Guest LEMPPA

Koska bensa maksaa sinulle liikaa?

153 viestiä aiheessa

Siitä päivästä saakka, kun hinta nousi 3,85 mk:aan litralta, se on maksanut liikaa. Nykyinen hintataso on täysin kohtuuton. Tietty jos liksa nousisi samalla prosentilla - vaan kun ei. Kummaa on sekin, että hintataso nousee kolmessa päivässä, kun maailmanmarkkinahinta nousee, mutta laskee - jos laskee - kolmen kuukauden viiveellä, koska vanhaa "kallista" varastoa on jäljellä...

Ja uskokaa hyvän tähden, että bensa on bensaa, kirassi lamppuöljyä ja löpö polttoöljyä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Satuin tuossa keskiviikkoiltana katsomaan eduskuntapuolueiden puheenjohtajien tenttiä ja sieltä huomaamaan mielenkiintoisen asian liittyen tähän keskusteluun. Siellä ehdotettiin mukautuvaa polttoaineverotusta juuri näiden hinnannousujen ja laskujen takia. Pikaisesti ajateltuna se tuntui varsin järkevältä ehdotukselta, koska ALV on bensan hinnasta 22 % joka on Eurooppalaisittain melko paljon. Kyllä tuo bensan hinta vaan aikaa myöden jatkaa nousuaan aina siihen asti kunnes se lopulta loppuu. Eniten myös nykyisissä hinnoissa ihmetyttää paikalliset erot eri asemilla. Sitäkin olen ihmetellyt miten hinta voi nousta saman päivän aikana, vaikka sama neste siellä tankissa killuu ??? Pahoittelen jos meni liikaa otsikon vierestä mutta kerrankin kun tuli asiaa mieleen niin ajattelin ne johonkin kirjoittaa  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä sitä samaa sanoi  moni aikanaan jo, että kun hinta nousee kahteen markkaan, niin loppuu autoilu / vaihtuu maa / syttyy mellakka. Mutta aina bensasta vaan kiltisti maksetaan sen verran kuin se maksaa. Eipä se maan vaihtaminenkaan lopulta auta. Sukulaiseni, jotka asuvat Kanadassa aivan rajan tuntumassa (en katso tässä yhteydessä tarpeelliseksi tarkemmin selittää, minkä maan rajan ;D) kävivät aikoinaan jenkkilän puolella tankkaamassa, kun siellä puolella katsottiin poliittisesti tärkeäksi, että bensa on sikahalpaa. Mutta niin on tilanne muuttunut sielläkin, ettei enää hinnassa ole niin suurta eroa, että kannattaisi. Ameriikan reiskakin on enimmäkseen lakannut ajelemasta valtamerilaivan kokoisilla peltilaatikoilla joissa on veturin moottori.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä se sitten alkaa maksamaan kun 2 euroa alkaa lähenee. Siltikin on pakko ajaa vaikka se sen maksaisi. No onneks on auto, joka ei enää voi pihimpi olla siihen nähden, miten hyvin sillä maantielläki pärjäilee.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti ajateltuna se tuntui varsin järkevältä ehdotukselta, koska ALV on bensan hinnasta 22 % joka on Eurooppalaisittain melko paljon.

Tässä voidaan sitten taas miettiä, minkälaisia kustannuksia bensan kulutus valtiolle epäsuorasti aiheuttaa. Joidenkin mielestä bensaveroa tulisi kiristää, jotta polttoaineiden käyttäjät maksaisivat itse kasvihuoneilmiön kautta aiheuttamistaan tulvista ym. luonnonilmiöistä, jotka kuulemma ovat lisääntyneet. Lisäksi öljyvahingot ja torjuntakaluston hankkiminen ja ylläpito ei ole ilmaista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän meillä autoilusta kerättävät verot ovat moninkertaiset verrattuna tiestön ylläpitoon ja autoilun haittojen korjaamiseen meneviin kuluihin. Päästöistä tietenkin pitääkin verottaa, mutta siinäkin autoilijan kukkaroa kevennetään aivan eri malliin kuin teollisuuspampun. Autoilija on meillä joku ihme elämäntaparikollinen, jonka rankaisemisella ei ole loppua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä Englannissa hinnat on huoltsikoiden tauluissa ihan samat kuin Suomessa bensalle ja dieselille - ainoa vain että hinnat on punnissa, siis numerot samat..... on siis 50% kalliimpaa kuin meillä........ että siihen nähden hyvinhän meillä menee......

Perttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lukuina vois laittaa seuraavia: 95-100kmh = ~12litraa/100km (jopa alle helposti)

~120kmh= ~15,5litraa/100km

Itselläni on poloinen kansanauto 1.4L bensakoneella ja sillä menee edelläolevat luvut helposti noin 50% alennuksella, motarivauhdilla varmaan 60% alella. Eipä tunnu hinta vielä kova olevan, kun tuollaisilla syöpöillä ajetaan, tietysti muutamilla voi olla tarve sellaisiin peleihin. Ja ajotyyli on ON/OFF-mallia, ja kauhea kiire valoihin odottamaan. Itse rullaan moottorijarrutuksella(~0 kulutus) viimeiset parisataa metriä tai enemmänkin ja suurin osa painaa vierestä ohi ja sitten kova jarrutus kun sopivasti osuen meikäläisen ei tarvi edes jarrutella vaan pääsee jatkamaan matkaa jouheasti sopivasta alkuvauhdista. Ja olen ihan yhtä nopeasti perillä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta ei maksa vielä liikaa, hyvä vaan jos rajottaa liikaa ajelemista. Siirryin itsekin julkisten kannattajaksi justiin äskettäin.

Käyttäisin kyllä julkisia jos niillä pääsis jonnekin ja kulkisivat semmoiseen aikaan että voi mennä. Muttakun maalla asutaan niin ei auta. Omalla pakko mennä. Toisaalta neljän koiran kanssa ei oikein bussiin tai junaan tungeta.

Sveitsissä käytän julkisia melkein aina. Kulkee hyvin ja ajallaan. Ja vuorovälitkin on semmoisia, ettei paljon tarvitse aikatauluja katsella. Senkun menee pysäkille ja hyppää kyytiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täällä Englannissa hinnat on huoltsikoiden tauluissa ihan samat kuin Suomessa bensalle ja dieselille - ainoa vain että hinnat on punnissa, siis numerot samat..... on siis 50% kalliimpaa kuin meillä........ että siihen nähden hyvinhän meillä menee......

Perttu

Britannia on nykyään kallis maa suomalaiselle, mutta siellä tapaa liksanauhassakin olla punnan kuva - luku ei välttämättä ole bruttopuolella kauheesti isompi suomalaiskollegoihin nähden, vähennyspuolella jopa pienempi  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pikaisesti ajateltuna se tuntui varsin järkevältä ehdotukselta, koska ALV on bensan hinnasta 22 % joka on Eurooppalaisittain melko paljon.

Ja itse veroahan Suomen bensan hinnassa on kokonaisuudessaan 70%.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En omista autoa mutta ns. kriittinen raja on mennyt jo aikapäiviä, ehkä sitten joskus kun auto kulkee jollain muulla polttoaineella kuin bensalla..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bensa on maksanut siitä lähtien liikaa kun hintasäännöstelyn purusta johtuneen hintasyöksyn jälkeen hinta lähti tasaisesti vuosi vuodelta kohoamaan. Pohja oli jossain 1996 1986 paikkeilla, jolloin 10 markalla sai 4 litraa korkeakolestroolista.

Naftallahan meidän talon kaikki autot toki kulkee, uudempi menee tasaisessa (jopa) alle 5 litran (Xsara 2.0 TD) ja mun vanha nuhapumppu teiden tukko (Astra 1.7 TD) vie noin 5,5 sadalla. Ja valtio kerää toki hyvät päältä käyttövoimaveron muodossa. No ei olla kyllä kilometreissä turhia säästelty jotta kait se vielä halpaa on - tai sitten on vaan hyvät tulot... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja itse veroahan Suomen bensan hinnassa on kokonaisuudessaan 70%.

Itseasiassa veroa on polttoaineen hinnassa 0.5385 €. Kun sitten vielä lasketaan mukana ALV niin nykyisillä polttoaineiden hinnoilla veroa tulee jotain 60 %. Ja mitä ylemmäs bensan hinta kohoaa sitä vähemmän siinä on suhteessa veroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa myydään kahta nestettä, joita ostetaan vaikka maksaisi miten paljon tahansa. Bensa on se toinen.

Mulla on sellainen kutina, että tiedän sen toisen. ;D PRKL 8€ meni tankkiin ja huomisen spottausreissun jälkeen se on taas tyhjä. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on sellainen kutina, että tiedän sen toisen. ;D PRKL 8€ meni tankkiin ja huomisen spottausreissun jälkeen se on taas tyhjä. :P

Itse kävin just tankilla ja meni 80e, aika pientä vielä tuo 8e ja mopohan on taloudellinen ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kävin just tankilla ja meni 80e, aika pientä vielä tuo 8e ja mopohan on taloudellinen ;)

Huh, itse en ole ikinä tankannut noin paljoa kerralla. Yleensä otan ehkä 20 eurolla, mutta kuulostaa kyllä niin härskiltä tuo, että 80 euroa menee kerralla bensaan.  :P Oikein vähän hirvittää...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viime lauantaina käytiin faijan kanssa tankkaamassa auto. Tankki täyteen 95:sta ja hinta karvan yli 100€.

Kyllä nauratti se hinta ja faijaa vielä enemmän kun duuni maksaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suomessa myydään kahta nestettä, joita ostetaan vaikka maksaisi miten paljon tahansa. Bensa on se toinen.

Näin on, mutta täälläpäin ne molemmat ostetaan naapurista  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huh, itse en ole ikinä tankannut noin paljoa kerralla. Yleensä otan ehkä 20 eurolla, mutta kuulostaa kyllä niin härskiltä tuo, että 80 euroa menee kerralla bensaan.  :P Oikein vähän hirvittää...

Joo no mulla onkin tossa mennyt tili pitkälti tyhjäks tässä lähiaikoina kun kortin sai, mutta sama se tosiaan laitatko sen 20e monta kertaa tai kerralla sitten tankki täyteen kun se menee sit kuitenkin :) Mutta tottahan se on, psykologiaa tuokin ja kyllähän se kirpasee kun saa kerralla maksaa 80e ja huomenna vielä sama uusiks kun tulee lähettyä reissuun niin menee kerralla :D

Henri Mikkola, mikä auto kyseessä, taitaa olla iso tankki + kallis paikkakunta kun 95:lla sai noin paljon hinnan nousemaan :)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään