Petri Satosuo

Kuvia kotimatkalta Valenciasta LEVC-EGLL-EFHK

4 viestiä aiheessa

Ensimmäiset kuvat foorumille. Osa kuvista otettu terminaalien ikkunoiden läpi joten suttuisuutta voi jonkin verran esiintyä. Kuvat ovat viime viikonlopulta kun olin tulossa työmatkalta Valenciasta Lontoon kautta Helsinkiin.

 

Kotimatka lauantaina alkoi lupaavasti kun kentän monitori näytti että lennosta uusi info 60 minuutin kuluttua. Meillä oli suunnitteilla Lontoossa koneenvaihto johon aikaa oli aikatulujen mukaan 2h. Siinä odotellessa otin muutamia kuvia ja vilkuilin vähän väliä kelloa...

 

MD-80:set ovat Iberian istuintaskulehden mukaan myös sielläpäin katoavaa kalustoa. Taustalla kentän laidalla viisi kappaletta A300:ia, jotka ilmeisesti osa olleet siellä jo useamman vuoden, ainakin Airliners.netissa kuvia noista jo tammikuulta 2003.

[ attachment removed ]

 

Halpalentoyhtiöt näyttivät olevan säännöllisiä kävijöitä Valenciassa. Sekä mennessä että tullessa pari kappaletta Ryanairin koneita kanssamme samaan aikaan kentällä.

[ attachment removed ]

 

Myös vähän erikoisempia yhtiöitä paikalla, SunAdria Croatiasta.

[ attachment removed ]

 

Vihdoin koneeseen... tässä vaiheessa olimme jo 1h15min myöhässä ja laskimme että vielä ehditään Lontoossa finskin lennolle jos ei enempää myöhästytä.

[ attachment removed ]

 

Iberialla oli erikoinen tapa pysäköidä nämä A320:set laipat lentoonlähtöasennossa. Tietääkö joku, onko tuohon jokin erityinen syy esim. ulkolämpötilasta johtuen vai miksi moinen käytäntö? Sekä menolennon EC-FCB että tämä paluulennon EC-FGV tuntuivat olevan jo aika nuhruisessa kunnossa. Molemmat koneet tosin ovat jo vuodelta 1991 joten kaipa se aika tekee tehtävänsä.

[ attachment removed ]

 

Kuva kentältä terminaalille päin. Kentällä oli paljon rakennuskohteita samaan aikaan. Terminaalin laajennus jää kuvasta vasemmalle, lisäksi asematasolla kunnostustöitä ja kokonaan uusi rullaustie tekeillä.

[ attachment removed ]

 

Myös toinen halpalentoyhtiö joka tuonne operoi. Olipas muuten siistin näköisessä kunnossa verrattuna paikalliseen kalustoon.

[ attachment removed ]

 

Loppujen lopuksi monien eri syiden (ainakin kolme syytä: tekninen vika, cateringin viivästyminen ja lopuksi reitillä ollut vilkas liikenne) jälkeen pääsimme matkaan 2h45 min myöhässä ja heitimme jo toivon jatkolennolle ehtimisestä.  >:( Lontoossa sitten ainoa vaihtoehto oli liput sunnuntain iltapäivälennolle BA:lla Helsinkiin. Aamun lento Finnairilla oli jo täyteen buukattu. Ei kun hotelliin nukkumaan, ilman laukkuja tietenkin koska kukaan ei tiennyt missä ne olivat. Sunnuntaina sitten takaisin kentälle ja lähtöselvityksessä luvattiin laukkujen tulevan kanssamme samalla BA:n lennolla Helsinkiin. Lentoa odotellessa oli hetki aikaa kuvailla. Koneemme Helsinkiin oli G-EUUG, jota tämän verran pääsi näkemään.

[ attachment removed ]

 

Naapuriportin heavy-kalustoa.

[ attachment removed ]

 

Lontoossa liikkuu aika paljon isoa kalustoa. Tässä paikallinen B767.

[ attachment removed ]

 

Myös muualta tulevia on runsaasti. Tämä A330 Arabi-Emiraateista.

[ attachment removed ]

 

Loppujen lopuksi portilla Helsingissä, alkuperäisestä suunnitelmastamme n. 18h myöhässä. Katselimme toiveikkaasti kun purkivat matkatavarakontteja koneesta. Loppujen lopuksi neljän henkilön seurueesta kahden laukku tuli hihnalle, kahden ei. Maanantaiaamuna heräsin klo 7.15 kun soittivat kentältä että laukkuni on löytynyt ja toimitetaan iltapäivällä kotiin. Kokemus tuokin kotimatka  :D

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD-80:set ovat Iberian istuintaskulehden mukaan myös sielläpäin katoavaa kalustoa.

 

www.airfleets.net mukaan Iberialla on 32 kpl MD-80 -koneita joten eivät kai ne ihan hetkessä mihinkään katoa.

edit, mk: linnki kuntoon

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.airfleet.net mukaan Iberialla on 32 kpl MD-80 -koneita joten eivät kai ne ihan hetkessä mihinkään katoa.

 

Joo, kestää varmasti aikansa. Lehti ei sen kummemmin kertonut aikataulua MD-80 -koneiden poistumiselle, vain sen että tulevaisuudessa keskikokoisten suihkukoneiden laivasto koostuu vain A320 -sarjan koneista, joista myös vanhimmat kuulemma vaihdetaan uusiin. Yhtiö pyrkii muutenkin vähentämään käytössään olevien tyyppien lukumäärää. Kieltämättä aika kirjavaa tuo kalusto onkin esim. potkuriturbiinikoneita käytössä kolme jokseenkin saman kokoista konetyyppiä: Dash 8-300, Fokker 50 ja ATR72.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla