Jan-Erik Andelin

Luvattomia italialaisia varaosia Finnarin koneissa ?

12 viestiä aiheessa

Italiassa Panaviation-yhtiön 75-vuotias omistaja on pantu tutustumaan vankilaoloihin 15 kuukaudeksi, sen jälkeen kun hänen varaosafirmansa oli myynyt sertifioimattomia varaosia lukuisille lentoyhtiöille, tiedon mukaan myös Finnairille.

 

Mm. Alitalian MD-82-koneista jouduttiin poistamaan 640 osaa laskutelineistä, jotka eivät olleet sitä mitä dokumentoinnissa luki. Ns. bogus-bisnes on vakava asia, josta mm. Yhdysvalloissa on pantu ihmisiä linnan jopa 30 vuodeksi.

 

http://www.md80.net/yabbse/index.php?board=18;action=display;threadid=1077

 

Suomessa reagoitiin ongelmaan helmikuussa 2002, jolloin Ilmailulaitos varoitti asiasta. Finnair sanoi löytäneensä Panaviationilta ostettuja osia mm. MD-82:ista ja tarkastanut ne.

 

Erkki

 

[EDIT: Viimeinen kappale lisätty]

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hassua, luin juuri tässä jonkin aikaa sitten Michael Chrichtonin kirjan Suora lento, jossa tästä ns. piraattiosien bisneksestä kerrottiin... outoa sinänsä kun ikinä ennen en ollut edes kuullut moisesta. Ihan hyvä kirja, suosittelen. :) Aika huono juttu kyllä jos tuo pitää paikkansa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markkinatalous näyttää olevan siitä metka ilmiö, että sen piirissä toimivat noudattavat moraalia ainoastaan silloin, kun siitä itse hyödytään. Jos lapsityövoimalla tehdyt lenkkarit menevät kaupaksi, niin lapsityövoiman käyttöä jatketaan. Jos ahtaissa häkeissä asuneiden kanojen munat viedään kauppojen hyllyiltä, samanlainen tuotanto jatkuu. Ja sama pätee ilmailuunkin. Jos mahdolliset riskit nähdään taloudellisesti enemmän hyötynä kuin uhkana, niin niitä otetaan.

 

En väitä, että Finnair olisi tietoisesti tai vahingossa toiminut laittomasti, mutta sen sijaan minusta on turha kuvitella perinteisesti luotettavaksi oletetun Finnairikaan ylle mitään pyhää sädekehää. Kilpailu liikenneilmailussa on ankaraa ja keinot voidaa olla sen mukaisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meilissa asiaa tutkinut saksalais-amerikkalainen toimittaja Tim van Beveren juuri tuossa hämmästeli kuinka hitaasti varsinkin eri eurooppalaisten maiden viranomaiset ovat reagoinet Italian ilmailulaitoksen ENAC:in varoituksiin siitä, että Panaviation on välittänyt tuhansia varaosia, mm. elektroniikkaa, jota ei ole varastoitu oikeissa lämpötiloissa ja ilmankosteudessa, varaosia uponneista lentokoneista jne. jne. Mitäs meidän ILL ? [EDIT: Reagoi asiaan kaksi vuotta sitten kts. ensimmäinen posti]

 

Hänen tv-dokumenttiaan "Operation Latin Phoenix" on esitetty useassa Euroopan maassa syksyllä 2003, kertoen kahden italialaisen valtionsyyttäjän työstä selvittää tämä laajamittainen petosvyyhti.

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla niin että, kun tämä juttu akoinaan paljastui, Finnair kävi heti tarkastamaan varastonsa, eikä sieltä ko. puullaakin piraatteja löytynyt.

 

Correct me if i'm wrong.!

 

Tietäjille: Mikä on kappalemäärinä eniten "väärennetty" lentokoneen osa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tietäjille: Mikä on kappalemäärinä eniten "väärennetty" lentokoneen osa?

 

Ihan heittona, renkaat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi olla niin että, kun tämä juttu akoinaan paljastui, Finnair kävi heti tarkastamaan varastonsa, eikä sieltä ko. puullaakin piraatteja löytynyt.

 

Correct me if i'm wrong.!

 

Esim. FAA julkaisee säännöllisin välein "SUPS:eja" eli Suspected Unapproved Parts Notificationeita. Löytyy ainakin täältä (http://www.faa.gov/avr/sups/). Lentoyhtiöt joutuvat kyllä seuraamaan julkaisuja jatkuvasti, ilman median aloitetta, ja ottavat kantaa kuhunkin tapaukseen erikseen.

 

t. Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia on kokonaisuudessaan paljon vanhempi. Varaosien väärentämistä on harjoitettu sangen kauan ja Finskilläkin ongelmaan on paneuduttu jo ties kuinka kauan. Näin joskus -97 (tjsp) videonkin aiheesta. Se taidettiin esittää rupelliosaston tekniikassa kaikille työläisille silloin.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä niissä luvattomissa niiteissä on vikana? Materiaali?

 

Hyvä kysymys. Voi hyvinkin olla materiaali tai tapa jolla niitä on valmistettu. Tai valmistaja ei ole hyväksyttyjen tavarantoimittajien listalla eli mikään korkeampi ilmailuviranomainen ei ole hyväksynyt firmaa tuottamaan kyseisiä niittejä. Tosin tässä tapauksessa varaosien vastaanottajalla ja käsittelijällä on vastuu katsoa "listasta", että onko tavarantoimittaja hyväksyttyjen listalla. Ja ainahan osien mukana saapuu "formi" (Form FAA 8130-3 tai JAA Form ONE) eli lentokelpoisuustodistus, joka pitää tarkistella. Tai standardin mukaisten osien kuten niittien, ruuvien ja pulttien osalta formia ei välttämättä tarvitse vaan riittää että tavarantoimittaja takaa osan lentokelpoiseksi ja standardin mukaiseksi (COC=Certificate Of Conformity).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään