Ilkka Mäkelä

Suomalaisvalmisteinen PIK-20 purjekone NTSB:n onnettomuuslistalla kesäkuussa

12 viestiä aiheessa

Pieni kuriositeetti vain, mutta kun tuli huomattua, niin linkitetään.

 

Eiriavion Oy PIK-20B-purjekone on vaurioitunut USA:ssa maastolaskussa 17.06, kun nousevia ilmavirtauksia matkalennolla ei löytynyt. Pilotille ei käynyt kuinkaan, kone sensijaan vaurioitui sen verran pahasti, että on päässyt listoille:

 

http://www.ntsb.gov/ntsb/brief.asp?ev_id=20060706X00881&key=1

 

Yksi googlella löydetty saitti kylläkin väittää, että valmistaja olisi Molino Oy, vuosi/malli 1975/20E, ja eräs toinen saitti kertoo omistajaksi herran nimeltä John V. Brain.

 

Täältähän niitä PIK-asiantuntijoita löytyy? Toistaiseksi luotetaan kai siihen, että NTSB tietää valmistajan ja tyypin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malli on ainakin väärin, E-pikiä alettiin valmistaa muistaakseni 70-luvun lopussa, -76 Räyskälässä oli JT-6 näytillä, josta E on kehitetty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytin nyt vielä FAA:n omaa rekisterihakua N-numeron perusteella. Purkkarin tunnushan on N29JH.

 

FAA:n haku kertoo myös toista kuin NTSB:n onnettomuusraportti. FAA:n rekisterin mukaan:

 

N29JH is assigned

Serial number: 20061

Manufacturer Name: MOLINO Oy

Type Airplane: Glider

Model: PIK-20E

MFR Year: 1975

Certificate Issue Date: 08/15/1996

Owner: John V. Brain, Baltimore, Maryland

 

..ja vielä on erikseen annettu transponder S-moodin tunnusnumero: 50571761.

 

Ei tämä nyt niin tärkeätä ole, mutta ehkä omistaja on vaihtunut v. 1996 ja paperit menneet sekaisin, tai olisiko konetta modifioitu, tai mitä lienee...

 

Kun en PIK-purjekoneiden historiaa tunne, niin ilmeisesti sekä Eiriavion että Molino ovat niitä tehneet? Auttaako esim. sarjanumero yhtään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, googlen mukaan näkyisi E-tyyppi (heh) olevan moottoroitua mallia.

 

Ajattelin vain, että täällä saattaa liikkua henkilöitä, jotka tietävät näistä asioista enemmän kuin FAA...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1975 oli ao sarjanumeron (PIK-20) valmistaja Molino Oy, valmistaja vaihtui 1976 Eiriavion Oy:ksi, kts http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/lentokelpoisuusmaaraykset_tiedotteet/pdf/sb/M11.pdf

 

Korjaus:

Kone olikin PIK-20 (ns A-malli) koska siihen ei asennettu laskusiivekkeiden "koplausta", isoja vesipusseja ja MTOW:n nostoa, joka on B:llä suurempi 400 kg --> 450 kg. Nämä muutokset ovat A- ja B-mallien väliset suurimmat erot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sarjanumeroista sen verran, että jenkkilässä ainakin monet 20A/20B koneet on merkattu 20E:ksi. En tiedä, johtuuko mahdollisesti siitä että osa koneista on experimental-rekisterissä. Ja kuten Miuku jo tänne kirjoittikin, kyse on A/B mallista. Sarjanumerothan on seuraavat :

 

A (2-os kabiini) = 20001-20024

B (1-os kabiini) = 20025-2016x ? (ja pieni c numeron perässä tarkoittaa hiilikuituista salkoa, oli lisävaruste. Ensimmäinen hiilikone oli 20100c).

 

D (s&h jarrut) = 20501-20665

E (mopu)        = 20201-               (en tiedä oliko juokseva numerointi, koneita tehtiin kuitenkin yli 100).

 

Ja sitten on tietty ne Ranskassa tehdyt, täytyy katella niitä kotiarkistosta.

 

T: RR

 

PIK-20A (S/n 20020 )

PIK-20B (S/n 20118c)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiriavion Oy PIK-20B-purjekone on vaurioitunut USA:ssa maastolaskussa 17.06, kun nousevia ilmavirtauksia matkalennolla ei löytynyt. Pilotille ei käynyt kuinkaan, kone sensijaan vaurioitui sen verran pahasti, että on päässyt listoille:

 

Tuo on ollut oikeastaan pakkolasku paikallislennon päätteeksi. "Forced landing", sanoo linkin tekstikin, eikä "outlanding".

 

Tämä terminologiajuttu on semmoinen asia, joka pikkuisen (ihan vähän vaan) hiertää: purjelentovaurioista suuri osa sattuu kun (kokematon) pilotti ei pääse kotikentälle takaisin, vaan laskee johonkin laskukelvottomaan paikkaan. Ne tilastoidaan maastolaskuiksi. Niinpä tilastot väittävät, että maastolaskut ovat vaarallisia. Kuitenkin, suunnitelluilla matkalennoilla tavallisissa maastolaskuissa aika harvoin sattuu mitään merkillistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, sarjanumeroista sen verran, että jenkkilässä ainakin monet 20A/20B koneet on merkattu 20E:ksi. En tiedä, johtuuko mahdollisesti siitä että osa koneista on experimental-rekisterissä. Ja kuten Miuku jo tänne kirjoittikin, kyse on A/B mallista. Sarjanumerothan on seuraavat :

 

A (2-os kabiini) = 20001-20024

B (1-os kabiini) = 20025-2016x ? (ja pieni c numeron perässä tarkoittaa hiilikuituista salkoa, oli lisävaruste. Ensimmäinen hiilikone oli 20100c).

 

D (s&h jarrut) = 20501-20665

E (mopu)        = 20201-               (en tiedä oliko juokseva numerointi, koneita tehtiin kuitenkin yli 100).

 

Ja sitten on tietty ne Ranskassa tehdyt, täytyy katella niitä kotiarkistosta.

 

T: RR

 

PIK-20A (S/n 20020 )

PIK-20B (S/n 20118c)

 

Sen verran korjausta, PIK-20 ja PIK-20B mallien ero ei ole ainoastaan kaksiosainen kuomu vaan laippojen yhteenkytkentä ja isommat vesipussit eli suurempi lentoonlähtömassa. Näiden "perus" PIK-20 koneiden sarjanumerot ovat: 20004-20067, 20074, 20076, 20077 ja 20080. Osa näistäkin on muutettu jälkeenpäin PIK-20B koneiksi tekemällä edellämainitut muutostyöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ok, kiitos täsmennyksestä. Eli jos A-pikissä ei ole noita molempia muutoksia (koplaus ja MTOW nosto) niin se ei ole B vaikka olisi yksiosainen kabiini ?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään