Ilkka Mäkelä

Ruotsalaisilla ongelma: Yksityiskoneet eksyvät valvottuun ilmatilaan

16 viestiä aiheessa

Ruotsin ilmailuviranomainen on huolestunut siitä, että ruotsalaiset yksityislentäjät eivät näytä hallitsevan lentosuunnistusta.

 

Varsinkin Tukholman ja Malmön seuduilla on ilman lupaa tai ennakkoilmoitusta eksynyt vahingossa tai huonon kartanlukutaidon takia tämän vuoden aikana jo 126 konetta, ja viime vuonna yhteensä 187 konetta sellaisille alueille, joille niillä ei olisi ilman lupaa tai ilmoitusta ollut mitään asiaa.

 

Yhtään varsinaista onnettomuutta tai läheltäpiti-tilannetta ei ilmeisesti kuitenkaan ole syntynyt, tai ainakaan niistä ei tänään julkaistuissa uutisissa mainita.

 

Sitä luulisi, että ruotsalaisilla olisi hyvätkin suunnistuksen apuvälineet ja taidot?

 

Lyhyin linkki uutiseen, joka on alunperäisin Dagens Nyheteristä:

 

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=626013

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Javisst. Ja tuo 126 on vasta se määrä, joka on saatu kiinni, tai tunnustaneet.

 

On lentosuunnistus vaikeaa suomalaisillekin. GPS-kartat onneksi helpottavat suunnistusta ihan merkittävästi. Nykyään ainakin tietää, koska on luvattomassa paikassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, tuntui vähän hassulta kun luki Ruotsin AIP:n VFR-Flight In Sweden- julkaisua, jossa useaan otteeseen lihavoidulla tekstillä korostettiin valvotun ilmatilan ymmärtämisen tärkeyttä ja selvityksen hankkimista.

Asiat eivät ole ilmeisesti aivan selviä näille paikallisillekaan (tosin eivätpä ne ole aina täälläkään  ::) )

 

Tosin harrastajamäärät taitavat olla siellä aikapaljon Suomea suuremmat, joten joka lähtöön löytyy varmasti porukkaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen "mielenkiintoisia" ovat kyllä nuo ruotsalaisten R-alueet joita on neljää erilaista tyyppiä:

 

Voi lentää ilman selvitystä:

ES R47, 53, 57 ja 61 luonnonpuistojen yhteydessä ja joissa on kielletty lentäminen laaksoissa tai vuoren/tunturien huippujen läheisyydessä.

ES R03-95 alueet joilla ilmakuvaus on kielletty.

 

Selvitys vaaditaan:

ES R97-101 todellisia lentokieltoalueita.

ES R200-sarja purjelentoalueita.

 

Jotenkin tuntuu melko sekavalta kun itse tottunut tähän suomalaiseen luokitteluun jossa G-alueet on purjelentoa varten ja R:t löytyvät ydinvoimaloiden, kasarmien ja itärajan kohdalta. Kyllä siinä on pähkäiltävää ohjaamossa kun samanlaisella tunnuksella olevat alueet joko vaativat selvityksen tai sitten ei. Mutta maassa maan tavalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen "mielenkiintoisia" ovat kyllä nuo ruotsalaisten R-alueet joita on neljää erilaista tyyppiä:

 

Selvitys vaaditaan:

ES R97-101 todellisia lentokieltoalueita.

ES R200-sarja purjelentoalueita.

 

Ja selvityskin saattaa sitten olla muotoa: "OH-xxx, for my information there is no activity on Rxx"  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, alkuperäisessä uutisessa, joka oli useassa ruotsalaisessa mediassa esillä, oltiin kyllä enemmän huolissaan siitä, että ruotsalaisia pikkukoneita tupsahtaa ilman plaania, ilmoittautumatta VFR-ilmoittautumispisteissä ja ilman transponderia jne useiden isompien kenttien lähialueille (mm. Arlanda, Bromma, Skavsta, Sturup jne) aiheuttamaan törmäysriskin muiden koneiden kanssa. Siis aika karkeita eksymisiä.

 

Kielto- tai rajoitusalueita ei ollut uutisessa erikseen mainittu, vaikka kyllä kai niistäkin raportoidaan, jos rikkomuksia havaitaan..

 

Siis vähän sama kuin jos eksyisi Vantaan iltapäiväruuhkaan ilman transponderia, jolloin sekundääritutkassakaan ei näkyisi mitään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen "mielenkiintoisia" ovat kyllä nuo ruotsalaisten R-alueet joita on neljää erilaista tyyppiä:

 

Jotenkin tuntuu melko sekavalta kun itse tottunut tähän suomalaiseen luokitteluun jossa G-alueet on purjelentoa varten ja R:t löytyvät ydinvoimaloiden, kasarmien ja itärajan kohdalta.

 

Eikös ydinvoimaloiden ymopärillä ole P-alueet. Ja ainakin osa kasarmeista on ihan muuta kuin R:ää - eli ei mitään erityistä ilmatilaa niiden osalta. Mutta idea tuli silti selväksi  :laugh:

 

Juu, viimeistä päivää töissä enen vielä yhtä kesälomaviikkoa... ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikun niinhän onkin P:tä voimaloiden ympärillä!  :P Ja onneks ei oo joka kasarmin päällä R-alueita, tuli vaan mietittyä noita rannikon linnakesaaria..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Javisst. Ja tuo 126 on vasta se määrä, joka on saatu kiinni, tai tunnustaneet.

 

On lentosuunnistus vaikeaa suomalaisillekin. GPS-kartat onneksi helpottavat suunnistusta ihan merkittävästi.

 

..jos vain ne datat ovat ajan tasalla. Aika monessa koneessa on jonkun sortin kartta-GPS jonka datat ovat ajan tasalla olleet viimeksi silloin kun se härveli koneeseen pultattiin kiinni. Esim. Helsingin TMA on muuttanut muotoaan aika monta kertaa viime vuosina.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus käyttäjältä: Sakari Pyörre - 20.07.06, 17:23

"GPS-kartat onneksi helpottavat suunnistusta ihan merkittävästi."

 

Niin kamalan hienoja laitteita kuin nuo GPS:t ovatkin, en jostain syystä rakasta niitä yleisilmailukäytössä.

 

Ei ole kerta eikä kaksi, kun koneiden paikkailmoitukset tulevat tarkkuudella "ollaan Peräjääräntie 4:n päällä". Siinä sitten koitat miettiä, että missä ihmeessä tuollainen paikka mahtaa olla. Suunnistuslaite, fixi ja 1:500000 kartalle kirjoitettu paikkakunta toimivat paremmin.

 

Suurempi ongelma ovat sitten juuri nuo päivitysten puuttumiset ja laitteiden käyttöön liittyvät ongelmat... ja ennen kaikkea TEKNISET ongelmat. Kun sähkö hyppää laitteesta ulos ja ruutu pimenee, alkaa perinteistä karttaa kaipaamaan.

 

Muuan ulkomaalainen kaveri suhahti tuossa eräänä kesänä eräälle pohjoisen ketälle VFR-plaanilla. OVC002 ja RVR1200 eivät tätä sankaria pelottaneet. Hän vaan vakuutteli, että paikantaminen onnistuu kyllä. Ilmoitti sitten loppuosalla ja tupsahti näkyviin laskuluvan saatuaan pilvestä kynnyksen päällä. Tarkka poika, suunta hyvä ja korkeuskin kohdallaan, mutta tuskin kartalla ja kellolla lennetty. Onneksi kyseisenä päivänä paikalliset variksetkin menivät reppu selässä ojien pohjilla, joten kaveri vaaransi vain oman henkensä.

 

Kartassa ei sitäpaitsi ole lainkaan paikkavirhettä. Kun katsoo ikkunasta ulos ja näkee vaikkapa sen koordinaattiviivan siinä maassa, niin on +/- 0 -toleranssissa jatkuvasti.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kamalan hienoja laitteita kuin nuo GPS:t ovatkin, en jostain syystä rakasta niitä yleisilmailukäytössä.

 

Ei ole kerta eikä kaksi, kun koneiden paikkailmoitukset tulevat tarkkuudella "ollaan Peräjääräntie 4:n päällä". Siinä sitten koitat miettiä, että missä ihmeessä tuollainen paikka mahtaa olla. Suunnistuslaite, fixi ja 1:500000 kartalle kirjoitettu paikkakunta toimivat paremmin.

 

Suurempi ongelma ovat sitten juuri nuo päivitysten puuttumiset ja laitteiden käyttöön liittyvät ongelmat... ja ennen kaikkea TEKNISET ongelmat. Kun sähkö hyppää laitteesta ulos ja ruutu pimenee, alkaa perinteistä karttaa kaipaamaan.

 

Em määkä niit rakasta, kauneit naissi mää voisinki rakasta - vai miten Hietanen sanoisi.

 

Katselen asiaa purjelentäjän näkökulmasta. Meillehän on kilpailuissa annettu alue- ja korkeusrajoitukset. Eri alueillakin voi olla erilaisia sallittuja korkeuksia. Jos sallittu korkeus ylittyy yli 100 metrillä, päivän lento katsotaan päättyneeksi siihen, ja kilpailutulos romahtaa. Samoin jos ajaa alueelta ulos, sivusuunnassa ei ole edes toleranssia.

 

Me teemme matkaa polveillen. Pilvien ja pilvijonojen mukaan muutellaan suuntaa, haetaan parasta keliä. On tiedettävä hyvin tarkkaan alueiden rajat. Käytännössä lähes kaikki käyttävät Winpilotia tai SeeYouta, jotka näyttävät kartan kämmenmikrolla. Joskus pyöritään nostossa 100 metrin päässä TMA:lta.

 

Tänä(kään) vuonna en ole kuullut teknisistä ongelmista. SM:issä lennettiin yli 300 lentoa, en kuullut että kellään olisi ollut isoja ongelmia GPS:ien kanssa. Toki, suurin osa käyttää kahta GPS:ää jotka yleensä saavat virran eri akuista.

 

Tuo paikkailmoitusjuttu on vähän hankala... GPS-kartta tavallaan hankaloittaa keskustelua lennonjohdon kanssa. Viimeksi keskiviikkona lensin MIL CTA:lla (OH-812). Kovasti mietin, että mitä vastaisin, jos tutka kysyy paikkaa; sanonko että Vammalasta luoteeseen 10 km (toleranssi 5km), vai sanonko että 52 km Pirkkalasta suuntaan 284. Paperikarttahan oli selkänojan takana. Mutta, kai ne paikat selviää ainakin kyselemällä. Väittäisin, että moni paperikarttasuunnistaja sanoo kuitenkin vähän siellä päin olevan kylän nimen... kai mää tosa olen...

 

Lentosääntöjen rikkomista ei minusta voida laittaa GPS:n syyksi. Jos jokin laite mahdollistaa sääntöjen rikkomisen, niin se on lentokone. Kielletään lentokoneet, niin eipä rikota lentosääntöjäkään. (Eikä tartte Jaskan kieltää kolareita)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo paikkailmoitusjuttu on vähän hankala... GPS-kartta tavallaan hankaloittaa keskustelua lennonjohdon kanssa. Viimeksi keskiviikkona lensin MIL CTA:lla (OH-812). Kovasti mietin, että mitä vastaisin, jos tutka kysyy paikkaa; sanonko että Vammalasta luoteeseen 10 km (toleranssi 5km), vai sanonko että 52 km Pirkkalasta suuntaan 284.

 

Jos ei ole selkeästi jonkun maantieteellisen paikan päällä niin radiaali/etäisyys on ehdottomasti käyttökelpoisin. Jälkimmäinen mielellään vielä maileina. Menetelmälennonjohdoissa paikkaa kysellään esim. arvioitaessa liikenneilmoituksen tarvetta, ja radiaali/etäisyytenä ilmoittamalla tieto on vieläpä suoraan verrattavissa IFR-koneen paikkailmoitukseen. Loppuu arpominen ja etsiminen samantien, on meinaa kerta jos toinenkin metsästetty tornissa VFR-kartasta ilmoitettua maantieteellistä paikkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole kerta eikä kaksi, kun koneiden paikkailmoitukset tulevat tarkkuudella "ollaan Peräjääräntie 4:n päällä".

 

Joo, no tuo nyt osoittaa vain järjen valon puutetta pilotin päässä eikä sinänsä ole laitteen vika ;D Härvelit on hyviä olemassa, mutta jokainen fiksu pilotti pitää yllä normaalia karttasuunnistustaitoa siltä varalta että gps sanoo sopimuksensa irti.

 

Eikös se hyvä ilmailutapa sisältänyt myös sen että kaikkia koneessa olevia suunnistusvälineitä hyödynnetään kerralla jotta mahdolliset mokat tai tekniset viat huomataan heti?

 

Toisaalta tuosta "gps vai ei gps" -aiheesta on taiteltu peistä myös ennen, lieneekö sen toistaminen tässä tämän enempää hyödyllistä?

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, alkuperäisessä uutisessa, joka oli useassa ruotsalaisessa mediassa esillä, oltiin kyllä enemmän huolissaan siitä, että ruotsalaisia pikkukoneita tupsahtaa ilman plaania, ilmoittautumatta VFR-ilmoittautumispisteissä ja ilman transponderia jne useiden isompien kenttien lähialueille (mm. Arlanda, Bromma, Skavsta, Sturup jne) aiheuttamaan törmäysriskin muiden koneiden kanssa. Siis aika karkeita eksymisiä.

 

Samaa ongelmaa esiintyy kyllä Suomessakin. Varsinkin kesäaikaan (viime aikoina) on aivan liian yleistä, että joku yleisilmailija paikannnetaan Hesa-Vantaan lähialueelta. Yleensä kyse on HF:ltä pohjoiseen /pohjoisesta suuntautuvasta liikenteestä.. >:( >:(

GPS-datan vanhenemisen lisäksi vastaava ongelma on kyllä vanhentuneet ilmailukartat ohjaamossa...

 

En voi liikaa korostaa valvotun ja valvomattoman ilmatilan ymmärtämisen tärkeyttä. Liian usein myös kuulee ilmoituksia tyyliin:

"Malmin liikenne, OH-xxx tulee Deger sisään 1000ft...."  :thmbdn:  CTR:n yläraja kuitenkin on tornin ollessa suljettuna se 700 koipee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Malmin liikenne, OH-xxx tulee Deger sisään 1000ft...."    CTR:n yläraja kuitenkin on tornin ollessa suljettuna se 700 koipee..."

 

Harvinaisen totta. Itsekin kerran syyllistyneenä tuohon..  :)

Nyttemmin kun on korva tarkkana, niin yllättävän moni iltaysin jälkeen tulee nokka/deger sisään 1000 jalkaa.

Siinä sitten itse viisastuneena aina ohjailemaan ihmisiä alemmas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään