Aki Kettunen

IFR-plaanista Malmille

7 viestiä aiheessa

Moi,

 

Aloin tuossa miettimään kuinka "oikea oppisesti" päättyy IFR-reitti plaanille.

 

- Päättyykö se johonkin TMA-portille (LAKUT, PEXEN, ORM, PVO...) kuten Vantaalle mennessä (ja APP selvittää/vektoroi sitten koneen PVO/KOR josta alkaa lähestymismenetelmät). Sinänsä tämä kuulostaisi oudolta koska eikös portille pääty plaani vain jos sieltä alkaa RNAV-starrit (Eikö esim. Pirkkalaankin plaanataan kai PIR DCT eikä VELUN tms vaikka sieltä nyt STAR:t alkaa)

- Vaiko suoraan PVO/KOR, mutta tässähän on tietysti se että lähtiessä ei voi olla täysin varma että kumpi kiitotie on käytössä.

- Ja sitten yksivaihtoehto varmaan voisi olla vielä HEL

 

Täällä varmaan joku jolla on IR-pahvit ja lentelee (säännöllisesti) Malmille että tietää kuin tuo menee. Vai onko toihonedes niin tarkkaa käytäntöä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole mittarikelpparia, mutta uskaltanen vastata kuitenkin...

 

Eli siinähän niitä jo tulikin, suoraan lähivorreilta ja miksei myös fixeiltäkin, esim PEXEN DCT tai PVO DCT. Tokihan aina voi tulla Y-plaanilla, jolloin lentosäännöt vaihtuu IFR -> VFR, tällöin plaani olisi muotoa esim. DCT PVO/N0130VFR DCT DEGER vaikkapa. Se mistä Vantaan tutka esim tykkää, en tiedä.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeata tietoa löytyy teoksesta nimeltä AIP:

 

EFHF AD 2.2.3 LENTOMENETELMÄT

 

1.2 Tuleva IFR-liikenne

Lentosuunnitelmat EFHF:lle saapuvalle IFR-liikenteelle tulee

päättää IAFille PEXEN, LAKUT, ORIMAA tai PORVOO. Ilmaalukset

vektoroidaan tutkalla laskukiitotien mittarilähestymismenetelmään.

 

Itse en menisi Y-plaania tekemään, ellei siitä olisi jotain erityistä hyötyä. Tänään tulin mittarissa Malmille ja Tutkan esittämään kysymyksen haluanko suorittaa loppulähestymisen VFR:ssä, vastasin en, sillä VFR karttoja ei ollut mukana. Y-plaanin käyttö tulee käteväksi, jos mittarilento täytyisi päättää valvomattomalle lentopaikalle.

 

Vektorit tuntuu tulevan 18:n loppulinjalle tai 36:n radiaalille 151.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutka saattaa ehdottaa sitä VFR-ään siirtymistä jos joutuu odottamaan lähestymistä pitkään. Ei sitä Y-plaania kannata laittaa jos kerran mittaria haluaa lentää, mutta vältä EFHK:n tuloruuhka-aikoja; priorisoidaan kuitenkin aina liikennekoneita, ja odotusta tulee PALJON. Varsinkin n. klo 1430-1530SA...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Kiitos vastauksista, tulipahan tämäkin selväksi. Mulla joku 1-2 vuotta sitten oli AIP mutta en tuota kohtaa huomannut niin en sitten tajunnut tuota lähteä nyt hakemaan (EAD) AIP:sta.

 

Toi on kyllä ymmärrettävää että haluavat pistää ainaki 18:n käytössä ollessa VFR:nä kun Korso sijaitsee mukavasti siinä 22:ten lähestymislinjojen edessä että 2NDB:tä tekevä kone blokkaa tehokkaasti molempien kiitoteiden lähestymiset hetkeksi :)

 

- Aki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tokihan aina voi tulla Y-plaanilla, jolloin lentosäännöt vaihtuu IFR -> VFR, tällöin plaani olisi muotoa esim. DCT PVO/N0130VFR DCT DEGER vaikkapa.
Nussintaa ja tosi oleellista taas kerran, mutta eikös tuohon kuuluisi DCT:n paikalle VFR näin tarkasti ottaen? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan oikeata tietoa löytyy teoksesta nimeltä AIP:

 

... Ilmaalukset vektoroidaan tutkalla laskukiitotien mittarilähestymismenetelmään.

 

 

Hmmm... Kannattaa viranomaisia muistuttaa myös kieliopillisista seikoista, ilmaalukset kirjoitetaan ilma-alukset.

 

Tässäpä tämä oma tärkeä "kontribuutioni".  ;D

 

Hellettä...

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään