Anssi Lisko

Kauanko Finnair kestää?

25 viestiä aiheessa

Finnairin koneille on tapahtunut viime aikoina suorastaan luvattoman paljon. Lyhyen ajan sisällä moni Finnairin lento on tyssännyt, teknisen vian vuoksi. Näistä viimeisin taitaa olla Finnairin MD-11:n väliin jäänyt BKK-SIN-BKK lento tänään, sekin teknisen vian vuoksi. Myös Ouluun jäänyt ROI-CDG joutui jättämään matkansa kesken tekniikan pettäessä.

 

Alkaa jo väkisin miettimään että onkohan Finnairin vähennyksillä ja leikkauksilla osuutta asiaan? Henkilöstön vähetessä työmotivaatio vähenee töiden lisääntyessä, seurauksena ilmeisemmin työn laadun heikkeneminen. Ennen niin hyvä työnantaja tarjoaa palkoillisilleen nykyisin vain pelon irtisanomisista, mikä on rankka paikka monelle työntekijälle. Työntekijät voivat huonosti ja siksi työn laatu heikkenee. Toivoisi Finnairin johdon jo pikkuhiljaa heräävän tähän tosiasiaan, että heidän henkilöstöpolitiikkansa vaarantaa Finnairin tulevaisuuden turvallisena, täsmällisenä ja arvostettuna lentoyhtiönä.

 

Ikävä sanoa, mutta tällä menolla on vain ajan kysymys koska tekninen vika ei anna enää mahdollisuutta diverttiin tai pakkolaskuun... :P

 

[EDIT] Ärf muuten, tais tuo BKK-SIN väliinjäänti johtuakin siitä HKG:ssa tapahtuneesta moottoriviasta... Ups. ::) ::)::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erittäin pahoja uutisia, ei viitsisi edes lukea!!! ??? ??? Minkähänlaisesta viasta oli MD-11:sta kyse (BKK-SIN-BKK) :-\

 

Ei tietoa vielä... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sehän se olikin, vahinko oli minun! Pistin sen tohon alkup. viestin edittiin...

Ajattelinkin jo, että ei kai Finnairilta kahtena peräkkäisenä päivänä nyt MD-11 jää kentälle vian takia.. Mutta hyvä että asia selvis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toi todella ikävän kuuloista... Motivaatio ja halu tehdä työnsä viimeisen päälle loppuun saakka on tuollaisissa hommissa mielestäni äärimmäisen tärkeää. Toivottavasti asia ei kuitenkaan ole näin. Lähinnä kun noita vikoja muistelee mitä olen huomannut niin yleensä kyseessä on ollut MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan toi todella ikävän kuuloista... Motivaatio ja halu tehdä työnsä viimeisen päälle loppuun saakka on tuollaisissa hommissa mielestäni äärimmäisen tärkeää. Toivottavasti asia ei kuitenkaan ole näin. Lähinnä kun noita vikoja muistelee mitä olen huomannut niin yleensä kyseessä on ollut MD-11.

 

Noo, bussihan sinne Ouluun väisti... ;D Ja äitipuoli mumisi jotain jostain vähän aikaa sitten bussille sattuneesta teknikaalista, siitä en tosin tiedä enempiä.

 

Mutta eiköhän se taida olla nykyään vähän joka konetyypin kohdalla tuo ongelma. Tekniikassakin väen vähentyessä työt lisääntyy -> töitä ei ehditä tehdä kunnolla. Ja myöskin juuri tuon työmotivaation lasku -> työn laatu heikkenee entisestään vielä enemmän. Että ei Finnairillakaan, tai ainakaan sen henkilöstöllä nykyisin hyvin kulje...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Asia ratkaistaan ostamalla A340/A330 koneita MD-11:n tilalle ja asiakastyytyväisyys samalla myös paranee jonkin verran :P Niin, nykyinen lentoteollisuuden tilanne ja kapitalismin perusidea eli yrityksen on PAKKO tuottaa voittoa, ja sillä perusteella myös potkitaan porukkaa pellolle aivan surutta. Finnair on onneksi melkoisen hyvin kestänyt viimeaikaiset koettelemukset.

 

Tähän liittyen pitänee varmaan hieman jakaa omia negatiivisia kokemuksia...niitä harvoja. Otin yhteyttä jokin aika sitten Finnairin viestintäosastolle opinnäytetyöni merkeissä, koska halusin haastatella niiden ympäristöasioista vastaavaa johtajaa...Vilenius mikä lie. Ensiksi luulivat, että olen etsimässä lopputyön aihetta, vaikka olen aloittanut lopputyöni teon jo lokakuussa 2003 (+91 sivua) ja selkeästi mainitsin asiasta. Pelkät haastattelut...noh, kuten arvata saattaa niin eipä tuo onnistu! Ihan ok, mutta mikä eniten ärsytti oli ympäripyöreät vastaukset ja osittain myös nepotismiin suuntaavaa: "jos ei ole yhteyksiä, niin ei heru haastatteluaikoja". Ymmärrän kiireen, mutta en ymmärrä huonoa palvelua, ja kiire ei ole siihen mikään excuse. Noh, näin ollen otin sitten yhteyttä rakkaaseen kilpailijaan nimeltä SAS ja homma alkoi toimia, vaikka niillä menee taloudellisesti paljon huonommin! Tosin, SAS:lla myös kiinnnitetään ympäristöpolitiikkaan huomattavasti enemmän huomiota verrattuna Finnairiin. Sääli sanoa, että myös Lufthansan ja BA:n puolelta suhtautuminen oli huomattavasti parempaa. Tämä osittain selittänee Finnairin nykyistä henkilökuntatilannetta, mutta eihän sen nyt noin pitänyt mennä! ::) Aj-jai-jai...on se maailma vaan kummallinen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaukoliikenteen osalta ei mitään uutta, että koneet seisoo pajalla ja aikataulut kusee.

Parhaimmillaan on Kauko-Idässä ollut 2 MD-11:sta remontissa yhtä aikaa, muistaakseni vuonna 2002. Toisessa oli laskutelinevika Bangkokissa ja toisessa Singaporessa joku ongelma.

Oli muuten ainoa kerta meikäläisen aktiivisen ilmailuseurannan aikana kun Bangkokin reitin vuoro on kokonaan peruttu kun ei ollut konetta sitä hoitamaan.

 

Mutta eipä ole kukaan vielä kertonut sen lentoyhtiön nimeä, jolta ei koskaan hajoa koneet.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika vaikka A330/340 olisi parempi matkustajan kannalta, kuin MD-11:sta niin otetaampa huomioon EFHK:n suoritus arvot. MD-11:sta siiven ärkiväli on n.51.7m, kun taas airbussien A330 (200-300) ja A340(300) kärkiväli on n.60m. Tämä 9m lisäys tuo jo sinäänsä mielestäni ongelmia Helsinki-Vantaan porteille/muulle liikenteelle! Matkustaja määrät ovat suunnilleen samaa luokkaa, kuten myös pituuskin! MD-11:sta rahtikapasiteetti taitaa kyylläkin olla suurempi, kuin airbussien!(Korjatkaa virheeni jos on tarvetta). Airbus toisi mielestäni vain matkustajan mukavuuden parannuksen.!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair säästää mm. niin, että tänä vuonna ei ole mekaanikkoa mukana lennoilla. Huolto todennut, että jos esim. 757 jää jonnekin vian takia, kiirettä ei pidetä. Tämä lisää kuluja yhtiölle ja lisää haittaa matkustajille. Toisaalta voi olla vaan huollon uhoa.

 

MD-11:lla oli 2003 myös ongelmia 2. moottorin kanssa: vuotoja.

 

MD-11 on "romu", sen voisi vaihtaa A330/340 tai B777 -laivastoon. Finnair hehkuttaa MD-11:sta puolesta sen rahtikapasiteetin vuoksi. Mutta matkustajat (etenkin ulkomaalaiset Finnairin asiakkaat) valittavat sen meluisuudesta ja heikentyneestä matkustusmukavuudesta sekä AY:n säästöistä kaukolennoilla.

 

On hyvä, että meillä on oma lentoyhtiö vrt. Pohjoismaat, ja toivoisin, että Finnair nousee tästä. Mutta mielestäni jonkun MD-11:n hehkuttaminen entisen DC-10:n jatkeena ja että konebongareille se on "iso kone" laivastossa, ei riitä perusteeksi hyvälle lentotoiminnalle yhtiössä.

 

Tsemppiä Finnair.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mika vaikka A330/340 olisi parempi matkustajan kannalta, kuin MD-11:sta niin otetaampa huomioon EFHK:n suoritus arvot. MD-11:sta siiven ärkiväli on n.51.7m, kun taas airbussien A330 (200-300) ja A340(300) kärkiväli on n.60m. Tämä 9m lisäys tuo jo sinäänsä mielestäni ongelmia Helsinki-Vantaan porteille/muulle liikenteelle!

 

"Heavy"-porteilla tuo on huomioitu. Ja A340:set olisivat nykyisten MD-11:n lailla paljon ilmassa/ kaukokohteissa, et ihan koko laivasto ei EFHK:lla olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Joo, taitaa olla hieman työmotivaatio hukassa Finskillä! Viimeviikolla ei ehtineet tai viitsineet siirtää kotimaan tuubilta kolmea laukkua kahdessa tunnissa seuraavaan koneeseen.

 

Sitten hukkasivat ne vielä seuraavana aamuna... >:(

 

Heja Finnair!!!

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

Joo, taitaa olla hieman työmotivaatio hukassa Finskillä! Viimeviikolla ei ehtineet tai viitsineet siirtää kotimaan tuubilta kolmea laukkua kahdessa tunnissa seuraavaan koneeseen.

 

Sitten hukkasivat ne vielä seuraavana aamuna... >:(

 

Heja Finnair!!!

 

// Joni

 

Voi olla ihan vain tietokatkos jossain kohtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyaikaisessa globaalissa kilpailussa monet yritykset joituvat koville, jolloin yrityksen on joustettava mm. henkilöstöpolitiikassa jne. turvatakseen tulevaisuutensa

 

Vanhat valtionyhtiöt alkavat olla historiaa ja turhat "löysät" on otettava pois...

ja se koskee kaikkia yrityksiä. Ei yritys voi olla hyväntekeväisyysjärjestö :(

 

Onneks Finskille ei käyny yhtä pahasti kuin esim. monelle elektroniikka ja metalliyritykselle... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair voisi karsia keski- ja väliportaan johtajia. Mun mielestä siellä on liikaa niitä. On esim (muistaakseni) kotimaan-, euroopan- ja kaukoreittien johtajat. On kotimaa-, euroopan- ja kaukoliikenteen kaupalliset johtajat. On kotimaan,- euroopan- ja kaukoreittien catering johtajat... ym.. näitä vois yhdistää ja pistää porukkaa siellä pihalle. Sillä ruohonjuuritason työntekijät..mm lentoemot, lipunmyynti ovat lähempänä asiakkaita ja he (ja tietty asiakkaat) tuottavat yhtiölle tulosta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair voisi karsia keski- ja väliportaan johtajia. Mun mielestä siellä on liikaa niitä. On esim (muistaakseni) kotimaan-, euroopan- ja kaukoreittien johtajat. On kotimaa-, euroopan- ja kaukoliikenteen kaupalliset johtajat. On kotimaan,- euroopan- ja kaukoreittien catering johtajat... ym.. näitä vois yhdistää ja pistää porukkaa siellä pihalle. Sillä ruohonjuuritason työntekijät..mm lentoemot, lipunmyynti ovat lähempänä asiakkaita ja he (ja tietty asiakkaat) tuottavat yhtiölle tulosta.

 

 

 

Olen samaa mieltä. Koneitten henkilökuntaa tarvitaan sama määrä konetta kohdin.

Finnairilla on johtajia joka lähtöön, enemmän kuin monessa suuremmassa lentöyhtiössä ;D

Ne eivät tuota yhtiölle paljon mitään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair voisi karsia keski- ja väliportaan johtajia. Mun mielestä siellä on liikaa niitä. On esim (muistaakseni) kotimaan-, euroopan- ja kaukoreittien johtajat. On kotimaa-, euroopan- ja kaukoliikenteen kaupalliset johtajat. On kotimaan,- euroopan- ja kaukoreittien catering johtajat... ym.. näitä vois yhdistää ja pistää porukkaa siellä pihalle. Sillä ruohonjuuritason työntekijät..mm lentoemot, lipunmyynti ovat lähempänä asiakkaita ja he (ja tietty asiakkaat) tuottavat yhtiölle tulosta.

 

 

 

Naulan kantaan. Luin joskus lehdestä juttua, että monien yritysten menoja lisää juuri, kun on liikaa johtajia. Johtajilla tunnetusti on isot palkat ja liikoja johtajan virkoja pidettäessä siellä kuitenkin on joitain aina joutilaana (lue: ei tuota).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin johtajat aloittakoot samasta, kuin naapuriyhtiökin... SAS:n johtajathan alensivat omia palkkojaan :D (Ehkä vaan varmistelevat sillä omia työpaikkojaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään