Jorma Silo

Sainko mitään, kun siirryin aikoinaan Windows 2000:sta XP:hen?

5 viestiä aiheessa

Nyt on pakko avautua. Mitä olisin menettänyt, jos en olisikaan siirtynyt kolme vuotta sitten W2000:sta XP:hen?

Muutaman vuoden palvellut ykköskoneeni on siirtymässä kakkoseksi ja uusi mylly –AM2, 2G DDR2 800 Mhz muistia, Athlon 64 X2 4600…5000? + juustot ja herkut - tulee käyttöön muutaman viikon sisällä. Koska voin tehdä duunit kesän hiljaisina aikoina oikein hyvin läppärilläni tai asiakkaiden Maceilla, siivosin tästä koneesta XP Pro:n huitsin nevadaan (osio jäi odottamaan teoreettista Linux-distroa) ja korjasin ja päivitin varakäyttiksenä eri osiolla sijainneen W2000 Professionalin ajanmukaiseen kuntoon - muistaakseni 38 kiireellistä päivitystä. Korjaus oli ilmeisesti pyyhkinyt ison osan jo tehdyistä pois.

Kun sitten aloin käyttää vanhaa suosikkiani, tulin suorastaan vihaiseksi: mitä ihmettä olisin oikein jäänyt vaille, jos olisin jättänyt koko XP:n väliin? Maksoikin niin penteleesti. Puolueellisuutta saattaa tosin olla mukana sillä tavalla, että opiskelin W2K:n sisuskalutkin aika tunnollisesti, mikä XP:n suhteen jäi kyllä tekemättä… huomattavasti tutumpi värkki siis.

Vistan kohdallahan pitäisi kai olla kyse ihan  todellisesta sukupolvenvaihdoksesta – vai? Sen tulen varmaankin hankkimaan sitten kun aika on, mutta niin piristävältä paluu miellyttävimpään koskaan käyttämääni käyttöjärjestelmään – Macin OS X:t mukaan lukien - on tuntunut, että uuteen koneeseeni asennan vain W2000:n Vistan tuloon saakka.

No niin. Sainpas sanotuksi. Helpotti.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika pieniähän ne erot on. Itsekin hävitin viimeiset kaksitonniset lähinnä siksi, että ei tarvitse ylläpitää kahta järjestelmää. XP:n OEM-versio nyt ei kumminkaan ole mikään kustannyskysymys, jos niitä vajaa kymmenen hankkii. Merkittäviä eroja on oikeastaan vain kaksi: XP pysyy huomattavasti pidempään käyttökelpoisena huoltamatta, ja nyrjähtäneen XP:n palauttamien henkiin on verrattoman paljon helpompaa hyvän palautussysteemin ansiosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuosta palautuspistesysteemistä olen kyllä pitänyt. Huoltamisen suhteen minulla puolestaan ei ole ollut ongelmia; samanlaisen viikkosiivouksen (rekisterin ja spywaren putsauksen, levyn eheytyksen ja skannauksen) olen tehnyt molemmille käyttiksille. Ainoat kerrat kun olen joutunut pakosta uudelleenasennukseen/korjaukseen ovat olleet joko konerikon tai tietoisen riskinoton seurausta (piti kokeilla jotain nerokasta osiointikikkaa tms.) Varmaankin asia on toinen, jos huollettavia koneita on paljon.

Ehkäpä tuo viikottainen eheytyskin on liikaa - raskain päivittäisessä läytössä oleva työkaluni on Photoshop, joka aikoinaan oli kovan levynrikkojan maineessa ja siitä käytäntö kai on "jäänyt päälle".

Ja tietysti paljon on ihan silkkaa tunnetta - kun aikoinaan opiskelin W2000:n aika hyvin, tuntuu kuin kotiin palaisi. Katsotaan nyt sitten, mihin asti se Vista viivästyy.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No pakko kyllä sanoa, että työkoneessa (IBM T41) XP on ollut huomattavasti stabiilimpi kuin W2000. XP on tällä hetkellä ollut koneessa vuoden päivät ja ainuttakaan kaatumista ei ole tullut kun taas aiemmin W2000:lla BSOD tuli takuuvarmasti ainakin kerran kuukaudessa.

Lisäksi yksi huomattava parannus on tullut kahden näytön yhtäaikaiseen käyttöön. W2000:ssa se toimi sen verran epämääräisesti ettei sitä viitsinyt käyttää. Jos minulla olisi pöytäkone ja siten "staattinen konfiguraatio" niin silloin varmaan olisinkin tätä ominaisuutta käyttänyt mutta läppäriä kun tulee aika ajoin käytettyä muuallakin kuin omassa työpisteessä niin se vaati jatkuvaa säätämistä. XP:ssä siirtyminen yhden ja kähden näytön järjestelmän välillä toimii kuin unelma ja lisäksi se sallii erilaiset resoluutiot eri näytöille joten kaikki pikselitkin tulee hyödynnettyä.

Pienä muutoksia kylläkin mutta silti sen verran tuntuvia, että mielihyvin toivotin W2000:n huitsin nevadaan 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No pakko kyllä sanoa, että työkoneessa (IBM T41) XP on ollut huomattavasti stabiilimpi kuin W2000. XP on tällä hetkellä ollut koneessa vuoden päivät ja ainuttakaan kaatumista ei ole tullut kun taas aiemmin W2000:lla BSOD tuli takuuvarmasti ainakin kerran kuukaudessa.

Mulla ei kaatunut koskaan yhtä poikkeusta lukuunottamatta: eräs poltto-ohjelma (ulkoisen iOmegan mukana tullut mikä-lie) kaatoi usein. Muulloin ei muistaakseni ikinä (mutta aktiivikäytöstähän on jo kolmisen vuotta - ehkä en vain muista). XP ei ole kaatunut koskaan.

Lisäksi yksi huomattava parannus on tullut kahden näytön yhtäaikaiseen käyttöön. /snip

Erittäin huomionarvoinen näkökohta, joka saattaa muuttaa ajatukseni. Niin hullulta kuin tuntuukin, minulla ei ole koskaan ollut PC:ssä kahta näyttöä yhtä aikaa - Macissa puolestaan aina! Ja juuri nyt - kun koneen uusiminen on siis työn alla - olin jo päättänyt, että tällä kertaa otan heti kättelyssä käyttöön kaksi näyttöä myös tällä puolella (nimimerkillä: mihin hv kulmaan minä nämä kaikki työkalut laitan, että kuvastakin/editorista jotain näkyisi...)! - Kiitoksia erittäin huomionarvoisesta pointista, joka tuli kreivin aikaan!

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään