Kirjoitettu Heinäkuu 9, 2006 Jatketaanpa maakuntamatkojen sarjaa hieman kaukaisemmalla kohteella. Toivottavasti aihevalinta korvaa kuvien tekniset puutteet (kuvankäsittelyvinkkejä saa mieluusti antaa). Useaan otteeseen sää- tai koneongelmien takia peruuntunut herkuttelumatka Mosel-joen maisemiin saattoi viimein alkaa, kun ukkosrintama heikkeni yllättäen yön aikana. Lähtökentällä vahtia piti pari tällaista Roope-Ankan rekisterissä ollutta kopteria, joihin useimmat kentän yksimoottoriset olisivat mahtuneet pahemmin pilkkomatta: [ attachment removed ] Jos ei muusta tiedä saapuneensa teutoonien maille, niin nämä tuulitehtaat paljastavat kyllä seikan. Jos joku osaa neuvoa, mikä on paras tapa käsitellä Photoshop Elementsillä pois Keski-Eurooppalaisen ilmanalan ikuista saastesumua ja sen aiheuttamia värivirheitä niin vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan: [ attachment removed ] Eifelin maaston rullatessa alla keli alkoi madaltua reilusti ennustetusta. Odottamatta alla olikin tällainen mutkarata. En itse ympyrää ajavista autoista perusta, mutta olisiko tämä se kuuluisa Nürnburgring? [ attachment removed ] Meinaan että jos on, niin tämä kuvakirjalinna, joka jäi samaan aikaan koneen vasemmalle puolelle, voisi olla itse Nürnburg. [ attachment removed ] Näihin aikoihin maisemien ihailua enemmän allekirjoittanutta alkoi hiljalleen huolettaa ylläoleva pilvikatto, joka ei uskonut sääennustetta vaan alkoi yhä päättäväisemmin puristaa Cessnaa itsensä ja maan väliin. Ensimmäisenä päämääränä oleva Koblenzin kenttä oli jo houkuttelevan lähellä, mutta tuosta ei kyllä mentäisi läpi. Ei kun kaivamaan varakenttänä toimineen Traben Trarbachin suunnat esiin: [ attachment removed ] Yllättäen muuriin aukeni kuitenkin ovi, josta äkkiä luikahdin Koblenzin (EDRK) kierrokseen ja kentälle. Etelänpuoleisen kierroksen piristeenä on muuten myötätuuliosan kupeessa reilusti kierroskorkeutta korkeampi näkötorni. Sitten tankille ja maksamaan laskeutumismaksua torniin, josta käsin katsellen alkoi vaikuttaa siltä että saisin syödä kentän kreikkalaisessa ravintolassa ihan pitkän kaavan mukaan. [ attachment removed ] Paikalla oli lisää itäkalustoa, mutta tällä kertaa aitoa Tsekkoslovakialaista laatutyötä. Toiseen Dolphineista oli pistetty tiikeriä tankkiin. [ attachment removed ] Paikallinen lentotiedottaja soitteli kuitenkin matkan varren kentille ja kehoitti kyttäämään jos vaikka ovi taas raottuisi. Lännen puolella piti oleman hyvää keliä. Tyydyin siis kahviin ja kucheniin ja jäin kytikselle. Ja katso niin tapahtui kuin tornimies oli sanonut ja taas mentiin. Juuri kun olin saanut piiskattua mopon huimaan 86 solmun matkavauhtiin alle ilmaantui tuttu kohde. Burg Eltz on varmaankin Moselin hienoin linna ja siinä kisassa taso on sentään aika kova. [ attachment removed ] Ja heti kohta sen jälkeen piirikunnan pääkaupunki Cochem ilmestyi näkyviin. Samalla varmistui että tornimies tiesi mistä puhui. Pilvenpohjat olivat jo tuhat jalkaa joentörmän päällä ja sadekuurot pysyttelivät idässä. Kuten joku jo saattaa arvatakin paikallinen valtaelinkeino liittyy mietoihin alkoholijuomiin. [ attachment removed ] Mosel kiemurtelee kun viineistään juopuneena. Lentokenttiäkin on riittävästi. Tälle 60 mailin pätkälle mahtui 10 kenttää, jotka olivat joko reitillä tai alle kymmenen mailia siitä sivusta. Tämänkin kiemuran päälle on ängetty kenttä (Traben-Trarbach - EDRM) joka kisaa Koblenzin kanssa Saksan ainoan lentotukialuksen tittelistä. [ attachment removed ] Aikaa oli tuhraantunut sen verran että Traben-Trarbach jäi tällä kertaa väliin ja matka jatkui kohti varsinaista kohdetta, eli Idar-Obersteinin (EDRG) maankuulua nurmikenttää. Tämäkin kenttä oli rakennettu mäen päälle ja varsin hyvin varusteltu mitä tulee perheenjäsenten viihdyttämiseen. Moni purjelentäjistä olikin paikalla asuntovaunuineen ja lapsineen, joille oli laitettu aidattu leikkikenttä tornin viereen (niinkuin kersat siellä nyt pysyisivät). Terminaalirakennus noudatti "Klein aber fein" periaatetta. [ attachment removed ] Täälläkin itäkalusto jylläsi. Mitenkä ne amerikkalaiset niin osuvasti sanovatkaan "The difference between men and boys is the price of their toys..." [ attachment removed ] Anjuska jyrähti komeasti savuttaen käyntiin ja pojan naamasta näkyi että ammatinvalinta oli juuri lyöty lukkoon: [ attachment removed ] Sitten päästiinkin asiaan. Jotkut valitsevat lentoyhtiönsä ruokien perusteella. Minä kyllä mieluummin lentokohteet. Talon kaikki pihvit olivat painoltaan 350 grammaisia eivätkä lisukkeetkaan olleet vegaanilistalta. Kuvassa reilun neljänsadan euron pihvi. [ attachment removed ] Sillä aikaa äskeisen pikkupojan isä oli lähtenyt langanvetohommiin. Hyvin se golffikin raksan hommia hoitelee. [ attachment removed ] Ja jälkikasvu keksi heti että korkeammalta lennokki lentää pidemmälle... [ attachment removed ] Ennen lähtöä piti vielä käydä ikuistamassa paikallisen Oipan rakentama vinssi. Koneena 5,7 litrainen Chevyn bensakone, jonka 360 hevosta potkivat automaattilootan välityksellä vaijeria sisään. Lankana tosiaan oli vaijeri, jonka vinttaaja väitti kestävän nurmikentällä noin 4000 vetoa ennen vaihtamista. [ attachment removed ] Kotimatkalle pääsi sopivasti mutkittelematta Frankfurt-Hahnin (EDFH) kentän lähialueen ohi. Kenttähän on suomalaisillekin Ryanairin kautta tuttu ja kohtuullisen vilkas. Ehkä muistona ajoista amerikkalaisena lentotukikohtana sen ilmatila oli varsin jenkkityylinen noin 12 kertaa 6 mailin suorakaide, jonka katto rajautui E-luokan ilmatilaan. Lähestymissektoreissa on vain TMZ:t eli pakolliset transponderialueet, joista saa lentää vapaasti läpi kenellekään puhumatta, kunhan kuokkii jompaakumpaa paikallisista VFR-koodeista. Spangdahlemin lentotukikohdasta (ETAD) sen sijaan piti päästä läpi, se kun seisoi suoraan käännepisteenä olleen VOR:n kupeessa. Selvitys tuli niin nopealla ja leveällä amerikanmurteella että vasta hetken kakisteltuani tajusin sen olevan myönteinen vastaus pyyntööni. Palkaksi kieliharjoituksista pääsin toteamaan että setä Samuli oli kasannut platalle vähän raskaampaa kalustoa. Tälläkin kentällä valvottu ilmatila oli varsin pieni kakku keskellä E-luokan ilmatilaa, jossa on aina vilkasta purjelentotoimintaa. [ attachment removed ] [ attachment removed ] Vielä reilu tunti maalaismaiseman ihailua ja kohta kotikentällä kuunneltiin huuli pyöreänä juttuja hurjista ilmapurjehduksista. [ attachment removed ] Sellaista tällä kertaa. JP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2006 Matkakertomuksia on aina mukava lueskella ja katsella kuvia oudoista paikoista. Noista ykköskuvan koptereista : Skytech Helicopters lentää noilla mm. palojen sammutuslentoja ja nostelevat tavaroita.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2006 Upeat kuvat, mutta helevetin kalliit ruoat, kun maksavat yli 400 eur / annos Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2006 Upeat kuvat, mutta helevetin kalliit ruoat, kun maksavat yli 400 eur / annos Tiedäthän Räyskälän 100 euron munkkikahvit... Kenttägrillin kassaan ei pihvistä jäänut kuin reilu kymppi. Autolla olisi tietysti päässyt halvemmalla, mutta kuka sitä nyt autolla... JP Edit: Typo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2006 Upeat kuvat, mutta helevetin kalliit ruoat, kun maksavat yli 400 eur / annos Kalastus on vähän samanlaista, kertovat että Tenojoen lohelle kertyy helposti hintaa 1000e/kg ;-) välineistön laadusta ja määrästä riippuen kun kaikki kulut lasketaan mukaan.. :-) //Tuomas Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 10, 2006 Hyvä matkakertomus ja elävät kuvat...tänks! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla