32 viestiä aiheessa

Tällainen Varig Charter -tekstillä varustettu Boeing 767-300ER PP-VTC rullaili sunnuntaina Lissabonissa kohti lähtöpaikkaa oman koneeni ollessa lähtökiidossa.

[ attachment removed ]

Tuo ei tietenkään mitään todista, koska www.airfleets.net mukaan ko. kone on vuokrattu EuroAtlantic Airwaysilta, joka on portugalilainen yhtiö. Sama kone oli kentällä parkissa jo lauantaina.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaus numero 21 allaolevassa a.netin keskustelussa kertoo eilisen tilanteen niistä lennoista, mitkä on vielä lennetty.

 

Varigin ongelmahan on tyhjän kassan ja edestakaisin vellovan konkurssikäsittelyn lisäksi se, että koneista iso osa on groundattu tai määrätty palautettaviksi leasingyhtiöille, ja polttoaine ja laskeutumismaksut pitää maksaa käteisellä, ja velkataakka on niin suuri, ettei kukaan kai vakavissaan aio MAKSAA siitä, että saa yli 3 miljardin dollarin velat niskaansa.

 

Suora konkurssi, jossa velat nollautuvat, on monen mielestä paras ratkaisu.... Anyway:

 

http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2860676/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentelee miten kykenee, kyllä, mutta uusia lippuja kuulemma myydään vasta kentällä JOS lento näyttää lähtevän.

 

Ja SMiles-frequent flyerohjelmaan osallistuneet ihmiset yrittävät saada kerätyt mailit lennettyä ennen konkurssia. Joten kassaan ei taida tulla paljonkaan uutta rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin on varaosakauppa käynyt. :D

 

Siellä olisi lussubussin tilallekin pari ykstoistasta. Nyt kansaliike pystyyn niiden saamiseksi AY:lle lussubussien tilalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siellä olisi lussubussin tilallekin pari ykstoistasta. Nyt kansaliike pystyyn niiden saamiseksi AY:lle lussubussien tilalle!

Finnair on äkkiä samassa tilanteessa kuin Varig jos se rupeaa maksamaan noiden koneiden kunnostamisen lentokuntoon.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Triplat ja VQ-alkuiset ykstoistaset Helsinkiin heti! ;) eikä enää tarvita mitään Airbusin tekeleitä.

Ilkka, olen hämmästynyt... Luulin että A340 on lempparikoneesi! :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisin lukea a.netin aikaisemmista ketjuista, että Varigin MD-11:t ovat jo menossa/rekisteröity UPS:lle. Siis lähinnä ne, jotka ovat vielä lentokunnossa.

 

Voin muistaa väärinkin.

 

Kuitenkaan muistaakseni Varig ei omista niistä yhtään, vaan kaikki kuuluvat leasingyhtiöille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Triplat ja VQ-alkuiset ykstoistaset Helsinkiin heti! ;) eikä enää tarvita mitään Airbusin tekeleitä.

 

Meinaatko, että Helsinki-Vantaan monitoreissa ei ole vielä tarpeeksi näitä tekstejä?

 

13.gif

 

4.gif

 

;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brasilialaisen  lentoyhtiö Varigin eilen 17. heinäkuuta Rio de Janeirossa pidetty velkojien kokous hylkäsi Volo do Brasil Ltd (Varig Log) -yhtiön tarjouksen Varigin haltuunotosta ja samalla suunnitelman yhtiön pelastamisesta. Brasilialaiset saamamiehet olisivat Volo do Brasilin tarjouksen hyväksyneet, mutta kansainväliset leasingrahoittajat GE Capital kärjessä äänestivät ehdotusta vastaan.

 

matkaviikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varigin asiassa on ollut monta mutkaa matkassa.

 

Esim. moottoreita on jouduttu vaihtamaan koneesta toiseen, ja osa moottoreista on leasattu eri yhtiöiltä (mm. GE) kuin koneet, ja kaikki ulkomaiset leasingyhtiöt näyttävät haluavan omansa takaisin, mikä ei ole toisaalta ihme, koska uudet asiakkaat ovat jo jonottamassa mm. MD-11-koneita (UPS, FedEx, Aeroflot Cargo jne) ja 737-koneita, ja triplaseiskoillekin olisi ottajia...

 

Ja milläs palautat koneet, jos moottorit on poistettu?

 

Lisäksi Varigin tapaus näyttäisi olevan Brasilian ensimmäinen konkurssisuojaoikeusjuttu, joten ennakkotapauksia ei ole ja asialle määrätty tuomarikaan ei osaa päättää juuri mihinkään suuntaan.

 

Nyt siis VarigLog-osapuoli yrittää vakuuttaa tuomarille, että velkojienkokouksen äänestystulos pitäisi jotain syystä mitätöidä, ja tuomarin odotetaan vielä tekevän tänään päätöksensä puoleen tai toiseen. Joten juttu voi vielä venyä vähän aikaa, mutta Varigin maine yhtiönä on kyllä totaalisesti mennyttä ja jenkkiläiset sekä eurooppalaiset yhtiöt odottavat kieli pitkällä saavansa Varigin kansainväliset reitit, mitä taas vaikeuttaa se, että reiteistä eri maiden välillä on ilmeisesti kahden valtion keskinäisiä sopimuksia ja reittien avaamiselle/lisäämiselle tarvitaan Brasilian liikenneministeriön suostumus, sopimusten rukkaaminen tai jotain vastaavaa.

 

Väitetään, että Varigin omistajat, siis Varigin omien työntekijöiden säätiö tjsp, katsoivat vain omaa etuaan viime vuosina ja unohtivat yhtiön edun. Nykymaailmassa ei yritysdemokratialla taida pärjätä, vaan johdossa pitää olla kivenkovia bisnesmiehiä, jotka leikkaavat turhat löysät ajoissa pois.

 

Sääli perinteikästä yhtiötä. Yhden kerran olen aikoinaan Varigin kyydissä ollut, 70-luvulla, eikä todellakaan ollut mitään valittamista, päinvastoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hohhoijaa, homma mutkistuu:

 

A.netistä poimittujen väitteiden mukaan oikeus on kumonnut (aika pikaisesti, jos minulta kysytään) velkojienkokouksen päätöksen olla hyväksymättä Varigin uudelleenorganisointisuunnitelmaa ja uusi huutokauppa pitäisi oleman torstaina eli huomenna.

 

Syitä, miksi velkojienkokouksen äänestystä ei hyväksytty:

 

Ensinnäkin väitettiin, että GE ja GECAS ovat osa samaa yhtiötä ja olisivat saaneet äänestää vain yhdellä äänellä.

 

Toiseksi väitettiin, että yllämainitut velkojat ovat jo kesäkuussa itse asiassa myyneet/siirtäneet "epävarmat saatavat" rahoitusyhtiö/pankki JP Morganille, joka taas on myynyt ne "roskasaatavat" eteenpäin joillekin nimeämättömille tahoille.

Ja siitä syystä, koska GE ja GECAS eivät enää olekaan Varigin velkojia, niin niiden edustajat eivät olisi saaneet lainkaan äänestää velkojienkokouksessa.

 

Huhut kertovat sitten, että nämä saatavat olisivat siirtyneet JP Morganilta Varigin kilpailijoille (TAM ja GOL), jotka tietysti äänestävät Varigin uudelleenjärjestelyä vastaan.

 

Ja kuulemma tuomari ei voi julistaa Varigia konkurssitilaan, koska kukaan velkoja ei ole vaatinut konkurssia. Oletan, että jos joku velkoja vaatii konkurssia, niin sen velkojan maksettaviksi tulevat konkurssimenettelyn oikeuskustannukset, mitä kukaan ei halua vapaaehtoisesti maksaa?

 

Siis luvassa sarjaamme "Varigin konkurssi vai eikö konkurssi" osa 16X huomenna...tai sitten jatkuu myöhemmin uuden tuotantokauden jaksoilla  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, sillälailla.

 

Aikaisempien tietojen mukaan Varigin suurin velkoja on itse asiassa Varigin työntekijöiden eläkesäätiö, jolla olisi saatavia Varigilta noin 1 miljardi dollaria eläkkeiden maksamisesta puuttuvaa rahaa. Eivätkä työntekijät ole saaneet palkkojaankaan muutamaan kuukauteen.

 

Kun maine on mennyt eikä koneita ole, ja niitä on varmaankin jatkossa aika vaikea saada leasingyhtiöiltä, niin aika paljon töitä pitäisi tehdä, jotta karsituilla lennoilla ja reiteillä saataisiin aikaan voittoa se 1 miljardi dollaria, jolla eläkkeet saataisiin maksetuksi. On se miljardi taalaa aika paljon rahaa.

 

Eivätkä kaikki Varigin työntekijät millään tule saamaan pitää työpaikkojansa.

 

Toivotan onnea jatkossa...Sitä tulevat tarvitsemaan. Muiden muassa Air France on jo ehtinyt lisätä codeshare-yhteistyötä brasilialaisen TAMin kanssa Euroopan lennoilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään