Pekka Lehtinen

Bravoilua Vesivehmaalla ja Wredebyssä

9 viestiä aiheessa

Perjantaina käytiin harjoittelemassa lyhyen ja pehmeän kentän operointia Vesivehmaalla. Matka kulki Wredebyn kautta, jossa harjoiteltiin valmistellun pakkolaskun suorittaminen. Ohessa joitakin kuvia.

 

1. Vesivehmaan konejoukkoa perjantaina puolen päivän tienoilla. Kentän yli pyyhkäisi sadekuuro juuri saapumishetkellä.

[ attachment removed ]

 

2. Sitten alkoi lyhyen kiitotien lentoonlähtöjen ja laskujen harjoittelu kiitotieltä 36. Ensimmäisenä starttaa NTN.

[ attachment removed ]

 

3. Ja laskuun. Reunaesteiden jälkeen vedetään teho pois, työnnetään nokkaa alaspäin nopeuden säilyttämiseksi  ja tehdään lasku aivan kiitotien alkuun.

[ attachment removed ]

 

4. Lähtövuorossa NTI. Nokka ilmaan 45 kts nopeudella ja nousu nopeudella 65 kts, jotta päästään reunaesteiden yli.

[ attachment removed ]

 

5. Lyhyen laskun harjoittelun jälkeen NTN rullaa takaisin alkupäähän.

[ attachment removed ]

 

6. Ja seuraava startti. Kosteus tiivistyy hienosti potkurista.

[ attachment removed ]

 

7. Laskuun.

[ attachment removed ]

 

8. Touchdown.

[ attachment removed ]

 

9. NTI rullaa myös takaisin kiitotien alkuun.

[ attachment removed ]

 

10. Seuraavaksi vaihdettiin kiitotietä ja harjoiteltiin nurmikentän operointi kiitotiellä 30. Se oli kuitenkin liian kaukana kuvien ottamiseksi. Niinpä tässä jo lähtöpuuhissa kohti Malmia Wredebyn kautta.

[ attachment removed ]

 

11. NTN starttaa kiitotieltä 36 kun NTI vielä valmistautuu.

[ attachment removed ]

 

12. Hetken päästä NTI:kin pääsi ilmaan. Tässä nousussa 36:lta.

[ attachment removed ]

 

13. Sitten ollaankin jo Wredebyssä. Valmistellun pakkolaskun harjoittelussa kenttä tarkastetaan ensin pariin otteeseen ja sitten tullaan alas.

[ attachment removed ]

 

14. Tekemässä matalalähestymistä kiitotielle 25. Itse herra Wrede tarinoi jaksolla koko vierailun ajan ja kertoili jos jonkinlaisia juttuja. Kuvassa herra seisoo opettajan käden kohdalla.

[ attachment removed ]

 

15. Jos jonkinlaisia olosuhteita nähnyt opettaja näyttää miten kiitotien pinta tarkastetaan. Lennetään matalalla kiitotien pinnassa, jotta nähdään mitä pinta on syönyt. Afrikassa kuulemma piti huomioida erityisesti termiittikeot.

[ attachment removed ]

 

16. Edellä startannut NTN tekee juuri läpilaskua.

[ attachment removed ]

 

17. EFWB.

[ attachment removed ]

 

18. Lopuksi opettajan demonstraatio oikeaoppisesta läpilaskusta pehmeälle kentälle. Kosketus mahdollisimman nätisti päätelineille ja loppulaskussa nokkapyörä ilmassa mahdollisimman pitkään. Oli muuten nätti lasku.  :) Huonolle kentälle mentäessä pitää antaa päätelineiden koskettaa kiitotietä oikein varovasti, pitää nokka ilmassa, ja heti jos kone tuntuu hidastuvan liikaa, lisätä täysi teho ja vetää ylös. Sen jälkeen voi käydä tarkastamassa uudelleen onko pyörän jälkiin tullut vettä, mikä kertoo liian pehmeästä pinnasta.

[ attachment removed ]

 

19. Illan lähestyessä laskussa Malmin 36:lle.

[ attachment removed ]

 

 

Oli varsin opettavainen päivä. Wredeby on muuten erinomainen kenttä juuri tuollaiseen harjoitteluun. Samoin Vesivehmaan 18/36 on hyvä paikka harjoitella lyhyen kiitotien toimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On se Esankin tukka näköjään jo päälaelta ohentunut. No, vuodet vierivät meillä kaikilla samaan tahtiin.

 

Wredebyn baana näyttää samalta kuin v. 1970  ;)

 

Vesiksellä sensijaan ei v. 1970 ollut ainoatakaan asfaltoitua baanaa. 18/36 oli soraa ja nurmea. Se sopi kuitenkin C-150:lle oikein hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs on ollut taas koneita Vesiksellä :). Vaikka eipä tuon ykkös kuvan perusteella ole vieraita koneita kuin kolme, mutta kuitenkin... Kiva että laitoit kuvia!

 

Huomenna olis taas tarkoitus mennä Vesikselle päivää viettämään... Onko kukaan foorumilainen tulossa käymään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kylläpäs on ollut taas koneita Vesiksellä :). Vaikka eipä tuon ykkös kuvan perusteella ole vieraita koneita kuin kolme, mutta kuitenkin... Kiva että laitoit kuvia!

 

Oli siellä vielä tällaisetkin vieraat:

 

OH-MOI

[ attachment removed ]

 

Ja Piikajärveltä kotoisin oleva Dimona.

[ attachment removed ]

 

Sitten sielle lenteli yksi paikallinen(?) ultra ja purjelentotoimintaa oltiin ilmeisesti käynnistelemässä kun kone hinattiin jo päähän. Ihmisiäkin alkoi pyörimään iltapäivän puolella aika paljon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli siellä vielä tällaisetkin vieraat:

 

OH-MOI

[ attachment removed / expired ]

 

Itse asiassa olen nähnyt tämän Maulen eräässä Vesivehmaan hallissa aikoja sitten ja eiköhän se edelleen majaile kentällä, vai onko jollain parempaa tietoa?

 

(Olisiko tämä Riihelän Hannun koneita, jos en kovin pahasti erehdy?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse asiassa olen nähnyt tämän Maulen eräässä Vesivehmaan hallissa aikoja sitten ja eiköhän se edelleen majaile kentällä, vai onko jollain parempaa tietoa?

 

(Olisiko tämä Riihelän Hannun koneita, jos en kovin pahasti erehdy?)

Jep, Riihelän Hannun hangaarissa majailee.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, Riihelän Hannun hangaarissa majailee.  :)

 

Ok. Niin muistelinkin, mutta en ollut enää ihan varma, kun siitä on jo vuosia, kun koneen näin ::).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi.

 

OH-MOI bongattiin tänään myös Jämin flaikkarissa. Hieno!

 

Tuo Wredeby on mielenkiintonen paikka. Todella mukavaa, että itse Hra Wrede aina toivottelee hyvät matkat kun jaksolla ilmoittaa EFWB:n ohittamisen - mukava perinne....

 

TLi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla