-ja Moottorimuseossa olevan moottorin. Se on tyyppiä Hispano-Suiza 8Ab, eli 180 hevosvoiman kone, joka on ollut sarjanumeron perusteella Gourdou-Leseurre-hävittäjässä. Se on ranskalaisvalmisteinen, joka ilmenee valokuvista. ;) Kaasutintyyppi on CLAUDEL, joka ilmeisesti on soveltunut 200 hv:n moottoreille saakka, merkinnästä päätellen.

 

Annoin moottorin historiatiedot museolle, ja ne laitetaan moottorin viereen esille. Kiitoksia "salapoliisityöstä" kaikille osallistuneille, eritoten Koskisen Harrille ja Sipilän Sepolle. :) Välitän kiitokset myös Vaasan Auto- ja Moottorimuseon puolesta!

 

EDIT: Lähteeni mukaan Ranskassa valmistettiin vuodesta 1916 lähtien 11.320 kappaletta Hispano-Suiza 8Ab moottoria sekä Englannissa (Wolseley Motors) valmisti vuosina 1917-18 1853 kappaletta samaa moottoria, joka tunnettiin nimellä Wolseley Viper. Käytettiin mm. R.A.F (Royal Aircraft Factory) SE-5a-hävittäjässä.

 

Jukka

 

"Made in France", tekstiä ja sarjanumero 11934 öljypohjan takaseinästä.

[ attachment removed ]

 

ARIES 11934 AJOURE. Moottori on Ariesin tehtaan (Ranskassa) valmistama. Valmistus tehtaalla alkoi v.1918.

[ attachment removed ]

 

8 Ab= moottoriversio stanssattuna

[ attachment removed ]

 

sylinterien (pakosarjan) välissä oleva merkki

[ attachment removed ]

 

sarjanumero 11934 ja moottorin tyyppi 8Ab moottorin takaosasta

[ attachment removed ]

 

kaasutin: CLAUDEL, LEVALLOIS-PERRET, Patent.D.R.P., Brevete S.G.D.G, 200 HP. (Levallois sijaitsee Pariisin lähellä, sama paikka jonne perustettiin Hispano-Suizan tehdas v.1911). Moottorityypissä käytettiin myös Zenithin valmistamaa kaasutinta, huom.

[ attachment removed ]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä vähän tietoa Hispano-Suiza-yhtiön alkuvaiheista:

 

Bill Gunstonin kirjassa "World Encyclopedia of AERO ENGINES" on mainiota detaljitietoa Hispano-Suizasta. Yhtiön kansallisuuden toteaminen ja alkuperä on todella monimuotoinen ja hankala. Nimi Hispano-Suiza merkitsee "Espanjalais-Sveitsiläinen, ja tulee siksi, koska yhtiön perustaja Marc Birkigt oli kotoisin Sveitsistä. Mutta kansalaisuudestaan huolimatta hän perusti Hispano-Suiza yhtiön vuonna 1904 Espanjaan Barcelonaan. Keväällä 1911 hän perusti tehtaan Ranskaan Levallois-Perretiin Pariisin lähelle ja Bois-Colombesiin hieman myöhemmin. Täällä alkoi lentokonemoottorien valmistus 1914-15, ja yhtiö "itsenäistyi" hiljalleen Espanjan emoyhtiöstä, ja vuonna 1923 kokonaan.

 

Vuonna 1918 Ranskassa moottorien lisenssivalmistus aloitettiin seuraavissa tehtaissa: Aries (jossa Vaasan moottori ilmeisesti on valmistettu), Ballot, Brasier, Chenard & Walcker, Delayney-Belleville, De Dion Bouton, Doriot-Flandrin-Parant, Fives Lille, Leflavie et Cie, Mayen, Peugeot, SCAP ja Voisin.

 

Italissa lisenssivalmistus oli Nagliatalla, Englannissa Wolseley Motorsilla, Yhdysvalloissa Wright-Martinilla, Espanjassa Hispano-Suizalla, Venäjällä National Arsenal in Czarist-yhtiöllä ja Mitsubishilla Japanissa.

 

Nämä yllä mainitut tehtaat valmistivat aikoinaan Hispano-Suiza-lentokonemoottoreiden eri versioita yhteensä useita kymmeniä tuhansia, neljä-viisikymmentätuhatta on aika lähellä oikeaa määrää.

 

EDIT: Pelkästään neuvostoliittolainen Klimov Moskovassa valmisti myöhemmin Hispano-Suizan 12Y-lisenssiversioita yhteensä huikeat 129.000 kappaletta vuosina 1935-1947. Eniten valmistettiin 1260-hv mallia VK-105PF.

 

Hispano-Suiza-yhtiö yhdistettiin joulukuussa 1968 SNECMAAN.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään