Mikko Kartano

EFES-karttapohja Garmin GPS:lle saatavilla

19 viestiä aiheessa

Herve vaan,

Sain nyt vihdoista viimein itsestäni sen verran irti, että päätin julkaista vuosia tekemäni ja testailemani EFES-karttapohjan Garminin kepsuille. Aloitin kartan tekemisen joskus vuonna 2003, kun löysin netistä ilmaisen cGPSmapper-softan, jolla pystyi tekemään omia karttapohjia Garminin gps-laitteisiin. Vuosien varrella em. softa on monipuolistunut hurjasti, samoin oma laitteeni on vaihtunut harmaasävyisestä Legendistä värilliseen GPSmap 60C:hen.

Aiemmin ongelmana karttojen teossa oli se, että karttanäyttöön piirrettävät alueet piti määritellä Garminin omista region type:istä eli esim. lähialue määriteltiin kaupungiksi, lähestymisalue city parkiksi jne. Tämän jälkeen siirrettiin kartta kepsuun ja katsottiin, miltä lopputulos näytti, toivoen, että esim. lähialue piirtyy lähestymisalueen päälle eikä jää sen alle piiloon. Koska Garmin ei ole julkaissut oman karttaformaattinsa speksejä, karttojen tekeminen oli hidasta puuhaa, kun kokeilemalla joutui hakemaan mikä region type piirtyi ylimmälle tasolle ja mikä jäi minkäkin alle piiloon. Sama ongelma oli myös värien kanssa, minkä värinen on esim. Garminin määrittelemä "Man made area" tai "Reservation"..? :-

Jokunen aika sitten cGPSmapperista ilmestyi kuitenkin uusi versio, jolla saa tehtyä omia region type:jä, joiden värit voi määritellä rgb-yhdistelminä sekä valita niiden piirtoprioriteetin vapaasti. Tällä versiolla saa jo varsin hyvännäköisiä ilmailukarttoja aikaiseksi:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Viime viikonloppuna mainitsin Jämin flaikkarissa Jounille, että julkaisu taitaa jäädä talven tymäkeleille, mutta jostain syystä innostuin nyt lomilla tekemään paketin julkaisuvalmiiksi. Etenkin, kun kartat tuntuivat toimivan hyvin koko reissun ajan; oli pakko käydä kokeilemassa karttapohjaa EFESin rajalla Pyhäsalmessa saakka. ;D

Tekemäni kartta toiminee ainakin malleissa GPSmap 60C ja 60CS, hyvin mahdollisesti muissakin. Kokeilut tietysti omalla vastuulla. Kartan siirtäminen kepsuun tyhjentää sitten kepsun muistissa olevat kartat (ei toki basemappia), joten se kannattaa huomioida.

Ja paketin saa kotisivuiltani.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno homma, tätä pitää kokeilla! :thmbup:

Tekemäni kartta toiminee ainakin malleissa GPSmap 60C ja 60CS, hyvin mahdollisesti muissakin. Kokeilut tietysti omalla vastuulla. Kartan siirtäminen kepsuun tyhjentää sitten kepsun muistissa olevat kartat (ei toki basemappia), joten se kannattaa huomioida.

Tiedätkö, johtuuko tuo ennestään muistissa olevien karttojen poispyyhkiminen muistitilan loppumisesta vai tapahtuuko se aina? Itselläni on malli 60CSx missä on 512 MB muistikortti. Muistitilaa lienee siis riittävästi jotta EFES-karttapohja mahtuisi BlueChartin kaveriksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedätkö, johtuuko tuo ennestään muistissa olevien karttojen poispyyhkiminen muistitilan loppumisesta vai tapahtuuko se aina? Itselläni on malli 60CSx missä on 512 MB muistikortti. Muistitilaa lienee siis riittävästi jotta EFES-karttapohja mahtuisi BlueChartin kaveriksi.

Kepsuun saa tosiaan kikkailtua useampia karttoja kerralla niin paljon kuin muistiin mahtuu, itselläni on eteläisen Suomen tiekartat sekä EFES yhtaikaa laitteessa ja kepsun Map Setupista voi valita, kumpaa karttaa katsellaan. Käsittääkseni tuo Sendmap-ohjelma pyyhkii aina muistin tyhjäksi ennen karttojen siirtoa. Eli lisäämällä Add Map-napilla ne BlueChartin .img-tiedostot siihen EFESin kaveriksi, pitäisi niidenkin siirtyä kepsuun.

Tuo viime yönä kirjoittamani ohje on vaan sellanen karkea esitys aiheesta.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa: kolmeen vuoteen en ole huomannut Kruunupyyn ja Kauhavan lähialueiden puuttumista kartalta ja nyt, vain kaksi tuntia julkaisun jälkeen sitten bongaan ne! Eli kartoissa tosiaan saattaa olla puutteita ja se kannattaa ottaa huomioon. Bugiraportteja otetaan mielellään vastaan, itse kun on yllättävän sokea virheilleen. :-[

Korjataan, kun ehditään.. 1337LMT: v1.01 julkaistu, Kruunupyy CTR + Kauhava CTR lisätty...

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kunnon nosto tähän väliin viime vuoden threadistä...

Eli tiedoksi niille, jotka tätä karttapakettia käyttävät: uusi versio upattu tuttuun osoitteeseen. Päivitetyssä versiossa mukana uudet, isommat kieltoalueet P10+P15.

Ja koordinaattipakettiin päivitetty uusi Nummelan taajuus. Sitä olis joku Kitfoxin lentäjä muutama tunti sitten tarvinnut, kun tänään matkallani Nummelan yli Kiikalaan joku kettulentäjä teki liikenneilmoitukset vanhalla jaksolla, siis ilmotteli tulostaan EFNU:lle Kiikalan taajuudella... :-\

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko kukaan kokeillut saisiko tuon uppoamaan N770/800:n Maemo mapperiin?

Hmm. Maemo mapper osaa ladata gpx-muodossa trackeja kyllä, mutta saattaa olla kankeaa. Toki jollain gpsbabelilla kannattanee yrittää konvertoida se. Saattaisi se jopa toimiakin.

Toinen tapa olisi tehdä itse sopivasti pilkottu skannattu ilmailukartta tuohon - se google mapsin "tile" on aina tietyn kokoinen - en ole tehnyt mutta jossain saattaisi olla joku softa millä homman hoitaa kätevästi.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yritin ladata tuota EFES-karttaa ja Vapaa-ajan karttalehden 1 Garmini 60 Cx:ääni tuolla ohjelmalla. Lataamisen jälkeen, joka kesti vajaan vartin, löysin vain pohjakartan laitteestani. Tein tuon latauksen Sendmapilla valiten kaikki karttalehden kartat ja EFES-kartan samalla ajolla. Kokeilin ensin Sendmapilla EFES-kartan lataamista ja se latautui oikein hävittäen oletuksen mukaisesti muun kartta-aineiston. Tein toisessa vaiheessa jotain ilmeisesti väärin, vai kuinka?

Heikki

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

Karttapohjan käyttäjille tiedoksi, uusi kartta taas jaossa. Muutoksia tehty vaara-alueisiin...

Niin ja mikäli joku oikeasti käyttää tätä karttadataa, niin ois ihan kiva, jos ilmottelis siitä onko näiden uppiminen verkkoon tarpeen. Statistiikan mukaan sivuilla käy päivittäin ihmisiä kurkkimassa, mutta kukaan ei ole kommentoinut onko tälle karttapaketille oikeasti tarvetta. Meinaan turhaan näitä päivityksiä on nettiin laittaa, jos itse olen ainoa kartan käyttäjä. ;)

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

Karttapohjan käyttäjille tiedoksi, uusi kartta taas jaossa. Muutoksia tehty vaara-alueisiin...

Niin ja mikäli joku oikeasti käyttää tätä karttadataa, niin ois ihan kiva, jos ilmottelis siitä onko näiden uppiminen verkkoon tarpeen. Statistiikan mukaan sivuilla käy päivittäin ihmisiä kurkkimassa, mutta kukaan ei ole kommentoinut onko tälle karttapaketille oikeasti tarvetta. Meinaan turhaan näitä päivityksiä on nettiin laittaa, jos itse olen ainoa kartan käyttäjä. ;)

-m

Mä ainakin käytän niitä vfr-pisteitä ja lentoesteitä omassa käsigepsissäni, joten niiden osalta kiitos - toi garmin on ilmailumalli joten toi karttapohja ei sinänsä ole siihen tarpeen kun siinä on jeppesenin oma vastaava. Pitäisikin kokeilla miten tuo sun datasi asentuisi siihen - ei tarvitsisi päivittää kotimaanlentojen suhteen maksullisia datoja.. :)

- T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltaa!

Itse olen käyttänyt vanhassa Nokialaisessa ja käyttäisin tuossa uudessakin, kunhan löytyy vaan omppuun joku sopiva ohjelma pyörittämään karttoja.

Kiitos vaivannäöstä ja kyllä kartoille on aina tarvetta!  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja mikäli joku oikeasti käyttää tätä karttadataa, niin ois ihan kiva, jos ilmottelis siitä onko näiden uppiminen verkkoon tarpeen.

Kylla data on kaytossa GPSmap 60:ssa. Kiitokset!

Markku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toimisiko nuo kartat Garmin Dakota 20:ssä?

Pitäisi toimia. Toi mun tekemä kartta on Garminin MapSource-formaatissa ja näyttäisi noin pikaisesti vilkaistuna Dakotakin tukevan samaa formaattia.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pitäisi toimia. Toi mun tekemä kartta on Garminin MapSource-formaatissa ja näyttäisi noin pikaisesti vilkaistuna Dakotakin tukevan samaa formaattia.

-m

Sinnehän nuo kartat lompsahti, kun aikansa tussaroi. Kiitos vaan!

Dakotan hyvä puoli on, että se näkyy läppärissä  USB levyasemana, eikä erikoisia latausohjelmia oikeastaan tarvita. Yksi ongelma jäi: Dakota ei vielä tue custom ikoneita, niin kuin muut Garminin mallit. Mutta käsipelillä siitäkin selviää, ja onko sillä oikeasti väliä, miltä ilmoittautumispaikka näyttää, jos se vaan  näkyy? Nyt pitää vielä löytää tuoreimmat purjelennon käännepisteet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta käsipelillä siitäkin selviää, ja onko sillä oikeasti väliä, miltä ilmoittautumispaikka näyttää, jos se vaan  näkyy?

Joo, ne symbolit on ihan vaan hifistelyä. Niillä kustomoiduilla symboleilla karttapohjassa on enemmän ANC-kartan näköä, ei sen kummempaa. Pääasia, että ite tunnistaa merkit ja tietää mitä ne siinä ruudulla meinaa.

Niin ja hyvä, että kartta lähti toimimaan!

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asensin kartan nüvi 550:een tallentamalla Sendmapilla GMAPSUPP.IMG-tiedostoksi ja kopioimalla sen muistikortille Garmin-hakemistoon. Käytettävän kartan voi valita kohdasta: Työkalut-Asetukset-Kartta-Karttainfo. Näyttäisi toimivan, vaikka paremmin en ole vielä testailut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään