Eero Aitamaa

Lentokonekaappaukset

44 viestiä aiheessa

Vuoden 2001 kaappuksista on varmaan tälläkin sivustolla keskusteltu aiemmin, joten aihe lienee jo vanha. Yksi pikku juttu näissä vielä askarruttaa. Miksei kaappaustilanteessa voi tehdä sellaista, että ohjaaja työntää sauvaa kevyesti eteenpäin, jolloin koneeseen syntyy hetkellinen painoton tila ? Olen ollut vain matkustajana lentokoneessa, joten asiantuntemukseni on vähän hataraa. Pienkoneessa, kuten Cessnassa voi painottoman tilan tehdä hetkeksi, n. sekunniksi tehdä siten, että työntää vain sauvaa (rattia) kevyesti eteenpäin. Luulisi, että matkustajakoneella voisi tehdä saman, vai voiko ? Kyllä sen luulisi taltuttavan kovemmankin kaapparin. ESA ja NASA käyttävät matkustajakoneista rakennettuja koneita astronauttien painottoman tilan koulutukseen.

Airbussilla on joku kone, jonka kyljessä lukee isoilla kirjaimilla "ZERO-G". Sillä koulutetaan ja totutetaan astronautteja painottomaan tilaan, vaikka ESA ei ole vielä onnistunutkaan lähettämään ihmistä avaruuteen. Tuo kyseinen Airbus on muuten ihan tavallinen matkustajakone, mutta se on vain sisustettu erilailla. Jotain polttoainepumppuja siihen on laitettu, joita matkustajakoneessa ei ole. Joka tapauksessa. Eikö kaappareita voisi torjua helposti hetkellisellä painottomuudella ? Kyllä siinä talttuu kovempikin tyyppi, kun lyö päänsä kattoon. Pidempikestoiseen painottomuuteen täytyy tietysti mennä sitä "Kepplerin rataa", vai mikä se nyt sitten onkin ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

National Geographic -televisiokanavalta tuli tiivistunnelmainen dokumentti FedEx lento 705 kaappausyrityksestä. Auburn Calloway, yhtiön työntekijä (Flight Engineer), joka kantoi kaunaa yhtiötä kohtaan meni koneeseen ja hetki nousun jälkeen kävi miehistön kimppuun aseinaan vasaroita ja harppuuna.

 

Koneessa käytiin hyvin kova ja verinen taistelu. Konetta ohjasi iskun seurauksena puoliksi halvaantunut perämies. Hän suoritti aivan uskomattomia manööverejä DC10:lla, tarkoituksenaan saada Calloway "toimintakyvyttömäksi". Miehistön muut jäsenet taistelivat Callowayn kanssa rahtitilassa. Tästä tapauksesta löytyy varmaan netistä paljon juttua. Oli muuten todella taitavasti tehty dokumentti, itseltäni ns. "loppui kynnet kesken".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse muistan lukeneeni FedExin kympistä, jota yhtiön oma työntekijä koitti kaapata. Flight engineerin tapellessa lentäjät tekivät koneella tynnyrin ja sen laella työnsivät (!) sen verran että tappelijat löytyivät ohjaamon katosta.. Koitan etsiä parhaillaan linkkiä kertomukseen..

 

Edit: Juha oli nopeampi ja näemmä muisti homman erilailla (paremmin :P)

Edit2: Linkki kertomukseen http://www.tailstrike.com/070494.htm

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla joskus 70-luvulla kun palestiinalaiset terroristit yrittivät kaapata EL AL:in 707:n matkalla Lontoosta Tel Aviviin. Kapteeni  (entinen taistelulentäjä) onnistui muutamalla manööverillä saada kaapparit turvilleen ja näin matkustamohenkilökunta onnistui riisuumaan terroristit aseista. Yksi kaappareista oli muuten nainen. Olenko muuten oikeassa jos väitän että EL AL ei palkkaa kuin taistelulentäjiä piloteikseen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä oikeassa olet, ja matkustamossa on muistaakseni parit aseistetut vartijat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami Vainionpää kirjoitti:

Itse muistan lukeneeni FedExin kympistä, jota yhtiön oma työntekijä koitti kaapata. Flight engineerin tapellessa lentäjät tekivät koneella tynnyrin ja sen laella työnsivät (!) sen verran että tappelijat löytyivät ohjaamon katosta.

Siis jos DC-10:llä voi tehdä tynnyrin, voisi kuvitella, että nykyisillä MD-11:llä voisi tehdä saman. Olisi mukava nähdä täällä Suomessakin jossain lentonäytöksessä, kuinka isolla matkustajakoneella tehdään taitolentoliikkeitä. Voisi olla vaikuttavaa katseltavaa.

 

Olen nähnyt joskus videon pätkän, jossa kaksiroottorisella helikopterilla tehdään silmukka. Se oli muistaakseni se Boeingin Chinook.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla joskus 70-luvulla kun palestiinalaiset terroristit yrittivät kaapata EL AL:in 707:n matkalla Lontoosta Tel Aviviin. Kapteeni  (entinen taistelulentäjä) onnistui muutamalla manööverillä saada kaapparit turvilleen ja näin matkustamohenkilökunta onnistui riisuumaan terroristit aseista. Yksi kaappareista oli muuten nainen. Olenko muuten oikeassa jos väitän että EL AL ei palkkaa kuin taistelulentäjiä piloteikseen?

 

Eri lähteistä poimittuna, El Al flight 219 Tel Aviv- Amsterdam - New York 6.9.1970, kaappausyritys Amsterdamista nousun jälkeen, kone diverttasi Lontooseen, Uri Bar Lev pilottina, Leila Khaled & Patrick Arguello, PFLP-järjestön kaappareina, Arguellon ampuivat El Al:in turvamiehet koneen käytävällä, Leila Khaled vangittiin Lontoossa ja vapautettiin myöhemmin vankienvaihdossa - ja elää nykyisin vapaalla jalalla muistaakseni Jordaniassa.

 

Aviation Safety Network mainitsee pilotin tekemän koneen nokan painamisen alaspäin. Khaled itse ei mainitse tästä Guardian-lehden v. 2001 tekemässä haastattelussa, vaan sanoo, että häntä kai lyötiin päähän takaapäin ja taju meni kankaalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ois yksi plaani kaapatusta koneesta:

 

NNNNZCZC RLA4983 282147

SS EFPSZQZX

282142 EFHKYFYX

VASTAANOTETTU SEURAAVA SANOMA

---------------TOP URGENT---------------

-A.HIJACKED AIRCRAFT ENTERING LGGG FIR /LEAVING LTBB FIR

  B. AIRCRAFT HIJACKED WITHIN FIR LGGG/LTBB

  C. AIRCRAFT HIJACKED AT AIRPORT LTBA

  D. HIJACKED AIRCRAFT HAS TAKEN OFF FROM LTBA AIRPORT TIME/2125

-CALL SING, THY160...TYPE.A310...............NATIONALITY.....TURKISH

-NUMBER OF PERSONS ON BOARD...........192+8 CREW

-AERODROME OF DEPARTURE.LTBA/2019

POSSIBLE DESTINATION...LGAT

-OTHER INFORMATION. THE A/C WILL REFUELING AT LGAT

AND MAY FLY TO EDDT

 

Tapahtunut 28.3.2003 klo 21.42 UTC..

Tälläinen plaani siis tulee jokaisesta kaapatusta koneesta ympäri maapallon..

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20030328-0〈=en

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö kaappareita voisi torjua helposti hetkellisellä painottomuudella ? Kyllä siinä talttuu kovempikin tyyppi, kun lyö päänsä kattoon.

 

Eihän se hetkellinen painoton tila vielä saa ketään lyömään päätään kattoon. Sehän vain leijailisi ilmassa se kaappari. Pitäisi olla niin rajusti negatiivista G:tä, että sitä tuskin konekkaan kestäisi, saati sitten että sen koneen edes saisi taipumaan niin kovaan kiihtyvyyteen...

 

Eihän tuossakaan FedExin systeemissä niillä "taitolentoliikkeillä" saatu kaapparia taltutettua, vaan siihen tarvittiin piiitkä väkivaltainen tappelu, jossa kapteeni ja flight engineer saivat lopulta kahdestaan pieksettyä sen kaapparin henkihieveriin (itse olivat lähes puolikuolleita myös siinä vaiheessa)...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, kyllähän eri puolilla maailmaa järjestetään "Zero-G"-lentoja astronauttien/kosmonauttien harjoittelua silmälläpitäen, tutkimustarkoituksiin ja myös maksavalle yleisölle nykyisin.

 

Tähän tarkoitukseen modifioituja liikennekonetyyppejä historiasta löytyy ainakin seuraavat:

 

KC-135 (=B707), NASA

 

Tu-104 (Venäjän kosmonautit)

 

IL-76 MDK (Venäjä, Ruotsin Kiiruna)

 

B-727 rahtari, "G-Force One", USA, käytetty paitsi turistien nollan G:n lentoihin, niin myös esim. "Matrix"-filmin kohtausten filmaamiseen.

 

Modifiointia ovat kaivanneet varsinkin hydrauliikkajärjestelmät ja polttoaineensyöttö, jne. Koneiden rakenteiden muutoksista löytyy vähemmän tietoa.

 

Mutta, kuten Mikkokin sanoi, näillä lennoilla pyritään parin-kolmenkymmenen sekunnin mittaisiin painottomiin tiloihin, eli matkustajat leijuvat ilmassa kun kone lentää parabolista rataa siellä "vuoristoradan" huipulla, eikä siis niin suuriin negatiivisiin G:voimiin asti, että matkustajien pää rysähtäisi kattoon.

 

Matkustajakoneet kyllä rakenteellisesti sietävät sen positiivisen noin +2 G:n vedon ylöspäin, jolla päästään siis hetkeksi vuoristoradan huipulle, mutta kuinka paljon negatiivista voimaa tarvitaan painottoman tilan aikaansaamiseksi, se ei heti netistä selviä. Kuitenkaan matkustajakoneita ei ole suunniteltu kestämään negatiivisia G-voimia kovinkaan paljon, koska sellaisia ei tavallisilla lennoilla yleensä esiinny.

 

Mitkäs ne normaalikategorian rajat nyt olivatkaan? - 1,76 G?

 

No, toisaalta, jos pakottava tarve tulee, pilotti kyllä voi työntää ohjaimet täydessä vauhdissa täysin eteen ja mahdollinen terroristi nousisi ehkä kattoonkin hetkeksi, mutta siinä riskeerattaisiin kone ja matkustajat eikä olisi mitenkään varmaa, että terroristilta menisi taju tai toimintakyky.

 

Tynnyri muuten siististi suoritettuna on taitolentoliike, jossa syntyy vain positiivisia G-voimia noin +0,5/+2,5 G:n välillä, joten liikennekoneenkin rakenteet tämän varmaankin kestäisivät, kuten historiasta tiedetään muutaman kerran tapahtuneen. Mutta sillähän tavalla ei myöskään terroristia taltuteta.

 

Paras terroristi on jo ennen koneeseen pääsyä pysäytetty terroristi. Siis kaappauksista puhuttaessa.

 

PS: tulipa vielä mieleen, että Leila Khaled sanoi haastattelussa, että hänellä oli 2 käsikranaattia koneessa, joista hän oli irroittanut varmistussokat, ennenkuin taju meni. Mikään tarina ei kerro, miksi käsikranaatit eivät räjähtäneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Otetaan nyt se olettamus että tuo riittävä G voima saataisiin millä kaappaaja saadaan sinne kattoon, mutta jotta olisin riittävän skeptinen tulee mieleen että eikös siinä samalla myös ainakin osa miehistöstä ja muista matkustajista ole siellä katossa ja sen jälkeen tajuttomina. Okei osa istuu vöissä, mutta tästä päästään taas siihen että jos tällaiset manööverit tulisivat yleiseen harjoitteluun jne niin kaappauksien tekijät toimisivat sen jälkeen ryhmänä jonka muutama jäsen istuu kokoajan vöissä välttääkseen mahdollisen painottomuuden. Vai meninkö ihan hakoteille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös nykyään ohjaamojen ovet ainakin suurimmissa koneissa ole vahvistettuja ja periaatteessa koko lennon ajan lukittuja? Tästä päästään siihen, että miksi kaikkiin koneisiin  ei voida kaappauksen varalta asentaa sellaisia kaasulaitteita matkustamoon, joista kapteeni saisi vapautettua jotain kaasua, mikä ei ole terveydelle haitallista mutta alkaisi esim. unettaa tai vastaavaa. Ilokaasukin voisi toimia koska periaatteessahan ihminen on silloin "hysteerinen", nauraa vaan koko ajan eikä siten kykene toimimaan parhaan kykynsä mukaan. Arvatenkaan en ole ensimmäinen ihminen joka tätä on ajatellut, joten mikä lienee se syy ettei tällaista voitaisi suorittaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain minäKIN olen lukenut, että miksei voida matkustamon ilmanpainelaskea lähes nollaan, jolloin kaappaaja menisi tajuttomaksi. Muut matkustajat tietysti istuisi happinaamarit kasvoilla. Ja oli myös, että tehdä  äkkinäisiä sivuliikkeitä, jolloin kaappari kaatuu ja lyö toivottavasti päänsä, ja saadan käsirautoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain minäKIN olen lukenut, että miksei voida matkustamon ilmanpainelaskea lähes nollaan, jolloin kaappaaja menisi tajuttomaksi. Muut matkustajat tietysti istuisi happinaamarit kasvoilla.

 

Ja kaappariko ei sitten tajuaisi naamaria vetää kasvoilleen? Katsoisi vain kun muut kiskovat naamarit kasvoilleen ja sitten vintti pimenisi?

 

Vähän tuntuvat nämä kaikki kaasut ja äkkiliikkeet epärealistisilta vaihtoehdoilta kaapparin taltuttamiseen. Äkkiliike ei takaa että kaappari löisi päänsä ja menisi tajuttomaksi, ehkä vain kaatuu lattialle ja nousee vihaisena ylös. Ja kaasuun voi varautua naamarilla... sitten siinä on matkustamohenkilökunta sekä matkustajat tajuttomina - ja kaapparilla vähemmän valvottavaa.

 

Realistisempaa olisi varmaan varustaa henkilökunta TASEReilla tai vastaavilla lamauttavilla aseilla. Tosin tämä lisäisi henkilökuntaan kohdistuvaa väkivallan uhkaa kaappaustilanteissa. Muutama air marshal joka lennolla olisi ehkä toimivin ratkaisu, muttei tietenkään halvin.

 

Edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin ilmanpaineen pudottamisella tai kaasun päästämisellä matkustamoon saavutettaisiin niin nopea kaappaajan/kaappaajien toimintakyvyn menetys, etteivät kaappaajat ehtisi tehdä jotakin häijyyksiä...

 

Mutta sopiihan asiaa miettiä.

 

Kabiinihenkilökunnalla on ilmeisesti käytössään hätähappisäiliöt/naamarit, kuten piloteillakin, joten kaappaajat voisivat saada sellaisen käsiinsä.

 

Mikähän olisi sellainen kaasu, joka lamauttaisi välittömästi, mutta ei olisi hengenvaarallinen? Moskovan kuuluisassa teatterivaltauksessahan venäläiset laskivat teatterisaliin tuntemattomaksi jäänyttä kaasua, joka kyllä eliminoi suurimman osan kaappajista, mutta tappoi muistaakseni myös yli 100 panttivankia.

 

Onhan sitten kyynelkaasusumuttimia, pippurisumuttimia, sähkölamauttimia ja laserlamauttimia sekä "stun grenade"-tyyppisiä kranaatteja, jotka ilmeisesti vievät näkökyvyn voimakkaalla valonväläyksellä jne... mutta miten niitä voitaisiin soveltaa liikennelentokoneissa siten, että kaappaaja ja vain kaappaaja saadaan heti eliminoitua?

 

El Al, jolla on ilmeistä syytä pelätä terrorismia, käyttää aseistettuja turvamiehiä (kuin myös USA:n Federal Air Marshal-ohjelma), tarkkaa matkustajien ja matkatavaroiden screenausta, lennolle lähtevien matkustajien ennakkohaastatteluja profiloidakseen mahdolliset uhkahenkilöt jo ennen koneeseen nousua, ohjustentorjuntajärjestelmiä koneissa, poliisiautovalvontaa eri kentillä jne. Ja varmasti on harjoiteltu erilaisia uhkaskenaarioita etukäteen, jotta uhkatekijöiden eliminointi sujuisi kitkattomalla yhteistyöllä.

 

El Al joutuu tästä kaikesta myös maksamaan. Jos kaikilla maailman lentoyhtiöillä olisi samat järjestelmät, se tulisi taloudellisesti erittäin kalliiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sitten kyynelkaasusumuttimia, pippurisumuttimia, sähkölamauttimia ja laserlamauttimia sekä "stun grenade"-tyyppisiä kranaatteja, jotka ilmeisesti vievät näkökyvyn voimakkaalla valonväläyksellä jne... mutta miten niitä voitaisiin soveltaa liikennelentokoneissa siten, että kaappaaja ja vain kaappaaja saadaan heti eliminoitua?

 

Itse en tosiaan usko mihinkää tälläisiin joukkoja vastaan tarkoitettuihin lamauttimiin. Matkustamo on aina niin ahdas tila, että väkisinkin on joku matkustaja "tulilinjalla", jos jotain kaasuja, sumutteita tai kranaatteja käytetään. Toisaalta ehkä pieni collateral damage on siedettävä riski, kun kyseessä on iso koneellinen ihmisiä.

 

Mielestäni sellainen - jo aiemmin mainitsemani - Taser voisi olla sopiva. Eli sellainen sähkölamautinpistooli, jota on taidettu ainakin kokeilla Suomen poliisissa. Siinä kohteeseen ammutaan neulat joiden kautta annettava voimakas sähköisku lamauttaa tehokkaasti. Lyhyt kantama sopisi matkustamoympäristöön, eikä siitä olisi vaaraa kohteen vieressä oleville. Tuollaisen voisi ampua vaikkapa hetkeksi kääntyvän kaapparin selkään. Taser vaatisi tietysti koulutusta ja harjoittelua sen käyttäjiltä (matkustamohenkilökunta?).

 

Lentoyhtiöiden turvallisuusosastot ovat kyllä varmasti pohtineet erilaisia vaihtoehtoja ja sieltä löytyy varmasti enemmän asiantuntemusta.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken maailman kaasut voi ainakin unohtaa. Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka kaasu suunnattaisiinkin vain terroristiin, sitä ainetta riittää myös viereisille henkilöille (esim. lentäjät), varsinkin lentokoneen ahtaisissa tiloissa. Ja pienikin määrä riittää laskemaan toimintakykyä aika lailla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken maailman kaasut voi ainakin unohtaa. Kokemuksesta voin sanoa, että vaikka kaasu suunnattaisiinkin vain terroristiin, sitä ainetta riittää myös viereisille henkilöille (esim. lentäjät), varsinkin lentokoneen ahtaisissa tiloissa. Ja pienikin määrä riittää laskemaan toimintakykyä aika lailla...

 

Entäpä koneiden ilmastointijärjestelmät? Kierrättävätkö ne samaa ilmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt ajatuksilla halutaan leikkiä, niin voitaisiin ajatella, että tilanteen tullessa eteen pilotit pistävät happimaskit päälle, kuuluttavat jonkin koodisanoman jotta kabiinihenkilökunta tekee saman, estetään happinaamareiden putoaminen alas matkustajia varten ja koneen ilmastointijärjestelmän kautta ujutetaan kabiini täyteen sopivaa kaasua.

 

Mutta löytyykö mitään "sopivaa" kaasua? Mellakantorjunnassa käytetyt kyynelkaasut, CS, CR jne, aiheuttavat näkökyvyn menetyksen ja inkapasitaation riittävinä annoksina, mutta niiden turvallisuudesta ollaan montaa mieltä. Mitään military-hermokaasua ei voi käyttää.

 

Anestesiaeksperttimme Arttu voisi ehkä tietää asiasta, mutta epäilen vahvasti, että esim. täyden matkustamon lamaannuttaminen "riittävällä" kaasuannoksella kaapaajan taltuttamiseksi olisi erittäin riskipitoista.

 

Jenkkien TSA ja Department of Homeland Security (plus El Al) luottavat enemmänkin siihen lähestymistapaan, että kaikki mahdolliset nykyiset turvatoimet otetaan tehokkaimpaan mahdolliseen käyttöön.

 

Ja USA:n Federal Air Marshallit, Federal Flight Deck Officerit ja Armed Security Officerit (jotka ovat näköjään nykyisin pakollisia kaikilla Washington D.C.:n lähikentillä lähtevillä ja tulevilla bisneslennoillakin !) luottavat etupäässä 9mm tai .44 kaliberin paukkurautoihin, sellaisilla panoksilla, jotka leviävät ensimmäiseen ammunnan kohteena olevaan vihulaiseen läpäisemättä ruumista, jottei tule ammuttua vihulaisen läpi viattomia sivullisia. Villin lännen meininkiä, mutta näin netti kertoo.

 

Ja etukäteistarkastuksia yritetään koko ajan tehostaa. On tietokannat epäilyttävistä nimistä, no-fly-listat, räjähdysaineita nuuskivat koirapartiot, turvaportit jotka myös nuuskivat räjähdysaineiden hajuja, metallinpaljastimet, läpivalaisut jne.

 

Lentävälle henkilökunnalle järjestetään myös itsepuolustuskursseja... Tosin kurssit ovat Jenkeissä vapaaehtoisia ja osallistumismatkat koulutuskeskuksiin omalla kustannuksella...

 

Jatkuvaa taisteluahan turvajärjestelmien kehittely on. Jo netistä löytyy niin paljon tietoa, että joku kieroilija keksii aina uuden tavan kiertää turvajärjestelyjä, mihin taas täytyy keksiä vastalääke, jne, loputtomiin.

 

Koskas muuten tapahtuikaan viimeisin kaappausyritys? En nyt juuri tähän hätään muista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskas muuten tapahtuikaan viimeisin kaappausyritys? En nyt juuri tähän hätään muista.

 

Aviation Safety Networkin mukaan viimeisin kaappaus olisi ollut 2005 syyskuussa Kolumbiassa. Kone oli AIRES:n Dash-8 ja kaappaajina pyörätuolissa(!) ollut mies sekä hänen poikansa.

 

Toiseksi viimeisin näyttäisi olevan tämä Norjassa Kato Airin lennolla 2004 tapahtunut hyökkäys, jossa mies kävi kirveen kanssa lentäjien kimppuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jos nyt ajatuksilla halutaan leikkiä, niin voitaisiin ajatella, että tilanteen tullessa eteen pilotit pistävät happimaskit päälle, kuuluttavat jonkin koodisanoman jotta kabiinihenkilökunta tekee saman, estetään happinaamareiden putoaminen alas matkustajia varten ja koneen ilmastointijärjestelmän kautta ujutetaan kabiini täyteen sopivaa kaasua.

 

Mutta löytyykö mitään "sopivaa" kaasua? Mellakantorjunnassa käytetyt kyynelkaasut, CS, CR jne, aiheuttavat näkökyvyn menetyksen ja inkapasitaation riittävinä annoksina, mutta niiden turvallisuudesta ollaan montaa mieltä. Mitään military-hermokaasua ei voi käyttää.

Tuo sopiva "kaasu" voisi olla vaikka paineen äkillinen alentaminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs ihan näinkin yksinkertaiset asiat kuin pippurisuihke tai vielä yksinkertaisempaa: hiusspray? Nopeesti kun sais suihkastua kaapparin kasvoille ja sit kirves käteen ja tajuttomaks. :D Pitäis aina olla ohjaamossa (ainakin sitä hiusspraytä, jos emot vahingossa unohtaa omansa kotiin).

 

Tai sitten, kun kaappari on ohjaamossa, joku emännistä käy suihkuttamassa hiussprayta koneen vessassa ja palohälytin alkaa huutamaan (ainakin joissain malleissa). Kaappari voisi kiinnittää hetkeks huomion siihen, ja taas sitten kirves käteen. :)

 

Tai sitten jos olis mahdollista, kaikki kynsilakkapullot auki, niin happinaamarit saattais tippua.

 

No joo, nämä naisen näkökulmasta, joku saa kriitikoida, jos tahtoo. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään