Guest OldCrow

F-15C Eagle USAF West Coast Demo Team

4 viestiä aiheessa

Suomessa on F-15 Eagle vieraillut useita kertoja, mutta ilmassa olen nähnyt  Eaglet ( kolme ) vain siirtolennolla Pirkkalasta Ouluun Hornettien saattelemana 1997, kun ajelin autolla Pohjanmaata kohden ja em. koneet mennä viilettivät kohti Oulu 97' Air Showta. Juu kyllä mää kattelin pari kertaa, että Hornetteja ne ei kyllä olleet, kunnes herhiläiset mennä viilettivät Eaglien perässä.

 

No Fairfordissa tätä F-15C Eagle herkkua oli tarjolla pariinkiin otteeseen - P-51D Mustangilla höystettynä  ;).

 

USAF West Coast Demo Team oli lainannut F-15C:n Lakenheatista ( LN tunnus evässä ) ja P-51D:n Duxfordista ( Twilight Tear ). Jos ymmärsin ja kuulin oikein moottoreiden mylvinnän seasta , niin West Coast Demo Team:in pilotit  Mustangiin ja  Eagleen olivat tulleet  USA:sta.

 

Eaglen lentoonlähtö oli aina yhtä murskaavan komia. Iso teräslintu ampaisi jyrkällä kulmalla kohti Fairfordin (taivas-)lakeuksia poltto päällä.

[ attachment removed ]

 

MV-22B Osprey oli 17 vuoden ( ? ) kehittelyn tuotos, mutta itselle Osprey oli  loppujen lopuksi "heko mikä heko", joten F-15C Eagle ilmassa oli  "tärkeämpi" juttu  ;).

[ attachment removed ]

 

Joten Ladies & Gents...putket vasempaan-päin!

[ attachment removed ]

 

Hanoi 1973....

[ attachment removed ]

 

Tuttu mustavalko-TV:stä 70-luvun alusta pikkukollille ja nyt selvä näky luonnossa. Kieltämättä B-52:n mentyä ohitseni sekunnin sadasosan kylmät väreet kulkivat pitkin selkärankaa, koska tämä näky oli joskus valitettavasti viimeinen monelle human beingille...onneksi ei sille pikkutytölle, joka vieläkin juoksee välillä TV:ssä riisipeltojen keskellä  :-[.

[ attachment removed ]

 

No mutta asiaan! Sotilasilmailu on sotilasilmailua.

 

Eagle ampaisee taivaalle ja pölyä p..le oli kennossa  :'(.

[ attachment removed ]

 

Sinne menee toisenakin päivänä. Varsinaiset lentonäytöspäivät olivat ohjelmaltaan lähes identtiset. Tosin aikataulut onneksi vaihtelivat, sillä kolmen jälkeen valo alkoi olla radan suuntainen. Hyvä tälle kuvalle, mutta ei myöhäisemmille esiintyjille. Canon 350D alkoi vielä tempuilemaan kaiken kukkuraksi. Tai toi 70-300 IS USM alkoi sahaamaan omia aikojaan 350:n keulilla. 20D:n keulilla tätä ongelmaa ei esiintynyt, mutta putkien vaihdon jälkeen tulivat pölypallot kuviin kaupanpälle....

[ attachment removed ]

 

Eagle antoi polton palaa!

[ attachment removed ]

 

Canon 70-300 IS USM ei pysynyt perässä....sahaa...sahaa...sahaa....tarkennuksen kanssa :'(.

[ attachment removed ]

 

Ja taas mennään!

[ attachment removed ]

 

Laskussa keulittiin.

[ attachment removed ]

 

Nyt menivät kuvat väärässä järjestyksessä, no haitanneekon toi mittään. Mutta anyway ennen Eaglea ilmaan ampaisi aina Duxfordin ( Fighter Collectionin ) P-51D "Twilight Tear". Lienee wanha "Gul Kalle". Kuuluttaja ei tosin kertonut ruottalaisvuosista mittään, mutta hehkutti koneen WW2 historiaa ja kolmea alasammuttua saksmannia. Kone oli operoinut sodan aikana Duxfordista käsin.

[ attachment removed ]

 

Parina lennettiin....

[ attachment removed ]

 

Patrioottinen USA-musiikki taustalla " I did it my USAAF way"-tyyliin. Sanoista sai ainakin selvää!

[ attachment removed ]

 

Kunnes erottiin eri suuntiin. Molemmat koneet tekivät vielä "victory rollit" samanaikaisesti loitotessaan yleisöstä ennen laskukierrosta.

[ attachment removed ]

 

Mustang tuli laskuun erittäin lyhyellä finaalilla ja kannuspyörä ylhäällä rullasi melkein radan päähän, koska Eagle tuli perästä laskuun, eikä P-51D halunnut jäädä jalkoihin.

[ attachment removed ]

 

Eagle venytti ainain lauantaina keulimistaan. Sunnuntaina taisi olla paukut loppu....

[ attachment removed ]

 

Näytillä oli USAF:in 737:n ja KDC-10 tankkerin edessä myös tämä kaksipaikkainen F-15E Strike Eagle hieman tummemmassa kuosissaan.

[ attachment removed ]

 

Duxford on silti Duxford. Noi uudet jetit pitävät h..moista meteliä verrattuna wanhoihin soundeihin  ;).

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Duxford on vuonna 2007 meikäläisen paikka!

[ attachment removed ]

 

RIAT:in ohjelma on liian pitkä ( 10-18 ). Duxfordissa lennetään about 14-17 ja valo vain paranee verrattuna Fairfordiin. Oberleutnant Kaerkisen videot ovat nannaa pään ylitse räimivistä Spiteistä ja Mustangeista. Tarkennus tosin sahaa niissäkin, mutta soundit ovat tallella....

 

Taidan olla enemmän Glen Millerin faneja, kuin Jim Morrisonin...loppujen lopuksi  8).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos ja kumarrus hienoista kuvasarjoista. Moderneille laitteille kaikki kunnia mutta kyllä WW2 aikaisissa laitteissa silti on jotakin mitä moderneista puuttuu. Ehkä se ero on siinä että silloin lentäjä joutui tekemään kaiken ilman tietokoneen apua, eli koneesta tuli ihmisen jatke.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o :o :o :o :o ...aiaiaiaiaiaiaiaiaiaiaiaiaiaiaa mitä kuvia ja koneita!!!

Aivan kerrassaan mahtavia! Tuo 'Stang kannuspyörä ilmassa on todella mahtava! Huhhhuuh. Taitaa olla aika ruveta puuhaamaan reissua noihin kekkereihin taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla