Ilkka Mäkelä

B747 lennättää suomalaisia Phuketiin

191 viestiä aiheessa

Huomaa, että Suomi on syrjässä kaikesta ja matkailukulttuurimme on kovin ohutta kun joku vanha Boeing 747 ja vielä rupuisille lippalakkimatkoille saa aikaan noin kovan huudatuksen ja hehkutuksen.

 

Kyllä asian hehkutus olisi ymmärrettävissä jos Helsingistä alkaisi operoida vaikkapa Malaysian tai Thai 747:lla ja kolmella luokalla mutta Hassen matkojen kuljetus Aasian Kanariansaarille 582:lla tuolilla ei kyllä ole mikään hehkuttamisen aihe.

Tai ainakaan ei pitäisi olla.

On se spottaajille, regulaari B747 EFHK:lla on kiva juttu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se spottaajille, regulaari B747 EFHK:lla on kiva juttu. :)

 

Aina jumbo on kiva varsinkin kun reilun viikon päästä pääsee taas ihmisten aikaan kuvailemaan möhköä.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry offtopic, mutta viimekesäinen Air Pullmantur ei taida tänä kesänä EFHK:lla näkyä..?

Mahdollista .. Pullman Cruises ajaa  viikon Itämeren risteilyjä myös tänä kesänä Kööpenhaminasta Helsinkiin ja vs. Helsingistä lähtöpäivät ovat 11. ja 25.6, 9. ja 23.7, 6. ja 20.8 sekä 3.9. Tiedä sitten millä kalustolla hoitavat matkustajavaihdot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä tulee Finkkujen 744:n kuvaamiseen, niin lähtee ja tulee illalla Hesaan, joten valoisia kuvia ei siitä ainakaan helposti saa, talvella kun on jo aikaisin pimeää. Mutta ainahan voi tulla moottorihuolia ja muita, että saisi kuvattua myös päiväsaikaan !! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Ai niin, eksyinpä tuonne suomi24.fi:n lentäminen -palstalle; eli jos haluaa tuntea itsesi fiksuksi, kannattaa lukaista minkälaista tappelua käydään tästä Finnmatkojen uudesta 744:sta :laugh:

Tulee kanssa siellä joskus haahuiltua ja tämä aihe siellä taitaa olla aivan omaa luokkaansa kooltaan, ei tasoltaan. Siinä p:n jauhamisessa on kolmivuotiaiden hiekkalaatikkokinastelu fiksua ajatustenvaihtoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta kokemuksesta voin kyllä todeta että ne 767:t minkä kyydissä itse on tullut lennettyä ovat aika mukavan ja tilavan oloisia vehkeitä. Toki personal IFEn puuttuminen on pieni miinus mutta eipä juuri muuta tule mieleen.

 

Ai niin, eksyinpä tuonne suomi24.fi:n lentäminen -palstalle; eli jos haluaa tuntea itsesi fiksuksi, kannattaa lukaista minkälaista tappelua käydään tästä Finnmatkojen uudesta 744:sta :laugh:

 

Olen Mikon kanssa samaa mielta 767:sta. Uudella sisustuksella olevat 767:t ovat erityisen mukavia (esim CO) ja henkilokohtainen IFE on lahinna lentoyhtiokohtainen varuste. Tama loytyy ainakin CO:n 762- ja 764-laivastoista seka BA:n juuriuudistetusta 763-laivastosta (itseasiassa lennan tana iltana BA:n 763:lla EWR:lta LHR:lle). Myos UA:a on personal IFE kaikissa 3-luokkaisissa 767:ssa. Lisaksi turistiluokan paikoista 6/7 on joko ikkuna- tai kaytavapaikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huvittavinta tuolla suomi24:ssä on se, että kaikki ovat menossa sinne parhaaseen luokkaan istumaan. Ainakin kirjoitusten perusteella.

Todellisuudessa suomalainen ei maksa mistään yhtään ylimääräistä, joten suomalaiset Hassen matkalaiset ovat siellä karjapuolen viimieisissä penkeissä jos ne vaikka saisi vähän listahintaa halvemmalla. 8)

Suomalaisen on saatava kaikki mahdollisimman halvalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, nämä 24:n pölkkypäät olettavat automaattisesti että suuri kone>enemmän tilaa. Eivät vaan tunnu tajuavan että 747-400 lähes 600 penkin confilla ei ole sama kuin normijumbo reittivarustuksessa. Toisaalta loistava temppu Finnmatkoilta; täällä härmässä näyttää 747 uppoavan tuulipukuihin kuin Åke Niklakseen ja matkat myyvät kuin kuumille kiville. Veikkaanpa vain että muutaman eka lennon jälkeen alkaa ilmestyä kitkeriä kommentteja varsinkin tuolla 29 pitchillä istuneiden joukosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei välttämättä, tähän saakkahan tuo sama väki on kärvistellyt seiskaviisseiskoissa välilaskuineen 15-16h samaan kohteeseen, saman tason pitchillä...härmässä on totuttu matkustamaan halvalla ja epämukavasti - ja kuten Ilkka totesi edellä, ollaan siitä vieläpä ylpeitä!

 

Sori nyt vaan, mutta alkaa kieltämättä menemään jo maku tuosta vauhkoamisesta suomalaisia karjaosastomatkustajia kohtaan. Pointti on kyllä tullut hyvin selväksi. Ei siinä mitään, varmasti moni ajattelee ihan samalla tavalla, mutta kun siitä pitää olla jatkuvalla syötöllä mainitsemassa, niin rupeaa maistumaan puu suussa. Se ei kuitenkaan ole varmaankaan oikeasti matkustajamukavuutta arvostavilta yhtään pois, vaikka lippalakkikansa haluaa mennä polvet kurkussa Kanarialle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä tässä ko. kysymyksessä on niin arkaa?

 

Ei siinä mitään arkaa ole, ainakaan minulle. Sanoin vain, että alkaa kyllästyttämään. Meidänkin kun on pakko näitä ketjuja seurata, vaikka aihe ei kiinnostaisikaan ;)

 

Jos kuitenkin ylhäisyydessänne koette, että loputon jauhaminen B757:n laskutelineiden pituudesta tai jokaisen Finnairin laajarunkokoneen pushpäkistä Vantaalla on yhtään näitä charterlöpinöitä viisaampaa touhua, niin so be it. Herra Maliniemi muistanee kuitenkin, että ainoatakaan aiheeseen liittyvää ketjua on ole täällä avannut - enkä avaa.

 

Äh, arvasin. Olisi pitänyt poimia muidenkin viestejä mukaan quoteen, niin ei olisi tarvinnut kokea henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. Sellaiseksi sitä ei ollut tietenkään tarkoitettu. Mutta minkäs teet, laiska kun on. Viestisi vain oli tuossa sopivasti "jonon hännillä"...

 

Ps. Jos et ole sattunut huomaamaan, niin Herra Maliniemeä ei pahemmin voisi joku 757:n (etenkään sen yliarvostetun kotimaisen) säärien pituus tai kannujen koko vähempää kiinnostaa ;)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei ole sama kuin normijumbo reittivarustuksessa.

 

heh, niin ja se "normijumbo" on todella ahdas 17,2" penkeillä :-\  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä välillä tulee mieleen, että onko muutamien kirjoittajien pääasiallisena motiivina lähinnä kehuskella omilla kokemuksillaan ykkösluokan matkustamisesta. Kannattaa muistaa, että meitäkin on paljon, jotka eivät työn puolesta paljoa matkustele (esim. opiskelijat), ja silloin preferensseissä ei ehkä ensimmäisenä ole maksaa monta sataa euroa ylimääräistä muutamasta extra-tuumasta. Tämän porukan leimaaminen tuulipuku- tai lippalakkikansaksi tuntuu siis vähän kohtuuttomalta.

 

Tuo on aivan totta että pitchit tai bitchit joita "alan ammattilaiset" mittailevat näissäkin jutuissa eri osastoissa eivät merkitse varmaankaan 99%lle suomalaisista mitään. Uskoisin että Finnmatkat keräävät "Jumbolla Thaimaaseen" mainoksellaan useita suomalaisia kyytiinsä nimittäin ko. konetyyppi on kuitenkin harvinainen vieras Suomessa ja monelle kokemus päästä maailman suurimman matkustajakoneen kyytiin on unohtumaton.

 

Niin ja ennenkuin joku nippelitiedon pilkunviilaaja ehtii vinoilemaan mitättömyyksistä luulen yhä että Boeing 747 on maailman suurin käytössä oleva matkustajalentokone.

 

- t -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä täällä nyt pahemmin ole kukaan vauhkonnut, lähinnä tuo edellä mainitun 24:n kohkaaminen sai itseni tänne kirjoittelemaan. Sieltä kun saa jonkinalaisen otoksen (suppean todellakin) näiden seuramatkaajien ajatusmaailmasta. Nähdäkseni keskustelu tällä foorumilla aiheen tiimoilta on ollut asiallista ja hieman huvittunutta toisin kuin naapurissa. Niin ja onhan se nyt jukolauta selvää että jos joku tunkee lähes 600 paikkaa 747:aan ja lentää sillä lähes kymmenen tunnin siivuja niin matkustusmukavuutta voi hieman kyseenalaistaa.

 

Nimim. "Vain ykkösluokan läpi kävellyt"

 

ps. toivottavasti en loukannut ketään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä välillä tulee mieleen, että onko muutamien kirjoittajien pääasiallisena motiivina lähinnä kehuskella omilla kokemuksillaan ykkösluokan matkustamisesta.

 

No en minäkään nyt ainakaan tuollaista ainakaan suoraan tosta huomaa. Tietysti totta, että osalla kirjoittajista on varmasti aika paljon enemmän lentokokemusta kuin vuosittainen tenskun reissu vinnairilla, mutta mitäpäs sitten.

 

Mutta jos tuo kuusinkertainen varausmäärä pitää paikkaansa (jota vähän epäilen .. tai tuskinpa tuosta lentokoneesta yksin johtuu), niin johan olisi maailmankirjat sekaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuskimpa tosiaan yksin jumbosta johtuu kun ei siinä varmaa meitä ilmailuhulluja montaa kerralla mene :laugh: mutta kyllä se kuusinkertainen voi paikkansa pitää, ei kait ne viikossa kovin monta koneellista muutenkaan myy, eli jos suhde on luokkaa vaikkapa 10/60 niin kuullostaa ihan uskottavalta... joskus itsekkin valitsin matkakohteen sen mukaan kun sinne pääsi "suurella" ja "valtavalla" jumbolla efhk:lta, tuttu vielä hommasi upperdeckille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kun talven lähestyessä (huh hellettä) alkaa Finnmatkat lentää TUIn 747-400 koneella, jossa 582 istumapaikkaa, niin tuli mieleen yksi käytännön asia.

 

Normaalin lomalentokoneen (B757, about 220-240 matkustajaa) matkustajien lastaamiseen putkesta Helsinki-Vantaalla kestää n. 15-25 min, niin kuinka nopeasti aikoo Finnmatkat lastata vajaat 600 matkustajaa koneeseen ?? Vai pidetäänkö B747 aina platalla, jolloin matkustajat saavat esim. lumipyryssä (kesävaatteet valmiiksi päällä) nousta koneeseen 2-3 eri ovesta portaita pitkin korkealle ylös ??

 

Onko tietoa kellään tai arviota, miten tämä tulee käytännössä tapahtumaan. Riitta Vermas tuskin miettinyt asiaa niin pitkälle, kun on hehkuttanut Jumbon tuloa heidän yhtiölleen... :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kun talven lähestyessä (huh hellettä) alkaa Finnmatkat lentää TUIn 747-400 koneella, jossa 582 istumapaikkaa, niin tuli mieleen yksi käytännön asia.

 

Normaalin lomalentokoneen (B757, about 220-240 matkustajaa) matkustajien lastaamiseen putkesta Helsinki-Vantaalla kestää n. 15-25 min, niin kuinka nopeasti aikoo Finnmatkat lastata vajaat 600 matkustajaa koneeseen ?? Vai pidetäänkö B747 aina platalla, jolloin matkustajat saavat esim. lumipyryssä (kesävaatteet valmiiksi päällä) nousta koneeseen 2-3 eri ovesta portaita pitkin korkealle ylös ??

 

Onko tietoa kellään tai arviota, miten tämä tulee käytännössä tapahtumaan. Riitta Vermas tuskin miettinyt asiaa niin pitkälle, kun on hehkuttanut Jumbon tuloa heidän yhtiölleen... :-\

 

Ei jumbo edes mahdu EFHK:lla putkelle. Luulen, että kuskataan bussilla matkustajat koneelle terminaalista..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei jumbo edes mahdu EFHK:lla putkelle. Luulen, että kuskataan bussilla matkustajat koneelle terminaalista..

Voi se 24:aan tai 32:een sopiakkin, eri asia on että laitetaanko sitä siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi se 24:aan tai 32:een sopiakkin, eri asia on että laitetaanko sitä siihen.

 

24:een sitä ei voi laittaa, koska kyseessä ei ole Schengen lento, eli pakko olla käytännössä 3-alkuinen portti tullin takana mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus pienenä pääsin tutustumaan EFHK:lle ja mieleeni jäi kun setä vastasi, että EFHK:lle mahtuu vain yksi jumbo putkeen. Onko se sitten 24 vai 32 niin en osaa sanoa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1990 Tower Air lenteli 747:lla portilta A5 Miamiin ja 1995 El-Al portilta A4 747:lla Tel Aviviin...Eli kyllä sinne 31-32 gateille pitäis Jumbon edelleen sopia...vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään