Guest JH2005

MD-80 poistui

73 viestiä aiheessa

Onkos DHL muuttanut rahti 2:lta?

 

On. Eli uudet toimitilat ovat Katriinantien varressa ja koneet ovat parkissa 8-platalla, josta rahti kuljetetaan kenttäalueella erityistä rahdinkuljetustietä pitkin muutaman kilometrin matka uusiin toimitiloihin. Rahdinkuljetustie kulkee Katriinantien ali.

 

EDIT: Tässä linkki DHL:n tiedotteeseen http://www.dhl.fi/publish/fi/fi/information/customer/News/20060529.high.html. Tullimiehentielle on vielä jäänyt DHL:n toimisto, mutta DHL Expressin lentopikakuljetusterminaali muuttanut Tullimiehentieltä Viinikkalaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiire on ohi, miljoonat matkustajat kuljetettu, aikakausi päättynyt. Uusi tulevaisuus edessä.

[ attachment removed / expired ]

Juha.

 

Ikinä lentänyt tuolla koneella, mutta silti huono fiilis kun kaunokainen lähtee :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia porukka ottanut, tulee ihan kyynel silmiin (en päässyt paikalle, kun piti olla myymässä matkoja matkatoimiston tiskillä).

 

Ja erittäin ilo nähdä myös vanhan kotikyläni (Monninkylä Askolassa) oma edustaja juhlissa (lentotoiminnanjohtaja H. Bjurström)  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisen "matalalähestymisen" aikana kone räimäisi tornia (ei ollut radioliikenteen perusteella aivan suunniteltua). Kone oli koko manööverin ajan Helsingin tutkalla 119.1, ja Suomea puhuttiin ilmailukielenä. Tornin ohituksen jälkeen tutka ilmoitti, että kohta meillä on kaksi "entistä md-80 lentäjää", siis huumorilla. Tosin en silloin tiennyt että lento oli todellakin viimeinen myös lentäjille (ainakin Finnairilla). Lemminkäiseltä tuli seurattua koko "sirkushuvi", kuten Mikko J Köykkä asian ilmaisi kuvauksensa lomassa.

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä MD-80-sarjan poistuminen on varmastikin isoin juttu pitkään aikaan. DC-9-sarjahan on ollut Finnairin kulmakivi erittäin kauan ja nyt sen aikakausi Finnairissa päättyi. Liekö jopa pisimpään yhtiön käyttämä konesarja? Seuraava vastaavan kaltainen tapahtuma koetaan varmastikin sitten Airbus A320-sarjan poistuessa hamassa tulevaisuudessa. Toisaalta myös MD-11:n käytön loppuminen on varmastikin kova juttu, sillä se päättää sitten lopullisesti Finnairin McDonnell Douglas-aikakauden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

119.1

Pieni korjaus, tulolla 119.9. Tornille sitten tuota varsinaista lähestymistä tehdessä. Kun kiitotie oli vapautettu, ilmoitettiin groundille: "Finnair 640, MD80, Runway 22L vacated, last time in Finnair colors."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lemminkäiseltä tuli seurattua koko "sirkushuvi", kuten Mikko J Köykkä asian ilmaisi kuvauksensa lomassa.

 

T: Mika

 

Sirkushuvia kansalle todellakin. :) Kävivät vähän pyörimässä kentän päällä, viimeisen kerran kunniaksi Harmi vaan ettei yhteys ollut iloinen. Toivottavasti jossain joku virallinen luvan saanut taho nauhoitti radioliikenteen, sitä oli hauska seurata.

 

Toiseksi viimeistä kertaa

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Kävi vähän räimimässä, kurkaamassa tornia Top Gunin tyylin. Aluksi ihmeteltiin Mikan kanssa että häh, mikä matalalästyminen 04 leftille. Raju kroppi.

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Viimeistä kertaa Finnairin väreissä

[ attachment removed ]

 

A fine era just ended.  :(

[ attachment removed ]

 

Kehtaisinko pyytää Jukalta jotain ruiskutuskuvaa isompana arkistoon (am.ibest[at]gmail.com)? Ei tullut mieleenkään että seiskahallin bileitä ylettyisi kuvaamaan.

 

Nintendot voittivat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Väki odottelee juhlakalua kun paloautojen armada ajaa ohitse. Tuolla hetkellä tuntui kuin koko kenttä olisi pysähtynyt hetkeksi aikaa.

 

[ attachment removed ]

 

OH-LPC Teknisen alueen yläpuolella. Rohkeimmat ovat löytäneet katselupaikat katolta.  :)

 

[ attachment removed ]

 

Sitten kävikin vanhan-aikaiset, eli pokkarista loppui paristot. Onneksi täällä on jo paljon ja hyviä kuvia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Melkein hävettää laittaa tämmöstä kuraa mädäristä tänne, mutta kohde kai tässä on pääasia eikä itse kuva ::)

 

 

1. Tässä lähdetään Tukholmaan viimeistä kertaa (ainakin Finnairin väreissä) ja legendaarinen savuvana seuraa perässä

[ attachment removed ]

 

2. Hieman lähempää... ja nyt alkaa piinaava odotus... :P

[ attachment removed ]

 

3. Kunniakierroksella. Aika takakenossa teki kiekkansa :P

[ attachment removed ]

 

4. Ja viimeinen kuvani Finskin mädäristä :'(, liian kaukaa, lämpö väreilee, yritetty epätoivosesti tehdä kuvaa... ei onnistunut, mutta fiilis on, ja pysyy, -kauan eläköön MD-80-!! 8)

[ attachment removed ]

 

Kiitos ja anteeksi  :):-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä pari sanaa heitti itse nyttemmin ex-ryhmäpäällikkö Arjamaa, sitten piti puheen lento-osaston johtaja(?) Hannes Bjurström ja tekniikan edustajana puheen piti myös tyyppi-insinööri Matti Kohonen.

Ja mainitsivat että kone lähtee tosiaan Ruotsiin Finnairin tytäryhtiön käyttöön.

 

Edit : Olihan tuossa jo jokunen aiemminkin ehtinyt :-[ Poistun tästä nukkumaan ennen yövuoroa. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uutisten täti sanoi, että MD:t korvataan empuilla.. Noh siitä voi olla montaa mieltä onko noista bambulennokeista koskaan korvaamaan näitä kunnon lenskareita  ;)

 

Jani

 

Varmaan samat virret aikoinaan kun Caravellet korvattiin mädäreillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kuvaa tornin ohi lennosta.  :(

 

Hiekkakasoilla tuli kuvattua ohilento kortille, paikalla oli myös joku foorumilainen ja nappasi ohilennon myös videolle..... kuka tunnustaa :)

 

-make-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohdimme siinä lennolla, että tällaisen lennon kyseessä ollessa ei liene moukkamaista taputtaa laskun jälkeen, ja niin sitä sitten annettiin mennä  :laugh:

Se takarivin konefanatikko porukka taisi olla id-matkustajia, ja jos oikein ymmärsin moottorikorjaamon suunnalta...

Juha.

 

... esittäytyivät koneen mekaanikoiksi jossain vaiheessa lentoa.

 

Minusta taputukset olivat hieno kiitos lennon kapteenina toimineelle Markku Arjamaalle ja perämiehenä toimineelle kapteeni Juha Korhoselle. Ensimmäisenä taputukset aloitti muuten vieressäni istunut Colin Molloy ja samantien läpsytyksiin yhtyivät muutkin. Nostalginen lento hänellekin, oli ollut aikoinaan ostamassa ko. konetta Finnairille.

 

 

Kukas noihin mikkeihin puhu ja mitä ja millon?

 

Lennon kapteeni Markku Arjamaa luovutti koneen lokikirjan lentotoimintaryhmän päällikölle Hannes Bjurströmille, joka luovutti lokikirjan edelleen kapearunkotoimiston päällikölle Matti Kohoselle ja jokainen käytti osaltaan pienen puheenvuoron.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla tuo osoite näyttää ainaskin vain uutisen ryhävalaasta ja sään alkuosan ja loppuu siihen...

 

Edit: Sain kyllä näkymään kalastelemalla koko uutislähetyksen tuolta mtv3:n siivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni korjaus, tulolla 119.9. Tornille sitten tuota varsinaista lähestymistä tehdessä. Kun kiitotie oli vapautettu, ilmoitettiin groundille: "Finnair 640, MD80, Runway 22L vacated, last time in Finnair colors."

 

Desimal niner. Edelleenkin omistan vain "moniaaltoradion", josta ei juuri taajuuksia lueta. Kiitti korjauksesta, radioliikenne oli varsin hulvatonta...

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla tuo osoite näyttää ainaskin vain uutisen ryhävalaasta ja sään alkuosan ja loppuu siihen...

 

Edit: Sain kyllä näkymään kalastelemalla koko uutislähetyksen tuolta mtv3:n siivuilta.

 

No niinpäs näyttää tekevän, parhaiten löytyy kun kattoo koko uutislähetyksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti herrat ohjaamosta jäivät siis Finskiltä eläkkeelle?

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin moni on jatkanut vielä Finskin jälkeenkin uraa maailmalla, jossa näiden "eläkeläisten" ammattitaidolle on vielä kovasti kysyntää.

 

Ja vielä kysymys, lennolla olleille:

Aiemmin oli, että kone tuli keskustan yli ja Vuosaaren kautta 22:lle. Tuliko kone about tuosta Talin golfkentän-Munkkivuoren ylitse keskustaan?

Ihan siksi vain kyselen, kun olin iltapäivällä tuota pienokaista nukuttamassa ulkona ja siinä Talin ulkoilupuistossa makailin nurtsilla ja luin lehteä, kun tyttö otti päiväuniaan ja yli lensi mielestäni tuo kone.

Se oli joskus siinä kahden kieppeillä, erittäin karkesti arvioiden.

En tiennyt, että tänään on vika lento Finskin leivissä tuolla ja fundeerasin vaan, että ennen niin jokapäiväinen näky, tylsyyteenkin asti ja nyt tuo taitaa mennä tuossa viimeisiä kertoja.

 

Voihan että oli Blue1:n ysikymppinen mutta uskoisin että olisin huomannut eron.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Homma jäi näkemättä, mutta hyvät fiilikset jäi Finnairin MD-80-koneista... Niin monta reissua tuli tehtyä!

 

(PS. Kuvat viimeisestä MD-80-koneesta tuli katsottua LH:n B744-lennolla -- kiitokset upeista kuvista)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiemmin oli, että kone tuli keskustan yli ja Vuosaaren kautta 22:lle. Tuliko kone about tuosta Talin golfkentän-Munkkivuoren ylitse keskustaan?

Ihan siksi vain kyselen, kun olin iltapäivällä tuota pienokaista nukuttamassa ulkona ja siinä Talin ulkoilupuistossa makailin nurtsilla ja luin lehteä, kun tyttö otti päiväuniaan ja yli lensi mielestäni tuo kone.

Se oli joskus siinä kahden kieppeillä, erittäin karkesti arvioiden.

Varmaankin tuli. Hieman hankalaa on sivuikkunasta katsottuna sanoa minkä yläpuolelta tarkalleen lensimme, mutta esimerkiksi Vermo ja Lauttasaari jäivät selvästi lentoreitin oikealle puolelle. Lauttasaaren ohitimme klo 13.45.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... esittäytyivät koneen mekaanikoiksi jossain vaiheessa lentoa.

 

Minusta taputukset olivat hieno kiitos lennon kapteenina toimineelle Markku Arjamaalle ja perämiehenä toimineelle kapteeni Juha Korhoselle. Ensimmäisenä taputukset aloitti muuten vieressäni istunut Colin Molloy ja samantien läpsytyksiin yhtyivät muutkin. Nostalginen lento hänellekin, oli ollut aikoinaan ostamassa ko. konetta Finnairille.

 

 

Lennon kapteeni Markku Arjamaa luovutti koneen lokikirjan lentotoimintaryhmän päällikölle Hannes Bjurströmille, joka luovutti lokikirjan edelleen kapearunkotoimiston päällikölle Matti Korhoselle ja jokainen käytti osaltaan pienen puheenvuoron.

 

Ja tässä vaiheessa on hyvä korjata (vaikka esittelivätkin Korhosena) että kyseessä on Matti Kohonen, ilman r:ää, tyyppi-insinöörinä ollut ko. konetyypille jo pitkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tässä vaiheessa on hyvä korjata (vaikka esittelivätkin Korhosena) että kyseessä on Matti Kohonen, ilman r:ää, tyyppi-insinöörinä ollut ko. konetyypille jo pitkään.

 

Totta, luin harvinaisen huonosti Finnairin tiedotteen. Ärrä oli liikaa, kiitos korjauksesta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaankin tuli. Hieman hankalaa on sivuikkunasta katsottuna sanoa minkä yläpuolelta tarkalleen lensimme, mutta esimerkiksi Vermo ja Lauttasaari jäivät selvästi lentoreitin oikealle puolelle. Lauttasaaren ohitimme klo 13.45.

 

Näkyi hyvin myös Seurasaareen  :) Mutta sekin jäi koneen oikealle puolelle reilusti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla