Guest ToniH22

Muutettu: EFOU lento-onnettomuus vaara...

44 viestiä aiheessa

Olihan sekin pari päivää sitten kun hornetti tuli 1 moottorilla

 

Ja ainakin silloin Ilmavoimat tiedotti ettei koneessa ollut mitään vikaa, pilotti mokannut taisteluharjoituksessa moottorin sammuksiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä saako noita jaella (luultavasti kyllä) niin kerron että täältä löytyy suurinpiirtein kaikki Suomessa käytössä olevat taajuudet:

http://taajuus.toimis.to/

Sinne vaan hakuja vaikka kaupungin tai firman nimellä.

 

Kiitokset!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä siellä oli vähän ennemmän kuin "vain rupeli rikki", mutta en voi sanoa tarkemmin koska olen kuullut niitä asioita skannerista finskin yhtiötaajuudelta.

 

No viimeksi taman aamun Kalevassa oli juttua tuosta, ja todellakin vain rupeli rikki. Ei muuta ihmeellista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No viimeksi taman aamun Kalevassa oli juttua tuosta, ja todellakin vain rupeli rikki. Ei muuta ihmeellista.

Minä uskon sitä mitä olen kuullut muita teitä pitkin, sanoi Kaleva mitä sanoi, ja toki kaikkea vähätellään ettei PR kärsi. Tosin en väitä että nyt mitään megaisoajuttua pitäiskään tehdä mutta kaikissa lehtijutuissa mitä ole nähnyt on lievä peittelemisen ja vähättelyn maku.

 

EDIT: toisaalta ihansama, tämähän on jo muinaishistoriaa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietitääs tovi.

 

Bussin (kuten minkä tahansa modernin liikennekoneen) avioniikka käy aivan jumalattoman kuumana. Esim 757:ssa ja 767:ssa on kytkimet ja indikaattorit overheadissa noihin jäähdyttimiin (equipment cooling). Siellä on mm. SMOKE ja OVHT-valo. Avioniikka-bayssä on savudetektorit. Luonnollisesti mikäli siellä on savua, on laskeuduttava välittömästi (ja näin ymmärsin tuossa bussin tilanteessa olleen). Tietyt kierrätinfanit menevät silloin kiinni, jotta myrkkykaasu ei pääse kiertämään joka paikkaan.

 

Lisäksi, mikäli OVHT valo palaa, niin vaikka savua ei olisikaan, eikä mitään muutakaan tavallisuudesta poikkeavaa, on VÄLITTÖMÄSTI pyrittävä laskeutumaan lähimmälle mahdolliselle kentälle.

 

On tietysti selvää, että jos jäähdytys on avioniikasta hajonnut, eli "vain yksi rupeli" hajonnut, voidaan jollain kohtaa saavuttaa se kipupiste, kun joku komponentti kärähtää ja sytyttää muuta tavaraa ympärillä tuleen. Siinä vaiheessa sitä varmaan olisi iloinen, mikäli se yksi rupeli olisi alkujaankin toiminut.

 

Eli kyseessä oli vakava tilanne, vaikka Ahteen mukaan "tulipalovaaraa ei tilanteesta aiheutunut". Se, että matkustamossa asti kuitenkin jo haisee katku kertoo siitä, että jokin on kärähtämässä.

 

Tero

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lisäksi, mikäli OVHT valo palaa, niin vaikka savua ei olisikaan, eikä mitään muutakaan tavallisuudesta poikkeavaa, on VÄLITTÖMÄSTI pyrittävä laskeutumaan lähimmälle mahdolliselle kentälle.

 

Jos tulipalo tai melkein tulipalo sattuu keskellä valtamerta, niin mitä miehistö voi tehdä? Onko reitit suunniteltu niin, että jonkinlaisia varalaskupaikkoja (pieniä saaria kenttineen) on edes suht lyhyin välimatkoin vai miten lennetään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikohan tuolla ole jotain varajarjestelmia, eikai se koko perhanan avioniikkalaitteisto ole yhdesta tuulettimesta kiinni?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero,

 

Onhan siellä monta tuuletinta tietysti. Mutta mitäpä luulet, jos yhden tuulettimen hajoaminen saa aikaan matkustamossa asti haisevan katkun, niin onko kaikki sillon okei ? Haluaisitko sinä jatkaa lentoasi koneella, jossa haisee palanut muovi matkustamossa ?

 

Minun tietojeni mukaan ohjaajat olivat joutuneet käyttämään happinaamareita ohjaamossa.

 

toinen Tero

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan rauhallisestihan tässä keskustelussa kaikki ovat esiintyneet. Vai meinaatko kenties ettei asioista saa keskustella ennkuin virallinen lausunto on ilmestynyt ?

Pomppasi taas se tsaarinaikainen virkamishenki esille !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikohan tuolla ole jotain varajarjestelmia, eikai se koko perhanan avioniikkalaitteisto ole yhdesta tuulettimesta kiinni?

 

Bussissa niitä puhaltimia on periaatteessa kaksi (Blower & Extract), ja lentoa voidaan jatkaa normaalisti ilman molempia jolloin ilmastoinnista otetaan ilmaa avioniikkatilan jäähdytykselle ja lyödään sitten suoraan ulos, ettei sama (mahd. savuinen) ilma pääse kiertämään. Normaalistihan (ilmassa) nuo kaksi tuuletinta kierrättävät siellä samaa ilmaa jäähdyttimen kautta..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan rauhallisestihan tässä keskustelussa kaikki ovat esiintyneet. Vai meinaatko kenties ettei asioista saa keskustella ennkuin virallinen lausunto on ilmestynyt ?

Pomppasi taas se tsaarinaikainen virkamishenki esille !

Keskustelu pakkaa vain perustumaan monesti luuloon muttei välttämättä tietoon.

En minäkään tiedä "lopullista totuutta" ennen raportin valmistumista.

http://aviation-safety.net/index.shtml

tuossa on hyvä sivu aiheesta josta selviää paljon lentoliikenteen todellisista riskeistä ja siitä ettei tähän lentoturvallisuustyöhön salailu kuulu ainakaan länsimaissa.

Markku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markulle sen verran kommentoin, ettei hän unohda lukevansa ilmailuaiheista keskustelufoorumia, joten asioilla spekulointi on varmaankin ihan asian harrastajien henkeen kuuluvaa täällä(?).

Vai pitäisikö keskustelua käydä vain vasta virallisten raporttien jälkeen?

 

Ja tämä threadi on, ainakin omasta mielestäni, pysynyt kasassa aika asiallisena, vailla mitään "hössötykseksi" lueteltavaa ja kyllä täällä jäsenten keskuudesta löytyy myös yllättävän paljon asioista jotain tietäviäkin ja systeemit tuntevia, vaikkei mitään ns. virallista lausuntoa ole vielä annettu.

Eihän tämän paikan tarkoitus liene kuitenkaan tukahduttaa ajatusten vaihtoa, ilmailusta kiinnostuneiden/harrastavien välillä?

 

Että sikäli tuollainen pojitteli ja toppuuttelu, tämän jutun suhteen, tuntuu hieman oudolle.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen on vapaa tuomaan omat ajatuksensa julki niin kauan, kuin se pysyy hyvän maun rajoissa (tosin niinhän se tässä threadissa on pysynytkin toistaiseksi). Spekulointi kuuluu asiaan ja on suotavaakin niin kauan, kun ei aleta ketään henkilökohtaisesti "muiluttamaan". Taannoisessa Hollolan onnettomuuden threadissa alkoi välillä olla hyvä maku koetuksella, kun onnettomuuden syypääksi alettiin heti leimata koneen lentäjää välillä aika härskeilläkin ilmauksilla. Kuitenkin kyseessä on jonkun läheinen, joka on juuri menehtynyt, enkä usko että omaisten olisi hauskaa kuulla, että siellä ja siellä forumilla puhutaan semmoista ja semmoista. Totuus tulee varmaankin esille aikanaan, joten sinne asti on hyvä pitää kuitenkin ns. "matalaa profiilia"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jokainen on vapaa tuomaan omat ajatuksensa julki niin kauan, kuin se pysyy hyvän maun rajoissa (tosin niinhän se tässä threadissa on pysynytkin toistaiseksi). Spekulointi kuuluu asiaan ja on suotavaakin niin kauan, kun ei aleta ketään henkilökohtaisesti "muiluttamaan". Taannoisessa Hollolan onnettomuuden threadissa alkoi välillä olla hyvä maku koetuksella, kun onnettomuuden syypääksi alettiin heti leimata koneen lentäjää välillä aika härskeilläkin ilmauksilla. Kuitenkin kyseessä on jonkun läheinen, joka on juuri menehtynyt, enkä usko että omaisten olisi hauskaa kuulla, että siellä ja siellä forumilla puhutaan semmoista ja semmoista. Totuus tulee varmaankin esille aikanaan, joten sinne asti on hyvä pitää kuitenkin ns. "matalaa profiilia"...

 

Nyt sinä kyllä menit metsään Mikko. Kävin lukasemassa äsken läpi tuon mainitsemasi keskustelun ja siellä oli tasan yksi asiaton kommentti. Ok, siinä tietysti oli yksi liikaa, mutta..

Miten pidetään matalaa profilia ja samalla kuitenkin käydään keskustelua asiasta ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt sinä kyllä menit metsään Mikko. Kävin lukasemassa äsken läpi tuon mainitsemasi keskustelun ja siellä oli tasan yksi asiaton kommentti.

 

Kannattaa huomata että rivoimmat kommentit tuosta threadista on moderaattorien toimesta asiattomuuksina siivottu - se mitä siellä nyt on jäljellä ei ole kaikki mitä sinne on kirjoitettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Henri totesit totesit tämä on keskustelupalsta jossa minunkin vapaa-ajan mielipide sallittaneen.

Markku

 

Ehdottomasti. Sitä en haluanutkaan kieltää. Osallistuin vain mielipiteelläni keskusteluun, kuten myös sina, Markku.

Jatketaan vain täällä kaikki, ajatuksinemme, kuten tähänkin asti :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään