Matti Mäki

Finskin DC-9:n reitit?

88 viestiä aiheessa

Niin, mitä reittejä tuo ysi mahtoi lentää? Selailin valokuva- albumeja ja löysin kuvan ysistä täällä EFPO:lla joskus 80- luvun alkutaipaleella. Mistähän mahtoi tulla?

-Matti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ku muistaiski mitä kaikkia lennettiin ysillä ja mitä MD:llä sit mutta oma suosikki oli aikoinaan Rovaniemi-Oulu(tai kemi) -Tampere- Helsinki

 

Eiköhän noita ysi kohteita ollu helsingistä Ivalo aluksi Rovaniemen kautta myöhemmin suoraan. Muistikuvat myös Rovanimen ja Helsingin välillä pysähtyminen Jyväskylässä oli yhtenä. Rovaniemellehän lennettin sekä suoraan että via Oulu, Kemi sekä nämä kaikki kolme yhdellä reitillä.

 

Ulkomaille sitten kirjo on ollut jo valtaisaa. Finnairin pisin reitti ysi kalustolla ainakin aikoinaan oli Helsinki-Madrid-Lissabon Lennettinkö jossain vaiheessa sitten jopa tuonne Lissaboniin suoraan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ysillä lennettiin lähes kaikkialle, minne nykyään A319/320/321-kalustolla. Ehkä harvemmin kuitenkin Kreikkaan tai Espanjaan. Itse olen ollut yssykän kyydissä mm. Italian Riminille ja Pariisiin. Vähän on mietityttänyt, että oliko Finnairin DC-9-51-sarjan koneet varustettu lisäpolttoainetankeilla vai olivatko ne jotain "extended range" -versioita, kun pystyivät lentämään aika pitkiä legejä ilman välilaskuja. Perusversion range ei mielestäni riittänyt kaikille Finskin reiteille.

 

Asiasta enemmän tietävät, kommenttia, kiitos!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, on varmaan helpompaa nimetä ne, joita se ei ole lentänyt.  Mutta minulla olisi itse asiassa tähän liittyvä kysymys:  Olen lentänyt ysillä jopa Maarianhaminaan.  Nykyään sinne ei lennä täytenä edes ATR-72.  Miten se on voinut kannattaa?  Vai ostiko joku taho tyhjiä penkkejä että olisi edes jotain lentoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, mitä reittejä tuo ysi mahtoi lentää? Selailin valokuva- albumeja ja löysin kuvan ysistä täällä EFPO:lla joskus 80- luvun alkutaipaleella. Mistähän mahtoi tulla?

-Matti-

 

70/80-lukujen vaihteessa melkein kaikki kotimaanliikenne lennettiin DC-9:llä, eli vastaus on Helsingistä... no taisi lisäksi olla ne Fokkerit ja Bandeirantet kuvioissa, Caravelleista puhumattakaan... yksi Caravelle reitti joka lenteli muuten kuin Helsingistä/Helsinkiin oli Vaasa-Pori-Turku lauantaisin, ja kone oli puolenpäivän aikoihin Porissa... kaippa tuonkin reitin päihin voi lisätä Helsingin  ;)

 

(ennen kuin joku protestoi, niin tässä yhteydessä Helsinki=EFHK ;) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa ne lentää jopa lappeenrantaankin.  ;)

 

Olen ainakin ollut kyydissä Lappeenrannasta Helsinkiin DC-9ssä, joskus kahdeksankymentä luvun puolivälin paikkeilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

He-he,

 

Aikanaan eli 1980-luvun loppupuolella oli kiva silloin tällöin istuskella ohjaamossa obs paikalla reitillä HEL-SVL -VRK-HEL reitillä.

Varsinkin legi SVL-VRK oli nautittava pätkä koska ... jaa-a... katsokaapa  kartasta!  :laugh:

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös ysillä ajettu aikanaan myös Kairoon ja jopa vähän aikaa Bagdadiin. Missä lie tekivät välilaskuja.

 

 

Kairon reitillä välilasku taisi olla Ateenassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisipa ne lentää jopa lappeenrantaankin.  ;)

Nuo lennot taidettiin lentää KR-tunnuksilla. Syynä oli joku liikennelupapoliittinen juttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ysillä lennettiin lähes kaikkialle, minne nykyään A319/320/321-kalustolla. Ehkä harvemmin kuitenkin Kreikkaan tai Espanjaan. Itse olen ollut yssykän kyydissä mm. Italian Riminille ja Pariisiin. Vähän on mietityttänyt, että oliko Finnairin DC-9-51-sarjan koneet varustettu lisäpolttoainetankeilla vai olivatko ne jotain "extended range" -versioita, kun pystyivät lentämään aika pitkiä legejä ilman välilaskuja. Perusversion range ei mielestäni riittänyt kaikille Finskin reiteille.

 

Asiasta enemmän tietävät, kommenttia, kiitos!

 

Koska en tiedä niin mietin 'ääneen' muistelen nimittäin hämärästi että nuo pitkät välilaskuttomat tulivat vasta MD8X sarman mukana. Ei silti etteikö olisi tuollaisia extra range tankkeja voinut olla mutta äkkiä en löytänyt sellaisista mainintaa mistään

Tässä vielä ranget wikipediasta

DC-9-50 MD-82 MD-83

2631 km3798 km4635 km

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-9 lensi myös aikoinaan mm. Funchalin chartereita, muistaakseni meno-paluu oli välilasku ainakin Bordeauxissa, joka oli about puolessa välissä matkaa. Sitten oli näitä välilaskullisia Euroopan reittejä, kuten HEL-GOT-AMS, HEL-HAM-AMS, HEL-BRU-CDG, HEL-BRU-GVA. Pitäisi jostain löytää tallesta vanhoja Finnairin aikatauluja, mitä on otettu talteen pentuna, vanhin taitaa olla 86/87 talven aikataulu... 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen merkinnyt ylös, että olisin elokuussa 2002 lentänyt DC-9:llä Kuusamoon. Voiko pitää paikkaansa?

 

Kyllä se voi paikkansa pitää, sillä viimeinen (kaupallinen) ysilento tapahtui heinäkuun 31. 2003.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinnairin sivuilla mainitaan näin

 

In September 1970, Finnair ordered eight McDonnell Douglas DC-9-10s, mainly for domestic flights. The first of these arrived in Finland in January 1972 and went into service in April.

 

The 1970s witnessed the inauguration of several new routes: to Lisbon in 1971, Kuusamo in 1972, and East Berlin, Mikkeli and Savonlinna, in 1973.

 

Ja kirjasta "Finnair art of flying since 1923" on mm sivulla 149

Finnair was able to introduce the 80-seat type on a limited domestic schedule to Kuopio, Jyväskylä, Pori and Oulu from 1 April. Fullservice to twelve cities in Finland and from Helsinki to Hamburg became possible on 1 June, with four aircraft delivered. Two more DC-9s were received later on 1971....

 

tuossahan on muuten virhe Finnairin sivuilla, vuosiluku 1972 kuuluu olla 1971...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se voi paikkansa pitää, sillä viimeinen (kaupallinen) ysilento tapahtui heinäkuun 31. 2003.

 

Kyllä pitää paikkansa, itsekin lensin vanhalla ysillä aikoinaan samoihin aikoihin Kuusamoon.

 

Ja eikös viimeinen DC-9 lento ollut HEL-KAO-KAJ-HEL ?? Oli eräs puolituttu vielä lentoemona kyseisellä lennolla... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vinnairin sivuilla mainitaan näin

In September 1970, Finnair ordered eight McDonnell Douglas DC-9-10s, mainly for domestic flights. The first of these arrived in Finland in January 1972 and went into service in April.

 

The 1970s witnessed the inauguration of several new routes: to Lisbon in 1971, Kuusamo in 1972, and East Berlin, Mikkeli and Savonlinna, in 1973.

 

Ja kirjasta "Finnair art of flying since 1923" on mm sivulla 149

tuossahan on muuten virhe Finnairin sivuilla, vuosiluku 1972 kuuluu olla 1971...

 

 

Kun luetaan vinnairin kotimaankielisiä sivuja niin vuosiluku siellä on ihan oikea

 

Syyskuussa 1970 Finnair tilasi kahdeksan McDonnell Douglas DC-9-10:iä pääasiassa kotimaan liikenteeseen. Ensimmäinen koneista tuotiin Suomeen 23. tammikuuta 1971 ja liikenne aloitettiin 1. huhtikuuta.

 

samalta sivustolta vielä aiheeseen liittyen

Vuosina 1976-1981 Finnairille toimitettiin 12 McDonnell Douglas DC-9-51 -konetta. Ensimmäinen koneista asetettiin liikenteeseen helmikuussa 1976. Konetyypistä tuli yhtiön pääkalustoa Euroopan reiteille. Sen lisäksi sitä käytetään kotimaassa ja tilauslennoilla.

.....

Vuonna 1980 Finnair osti kolme McDonnell Douglas DC-9-41:tä, jotka vastaanotettiin seuraavana vuonna. Vuosina 1982-83 niitä toimitettiin kolme. Koneet tulivat korvaamaan DC-9-10:iä kotimaan ja Skandinavian liikenteessä.

.....

Huhtikuussa 1983 alettiin myös liikennöidä McDonnell Douglas DC-9 Super 82:lla eli MD-82:lla. Koneita oli kolme, ja ne sijoitettiin Euroopan runkoreiteille korvaamaan DC-9-51:iä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ku muistaiski mitä kaikkia lennettiin ysillä ja mitä MD:llä sit mutta oma suosikki oli aikoinaan Rovaniemi-Oulu(tai kemi) -Tampere- Helsinki

 

Eiköhän noita ysi kohteita ollu helsingistä Ivalo aluksi Rovaniemen kautta myöhemmin suoraan.

 

Minun muistissa ei kylläkään ole, että yseillä olisi lennetty Rovaniemi- Helsinki reittiä Tampereen kautta. Jyväskylä kylläkin kuului reitille pitkän aikaa. Ns. iltapäivä vuoro lennettiin reittiä Helsinki-Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi, ja päinvastoin.

 

Ivaloon yseillä alettiin ajamaan 1.4.1974. Alkuun reitti ajettiin aina Rovaniemen kautta. Vasta -90 luvulla alettiin lentämään suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun muistissa ei kylläkään ole, että yseillä olisi lennetty Rovaniemi- Helsinki reittiä Tampereen kautta. Jyväskylä kylläkin kuului reitille pitkän aikaa. Ns. iltapäivä vuoro lennettiin reittiä Helsinki-Jyväskylä-Oulu-Rovaniemi, ja päinvastoin.

 

Ivaloon yseillä alettiin ajamaan 1.4.1974. Alkuun reitti ajettiin aina Rovaniemen kautta. Vasta -90 luvulla alettiin lentämään suoraan.

 

Täytyypä katsoa josko jotain dokumenttia muistin pitämiks löytyisi, mutta ainakin 1986 heinä tai elokuussa muistaisin että joko ysi tai MD oli alla (eli siis tuskin kuitenkaan MD vielä tuolloin) ja TRE laskupaikkana oli. Muistan tuon Pirkkalan kentän aina siitä kun sukulaisten taloja yritin ikkunasta tiirailla tosin heikolla menestyksellä. Olisiko tuo Tre ollut Lauantai tai Sunnuntai vuoro eli saattoi olla vain kerran viikossa.  No etsitään sanoi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyypä katsoa josko jotain dokumenttia muistin pitämiks löytyisi, mutta ainakin 1986 heinä tai elokuussa muistaisin että joko ysi tai MD oli alla (eli siis tuskin kuitenkaan MD vielä tuolloin) ja TRE laskupaikkana oli.

 

Olisiko niin, että Finski lensi Oulusta Pirkkalan kautta Helsinkiin? Minulla on hyviä lapsuudenmuistoja yssykästä, joka lensi hoitopaikan pihan yli neljän tienoilla aina arkipäivisin. Tämä on siis tapahtunut joskus vuoden -85 tienoilla. Voi toki olla, että Oulun kone tuli Rovaniemeltä asti...

 

 

Terv. Mikkop

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään