Olli Vikholm

Vanha ketoon ajo, muistaako kukaan?

27 viestiä aiheessa

tuossa n. 10-15 v tuli kone ketoon Palojoen ja Tuusulantien

välissä. Syynä oli nihkeät löpöt ja muistaakseni meni piloteilta luvat lopuksi elämäksi. Nyt vaivaa tapausten kulku ja muisti pätkii...eli apuja kaivataan..

 

Terv. Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olikos tää just se Citation kun teki sen pakkolaskun?

 

Siinä ainakin ajettiin höyryillä jo pidemmän matkaa. Ilmeisesti olivat laskeneet, että löpö riittää just Vantaalle, mutta tulikin sitten ylösveto.

 

Lennonjohtoa eivät tietystikkään informoineet asiasta, vaan lähtivät ajamaan toista lähestymistä ihan normaalisti. Ja bensathan sitten riitti johonkin peltoon Tuusulan lähettyville.

 

Aikamoinen munkki kävi kun selvisivät kaikki hengissä. :P Matkustajat olivat sitten ylistäneet pilotteja, kunnes todellinen syy tuli selville. Oliskohan ollut vielä niin, että perämies hoiti sen hätälaskun.

 

/Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä taisi olla niin että olivat tankanneet helsingissä riittävästi meno-paluuta varten paikkaan x (en muista mikä) ja paluumatkalla ei sitten enää menovesi riittänytkään. Tiedä sitten mitä järkeä on kerralla tankata kahta lentoa varten.. voisi olettaa että jokaisella kentällä minne lennetään matkustajia olisi tankkauspalvelut.

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin airliner.netistä kuvan: OH-CAR. Siirrettynä Malmille.

Löpöistä: jos Helsingissä oli pennin halvempaa.. ;-)

 

Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Ei välttämättä ole. Esim. monilla kentillä tuolla rajan itäpuolella oli joskus hankala saada kerosiinia sen vuoksi, että sitä kerta kaikkiaan ei ollut koko kentällä. Kerran saimme dollareilla ostettua löpöä jo tankatusta Aeroflotin koneesta. Kurjaa tietenkin niitä matkustajia kohtaan, joiden matka sen vuoksi peruuntui/siirtyi :P

 

Arttu

 

Siinä taisi olla niin että olivat tankanneet helsingissä riittävästi meno-paluuta varten paikkaan x (en muista mikä) ja paluumatkalla ei sitten enää menovesi riittänytkään. Tiedä sitten mitä järkeä on kerralla tankata kahta lentoa varten.. voisi olettaa että jokaisella kentällä minne lennetään matkustajia olisi tankkauspalvelut.

 

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja muistaakseni meni piloteilta luvat lopuksi elämäksi. Nyt vaivaa tapausten kulku ja muisti pätkii...eli apuja kaivataan..

 

 

Onnettomuustutkintaraportteja tuolta ajalta ei pantu vielä nettiin, mutta yhdessä uudemmassa (OH-HIU vuodelta 1996) mainitaan myös tämä tapaus (=OH-CAR)

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/m998zu0i4s584h.pdf (sivu 39)

--------------

Näihin samoihin koulutusongelmiin ovat monet lento-onnettomuuksien tutkijalautakunnat

aikaisemminkin kiinnittäneet huomiota (OH-HAB 1984, OH-CDU 1986, OH-CAR 1988,

OH-EBA 1988, OH-HIQ 1989). Viimeksi OH-HAC, 13.5.1994, tutkijalautakunta on ruotinut

ammattilentäjien koulutusta ja todennut, että aikaisemmin tehdyt hyvät parannusehdotukset

ja työryhmämuistiot eivät ole vieläkään tuottaneet toivottua tulosta.

---------------------------------

ks. myös http://aviation-safety.net/database/1987/871119-0.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerran saimme dollareilla ostettua löpöä jo tankatusta Aeroflotin koneesta.

 

AAHHHAHHAHHAHHAHHAAAA!!!!11111

Korruptio se on, joka tätä palloa pyörittää.

Muahhah.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran tähän, että kone oli tulossa Kuusamosta ja siellä kyllä tuputettiin lisää löpöä, mutta pilotit ei ottaneet kuuleviin korviinsakaan. Vähän ihmetystä herätti myös meissä palokunnan poikasissa, mutta ammattimiehet on ammattimiehiä.

Onneksi tipahti vasta etelässä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MCC-tunneilla puhuttu tuosta ns."älkää prkl tehkö näin" esimerkkinä. Tosiaan kyseessä oli aloittava lentofirma, ja lento oli esittelylento toimittajille, joita oli koko lauma kyydissä (lentofirma liittyi muistaakseni johonkin matkailupakettiin Lapissa?). Menomatka meni OK, mutta eivät tankanneet siellä Kuusamossa (?) koska piti juuri ja juuri riittää takaisin. Lähdössä takaisin toimittajat halusivat kuitenkin vielä käydä katsomassa Rukan rinteitä joka ei kuulunut suunnitelmiin.

 

No, siinä sitten kierreltiin rinteet ja lähdettiin takaisin etelään ja tankit olivat kyllä aika tyhjänä ja miehistöllä olisi kyllä ollut kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka välilasku Jyväskylään koska se oli juuri reitillä. Mutta jostain syystä sitä ei tehty (näyttää huonolta kun on lasti toimittajia kyydissä?).

 

EFHK:lle tullessa olikin sitten vain höyryjä jäljellä, mutta edes lennonjohtajalle eivät sanoneet mitään asiasta, ei ollut kanttia/halua. Muistaakseni 1. lähestyminen päättyi ylösvetoon sään takia ja sitten toisella yrityksellä sammui ensin toinen moottori polttoaineen loputtua ja sitten jo loppuosalla ollessa se toinenkin kyykähti. Ilmeisesti tässä vaiheessa sitten vihdoin älysivät avata suunsa lennonjohtajalle. Ensimmäisen moottorin hajottua muistaakseni sanoivat vain lennonjohdolle että generaattori hajosi ja pitää palata mahd.pian. Mutta ei moottorista sanaakaan. Keli oli siis täysi IMC ja kone liidokki joten pakkolaskupaikkaa ei voinut alkaa valita. Ainoa mitä pilotit tekivät oikein oli että he lensivät konetta loppuun asti ja eivät sakanneet sitä maahan. Hirmu tuurilla kone osui pienelle peltoaukealle ja pysähtyi juuri ennen aukean reunassa olevia puita. Ensimmäiset paikalletulijat vai oliko jopa onnettomuustutkijat luulivat alkuun kuulemma että kyseessä on joku harjoitus ja kone on tuotu autolla sinne koska aukea oli niin pieni ettei sinne millään koneella ehjänä mahtuisi, ja kuvastakin huomasi että ihme kyllä kone oli melkopitkälti yhdessä palassa. Kaikki kävelivät ulos.

 

Seuraavan päivän lööpit sitten hehkuttivat kuinka sankarilentäjät pelastivat matkustajat, mutta kun tutkimukset edistyivät ja toiminta kävi ilmi niin otsikointi hieman vaihtui....

 

Huom. Jutun olen kuullut joskus useampi kuukausi sitten ja varmasti jotkut yksityiskohdat muistan väärin, mutta noin suurinpiirtein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tarina kyllä kuulostaa aivan uskomattomalta :o Tuossa voisi jo lentäjille tokaista että voititteko te sen lupakirjan arpajaisista >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo tarina kyllä kuulostaa aivan uskomattomalta

 

On niitä polttoaineen loppumisia niin uskomattoman paljon muitakin. Mm. Jenkeissä yksi tapaus jossa Etelä-Amerikkalaiset lentäjät eivät osanneet sanoa tarpeeksi selvästi lennonjohtajalle, että polttoaine on vähissä ja sitten kun aikansa odottelivat niin sehän loppui. Olikohan se USA:n fraasi sitten nykyään "Fuel advisory" / "Fuel emergency" tuohon tilanteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein muistan firma oli niin pa, että ei luottokortit kelvanneet enää maakunissa ja yrittivät selvitä keikasta yhdellä tankkauksella. Kun homma meni poskelleen ei ollut kanttia tunnustaa tilannetta ja mentaliteetilla josko tästä selvittäisiin yritettiin mahdottomia.

Lopputulos oli kuvatun kaltainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MCC-tunneilla puhuttu tuosta ns."älkää prkl tehkö näin" esimerkkinä. Tosiaan kyseessä oli aloittava lentofirma, ja lento oli esittelylento toimittajille, joita oli koko lauma kyydissä (lentofirma liittyi muistaakseni johonkin matkailupakettiin Lapissa?). Menomatka meni OK, mutta eivät tankanneet siellä Kuusamossa (?) koska piti juuri ja juuri riittää takaisin. Lähdössä takaisin toimittajat halusivat kuitenkin vielä käydä katsomassa Rukan rinteitä joka ei kuulunut suunnitelmiin.

 

No, siinä sitten kierreltiin rinteet ja lähdettiin takaisin etelään ja tankit olivat kyllä aika tyhjänä ja miehistöllä olisi kyllä ollut kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka välilasku Jyväskylään koska se oli juuri reitillä. Mutta jostain syystä sitä ei tehty (näyttää huonolta kun on lasti toimittajia kyydissä?).

 

EFHK:lle tullessa olikin sitten vain höyryjä jäljellä, mutta edes lennonjohtajalle eivät sanoneet mitään asiasta, ei ollut kanttia/halua. Muistaakseni 1. lähestyminen päättyi ylösvetoon sään takia ja sitten toisella yrityksellä sammui ensin toinen moottori polttoaineen loputtua ja sitten jo loppuosalla ollessa se toinenkin kyykähti. Ilmeisesti tässä vaiheessa sitten vihdoin älysivät avata suunsa lennonjohtajalle. Ensimmäisen moottorin hajottua muistaakseni sanoivat vain lennonjohdolle että generaattori hajosi ja pitää palata mahd.pian. Mutta ei moottorista sanaakaan. Keli oli siis täysi IMC ja kone liidokki joten pakkolaskupaikkaa ei voinut alkaa valita. Ainoa mitä pilotit tekivät oikein oli että he lensivät konetta loppuun asti ja eivät sakanneet sitä maahan. Hirmu tuurilla kone osui pienelle peltoaukealle ja pysähtyi juuri ennen aukean reunassa olevia puita. Ensimmäiset paikalletulijat vai oliko jopa onnettomuustutkijat luulivat alkuun kuulemma että kyseessä on joku harjoitus ja kone on tuotu autolla sinne koska aukea oli niin pieni ettei sinne millään koneella ehjänä mahtuisi, ja kuvastakin huomasi että ihme kyllä kone oli melkopitkälti yhdessä palassa. Kaikki kävelivät ulos.

 

Seuraavan päivän lööpit sitten hehkuttivat kuinka sankarilentäjät pelastivat matkustajat, mutta kun tutkimukset edistyivät ja toiminta kävi ilmi niin otsikointi hieman vaihtui....

 

Huom. Jutun olen kuullut joskus useampi kuukausi sitten ja varmasti jotkut yksityiskohdat muistan väärin, mutta noin suurinpiirtein.

Jep, juuri näin se tapaus oli. Mitä tulee lentäjien taitoihin niin kyllä ne taitavia kavereita on ::) Olen nimittäin istunut toisen kaverin kyydissä. Vaan taitavakin kaveri muuttuu, kun kuvaan astuu välinpitämättömyys ja huolimattomuus. Taitava lentäjä ei ole se, joka selviytyy kyseisestä tilanteesta vaan se joka ei siihen koskaan joudu ;)

Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, juuri näin se tapaus oli. Mitä tulee lentäjien taitoihin niin kyllä ne taitavia kavereita on ::) Olen nimittäin istunut toisen kaverin kyydissä. Vaan taitavakin kaveri muuttuu, kun kuvaan astuu välinpitämättömyys ja huolimattomuus. Taitava lentäjä ei ole se, joka selviytyy kyseisestä tilanteesta vaan se joka ei siihen koskaan joudu ;)

Jari

 

Jep, elikkä nämä herrat olivat paremminkin tunareita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvään paikkaan on tuo kone päätynyt, ihan tien poskeen. Tuli vain mieleen, että autonromujahan näkee usein tien poskessa, mutta voisi ohi ajaessa hetken aikaa olla monttu auki, jos maantien varressa olisikin Cessnanromu. ;D

 

- Ville -

 

Se on kylläkin siirretty tuohon myöhemmin. Tuo kuva on nimittäin Hesa-Vantaan lentokentältä, näkyy rullaustien valotolppia, verkkoaitaa. Tarkempaa paikkaa en pysty sanomaan. Vanha puinen kaarihalli taitaa näkyä puiden takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MCC-tunneilla puhuttu tuosta ns."älkää prkl tehkö näin" esimerkkinä. Tosiaan kyseessä oli aloittava lentofirma, ja lento oli esittelylento toimittajille, joita oli koko lauma kyydissä (lentofirma liittyi muistaakseni johonkin matkailupakettiin Lapissa?). Menomatka meni OK, mutta eivät tankanneet siellä Kuusamossa (?) koska piti juuri ja juuri riittää takaisin. Lähdössä takaisin toimittajat halusivat kuitenkin vielä käydä katsomassa Rukan rinteitä joka ei kuulunut suunnitelmiin.

 

No, siinä sitten kierreltiin rinteet ja lähdettiin takaisin etelään ja tankit olivat kyllä aika tyhjänä ja miehistöllä olisi kyllä ollut kaikki mahdollisuudet tehdä vaikka välilasku Jyväskylään koska se oli juuri reitillä. Mutta jostain syystä sitä ei tehty (näyttää huonolta kun on lasti toimittajia kyydissä?).

 

EFHK:lle tullessa olikin sitten vain höyryjä jäljellä, mutta edes lennonjohtajalle eivät sanoneet mitään asiasta, ei ollut kanttia/halua. Muistaakseni 1. lähestyminen päättyi ylösvetoon sään takia ja sitten toisella yrityksellä sammui ensin toinen moottori polttoaineen loputtua ja sitten jo loppuosalla ollessa se toinenkin kyykähti. Ilmeisesti tässä vaiheessa sitten vihdoin älysivät avata suunsa lennonjohtajalle. Ensimmäisen moottorin hajottua muistaakseni sanoivat vain lennonjohdolle että generaattori hajosi ja pitää palata mahd.pian. Mutta ei moottorista sanaakaan. Keli oli siis täysi IMC ja kone liidokki joten pakkolaskupaikkaa ei voinut alkaa valita. Ainoa mitä pilotit tekivät oikein oli että he lensivät konetta loppuun asti ja eivät sakanneet sitä maahan. Hirmu tuurilla kone osui pienelle peltoaukealle ja pysähtyi juuri ennen aukean reunassa olevia puita. Ensimmäiset paikalletulijat vai oliko jopa onnettomuustutkijat luulivat alkuun kuulemma että kyseessä on joku harjoitus ja kone on tuotu autolla sinne koska aukea oli niin pieni ettei sinne millään koneella ehjänä mahtuisi, ja kuvastakin huomasi että ihme kyllä kone oli melkopitkälti yhdessä palassa. Kaikki kävelivät ulos.

 

Seuraavan päivän lööpit sitten hehkuttivat kuinka sankarilentäjät pelastivat matkustajat, mutta kun tutkimukset edistyivät ja toiminta kävi ilmi niin otsikointi hieman vaihtui....

 

Huom. Jutun olen kuullut joskus useampi kuukausi sitten ja varmasti jotkut yksityiskohdat muistan väärin, mutta noin suurinpiirtein.

 

Juttuhan oli niin, että molemmat lentäjät olivat kapteeneita. Toinen nakitettiin perämieheksi kolme ranskista olkapäillä mikä kävi vähän arvovallan päälle. "Kapu" oli pyytänyt tätä perämies kapteenia tekemään löpölaskelmat mutta ei sitten kysellyt niistä sen enempää. Ja kun tää perämies ei niistä mitään hihkaissut niin kapteeni oletti että menovettä riittää. Huonolla tuulella ollut perämies ei kertonut että niukilla on. Oletti varmaan että riittää. Ja loppu sitten tiedetään...

Näin tämän jutun koululla kuulin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Citationin omistaja oli ATK-firma, jossa omistaja/toimitusjohtaja oli puoliammattimainen lentäjä. Mies antoi aikoinaan haastattelun iltapäivälehteen esiintyen värikuvassa, jossa luotsasi kapteenin paikalla ko. Citationiaan pilvien yläpuolella. Koneella oli kai lisäksi operaattori, joka lensi sillä ulkopuolisille asiakkaille. ATK-firman johtaja ei ollut onnettomuuslennolla koneen puikoissa.

Simo L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muisti palautuu pätkittäin, joo. Koneen nokalla oli 2 keski-ikäistä herrasmiestä, toinen ent. joensuulainen ilmailuyrittäjä (aiempi kokemus cessna-vesikoneesta ja C401:sta) ja toinen kauhajokelainen yrittäjä-ilmailunharrastaja (aiempi kokemus AA-5:sta) jotka olivat saaneet elämänsä pestin ohjelmoijia vuokraavan yhtiön ostamaan Cessna 500:n nokalle.

 

Tunnen nimittäin molemmat herrat henkilökohtaisesti.

 

Yhtiön johtajan aikaisempi lentokokemus oli C177 cardinalista Malmilta.

 

Kun hän "lensi" niin oikeasti päällikkönä oli ex-Ilmailulaitoksen tarkastaja P.

 

Koneessa oli tuolla purjelennoksi muuttuneella reissulla muuten matkustajana mm. Rukaa isännöivän tunnetun ilmailulääkärin poika. Meidän ATPL-kurssilla kuulin että ko. taho oli todennut herroilla olevan sellaista "vikaa päässä", että suomalaista ilmailulupakirjaa on turha loppuikänään odottaa.

 

No, kun herroista viimeksi kuulin, toinen lensi Punaisen Ristin venäläistä kuljetuskonetta Sudanissa ja toinen ferry-lentoja ympäri maailmaa FAA:n lupakirjalla.

 

Tankkauksen laiminlyönti ei varmasti ollut varattomuuden syytä, koska omistajayhtiöllä ei likviditettiongelmia ollut.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan mikä varsinaisen koneen kohtaloksi tuli? Ilm. purettiin ja vedettiin paaliin?

 

Esko Pessi osti jäämistön ja se killui pitkään erään rakennuksen katolla Kormun varastolla.

Jore tietää asiasta enemmän ( Eskon poika)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esko Pessi osti jäämistön ja se killui pitkään erään rakennuksen katolla Kormun varastolla.

Jore tietää asiasta enemmän ( Eskon poika)

 

Ohessa kuva Esko Pessin legendaarisesta lentokonepurkamosta vuonna 1991. Citationin taustalla kovaonninen, Ahvenanmaan maisemiin polttoaineenpuutteeseen kukistunut Skyvan (OH-SBB).

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään