Juha Paulavuo

Yli 130 menehtyi koneturmassa Irkutskissa (oli :Lento-onnettomuus Siperiassa)

24 viestiä aiheessa

Venäläinen A310 on suistunut kiitoradalta Irkutskissa. Kone osui rakennukseen ja syttyi tuleen.  200 matkustajasta n. 40 on viety sairaalaan.

 

YLE teksti-tv

 

EDIT klo 05.50 : Venäjän hätätilaministeriö pelkää 150 matkustajan kuolleen. Sairaalaan vietyjen lisäksi 10 onnistui pakenemaan koneesta. Kone  on Sibirin A310. Yhtiöllä on kahdeksan А310-200/300.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sää näyttäisi olleen kohtalaisen huono, vaikka ei sitä tiedä, oliko säällä vaikutusta onnettomuuteen:

 

Tämän hetken METAR UIII sanoo näkyvyydeksi 3500, overcast 006CB, SHRA, TAF:fissa -TSRA, NOSIG...

 

eli sadetta, pilvet täyskatto 600 feet, ukkospilviä, ei muutosta näkyvissä...Joten kiitotielläkin lienee ollut vettä.

 

Ja muitakin onnettomuuksia ruudulla tänä aamuna  :(

 

Ikävä alku tälle päivälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä muuten yksityisyyden suojasta ei taideta paljonkaan välittää, koska tuon ilmailufoorumilinkin sivulla 3 on jo nimiluettelo kaikista onnettomuuslennolla olleista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjällä muuten yksityisyyden suojasta ei taideta paljonkaan välittää, koska tuon ilmailufoorumilinkin sivulla 3 on jo nimiluettelo kaikista lennoilla olleista.

 

Kyseinen kone on alunperin lentänyt Pan Amilla (N812PA) ja sittemmin Deltalla ja Aeroflotilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, linkitetään siis vielä, kolmannella sivulla toisena postauksena on onnettomuuslennon matkustaja- ja miehistöluettelo aakkosjärjestyksessä. Oletettavasti siis lentoyhtiön passenger manifest vai mikä sen nimi nyt on.

 

Nopeasti läpiluettuna sieltä ei sentään suomalaisia löydy. Kolme kiinalaista nimeä kuitenkin ja yksi saksalainen.

 

Siis: http://aviaforum.ru/showthread.php?t=10281&page=3

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa jopa tuo kentän kartta tuolla aviaforum.ru-sivuilla: http://aviaforum.ru/attachment.php?attachmentid=5196&d=1152426566  2765 metriä pitkä kiitotie näyttäisi olevan.

 

 

Linkki IS:n uutiseen aiheesta: http://www.iltalehti.fi/uutiset/200607094853458_uu.shtml

Ja HS: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ainakin+145+kuoli+lentokoneturmassa+Siperiassa/1135220603763

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko muuten kyseessä samantyyppinen onnettomuus kun air francen a343 lipsui radalta ulos viime vuonna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitannet Toronton tapaukseen, jossa Air Francen 340-313 meni pitkäksi ja oli roppakaupalla hyvää tuuria. Onkohan tuon Kanadan tapaukskaan vielä selvinnyt?

 

Airbussien laskutelineissä ainakin tuntuu olevan köh - häiriöalttiutta (joku sanoisi että suunniteluvirhe) : "The problems with JetBlue Flight 292 marked at least the seventh time that the front landing gear of an Airbus jet has locked at a 90-degree angle, forcing pilots to land commercial airliners under emergency conditions, according to federal records. Also: A Canadian study issued last year documented 67 incidents of nose-landing-gear failures on Airbus 319, 320 and 321 aircraft worldwide since 1989" (LA Times 2005)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbussien laskutelineissä ainakin tuntuu olevan köh - häiriöalttiutta (joku sanoisi että suunniteluvirhe) : "The problems with JetBlue Flight 292 marked at least the seventh time that the front landing gear of an Airbus jet has locked at a 90-degree angle, forcing pilots to land commercial airliners under emergency conditions, according to federal records. Also: A Canadian study issued last year documented 67 incidents of nose-landing-gear failures on Airbus 319, 320 and 321 aircraft worldwide since 1989" (LA Times 2005)

 

 

Ei onnettomuus niistä johtunut, vaan siitä että kone ei pysähtynyt (jarrujen takia?) ja rysähti kaikkia neukkukenttiä ympäröivään iki-ihanaan betonivalliin ja sieltä autotalliin.

 

Voisiko otsikkoa muuttaa ehkä kuvaamaan paremmin aihetta ja sen vakavuutta? "Lento-onnettomuus Siperiassa" -kuullostaa kun vain siltä että joku ikivanha An-2 olis mennyt tonttiin jossain hevon-pe****ssä.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irkutskiin tullaan rakentamaan uusi lentokenttä. Lentäjät ovat kritisoineet nykyistä kenttää, se on kallellaan eikä myöskään kentän pituutta 10240 jalkaa (3120 metriä) pidetä riittävänä.

 

RIA Novosti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Moskova. Venäläisyhtiön matkustajakone teki varhain torstaina pakkolaskun Irkutskin lentokentälle Siperiaan. Koneessa oli tapahtumahetkellä 170 matkustajaa. Airbus-koneen miehistö ilmoitti ennen hätälaskua teknisestä viasta koneessa. Kone onnistui kuitenkin laskeutumaan turvallisesti. Irkutskissa sattui viikonloppuna vakava lentoturma, jossa sai surmansa 125 ihmistä. Venäläisyhtiön Airbus A 310-tyyppinen kone suistui radalta laskeuduttuaan kentälle, törmäsi rakennukseen ja syttyi tuleen. "

 

(STT-AFP 13.7.2006)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämänpäiväisessä Isvestijassa epäiltiin, että kyseessä saattas olla myös joku vika reversseissä. Eloonjääneiden matkustajien mukaan ennen törmäystä heti laskun jälkeen kone lähti kiihtymään uudestaan. Samaisessa lehdessä tosin epäiltiin myös sitä, että pilotit olisivat jostain syystä halunneet tehdä myöhästyneen ylösvedon, johon rata ei enää riittänyt.

 

Lopuksi vielä puhuttiin tosiaan siitä, että kaupunginjohtaja olisi puhunut jo pitkään uuden kentän puolesta, koska kaikki osapuolet on olleet tyytymättömiä tuohon kaupungin keskustassa sijaitsevaan kenttään monin osin. Vuoden 93 vai oliko 97 jälkeen tämä oli jo viides kentällä sattunut onnettomuus. Mutta siitä ei tuossa artikkelissa puhuttu mitään, että uuden kentän rakentamisesta olisi vielä olemassa mitään päätöstä. Itse sain sen kuvan, että se on vieläkin vain puheiden asteella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Venäjän viranomaisten julkistamassa raportissa syytetään pilotteja "virheellisestä ja kontrolloimattomasta" toiminnasta onnettomuuskoneen pysäyttämisvaiheessa laskun jälkeen.

 

A.netin keskustelupalstalla joku venäläisen tiedotustilaisuuden nähnyt sanoo, että toinen moottoreista vedettiin ilmeisesti vahingossa (?) sammuksiin asti, kun olisi pitänyt käyttää reverssejä. Joku toinen taas sanoo, että toisen moottorin reverssit olivat epäkunnossa. BBC:n uutisesta ei saa enempää tietoa, kuin että raportti on julkaistu.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6173970.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, uutistoimisto Itar-Tass kertoo englanninkielisillä sivuillaan toisella tavalla:

 

According to the commission´s findings, the pilot, when handling the right engine reversing gear after the landing, "involuntarily and uncontrolledly, moved the lever of left engine thrust.

 

As a result, the left engine, which had been deactivated, was geared to the point of considerable forward thrust, and the plane, instead of braking, began to accelerate along the runway."

 

... the crew failed to take the necessary steps... to stop it."

 

Tämän mukaan siis pilotti erehtyi reverssi- ja tehovivuista. Ja vaikka uutisen mukaan olisi ollut aikaa korjata tilanne, miehistö ei tajunnut tehdä sitä ajoissa.

 

Itar-Tassin linkki:

 

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?NewsID=11009924&PageNum=0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, uutistoimisto Itar-Tass kertoo englanninkielisillä sivuillaan toisella tavalla:

 

Tämän mukaan siis pilotti erehtyi reverssi- ja tehovivuista. Ja vaikka uutisen mukaan olisi ollut aikaa korjata tilanne, miehistö ei tajunnut tehdä sitä ajoissa.

 

Itar-Tassin linkki:

 

http://www.itar-tass.com/eng/level2.html?NewsID=11009924&PageNum=0

 

Jotenkin haiskahtaa kyllä...miten joku voi erehdyksessä työntää kahvoja eteenpäin kun ne reverssikahvatkin otetaan taakseppäin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, jotain sählinkiä siinä on ollut. Luin tässä myös Aeronews-netin siteeraaman Ria Novostin uutisesta käännetyn version, jossa oli kuulemma sanottu, että "pilotti työnsi vasemman moottorin tehovipua eteenpäin, vaikka reverssitoimintoa ei ollut aktivoitu" tjsp.

 

Sen mukaan, mitä nyt siis tässä yritän ymmärtää, pilotti luuli, että reverssitoiminto on päällä ja nosti vasemman moottorin tehoja luullen siis nostavansa nimenomaan reverssitehoa eikä eteenpäintyöntötehoa??

 

Sen enempäähän en itse reverssien käytöstä A310:ssä tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään