Juha Klemettinen

Aztec kuvia?

35 viestiä aiheessa

Ilkka varmaan kertoo tuossa edellä jostakin tietystä Navajo-yksilöstä. Itse lensin ehkä parisataa tuntia Sir-Airin leivissä Navajoilla OH-PNB ja PNG, jotka olivat erinomaisessa kunnossa. Autopilotit toimi kaikkien akseleiden suhteen, tekivät lähestymisetkin ihan niinkuin pitääkin. Potkurisynkrosta en ole ihan varma (aikaa on kulunut jo neljännesvuosisata), mutta jotenkin muistelisin, että ainakin PNG:ssä semoinen oli. 400-sarjan Cessnoihin sen ainakin lisävarusteena sai, ihan takuulla muistan, että 421A OH-CBC:ssä oli potkurisynkro, ja se vieläpä toimikin. Joissakin nelisatasissa oli potkurien synkronoinnin apuna pieni väkkärä kojetaulussa, joka pyöri jompaan kumpaan suuntaan melkoisen vikkelästi, ja potkurisäätövipuja hienosäätämällä sen sai pysäytettyä, silloin olivat potkurit synkrossa.

 

Aztecillakin (PNJ) lensin ihan vähän, enpä muista siinä olleen potkurisynkroa. Sen sijaan sekin, kuten Sir-Airin kaikki koneet, oli teknisesti hyvässä kunnossa, autopilottia ja muita nippeleitä myöten.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, varmaankin silloin, kun nuo koneet alunperin Suomeen tulivat, kaikki toimi.

 

PNA:n autopilotti tosiaan oli vv. 1994-1995 altitude selectin suhteen rikki, ja autopilotti oli niin vanhaa mallia, että MI-Enterprise eli Kontio ei saanut sitä toimimaan. Ehkä varaosien/komponettien puute, tms.

 

PNJ:n myöhemmissä vaiheissa TN-Flightilla ja Inter-Flight Oy:llä en siinäkään enää autopilottia löytänyt, ilmeisesti Niskasen Topi, joka hääräsi paljon tekniikan kanssa itse, oli sen poistanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs muita näitä on ollut,

 

Ainakin OH-PNK, joka rekisteröitiin 70-luvulla samoihin aikoihin kuin OH-PNJ. Se ei kovin pitkään (pari vuotta ?) kuitenkaan Suomessa ollut. Negoja siitä ja myös esim. OH-PST:stä (ei ohjaamokuvia) löytyy mutta skannaaminen ei nyt meneillään olevan tietokoneremontin takia oikein onnistu.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuh, kiitoksia vain sööreille tuosta synkro infosta. Jotenkin niin tuttua yksimoottoripuoleltakin tuo että "lisäheebelit" on rikki tai poistettu käytöstä  :-\

 

Voi kun olis tää konekanta vähän nuorempaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin PNJ löytyi. Seisoi eilen 19.7 Tallinnan lentoaseman platalla.

 

Kappas kehveliä. Jotta siitä olisi PST-projektiin hyötyä, pitäisi päästä sisään kuvaamaan ohjaamo...

 

Ovi on varmaankin lukossa, eikä mahdollisesta uudesta omistajasta (?) liene tietoa, mutta jos joku Tallinnassa kävijä onnistuu tiedon jostakin esille kaivamaan ja mahdollisesti ohjaamon kuvaamaan tai kuvan muuten saamaan, niin Klemettisen Juha (joka taitaa olla nyt lomalla) olisi siitä varmaankin kiitollinen.

 

Jotenkinhan se, että kone ei enää ole Suomen rekisterissä eikä ole Malmilla lentänytkään pitkään aikaan, viittaisi siihen, että omistaja olisi vaihtunut tai vaihtumassa. Vaikka mistäs sen nyt niin varmasti tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi asiasta kiinostuneille kerron että Aslak on myyty Viroon. Ohessa kuvan ohjaamosta, avioniikkaa on uusittu sitten TN-Flightin jälkeen, koneessa on myös autopilotti (ollut tietääkseni koko ajan)

 

[ attachment removed ]

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, PNJ:stä löytyi ohjaamokuva. Hyvä hyvä.

 

Autopilotin olemassaolosta voin tosiaan muistaa väärinkin; sen kuitenkin muistan, etten sitä koskaan käyttänyt jos se 10-11 vuotta sitten tuossa paikassa kiinni oli.

 

PNJ:tähän käytettiin 90-luvulla usein monimoottori-IFR-kelpuutusten voimassapitämisen tarkkarilentoihin, eli Malmilta käsin kävivät tarkastuslentäjän kanssa tekemässä ILS-lähestymisiä Vantaan 22:lle, yleensä vielä niin, että ennen 15/33:n risteystä kaarsivat jyrkästi vasemmalle tekemään lenkkiä uutta lähestymistä varten. Eli silloin oli kyse siitä, että lennettiin lähestymisiä käsin eikä autopilotin avulla.

 

Kuvasta on varmasti projektiin apua, vaikkakaan mittareiden sijainti ja laatu ei ole aivan sama kuin mitä PST:ssä oli aikoinaan.

Kuitenkin, kun tuohon sijoitetaan radiopakiksi vanha Kingin radiopakki, niin saadaan jonkinlainen käsitys siitä, millainen keskimääräinen 90-luvun suomalainen Aztecin ohjaamo oli.

 

Tarkkaavainen lukija on jo varmaankin osannut rivien välistä lukea sen, että PST:n mittareiden ja radioiden sijainti on hakusessa. Klemettisen Juha kertonee asiasta enemmän, kun se tulee ajankohtaiseksi.

 

Toistan vielä kerran, että jos joku tietää jonkun, jolla voisi olla kuva PST:n ohjaamosta, niin niitä kuvia otetaan edelleen mieluusti vastaan, vaikka olisivat huonolaatuisiakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä ne mitä minulta löytyy. PTU:n kuvat on otettu Ahmosuolla 16.5.2005 ja PNJ puolestaan Malmilla 29.3.2006.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään