Ilkka Mannikainen

Lentäjän työaika?

6 viestiä aiheessa

Maallikon kysymyksiä:

 

Kuinka kauan voi max. kestää lentäjän työpäivä?

 

Esimerkiksi tänä iltana kun Finnairin kone on ilmeisesti hyytynyt Hong Kongiin niin tulipa mieleen, että kuinka kauan ohjaamomiehistö on käytettävissä yhtämittaisesti.

 

Finnairillahan Bangkokin lennoilla miehistö, joka lähtee illalla Helsingistä, suuntaa Bangkokissa hotelliin, ja uudet tuoreet miehet hyppävät puikkoihin ja lentävät Singaporeen tai Hong Kongiin ja illalla samaten painelevat levolle Bangkokissa.

 

Esimerkiksi kun lento lähtee Bangkokista 15.40 paikallista aikaa Hong Kongiin, saapuu sinne 19.00 ja Hong Kongissa huomataan koneen olevan lentokelvoton. Vikaa korjataan aamuun saakka.

Kuinka monen tunnin pituiseksi voi lentäjän työpaivää muodostua maximissaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä viestiketju mutta ei anna vastausta siihen, että jos Honkkarissa menee monen tunnin odotteluksi, niin kauanko pystytään käyttämään samaa miehistöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Son moro.

 

Tästä oli pitkät keskustelut joskus pari vuotta sitten. Asiaa selviteltiin ja kyllähän se taisi niin olla, että Kanaria/Madeira eestaas samalla miehistöllä on maksimissaan. Siinä ei muistaakseni paljon enää jäänyt "joustovaraa".

 

Tuon kun "kääntää" suoraksi niin siinähän se on yhden miehistön pisin yhtämittainen työaika. Mitä termiä siitä nyt käytetäänkin.

 

Ei hotellissa lepääminen tietenkään ole työaikaa, mutta kaikki muu suunnilleen on, näin mutu tuntumalla. :)

 

ps. olen tätä joskus Madeiralla tarkkaillut ja tilannehan oli Finnairin koneessa se että päällikkö ei noussut koko maassaoloaikana tuolistaan. FO kävi tekemässä ulkopuoliset tarkastukset ja siinä se. Sanottakoon vielä selvyyden vuoksi, että en mennyt enkä tullut ko. koneella. Olinpahan muuten vaan kentällä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Lentotoiminnassa noudatetaan työajan osalta viranomaisen hyväksymän toimintakäsikirjan ja mahdollisen työehtosopimuksen ohjeita. Näistä edellinen on velvoittava. Suomessa ilmailumääräyskokoelmasta löytyvä paperi OPS M3-15 "Raskaan kaupallisen lentoliikenteen lento- ja työaikarajoitukset" (löytynee netistä) asettaa minimivaatimukset, jotka tulee täyttää.

 

Jossain vaiheessa JAR-operaattoreita tulee velvoittamaan JAR-OPS subpart Q (luonnosasteella), joka todennäköisesti julkaistettaessaan muistuttaa pitkälti em. määräystä.

 

KH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään