Jouni Laukkanen

Jämi Fly In 2006 15.07.2006

17 viestiä aiheessa

Perinteinen Jämi Fly In eli experimental-koneiden tapahtuma järjestetään tulevana lauantaina Jämijärven lentopaikalla alkaen klo 10.

 

Paikalla on perinteistä enemmän ohjelmaa, mutta yhä keskeisenä asiana on toimia experimental-koneiden kokoontumisajoina. Viime vuosina paikalle on kerääntynyt toistuvasti yli 100 lentokonetta, mopua ja ultrakevyttä. Tapahtuman kohokohta on vuoden rakentajapalkinnon voittajan valinta, eli paikalle tulee yleensä useampi vastikään valmistunut harrasterakenteinen ilma-alus. Tapahtuman pääpaikkana on ns. alabaana eli kiitote 09/27 eteläpuoli.

 

Osa vierailijoista saapuu vesikoneilla, joille on järjestetty vesilentosatama Jämijärven kirkonkylän rantaa. Vesilentosatamasta on järjestetty bussikuljetus kentälle ja takaisin, alustavasti puolen tunnin välein.

 

Tänä vuonna on ainoastaan yksi esitelmä, klo 13.00 kuinka experimental-koneeseen asennetaan autonmoottori ja siihen vielä omin voimin turboahdin. Klo 15 alkaa valmistuneiden koneprojektien esittely, jonka jälkeen esitellään vuoden rakentajapalkinnon saaja.

 

Paikalle saapuu myös useimmat ultrakevyiden koneiden maahantuojat esittelykoneineen sekä muita harrasteilmailun palveluntarjoajia. Uusimpana uutuutena on mahdollisus saada kuvautettua oma lentolaitteensa ilmasta käsin. Hommasta vastaa eräs tälläkin palstalla julkisuutta saanut air-to-air kuvaaja hovipilottinsa kera.

 

Luonnollisesti tapahtuma on Suomen paras pienkoneiden spottaus- ja valokuvaustapahtuma. Viime vuosina on paikalle saapunut yli 100 lentokonetta ympäri Suomea. Yksimoottorikuvaajan paratiisi!

 

Jämin yläkentällä esitellään lennokkitoimintaa ja Jämi-Areenan ympäristössä muuta ilmailutoimintaa. Jämin hotelli- ja ravintolayrittäjä on järjestänyt useita ravitsemuspisteitä pihan puolelle ja luonnollisesti toimii myös hotellirakennuksen ravintolassa.

 

Klo 20 on perinteinen Fly In -illallinen ja sen hinta on 13€. Illalliselle pääsee osallistumaan lunastamalla illallislipun ravintolasta klo 14 mennessä.

 

Tapahtuma on noteerattu paikallisesti huvitilaisuudeksi ja vaatii järjestysmiehet. Siksi pysäköinti on ohjattu ja paikoituslippu maksaa 5€. Samoin varsinaiseen Fly In-tapahtumaan on vapaaehtoinen 5€ osallistumismaksu, jolla saa rintaansa Fly In  -nimikortin ja siistin tarran. Talkootöistä huolimatta tällaisen tapahtuman järjestäminen ei ole halpaa puuhaa ja tapahtuman mahdolliseksi tehnyt Taneli Äikäs on henkilökohtaisesti antanut siihen suuren panoksen niin työpanoksellisesti kuin rahallisesti.

 

Menneinä vuosina paikalla on ollut ilahduttavan lukuisa joukko "ilmailulehtien kuvaajia", jotka ovat tällä varjolla olleet raottamatta kukkaron nyörejä. Heitä on ollut jopa niin paljon, että se ylittää Suomessa ilmestyvien ilmailulehtien määrän moninkertaisesti. Olisikin toivottavaa, että jotta vastaisuudessakin tapahtuma saisi jatkoa, jokainen osallistuisi osaltaan kustannusten kattamiseen. Pontimena maksua vastaan saatu rintalappu toimii matkalippuna vesilentosatamaan.

 

Tervetuloa Jämille!

http://www.multi.fi/kik/jamiflyin/indexfin.htm

 

Experimental- ja Ultrakevyttoimikunnan puolesta

Jouni Laukkanen, puheenjohtaja

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu ja vielä tarvii muistuttaa Jämin taajuus on 123.65mhz. Ja uusien vierailijoiden kannattaa tarkistaa vielä laskukierroskuviot eri radoille, sekä ottaa huomioon pursikoneiden vinttaus- ja laskuvarjohyppytoiminta. Tervetuloa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

koneita on Jämille tulossa ilmeisen paljon. Koska kyseessä on korpikenttä ja samanaikaisia tulijoita paljonkin, kysyisin vinkkiä, mihin aikaan kannattaisi saapua välttääkseen pahan ruuhkan ilmatilassa. Olisiko muita neuvoja, joita lähestymisessä pitäisi erityisesti ottaa huomioon (tarkoitan juuri noita purtsikoita jne.)?

 

Etukäteen kiittäen,

t. Mikko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

koneita on Jämille tulossa ilmeisen paljon. Koska kyseessä on korpikenttä ja samanaikaisia tulijoita paljonkin, kysyisin vinkkiä, mihin aikaan kannattaisi saapua välttääkseen pahan ruuhkan ilmatilassa. Olisiko muita neuvoja, joita lähestymisessä pitäisi erityisesti ottaa huomioon (tarkoitan juuri noita purtsikoita jne.)?

 

Etukäteen kiittäen,

t. Mikko

 

 

Suosittelen mahdollisimman aikaista aamua, tuossa 8-11 välillä, sillä puolenpäivän maissa tahti kiihtyy. Paikalla on Jämin radio, johon vastaa ja liikenteestä tiedottaa eräs T. Lindqvist, muuan J. Laukkanen ja mahdollisesti T. Hinkka.

 

Käytössä oleva kiitotie pyritään saamaan kaikkien tietoon (joko 09 tai 27) ja liittyminen siihen kannattaa tehdä aina myötätuuliosan kautta. Kiitotielle 27 on oikeanpuoleinen kierros.

 

Tottakai, mikäli pilotti toteaa, että sivutuuliolosuhteet ovat "alabaanalle" liian vaativat, voidaan kiitoteitä 15 ja 33 käyttää tarpeen vaatiessa. Tästä ei sitten kannata ottaa turhia paineita, kyllä se kone saa olla siellä yläbaanallakin parkissa ja voidaan tarvittaessa työntää alabaanalle ja tankille - urheilumeininki kannattaa jättää kotiin. Vastaavasti kiitotielle 15 on oikeanpuoleinen kierros ja sen myötätuulen loppuosa, perusosa ja loppuosa menevät alabaanan laskukierroksen kanssa päällekkäin. Tässä noudatettava erityistä varovaisuutta. Yläbaanalla on lennokkitoimintaa, joten myötätuulen lentämisen tärkeys korostuu.

 

Fraseologiassa ei ole olemassa vasenta myötätuulta tai perusosaa. Ilmoittakaa myötätuuli paikassa, joka on suurinpiirtein välillä laskukiitotien loppupää - kiitotien keskikohta, niin lennot synkronoituvat kivuttomasti toistensa lomaan. Matalan lähestymisen suorittavat koneet saavat odottaa vuoroaan, kunnes liikenteeseen tule sopiva rako ja liittyminen pitkälle loppuosalle voidaan sopia  Jämin radion kanssa. Tämän jälkeen liittyminen laskukierrokseen normaalin käytännön mukaan.

 

Älkää lentäkö Soininharjun päältä, mikään laskukierros ei kulje sen kautta ja sinne lentäminen aiheuttaa vain vaaratilanteita.

 

Suoraan loppuosalle liittyviä uhataan edesvastuun uhalla. Todella pelottavan oloiset ja näköiset gorillat Laukkanen ja Hinkka käyvät herkästi puhuttelemassa näin menetteleviä.

 

Liitän tähän pari 10/2000 ILMAILUsta ilman päätoimittajan lupaa skannattua sivua aiheestaa "Toiminta korpikentällä", joiden sisällöstä olen kirjoittajan kanssa hyvin paljon samaa mieltä.

 

 

toiminta_korpikentalla_rev.jpg.bd44fb8f55e77a40d497980065633808.jpg

 

 

>toiminta_korpikentalla_001_rev.jpg.91dccec655b570e0acb8fb6a9f0d4ca3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Paikalle saapuu myös useimmat ultrakevyiden koneiden maahantuojat esittelykoneineen sekä muita harrasteilmailun palveluntarjoajia. Uusimpana uutuutena on mahdollisus saada kuvautettua oma lentolaitteensa ilmasta käsin. Hommasta vastaa eräs tälläkin palstalla julkisuutta saanut air-to-air kuvaaja hovipilottinsa kera.

 

 

Kuinkas paljon tällainen palvelu kustantaa?  :)

 

/Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on kyytiä vailla lauantaina Tampere-Jämi reitillä. niin mun kanssani pääsee. Lähden Tampereelta (Tammela) joskus aamuysin pintaan  ja ajattelin tulla takaisin joskus klo 14-15.

 

Pistä vaikka privaa tai suoraan jpaulavuo at gmail.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Jos joku on lauantaina lähdössä Vesivehmaalta koneella kohti Jämiä ja on tyhjiä paikkoja koneessa, niin pistäkääpä privaa.  :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

koneita on Jämille tulossa ilmeisen paljon. Koska kyseessä on korpikenttä ja samanaikaisia tulijoita paljonkin, kysyisin vinkkiä, mihin aikaan kannattaisi saapua välttääkseen pahan ruuhkan ilmatilassa. Olisiko muita neuvoja, joita lähestymisessä pitäisi erityisesti ottaa huomioon (tarkoitan juuri noita purtsikoita jne.)?

 

Etukäteen kiittäen,

t. Mikko

 

Me paikalliset pursipilotit ollaan aika lailla maadoitettu itsemme lauantaina (kuka missäkin hommassa), joten aika ihme pitää tapahtua jos meitä ilmassa silloin näkee.

Perjantaina ja/tai sunnuntaina kelistä riippuen saatetaan muutama vinttaus vetää.

 

Yleisesti ottaen ongelmia silloin tällöin on Jämillä aiheuttanut:

a) Tullaan laiskuuttaan "pitkällä finaalilla" laskuun, vaivautumatta kiertämään kenttää ensin.

b) Ei tiedetä/ymmärretä mitä tarkoittaa termi "vinttaustoiminta".

 

Esimerkki tuosta jälkimmäisestä: Jo Jämiä lähestyttäessä kysellään radiolla onko koneita ilmassa. Vastataan siihen että on meillä purtsikoiden vinttausta täällä paraikaa. Kaveri kuittaa, ja silti meinaa 5 minuutin päästä lentää vintturilankaan... tämä nyt on harvinaisempaa onneksi.

 

Periaatteessahan Jämillä on aika harvoin vilskettä ilmassa. Vierailijalle ongelmia saattaa aiheuttaa se että siellä ei olekaan sitä perinteista Cessnaa laskukieroksessa, taikka Ultraa starttaamassa. Siellä voikin olla 2 riippuliidintä nostossa, yksi varjoliitohinaus menossa sekä purjelentäjien auto vintturilankaa kiskomassa. Monelta menee muutama sekunti aikaa hahmottaa että mitäs tämä tämmöinen on...

 

 

-Janne

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessahan Jämillä on aika harvoin vilskettä ilmassa.

 

Lauantaina sitä varmaankin kyllä on :-)

 

Mikko, me tähdätään OH-FDA:n ja CAU:n kanssa 0700 paikallista aikaa tervehtimään kenttäpäivystystä ja ottamaan koneet ulos jotta päästään paikan päälle hyvissä ajoin. Tule siivelle? :-)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Roger, ajateltiin kanssa lähteä ilmaan seittämän aikoihin. Eli näemme kentällä! :)

 

PS. Katso tekstarini, jonka lähetin äsken:) - onko ok?

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään