Ilkka Mäkelä

B747 lennättää suomalaisia Phuketiin

191 viestiä aiheessa

Mikä on maailman suurin liikenteessä oleva matkustajalentokone paikkaluvultaan ?

 

Esim. AN - 124 ei ole matkustajalentokone sen enempää kuin Galaxykaan ja A380 ei ole liikenteessä vielä.

 

:P -

 

 

Kyllä 747-400:een mahtuu eniten. Japanin kotimaan reiteillä matkustajia on reilusti yli 500 yhdessä jumbossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä 747-400:een mahtuu eniten. Japanin kotimaan reiteillä matkustajia on reilusti yli 500 yhdessä jumbossa.

 

Luulen olevani samaa mieltä vaikka tuolla aiemmin suluissa toisin lukeekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkahan paljon -400 malli sitten vetäisi maksimissaan?

JAL lentää -400D (Domestic) versiota 568 paxille konfiguroituna , joten eikähän tuo Corsairin 582 oli liki maksimia ja -300 max. 483 paxilla.

 

Mistä tuo matkustajamäärä 660 on peräisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

747-300 ja -400 ovat saman kokoisia, tosin -400 vie matkustajat pidemmän matkan päähän. Mutta että periaatteessa uskoisin että -300 saa ahdettua ihan yhtä monta penkkiä kuin -400 jumboonkin. 600 tosin kuulostaa jo aika suurelta määrältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka!

 

Ettei vaan ole kyseessä 747-800,vai kerkiääkö niitä valmistumaan ennen noiden lentojen alkua. Tuli vaan mieleeni,kun tuossa puhuttiin nimenomaan uusimmasta 747 versiosta...

 

Sehän on periaatteessa 747-400ER,mutta sehän ei ole yhtään sen kookkaampi kuin 747-400 noilta cabiinin tiloiltaan...

 

Joka tapauksessa hienoa kun saamme taas uutta väriä EFHK:lle Corsairin jumbon muodossa... :P

 

-Jukka :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

600 tosin kuulostaa jo aika suurelta määrältä.

 

Jos koneessa on vain yksi matkustajaluokka? Ainakin ANA:lla on 568-paikkaisessa jumbossa 27 businesspaikkaa. Montakohan turistiluokan istuinta noiden paikalle saisi...? 

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koneessa on vain yksi matkustajaluokka? Ainakin ANA:lla on 568-paikkaisessa jumbossa 27 businesspaikkaa. Montakohan turistiluokan istuinta noiden paikalle saisi...?   

 

-Esa

Tuskin kuitenkaan 92 paikkaa. Jannen viestissä puhutaan 660 paikasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin kuitenkaan 92 paikkaa. Jannen viestissä puhutaan 660 paikasta.

 

Juu, tuskin. Lähelle 600 voisi kokonaispaikkaluku ehkä mennä.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä nyt tuosta katselin, niin 300 sarjalaisessahan on venytetty tuo "yläkerros". Moni sivu väittää, että tuo 660 olisi mahdollista niin, että alhaalla olisi 550 matkustajaa ja ylhäällä 110.

 

Kyllä tuo varmaan ihan totta on kun FAA:n documentistäkin löytyy seuraavasti:

 

For 747-300 and 747-100B SUD the total passenger capacity is limited to:

660 passengers with 5 pair of Type "A" exits on the main deck plus one pair of Type "A"

exits on the upper deck. Main deck limited to 550 and upper deck limited to 110 if in

compliance with the requirements of modified Special Condition No. 25-71-NW-3,

transmitted to Boeing by FAA letter dated August 3, 1981.) See NOTE 9.

 

Tässä vielä linkki tuohon pdf:ään

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, kyllä niitä penkkejä saa ahtaa sinne jos 110 pitäisi sinne pattiin mahtua...  :o

 

JAL ja ANA lentää kotimaassa 85 ja 84 penkillä yläkerrassa ja sinne mahtuu silloin myös kahden matkustamohenkilökuntaan kuuluvan isännöimä galley. Joten ilman galleyta varmaan aika lailla tuo 110 vois olla mahdollista, jos kutistetaan jalkatila charter-malliseksi (vaikka Japanissa ollaan, ei reittilentojen turistiluokan jalkatila ole mitenkään extra-ahdas).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi 660 tulee Boeing B747 Type Certificate Data Sheet (TCDS) nimisesta paperista. Lisaksi meidan FOM chapter 8 jossa meidan lentamien tyyppien maksimi sertifioitu (JAA/JAR ja FAA) kapasitetti ilmoitetaan.

 

Joten jos asiakas haluaa 660 PAXia, niin sellainen versio niille sitten laitetaan. Tosin itse mielummin lennan rahtia...

 

Tuntui ensin aika hurjalta, mutta uskottavahan se on. Mikähän mahtaa olla pitchi tuolloin 27".. Nyt saattaa olla, että muistan väärin, mutta israelilaiset taisivat ahtaa todella hurjan määrän Etiopian juutalaisia koneeseen....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko 767:ssa jotain mainittavaa tai erikoista? Pieni, ruma ja ahdas purtilo.

Ehkä Suomesssa jotenkin erkoinen?

Mun mielestä 767 2-3-2 konffilla ja 777-tyylisellä sisustalla oli oikein tilavan tuntuinen matkustettaessa, tuo TUIn toki ei semmonen ole mutta aika turha yleistää että kaikki 767:t ois ahtaita...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tuolla 2+3+2 kaaviolla lensin pari viikkoa sitten eikä kyllä tullut sitä tilavuuden tunnetta. Yksi käytävä ja yksi penkkirivi möykkypuolella enemmän kuin esim. 320-sarjassa tai 757:ssa ei tuonut tilavuutta.

 

Sen sijaan tulee mieleen kysymys miksi 767 on tittelillä "laajarunko". ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko vanha sisusta?

 

Tää uus on paljon parempi...http://www.airliners.net/open.file/0411638/L/ Tuossa on jo ihan kunnolla tilavuuden tuntua ja itse ainakin koin oikein mielyttäväksi sen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhupuheinen mukaan tässä on varsin tilava ja erikoisella sisustuksella varustettu yksilö ;)

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=P4-MES&distinct_entry=true

 

 

Ja tuollaisella tilavalla ja erikoisella sisutuksella varustetulla 767:lla tämä TUI alkaa lennättämään suomalaisia punaniskoja hihattomissa Lapin Kulta -paidoissa ja Citymarketin vyölaukuissa syömään läskisoosia etelään?

 

Ei kait ollut nyt kyse mistään miljardöörien 767sisustasta vaan kaurahattujen lennätyksestä lomalennoilla jonnekin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kait ollut nyt kyse mistään miljardöörien 767sisustasta vaan kaurahattujen lennätyksestä lomalennoilla jonnekin?

 

Ei vaan yleistyksestä "Pieni, ruma ja ahdas purtilo."  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko 767:ssa jotain mainittavaa tai erikoista? Pieni, ruma ja ahdas purtilo.

Ehkä Suomesssa jotenkin erkoinen?

 

Omasta kokemuksesta voin kyllä todeta että ne 767:t minkä kyydissä itse on tullut lennettyä ovat aika mukavan ja tilavan oloisia vehkeitä. Toki personal IFEn puuttuminen on pieni miinus mutta eipä juuri muuta tule mieleen.

 

Ai niin, eksyinpä tuonne suomi24.fi:n lentäminen -palstalle; eli jos haluaa tuntea itsesi fiksuksi, kannattaa lukaista minkälaista tappelua käydään tästä Finnmatkojen uudesta 744:sta :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaa, että Suomi on syrjässä kaikesta ja matkailukulttuurimme on kovin ohutta kun joku vanha Boeing 747 ja vielä rupuisille lippalakkimatkoille saa aikaan noin kovan huudatuksen ja hehkutuksen.

 

Kyllä asian hehkutus olisi ymmärrettävissä jos Helsingistä alkaisi operoida vaikkapa Malaysian tai Thai 747:lla ja kolmella luokalla mutta Hassen matkojen kuljetus Aasian Kanariansaarille 582:lla tuolilla ei kyllä ole mikään hehkuttamisen aihe.

Tai ainakaan ei pitäisi olla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään