Tero Lähdesmäki

Kun lentokone varastettiin...?

8 viestiä aiheessa

Tänään kun ajeltiin appiukon kanssa Rautalammilta, Sisä-savosta Karttulaan päin, tuli puheeksi eräällä pitkällä suoralla, erittäin kapealla tiellä joitain vuosia sitten sattunut lentokoneen varkaus.

Tai ainakin appiukko väittää, että joku humalainen nuorimies olisi varastanut suoran päässä olleen "lantakoneen" ja yrittänyt lähteä sillä lennolle, sillä seurauksella, että kone painui pöpelikköön suoran päässä. Henkilövahinkoja ei ilmeisesti tullut. Juttu jäi vaivaamaan, kun en itse muista tällaisesta kuulleeni ja tapahtumastakaan ei pitäisi olla kuin viitisen vuotta...

Tämän väitetään siis tapahtuneen Rautalammilla, lähdettäessä Karttulan suuntaan, sitä kapeampaa, mutkaisempaa tietä, eli ei sitä suorinta tietä pitkin. Aika sekavat ohjeet, mutta jos tämä on todella tapahtunut, uskoisin jonkun sen muistavan...  :)

Totta vai tarua?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lantakone todellakin ajettu ojaan jokunen vuosi sitten, ite vähän epäilen varkausyritystä, välillähän noita ei saa edes ammattimiehet käyntiin...

Paikkakuntaa ei pysty muistamaan, mutta kyllä täällä joku teräväpäinen nuorukainen senkin tietää.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikesta on kauemmin kuin muistaakaan... Tapahtumapaikkaa en muista, saattoi olla juuri Rautalampi - Karstulan suunta, mutta vuosia jo alun toistakymmentä ja kone AgHusky OH-VKW. Selvähän se, että kännissähän se, saatiin kiinni ja oikeuden eteenkin mitään muistamattomana tuomittavaksi. Villejä huhuja liikkui tuolloin kuten aina ilmailu-uutisten ollessa kyseessä; jopa toimeksiantoa arvailtiin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikesta on kauemmin kuin muistaakaan... Tapahtumapaikkaa en muista, saattoi olla juuri Rautalampi - Karstulan suunta, mutta vuosia jo alun toistakymmentä ja kone AgHusky OH-VKW. Selvähän se, että kännissähän se, saatiin kiinni ja oikeuden eteenkin mitään muistamattomana tuomittavaksi. Villejä huhuja liikkui tuolloin kuten aina ilmailu-uutisten ollessa kyseessä; jopa toimeksiantoa arvailtiin...

Kiitoksia! Eli tällainen tapahtuma on siis käynyt? Mielenkiintoista, olin jo heittämässä kirvestä kaivoon tämän suhteen...

Tarkoitit muuten varmaan Rautalampi - Karttula -suuntaa?  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia! Eli tällainen tapahtuma on siis käynyt? Mielenkiintoista, olin jo heittämässä kirvestä kaivoon tämän suhteen...

Tarkoitit muuten varmaan Rautalampi - Karttula -suuntaa?  :)

No sitäpä juuri... Kai ilmailuleikkeissäni on juttukin tapauksesta tallella mutta muuton jälkeen ison haun takana...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On Suomessa varasteltu lentokoneita aina silloin tällöin. Aeron aikainen (1948-1949) työkaverini oli ruodiksessa ollessaan varastanut Smolikin ja lentänyt sillä Ruotsiin. Sieltä oli sitten hivuttautunut johonkin laivaan - muistaakseni töihin, jos ei salamatkustajaksi. Gibraltarin salmessa tai siitä hiukan itään päin oli hypännyt pelastusrenkaan kanssa Välimereen, josta sitten viikkojen kuluttua joku laiva löysi hänet kuolleena. Muistini mukaan konevarkaus tapahtui Luonetjärveltä ja vuosi saattoi olla 1950 tai 1951. Olen kadottanut ao lehtiartikkelit. Mainitsen vielä sen verran, että kaveri oli mekatsuna eikä ollut saanut kummempaa lentokoulutusta.   Kesän jatkoa  Väinö, Jokela

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, se wiskin luonnonkihara ropeli on mulla pihankoristeena, anopin mielestä jotain muuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään