Seppo Sipilä

Yksityiskohtia vanhoihin Malmi-juttuihin?

6 viestiä aiheessa

Siellä Malmin lentokonehallin katossa on sievä ammuksen reikä sota-ajoilta. Kiinnostaisi kuulla sen tarina niin alkuperäisenä kuin mahdollista. Onkos kellään yksityiskohtia, jotka eivät olisi menneet "rikkinäinen puhelin" -leikkiä ihan loputtomiin?

 

Toinen hämärä muistikuvani on, että myös hallin seinässä olisi samantapainen reikä, kun mekaanikko erehtyi ohjaussauvan nappuloista. Sitä en ole kuitenkaan löytänyt.  Jos siellä sellainen on, niin missä? Mikä konetyyppi? Yksityiskohtia tapauksesta?

 

Jaa, ja sitten oli se tapaus kun jarruton Blenheim karkasi mekaanikolta rullatessa käsistä ja kaatoi lipputangon. Kuinkas siinä kävikään?

 

Ja edelleen, olen nähnyt kuvan Ju-86:sta makaamassa pellolla Malmin kiitotien jatkeella. Kuinkas se tapahtui ja koska?

 

LOTin vuorokoneelle muistan lukeneeni sattuneen sellaista, että nousu Malmilta meni pitkäksi ja kone päätyi mahalleen pellolle. Malmilla päivystänyt LOTin mekaanikko hyppäsi moottoripyörän selkään, hurautti koneen luo, avasi oven ja huusi sisään: "Tervetuloa Varsovaan!" Onko perää? Koskas tämä sattui, mikä konetyyppi?

 

Hupaisia tosijuttuja Malmilta kuullaan mieluusti enemmänkin, sekä siviili- että sotilaspuolelta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja edelleen, olen nähnyt kuvan Ju-86:sta makaamassa pellolla Malmin kiitotien jatkeella. Kuinkas se tapahtui ja koska?

 

Muistelisin, että tästä kaputista on ollut juttua Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä. Tästä tai jostain muusta vastaavasta... :-[

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että tästä kaputista on ollut juttua Suomen Ilmailuhistoriallisessa lehdessä. Tästä tai jostain muusta vastaavasta... :-[

Juha.

 

Niin on. Jukka Raunion juttu ja perusteellinen valokuvineen. "D-AFFT , hämärämiehet rähmällään Malmilla 2.10.1939" on otsikko. Karttapiirros koneen lennosta ja kaputista, pohjana on vanha Malmin kartta. Yksityiskohtaisesti pengottu mielenkiintoinen tarina Ju 86:n kaputista.

 

Lehti on Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/1996. Jos et Seppo saa lehteä käsiisi, laita privaattipostia, on nimittäin hyvä artikkeli... ;)

 

OH-IPA D.H.86B "Silver Star" teki kaputin 27.5.1940 Malmilla, siitä hyvä Jaakko Hyvösen kirjoittama artikkeli kuvineen ja karttoineen on SIHL-lehdessä 2/1998.

 

LOTin Fokker F.Viib-3m SP-AOE teki Malmin kentän ensimmäisen kaputin 12.1.1938. Siitä on kerrottu SIHL 1/1996-lehdessä. Kone meni nokilleen laskettuaan lumivalliin radan päässä. Hyvät valokuvat.

Kone meni poistoon. Artikkeli löytyy allekirjoittaneelta myös.

 

Suosittelen hommaamaan nuo lehdet, tai ota yhteyttä...

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen hämärä muistikuvani on, että myös hallin seinässä olisi samantapainen reikä, kun mekaanikko erehtyi ohjaussauvan nappuloista. Sitä en ole kuitenkaan löytänyt.  Jos siellä sellainen on, niin missä? Mikä konetyyppi? Yksityiskohtia tapauksesta?

Eiköhän tuossa kyseessä ole huhtikuussa 1943 Oiva Tuomisen nimikko-Messerschmitt, jonka Fiat-laivueesta siirtynyt apumekaanikko täräytti tykin kera hallin ovesta sisään. ME:ssä kun kaasuvipu toimi toisin päin kuin Fiiateissa, jolloin apumekaanikko koneen käynnistettyään työnsi hätäpäissään kaasun täysille, jolloin kone hyppäsi pukkien yli hallin ovea kohti. Fiatin jarrukytkimen paikalla Mersussa oli taas sauvassa tykin liipasin, jolloin kaiken muun lisäksi koneesta lähti tykin sarja oven/hallin läpi.

 

Muistaakseni Keskisen Mersukirjassa on tuosta tapauksesta kuviakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapauksesta löytyy kuva Myös Jukka Raunion Lentäjän näkökulma II:sta sivulta 229. Kuvateksti kertoo:"Koekäyttäjä joutui kenttäoikeuteen, kun MT-211 karkasi Malmin hallin oveen 10.4.1943.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä, ovatko nämä nyt niin "hauskoja", mutta onhan se ollut aikamoinen näky, kun 11 sakemannien Mersua on mahallaan viikon sisällä... Kai siitäkin jonkunlaisen anekdootin saisi väännettyä. ;) Eli tällaista tapahtui:

 

Vääpeli Mauno “Manu” Fräntilä muistelee Malmia seuraavasti:

 

“Muistan vuoden 1943 syksyllä, kun saksalaisia Mersuja laski Malmille. Silloin meni yhden viikon aikana laskussa 11 konetta mäsäksi. Koneet laskivat pohjoisesta hiekkaosalle. Mutta kun kone tuli kestopäällystykselle, se tavallisesti kaartoi ja teline alta.” (Hannu Valtonen: Messerchmitt 109 ja Saksan sotatalous. Kirjassa on myös pari kuvaa myöhemmistä sakemannien Mersu-kaputeista Malmilla huhtikuussa 1944.)

 

Malmin radoista ja laatoista oli juttua täällä aiemminkin:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,35946.msg368192.html#msg368192

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään