Guest ohjvg

Airbus Live @ Farnborough ja uusi A350-XWB

35 viestiä aiheessa

Airbus on tänään mainostanut ainaskin International Herald Tribunessa isolla mainoksella.

Seuraavassa a:netin jutussa lisää siitä: http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2882291

 

Lyhyesti sanottuna kuulema olisi tulossa  The A350 XWB jonka innoittajana A380 on toiminut. " extra-wide body"

 

Lähetyksestä napattua: Uusi siipi, isommat ikkunat, paremmat moottorit, uusi runko, 10% alemmat huoltokulut jne jne

Kuulema olisi tulossa emojen lepotila ylös ensimmäistä kertaa Abussin historiassa. Samaa tarjosivat pilooteille, mutta eivät oikein tykänneet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Live kommentti suoraan Airbusin infosta. A350 XWB (extra wide body) tulossa käyttöön vuoden 2012 puolivälissä. Virallinen valmistuspäätös tehdään lokakuun alussa. Runko 12 tuumaa leveämpi kuin A330:ssa ja saman levyinen myös takaosastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No huh huh! Tässähän ihan bojo-mies joutuu ihmettelemään suu ammollaan.  :o

 

Eli a350XWB eli extra wide body (and comfort and profitability)

 

Stage4 alittuu 20 desibelillä, nopeus on mach 0.85, 6% vähemmän kerosiinia kuin 787, 25% pienemmät operational cost:it, uusi siipi, uudemmat Rollsit kuin 787, a380 ohjaamo ja tekniikka, 5% vähemmän huoltoon ja 15% vähemmän runkoon, enemmän komposiitteja, moottoreissa potkua 75000-95000 paunaa, 8500Nm range, 20% kosteus matkustamon ilmassa, ja ilmanala alle 6000FT, useimmiten kuulemma alle 5000 tai alle, 9-rivissä economyllä 17.5" ja 8-rivissä ecolla business luokkaa hipova 19.25" !!! (Finski kuitenkin ahtaa sen 9 kun kerran on mahdollista). 12" leveämpi matkustamo ja matkustamo ei kapene takaovelle mentäessä vaan vasta sen jälkeen.

 

Kokonaisuutena: tripla ja dream hakataan täysin  :P

 

Aika paljon luvataan.  :)

 

No oli aika vakuuttavaa, näin Bojo-miehenkin korviin. Kai sitä ehkä pitää harkita leirin vaihtamista?  :laugh: Täytyy myöntää, että äskeisen perusteella itse en enää pahemmin Finskin valintaa kritisoi. Tosin haluan nyt kuitenkin nähdä koneen vielä valmiina.

 

Airbussille tuli kalliiksi ja kovaksi koulu tän uuden koneen suhteen kylläkin. Ensin naurettiin Bojon dreamille, sit alettiin väsää omaa vastaavaa laiskalla asenteella  - mutta nyt näyttäis olevan oikea suunta viimein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoo vaan mikä tuossa äskeisessä häiritsi, niin kamera mies ei voinu kuvata kuin äijän naamaa samalla kun yleisölle näytettiin kaikenlaista kuvamateriaalia koneen matkustamosta, miehistön tiloista, jne... No, ehkä niitä nähdään pian...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kokonaisuutena: tripla ja dream hakataan täysin

 

Kannattaa vielä laittaa vähän jäitä kalsareihin ja kastella ne vasta kun se kone on joskus ja ehkä olemassa. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

9-rinnan economyllä 17.5" ja 8-rinnan ecolla business luokkaa hipova 19.25" !!! (Finski kuitenkin ahtaa sen 9 kun kerran on mahdollista). 12" leveämpi matkustamo

 

No kuka nyt ei ahtaisi?  Muistaako kukaan miten leveät istuimet Finnairilla on MD-11:ssä vertailun vuoksi? (10 ja 9)

 

Lisäksi huom 12" leveämpi, kuin A330, ei B787.  (on se tosin sitäkin leveämpi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa vielä laittaa vähän jäitä kalsareihin ja kastella ne vasta kun se kone on joskus ja ehkä olemassa. :D

 

Joo, mainitsinkin, että haluan ensin nähdä koneen valmiina. Mutta Airbussillahan ei ole enää varaa toistamiseen ryssiä tän koneen kanssa, joten varmaan tekevät täysillä kaikkensa pitääkseen lupauksensa.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuka nyt ei ahtaisi?  Muistaako kukaan miten leveät istuimet Finnairilla on MD-11:ssä vertailun vuoksi? (10 ja 9)

 

Lisäksi huom 12" leveämpi, kuin A330, ei B787.  (on se tosin sitäkin leveämpi)

 

MD11 9-rivissä 18" ja 10-rivissä 16.5".

 

Niin ja minä en ahtaisi tuohon kuin sen 8 per rivi.  ;D Tää nyt on tietysti näitä asioita mistä voi keskustella sivukaupalla, mutta kiteytettynä tavallinen turisti varmasti ottaisi tuon leveämmän istuimen, mutta se taas ei käy lentoyhtiölle, joka haluaa ahtaa enemmän porukkaa koneeseen, jotta kustannukset jäisivät pienemmiksi/matkustajista tulisi enemmän rahaa.

 

Mutta toivoa voi seuraavaa: Koska ykstoistasissahan on nyt tavallaan kaksi erilaista economyä kun se etummainen osa on 9:llä, niin kai ne vois tuohon uuteen bussiinkin laitaa muutaman "premium ecobomy" -paikan. Tosin pelkään pahoin, että joku finskin herra katsoo,että kokonaan 9:llä oleva cabiini antaa kompromissin 17.5" joka on nykyisen MD11:sta 9 rivissä matkustamon istuinta vain sen puoli tuumaa kapeampi. Asialla on myös toinen puolensa: Jos ne ei ala ahtamaan jostain hullusta ajatuksesta koneeseen 10 istuinta per rivi, niin 9 rivissä -matkustamo antaisi tietysti tuuman verran enemmän tilaa kuin nykyinen MD11:sta takaosa. Se taas on eriasia, huomaako 2.54cm mitenkään siinä hartiasuunnassa.

 

Niin ja taisivathan ne luvata, että käsinojat olisivat tuon istuimen leveyden lisäksi isommat. Nyt en varmuudella muista, mutta luvattiinko penkkien väliin 4 tuuman käsinoja? Sehän tietysti kanssa auttaa jonkinverran.

 

Matkustamo on tosiaan 12" edellisiä Airbussin laajarunkoja leveämpi. Mutta tietysti myös pari tuumaa triplaankin nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyyköhän tämä uusi A350 nyt haastamaan kunnolla myös Boeing 777 perheen? Ainakin kokonsa puolesta se asettuisi hyvin tuohon 787 ja 777 välimaastoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystyyköhän tämä uusi A350 nyt haastamaan kunnolla myös Boeing 777 perheen? Ainakin kokonsa puolesta se asettuisi hyvin tuohon 787 ja 777 välimaastoon.

 

-800 mallihan oli noin 250-270 paikkainen, -900-malli n. 300-paikkainen ja A350-1000 n. 350-paikkainen ja rangeakin riittävästi.  Eli kyllä se kilpailee 777 kanssa. Oli ainakin kuvissa innovatiivisen näköinen, mutta lopputulema lienee konservatiivisempi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoltahan tuo uusi Airbus näyttää, mutta yllättävästi ainakin mun silmääni muistuttaa Dreamlineria. No eipä ulkonäön perusteella kannata konetta arvioida, pääasia että se tuo tuottoa sekä valmistajalleen että käyttäjilleen. :) Nähtäväksi jää koska tuosta uudisteta versiosta julkaistaan ensimmäinen tilaus jonkun lentoyhtiön toimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JESS! Vihdoin Airbus joka myös näyttää hyvältä!  8) Jos Nuo lupaukset tosiaan pitävät, voidaan kyllä sanoa Finskillä käyneen melkoinen mäihä, huippukone huonomman hintaan :laugh: Toivotaan vain, että tämä XWB kerää kosolti uusia tilaajia ja saa sitä kautta lisää tuulta purjeisiin. En kyllä ihmettelisi vaikka tulisi vielä hiukan lisää delayta, mutta pääasia, että koko kone edes tulee ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on antanut asiaan liittyen tiedotteen:

 

FINNAIR OYJ      PÖRSSITIEDOTE              17.7.2006 16.00

 

FINNAIR ON VARMISTANUT AASIAN-LAIVASTONSA KASVUN

 

Finnair on varmistanut kaukoliikennelaivastonsa kasvun siitä huolimatta, että Airbus on lykännyt uuden sukupolven A350-

konetyyppinsä käyttöönottoa teknisten muutosten vuoksi.

 

Finnair ja lentokonevalmistaja Airbus Industrie ovat neuvotelleet järjestelyistä, joilla korvataan uuden konetyypin viivästymisestä Finnairille aiheutuvat muutokset lentokaluston uudistamisohjelmassa.

 

- Olemme tyytyväisiä, että saamme vieläkin paremman koneen kuin minkä viime joulukuussa tilasimme. Tietenkin uuden konetyypin aikataulumuutos edellyttää järjestelyjä, mutta olemme neuvotelleet rakentavassa hengessä Airbusin kanssa ylimenokauden järjestelyistä. Kaukoliikenteemme kasvu jatkuu ja laivaston uudistus etenee, Finnairin

reittiliikenteestä vastaava yhtiön varatoimitusjohtaja Henrik Arle toteaa.

 

Ensimmäinen uuden sukupolven kaukoliikennekoneen Airbus A350 oli tarkoitus ottaa käyttöön Finnairin kaukoliikenteessä keväällä 2012. Konetyypin ominaisuuksien kehitystyön vuoksi ensimmäinen kone liittyy Finnairin laivastoon 2013.

 

- Airbus A340 -laajarunkokoneen käyttöönotto on juuri käynnistynyt. Tulemme nyt vuosittain kasvattamaan A340-koneiden määrää laivastossa kunnes tilaamiemme A350-koneiden toimitukset käynnistyvät. Myös MD-11- koneiden käyttö jatkuu lähivuodet ja leasingsopimuksiimme sisältyy joustavia ehtoja vuokrakausien jatkamisesta. Lähtökohtana meidän ja

Airbusin välisessä järjestelyssä on, että liiketoimintamme edellytykset ja kannattavuus eivät muutoksen takia vaarannu, Arle sanoo.

 

Airbus päätti kehittää jo julkaistua ja myynnissä ollutta A350-malliaan entistä kilpailukykyisemmäksi. Uudesta siipimallista ja uusista moottoreista johtuen A350 on alkuperin suunniteltua nopeampi ja taloudellisempi. Sen runko on leveämpi, joten matkustamossa on enemmän tilaa. Myös rahtikapasiteetti kasvaa.

 

Finnair teki viime joulukuussa sitovan tilauksen kolmesta A340- koneesta ja yhdeksästä A350-koneesta. Lisäksi yhtiöllä on neljä tilausvarausta kumpaankin konetyyppiin.

 

Finnair lentää nykyisellään yhdeksään kohteeseen Aasiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvat ja infoo tuolta:

 

http://www.airbus.com/en/aircraftfamilies/a350/a350_xwb/index.html

 

Meikä tykkää ton designista, alkuperäinen A350 oli niin tylsän näköinen..ja dreamlineristakin häipyi se hienoin särmä.

 

Airbus on varastanut Boeingilta dreamin piirrustukset on severan samannäköinen ;). Ainakin niihin viimeisimpiin kuviin nähden joita olen nähnyt. Siitä tosin on aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löyhästi asiaan liittyen,

 

muutama päivä sitten uusin henkilökohtaisen palomuurin ja virustorjuntaohjelman ja suoritin koneen manuaalisen tarkistuksen.

 

Kuinkas ollakaan, ohjelma poisti suosikeista www.airbus.com -sivut kyseenalaisen sisällön takia, tjsp.

 

Pitäisikö tästä siis päätellä, että Airbusin nettisivuilla puhutaan lööperiä?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietityttää vaan miksi Suomessa uutisoidaan tästä asiasta kuin tämä -XWB olisi huono asia Finnairille.

Esim. Tämän päivän Hesarissa mainitaan että viivästystä tulee, mutta ei mainita mitään että Finnair on nyt saamassa parempia, tehokkaampia jne. koneita samaan hintaan millä he ostivat huonoja.

Onko tämä lopulta Finnairille huono(niin kuin media antaa ymmärtää) vai hyvä(niin kuin FlightForum antaa ymmärtää) uutinen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konetyypin ominaisuuksien kehitystyön vuoksi ensimmäinen kone liittyy Finnairin laivastoon 2013.

- Airbus A340 -laajarunkokoneen käyttöönotto on juuri käynnistynyt. Tulemme nyt vuosittain kasvattamaan A340-koneiden määrää laivastossa kunnes tilaamiemme A350-koneiden toimitukset käynnistyvät.

Finnair teki viime joulukuussa sitovan tilauksen kolmesta A340- koneesta ja yhdeksästä A350-koneesta. Lisäksi yhtiöllä on neljä tilausvarausta kumpaankin konetyyppiin.

Tarkoittaa että jos oletetaan että A350 on vasta 2013 Finnairin käytössä, ja jos Finski hommaa joka vuosi yhden A340 kunnes A350 tulee. Se tarkoittaisi että tulemme näkemään Finskillä 7kpl A340?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On listahinnoin Xtra Expensive tämä uusi A350. -800: $186 million, -900: $215 million ja -1000: $242 million. :o

 

Eikös vanha A350-900 ollut $180M?  Kiva "alennus" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lukiko kukaan muuten viime lauantain hesarista sen a350-jutun? En ehtinyt kuin katsoa lehden ohimennen enkä lukenut sitä.  :'(Voisiko joku kertoa minulle, mistä siinä kerrottiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään