Ismo Nurmi

Filmikuvauksen surullisia sattumia

8 viestiä aiheessa

Viime kesänä tuskailin Kodakin diafilmin kehitystä kun oli emulsiopuolta vedetty juustoraastimen läpi ja nyt on sitten vuorossa Suomen Posti. Fujilabbiin päätyi vain tyhjä filmikehityskuori...

Tämä on vähän samanlaista kuin viranomaistoiminta harrasteilmailussa tänä päivänä - ei varsinaisesti kielletä mutta tehdään niin hankalaksi ja/tai kalliiksi että lopputulos on sama. Eihän tässä uskalla enää kuin digillä kuvata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä tuskailin Kodakin diafilmin kehitystä kun oli emulsiopuolta vedetty juustoraastimen läpi ja nyt on sitten vuorossa Suomen Posti. Fujilabbiin päätyi vain tyhjä filmikehityskuori...

Tämä on vähän samanlaista kuin viranomaistoiminta harrasteilmailussa tänä päivänä - ei varsinaisesti kielletä mutta tehdään niin hankalaksi ja/tai kalliiksi että lopputulos on sama. Eihän tässä uskalla enää kuin digillä kuvata.

Tai kuvata mustavalkoiselle ja kehittää itse.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

voi voi! no kaikeilaista sattuu, kyllä niitä filmejä hukkuu ketjun kaikissa lenkeissä...eli ihan kotonakin joskus "katoaa"... ainakin itse olen siinä onnistunut :laugh:

MV-kehittelijä voi munata litkujensa kanssa ja digitiedostot vasta helposti katoavatkin kaikista varmuuskopioinnesta huolimatta, tai no yleensä kuitenkin ennen kuin on "ehditty" varmuuskopioida... mutta tietysti se harmittaa... saako postilta mitään korvausta????

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paras mitä mulle on käynyt tapahtui Kodachrome rullille jotka lähetetään sveitsiin kehitykseen. Rullassa on aina se noin 36+ kuvaa ja kyseessä oli Kodachrome 64P joka tulee kehyksillä. Kuvat olivat viimeisen päälle mutta aloin ihmettelemään kun kehyksissä on kuvanumerot ja välistä puuttui numeroita ja kuvia oli kaikkiaan vain 32 kpl......

Valitin asiasta ja mulle sanottiin että lähetä koko rulla eli kaikki kuvat tänne niin tutkitaan..... arvaa lähetinkö!! Kuulin jälikäteen että jollekkin muulle suomalaiselle oli käynyt sama ja sieltä labrasta oli paljastunut spotteri joka kasvatti omaa kokelmaansa!

Laukkasen Jyrkiltä muuten opin uuden asia aikoinaan (jyrki oli oppinut kantapään kautta). Jos laitat kodachrome liuskoja tavallisen E-6 kehitetyn diafilmin muovitaskuihin (siis siihen jossa kuvaliuskat tulee kehityksestä) niin eri kemikaalit tuohavat Kocahromen. Muistaakseni meni just näin päin, mutta voi olla että toisinkin päin tulee tuhoa.

Itse teen E-6 kehitetyille Fujeille joissa kehityspussi siten että vien ne itse liikkeeseen sillä pusseja vastaan kehittää kaikissa isommissa paikoissa liikkeet filmejä. Kuinka kauan onkin sitten toinen kysymys. Esim. Oulussa tunnin kuva lopetti diakehityksen jo toista vuotta sitten, mutta onneksi Oulun kuva ammattiliikkeenä kehittää edelleen diaa. Katso siis: http://www.fuji.fi/jalleenmyyjat/ ja löydät pusseja vastaan kehittävän labran.

T: perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Periaatehan näillä yrityksillä on, että vain filmillä on arvo ei otetuilla kuvilla eli filmirulla on tulossa takaisin. Pieni toivonkipinä tietysti vielä on, posti ei ole vielä ilmoittanut luopuvansa "etsimisestä".

Pimiöön en enää palaa eikä sen materiaalin käyttökelpoisuus oikein sovellu ilmailukuvaukseen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Koneiden värit ja niiden käyttämän elementin värit ovat aika oleelliset ilmailukuvassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pimiöön en enää palaa eikä sen materiaalin käyttökelpoisuus oikein sovellu ilmailukuvaukseen muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Koneiden värit ja niiden käyttämän elementin värit ovat aika oleelliset ilmailukuvassa.

Juu totta. Toki mustavalkokuvallakin saa ilmaistua monia juttuja myös ilmailun piiristä, mutta digin helppous kyllä ainakin itselläni on ajanut sen ohi. Mustavalkofilmin kanssa läträtessä on kieltämättä kyllä sellainen tekemisen fiilis mitä jokaisen kuvaajan kannattaisi joskus kokeilla - kun se kuvan syntyminen on suhteellisen ison työn takana, tulee mietittyä aika paljon tarkemmin mitä siihen rullaan sihtailee. Se kasvattaa.

Tokihan pimiössä saa värikuvaakin tehtyä, mutta se on jo aika hullua touhua, kokeilin joskus kerran.. meni aika monta vedosta että sain värit edes yhtään sinne päin, ja litkut maksoivat paljon enemmän kuin labrassa kehittäminen.. :P

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, tuli itsekin tuhrattua värivedoksia, värit ei kyllä ikinä napsahtaneet kohdalleen. Sinänsä hauskaa touhua, mutta kiitin teknistä kehitystä, kun kuluttaja hintaiset skannerit pukkasivat markkinoille. En ole sen jälkeen pimiöön marssinut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen toimittanut diat kehitykseen paikallisen liikkeen kautta ja hyvin on toiminut tähän asti :). Eikä fujin filmeissä enää ole sitä kehityspussia mukana...

Ja mustavalko kuvien vedostusta on kokeiltu viime keväänä koulun pimiössä, mutta ei ollut oikeen mun juttu  ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään