Juha Ritaranta

Park Pobedy Moskova

10 viestiä aiheessa

Mikäli ilmailusta kiinnostuneella ihmisellä sattuu olemaan muutama tunti ylimääräistä aikaa Moskovassa, niin yksi mahdollinen ajantappamispaikka on Park Pobedy, eli Voiton Puisto. Siellä sijaitsee Suuren Isänmaallisen Sodan 1941 - 1945 Museo, ja ulkotiloissa on esillä kaikennäköistä sotamateriaalia noilta vuosilta, autoja, junia, tykkejä, panssarivaunuja jne. Aikamoinen määrä lentokoneitakin löytyy, sodanaikaisia ja uudempia. Tosin vanhoista koneista suurin osa on "näköispatsaita", eli täysikokoisia malleja, mutta sen verran hyvin tehtyjä, ettei hölmömpi (esim minä) heti huomaa tulleensa huijatuksi. Sodanjälkeiset koneet toki ovat ihan aitoja.

Perille löytää helposti metrolla, Park Pobedy on yhden linjan pääteasema, en nyt muista linjan numeroa, mutta Arbatin ja Kievskajan asemien kautta se ainakin kulkee. Metrosta maanpinnalle noustua näkyy korkea obeliski, sitä kohti vain...

 

...ja obeliskista takavasemmalla alkaa löytyä lentokoneita ja muuta kalustoa ulkonäyttelyssä.

[ attachment removed ]

 

Varsinaisen näyttelyalueen takana on erinäköisiä lentokoneen romuja kunnostusta odottamassa, tässä Nakajima Ki-43:n siipi ja moottori. Myös taka-alalla näkyvä Ju-88 kaipaa pientä laittoa...

[ attachment removed ]

 

Tätä Hurricanen runkoa on näköjään ruvettu jo laittamaan, ei tosin pohjatyö mitenkään vakuuta, vaikken restauroinnista mitään ymmärräkään.

[ attachment removed ]

 

Varsinaisella näyttelyalueella tulee ensin vastaan Messerschmitt Bf-110:n takarunko

[ attachment removed ]

 

Mielestäni koko puiston mielenkiintoisin kone, Iljushin Il-4, paremmin ehkä DB-3f:nä tunnettu, ihan aitoa tavaraa, hiljattain kunnostettu pakkolaskun tehnyt kone.

[ attachment removed ]

 

Messerschmitt Bf-109F-4, minusta hiukan epäonnistunut näköispatsas mersusta

[ attachment removed ]

 

Polikarpov Po-2, ihan aito sellainen

[ attachment removed ]

 

Polikarpov I-15bis:n kopio

[ attachment removed ]

 

Polikarpov I-16:n kopio. Koneen edessä olevassa taulun englanninkielisessä osassa sanottiin koneen olevan "supersonic fighter". Joko siinä oli sattunut lapsus, tai mulla on aukkoja tiedoissa...

[ attachment removed ]

 

Iljushin Il-2:n täysikokoinen malli, esittää ilmsisesti Stormovikin varhaisempaa yksipaikkaista versiota

[ attachment removed ]

 

LaGG-3, taisi olla myöskin näköispatsas

[ attachment removed ]

 

Jak-3 sensijaan muistaakseni on ihan aito ja oikea

[ attachment removed ]

 

Lavotchkin La-5:n kopio esittää konetta, jonka ohjaajana toimi Neuvostoliiton Sankari Georgi Kostylev

[ attachment removed ]

 

Kochyerigin DI-6 on minulle ihan outo tyyppi, mutta ilmeisesti sen verran tärkeä, että siitäkin on kannattanut rakentaa kopio näytille

[ attachment removed ]

 

Bell P-63C Kingcobra on vaihteeksi ihan aito ja alkuperäinen

[ attachment removed ]

 

Suhoj Su-2 maataistelukoneen kopio

[ attachment removed ]

 

Lisunov Li-2:n pommariversio on myös aito, taustalla näkyy restauroitu Ju-88:n ohjaamo-osa

[ attachment removed ]

 

Kamov Ka-28

[ attachment removed ]

 

Mil Mi-8

[ attachment removed ]

 

Mil Mi-24

[ attachment removed ]

 

MiG-15UTI

[ attachment removed ]

 

MiG-17

[ attachment removed ]

 

MiG-21PFS

[ attachment removed ]

 

MiG-23

[ attachment removed ]

 

MiG-29

[ attachment removed ]

 

Suhoj Su-15TM

[ attachment removed ]

 

Suhoj Su-17UM3

[ attachment removed ]

 

Suhoj Su-25BM

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaimalle kiitos milenkiintoisista kuvista (taas kerran). Tuo Kochyerigin DI-6 on hieman outo lintu museoon ... 

It was a Soviet two-seat biplane fighter of the Second World War. It was designed during the early 1930s and entered service in 1937 before being withdrawn in 1942. It had a top speed of 231 mph and a range of 500 km. It carried three 7.62 mm machine guns; two fixed forward- firing guns mounted below the lower wings and one trainable rearward-firing gun in the rear cockpit. 80 kg of bombs could also be carried on four hard points under the wings.

 

Paljon ei löydy edes kirjoista tietoa :(, mutta yllä jotain

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paikka on kauniimpi yöllä  ;)

 

Kaverin kameralla käsivaralta hätäisesti otettu.. :-[

[ attachment removed ]

 

Ihan kivoja katseltavia sieltä löytyy, mutta Moninon museo kyllä voittaa helposti tuon..

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin elokuussa kuvailemassa tuolla ja silloin Me-110:n takarunko, HC:n runko ja isot läjät "romua" oli aidan takana restaurointialueella muutaman sadan metrin päässä varsinaisesta näyttelyalueesta, hienoa jos niitä nyt pääsee katsomaan.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Polikarpov I-16:n kopio. Koneen edessä olevassa taulun englanninkielisessä osassa sanottiin koneen olevan "supersonic fighter". Joko siinä oli sattunut lapsus, tai mulla on aukkoja tiedoissa...

 

Ehkä nuo kylkimuhkurat johtuvat nimenomaan ylisoonisesta toiminnasta :)

 

T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä nuo kylkimuhkurat johtuvat nimenomaan ylisoonisesta toiminnasta :)

 

T

 

Tuskin ropeli vie ylisooniseen ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin ropeli vie ylisooniseen ?

 

Entäs jos siinä sanottiin siinä lapussa, että se kone on ylisoonisella potkurilla varustettu? ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Perille löytää helposti metrolla, Park Pobedy on yhden linjan pääteasema, en nyt muista linjan numeroa, mutta Arbatin ja Kievskajan asemien kautta se ainakin kulkee. Metrosta maanpinnalle noustua näkyy korkea obeliski, sitä kohti vain...

 

Tummansininen linja numero 3 nimeltä Arbatsko-Pokrovskaya. Ihan vaan triviana: tuo asema on maailman syvin metroasema ja siellä on euroopan pisimmät rullaportaat  :)

 

EDIT: Ja kiitos hyvistä ja mielenkiintoisista kuvista. Ja ennenkaikkea hyvästä vinkistä, missä piipahtaa Moskovassa. Olikos tuonne alueelle joku sisäänpääsymaksu? Itte kuljin tänäkesänä Moskovan kautta muualle Venäjälle ja takaisin, mutta ei ollut oikein aikaa eikä mahdollisuuksia ryhmän kanssa mihinkään ylimääräiseen nähtävyyksien katseluun. Mutta jos Moskovaan vielä eksyn, niin pitänee käydä Voiton Puistikossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olikos tuonne alueelle joku sisäänpääsymaksu?

 

Onhan sinne pääsymaksu, mutta kun en muista sen suuruutta, niin ei se kallis voi olla. Kamerasta piti myös maksaa hiukkasen lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin ropeli vie ylisooniseen ?

 

Jos lapussa niin lukee eikä muita moottoreita näy, niin täytyyhän sen? ??? Se on venäläinen, ei sitä koskaan tiiä kuule.... 8)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla