Guest JH2005

MD-80 poistui

73 viestiä aiheessa

Nyt se sitten tapahtui. Muutama kuva ilman selityksiä.

Laittakaa omianne vaan perään, porukkaa oli kameroiden kanssa paikalla paljon.

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä muutama kuva lennolta. Arlandassa portilla 64 Helsinkiin lähtevät matkustajat otettiin vastaan hanurimusiikilla ja lentoemännillä oli 1980-luvun perinteiset virka-asut.

[ attachment removed ]

Asiaankuuluva teksti koneen ovenpielessä.

[ attachment removed ]

Turistiluokan ateria poikkesi normaalista Tukholma-Helsinki -lennosta.

[ attachment removed ]

Ensimmäisellä ylilennolla EFHK:lla kiersimme Leko 7:n itäpuolelta.

[ attachment removed ]

Sen jälkeen kävimme kääntymässä Kehä III:n eteläpuolella ja lensimme rahtialueen yli VIP President -terminaalin jäädessä koneen oikealle puolelle.

[ attachment removed ]

Suihkutus koneen sisältä katsottuna.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo hienoja kuvia kaikilta. Näin se aika aina päättyy. Toivottavasti tämä LPC saa sitten hyvän uuden kodin.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen oli Harri meininki lennolla? Oliko mukana paljon toimittajia vai oliko suurin osa normaaleja matkustajia? Kuuluteltiinko "viimeisestä lennosta" paljon ja mitä normaali kansa tykkäsi ylilennoista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken kaikkiaan hieno päivä, vaikka pieni haikeus onkin päälimmäisenä tunteena...

 

1. Juhlakalu kuvattuna Embraerin ikkunasta aamulla

[ attachment removed ]

 

2. Finnairin MD-80 kone saapuu viimeistä kertaa Tukholmaan

[ attachment removed ]

 

3. Viimeisen lennon kippari Markku Arjamaa odottelee koneen ohjaamossa. Lento oli samalla lentäjien viimeinen lento Finnairilla

[ attachment removed ]

 

4. Lennolla

[ attachment removed ]

 

5. Kaarretaan viimeistä kertaa finaaliin

[ attachment removed ]

 

6. Oma versioni suihkutuksesta koneen sisältä nähtynä

[ attachment removed ]

 

Kiitos ja näkemiin MD-80!

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko noi suihkutukset kunnian osoitukset!?

 

Surullista kyllä! Minne MD:t siirtyvät nyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkälainen oli Harri meininki lennolla? Oliko mukana paljon toimittajia vai oliko suurin osa normaaleja matkustajia? Kuuluteltiinko "viimeisestä lennosta" paljon ja mitä normaali kansa tykkäsi ylilennoista?

 

Toimittajia oli mukana kymmenkunta, ja foorumi oli hyvin edustettuna, meitä taisi olla peräti kuusi. Menimme Tukholmaan jo aiemmalla lennolla ja saimme siten kuvatuksi loungesta käsin LPC:n saapumisen terminaaliin siellä.

 

Helsinkiin päin kone oli ilmeisesti viimeistä paikkaa myöten loppuunmyyty. Mukana oli esimerkiksi joku japanilaisryhmä, jolle tapahtuma oli varmastikin hyvin suuri yllätys. Takariveillä näytti olevan myös joku konefanaatikkojen pieni ryhmä, joista en kuitenkaan ketään tunnistanut. Median lisäksi oli mukana myös runsaasti Finnairin kutsumia vieraita, ilmeisestikin konetyypin kanssa tekemisissä olleita henkilöitä. "Tavallisia" matkustajia oli kuitenkin reilusti yli puolet kaikista.

 

Tavalliset matkustajat eivät varmastikaan portilla vielä tienneet mistä oli kyse. Yksi ruotsalainen sitä kysyikin minulta. Tietenkin kaikki kielitaitoiset ymmärsivät asian ovenpielessä olleesta tekstistä ja asia kuulutettiin myös heti lähdettäessä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Myös lentoemäntien perinteisistä virka-asuista kuulutettiin.

 

Historiallinen lento nousi ilmaan kello 12.07 paikallista aikaa Arlandan radalta 19R. Minusta tuntui, että lentokorkeus oli hieman normaalia matalampi joten matkustajat saattoivat nauttia juhla-aterian lisäksi pilvettömässä säässä hienoista saaristomaisemista. Ennen lähestymisen aloittamista lennon kapteeni Markku Arjamaa kuulutti kolmella kielellä saaneensa lennonjohdolta luvan kahteen kunniakierrokseen Helsinki-Vantaalla. Ennen sitä lensimme kuitenkin Helsingin keskustan yli ja Vuosaaren kohdalla käännyimme kohti 22L:ää. Ensimmäisellä ylilennolla kaarsimme vasemmalle ja ohitimme Leko 7:n itäpuolelta. Toiseen suuntaan lensimme terminaalien itäpuolelta ja sen jälkeen tulimme laskuun klo 13.59.

 

Harvoin on koneessa laskun jälkeen kuulunut taputuksia niin pitkään kuin nyt. Ainakin jotkut tavallisista matkustajista olivat kuulemma suuresti nauttineet matalista ylilennoista, mutta voi tietenkin olla, että joitakin kaartelu matalalla on pelottanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yheltä kaverilta ei ainakaan yritystä puuttunut ;D ;D

..mutta kuvat olivat normaalikuraakin huonompia. Ehkä juuri siitä yrityksestä johtuen? Poistun takavasemmalle häpeämään..  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvoin on koneessa laskun jälkeen kuulunut taputuksia niin pitkään kuin nyt. Ainakin jotkut tavallisista matkustajista olivat kuulemma suuresti nauttineet matalista ylilennoista, mutta voi tietenkin olla, että joitakin kaartelu matalalla on pelottanut.

 

Pohdimme siinä lennolla, että tällaisen lennon kyseessä ollessa ei liene moukkamaista taputtaa laskun jälkeen, ja niin sitä sitten annettiin mennä  :laugh:

Se takarivin konefanatikko porukka taisi olla id-matkustajia, ja jos oikein ymmärsin moottorikorjaamon suunnalta...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno lento tuo ollut. HIeno homma. Ikävä vaan tulee näitä Mädäreitä.  :'( Toisaalta tuo SAS on onneksi MD-80 voittonen firma...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja pari huonoa kuvaa lisää täysamatöörin kamerasta :-[

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minne MD:t siirtyvät nyt?

 

LPC:n uusi koti taitaa löytyä naapurimaasta FlyNordicilta vaikka sitä ei vielä tänään aivan suoraan sanottukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on ohilennosta ja laskusta kuvat.

 

Onnistuin nämäkin munaamaan, mutta antaa mennä tällä kertaa. :)

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Morjens vaan. :-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama itse napsasemani kuva hallin takaata.  Vesisuihku tuli yllättäen, mutta ei pyytämäti vai miten se menikään. Ja eikun juosten paikalle.

Varovaisesti arvioiden 40% paikalla olleista oli jossakin vaiheessa kamera kädessään.

 

Omia kuvia:

 

Leko seiskan pihalla kävi kuhinaa ja väki odotteli milloins se itse juhlinnan kohde tulee ja tulihan se sieltä.

[ attachment removed ]

 

Kääntyy... ja katos muutama muukin kuvaa itse juhlakalua.

[ attachment removed ]

 

Ja pitihän joittenkin päästä ihan viereen seisoskelemaan

[ attachment removed ]

 

Jaahas, se siitä. Kai sieltä kohta joku ulos tullee.

[ attachment removed ]

 

Ja tulihan sieltä.

[ attachment removed ]

 

Että sellainen teksti...

[ attachment removed ]

 

Ja ennen kuin luodon poika poistui paikalta firman pakulla niin vielä yksi heittolaukaus.

[ attachment removed ]

 

Pahoitteluni kuvien huonolaatuisuudesta. Taattua pokkarilaatua  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen kapu sanoi muutaman sanan ja esitteli muistaakseni lennon miehistön yleisölle. Myöskin lauma muita md-80 lentäjiä tuli lavan eteen. Muusta en osaa sanoa kun oli samaan aikaan OH-LGB:n siivoamisen siivoaminen lopuillaan eli pakattiin pakua ja piti kadota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivasti on kertynyt kuvia, mutta tilaa on vielä mm. miehistöstä, lokikirjanluovutuksesta....ym. Älkää pantatko kuvianne, kaikki vaan mukaan kuviaan näyttämään. Kaikki foorumilaiset eivät olleet paikalla, joten lisää kuvia. Tämähän ei ole airlinersnet eli ei ole laatuvaatimuksia tietääkseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneen kapu sanoi muutaman sanan ja esitteli muistaakseni lennon miehistön yleisölle. Myöskin lauma muita md-80 lentäjiä tuli lavan eteen. Muusta en osaa sanoa kun oli samaan aikaan OH-LGB:n siivoamisen siivoaminen lopuillaan eli pakattiin pakua ja piti kadota.

 

Lavan kummalekin puolelle tuli "valon sammuttajat" eli viimeiset MD-80 ryhmän lentäjät. Aluksi koneen kapteeni puhui, ja luovutti koneen lokikirjan lentotoiminnanjohtajalle. Hän puolestaan luovutti kirjan oman puheensa jälkeen tekniikan edustajalle, joka piti oman puheensa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lokikirja kipparilta lentotoiminnanjohtajalle...

[ attachment removed ]

 

ja tekniikan edustajalla.

[ attachment removed ]

 

Kiire on ohi, miljoonat matkustajat kuljetettu, aikakausi päättynyt. Uusi tulevaisuus edessä.

[ attachment removed ]

Juha.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on hienoja kuvia! Ottiko kukaan videota ylilennoista?

 

5. Kaarretaan viimeistä kertaa finaaliin

Kulomäki, Maauunintie. Tuosta suunnasta tulee ihan kiva lentorata 22L:lle. 8)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisellä ylilennolla EFHK:lla kiersimme Leko 7:n itäpuolelta.

[ attachment removed / expired ]

Onkos DHL muuttanut rahti 2:lta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla