Tero Lähdesmäki

RC-koneita Kuopiossa....

13 viestiä aiheessa

Ilmailua tämäkin!

Lauantaina järjestettiin Kuopiossa, Kuopion Lennokkikerhon kentällä radio-ohjattavien mallilennokkien SM-osakilpailu. Keli komea, niin kuin varmaan muuallakin maassa, vaikkakin sivutuuli ajoittain haittasi varsinkin keveimpien lennokkien lentoa.

Itse olin ensimmäistä kertaa seuraamassa ko. touhua, ja täytyy kyllä hattua nostaa niille, jotka jaksavat noita rakentaa. Taidolla tehtyjä, komeita luomuksia!

Vähän kuvasatoa, jos tuntee koneet ja erityisesti lennättäjät paremmin, laittakaa ihmeessa nimiä esille, minulta ne meni vähän ohi...

esim. tämän koneen tyyppi (siis esikuva) jäi vähän epäselväksi.....anyone? Lennättäjä Jari Pulkkinen Kuopiosta.

[ attachment removed ]

Rullausta on monenlaista, tässä Fairey Firelfyn esimerkki

[ attachment removed ]

Hawker Sea Fury sorvaa laskua

[ attachment removed ]

Fokker D.VII

[ attachment removed ]

Makea kuin karkki - Gee Bee R1

[ attachment removed ]

Yksi kisojen komeimmista koneista, Pulkkisen Jarin P-47 Thunderbolt "Big Stud"

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Kuten näkyy, laskutelineen kanssa oli ongelmia, toinen ei mennyt kunnolla sisään. Hetken aikaa jo mietin, että näinköhän menee palasiksi laskussa....

[ attachment removed ]

..vaan eikö mitä, molemmat telineet tulivat kiltisti alas laskua varten...

[ attachment removed ]

...ja kenttäkin käytettiin vähintäänkin tarkasti...  ;D

[ attachment removed ]

Piper Cubit ja Super Cubit oli hyvin esillä, tässä OH-PJK

[ attachment removed ]

OH-POK. Lennättäjä?

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Laskuun tulossa. Huomaa toimiva laskeutumis-valonheitin...

[ attachment removed ]

Tässä toinen helmi, Auster Tugmaster, entinen Kauhavan lentokerhon hinauskone (esikuva siis :)) lähdössä lennolle. Lennättäjänä Jukka Pikkusaari.

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

..ja tarkkanana seuraavan tuomariston edestä laskuun.. (miten niin ohitarkennus?)  ;D

[ attachment removed ]

Wilgan detailjia. Tämä olisi myös pitänyt nähdä ilmassa, mutta sattuneista syistä johtuen, missasin Wilgan kaarrokset...  :-

[ attachment removed ]

Su-26. Lennättäjä?

[ attachment removed ]

Koneita oli paljon ja todellakin paljon jäi minulta näkemättäkin. Huomaa mm. Wilgan ja OH-POK massiivinen koko! Kuvauskalustokin rupesin temppuilemaan, liekö sitten kova lämpö syynä. Pitänee jokatapauksessa mennä ensikin vuonna uudestaan, jos täälläpäin  kisaavat...

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

WAU!

Toi GeeBee on aina ollu mun mieleen - mahtavan näköinen kone - niin mallina kuin IRL!

TLi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämähän meinasi livahtaa ohi silmien.. Komeita kuvia tosiaan. Itse luin tänään vasta ilmailu-lehdestä, että kyseinen tapahtuma oli. Harmittaa kun meni sivusuun. Nämä kuvat onneksi korvaavat.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni sattuu olemaan tommonen, mutta huomattavasti pienempi piper cub ja se on jo yllättävän vaikea lennätettävä. Rähmälleen on pari kertaa jo tullu-->huoltohommiin  :-\.

Toi GeeBee on kyllä todella sympaattisen näköinen kapistus.

Hyvin myöskin kuvat on onnistunu, tuliko muuten yhtään "onnettomuutta"? ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin myöskin kuvat on onnistunu, tuliko muuten yhtään "onnettomuutta"? ;)

Muutamia ainakin sillä aikaa kun minä paikalla olin. Yksikään kone ei ihme kyllä tainnut pahemmin vaurioitua...

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Yksi taitokone painui pöpelikköön ihan kunnolla, kun ilmeisesti moottori sammui kesken lennon ja pakkolaskukin meni pitkäksi. Sekin kone taisi tosin selvitä ilman kummempia vammoja. Siitä metsään ajamisesta en saanut kuvia, kun rupesi Sigma-Canon -symbioosi rakoilemaan juuri kriittisellä hetkellä...  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikein mainioita kuvia, itsekin olen harrastanut mallikoneiden rakentamista ja lennättämistä, nykyään vähemmän. Tuo nokilleenmeno tahtoo olla aika yleistä näillä malli-kannuspyörähävittäjillä laskukiidon loppuvaiheessa, johtuen painopisteen/telineen paikasta. Onneksi Fireflylle, Furylle ja GeeBeelle ei ole käynyt pahemmin...

Tuon Cubin OH-POK esikuva muuten löytyy toisesta tuoreesta kuvaketjusta.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55032.0.html

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näkyikö muuten OH-PEPin pienoismallia?

"PEPPI" on aika tukevasti tuolla autotallin hyllyllä.

Hitto kun ei ole ehtinyt tänä kesänä kuin KERRAN lennukikentälle !  :-\  Täytyis vissiin ottaa itteä niskasta kiinni ja raahata kamat kentälle.

Kun on tuo kesälomakin päällä ....  :)

-  Marko  -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla