Kim Vainionpää

Finnair MD-11:n korvaaja


168 viestiä aiheessa

Moi,

 

Voisin kuvitella kaikista virallisimman lähteen olevan K. Suila, joka sanoi Airline Business lehden haastattelussa viimevuodelta, että vuosikymmenen puolenvälin tienoilla aletaan harkitsemaan MD-11:n korvaamista uudella konetyypillä. Vahvistunut Aasian liikenne ja ennen kaikkea rahdin tärkeys tarkoittaa, että MD-11 on tällä hetkellä hyvä työjuhta Finnairin tarpeisiin. Ei ole mitään järkeä edes harkita uusien koneiden ostamista / liisaamista, kun ottaa huomioon viimeiset 4 vaikeaa vuotta lento- ja matkailubisneksessä. Ellette ole huomanneet, niin lentoteollisuudessa on meneillään rakennemuutos, johon liittyy vahvasti mm. halpalentoyhtiöt ja allianssit. Ensiksi kustannustaso 100 % kuntoon ja tulovirran tervehdyttäminen, joten huomaatte että 2 vuoden odottaminen "MAKES SENSE!". Jos nyt aloitetaan samalla tavalla ostamaan koneita kuten esim. SAS, niin ollaan yhtä syvällä Turnaround 2005 ohjelmien kanssa...juu, ja Finnair on huomattavasti pienempi verrattuna.

 

P.S. Onhan niillä jopa oma rahtikeskus Bankogissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vakaumukseni ei tähän liity. Lähinnä haitta mikä MD-11 tuo Finnairille OKAY/ Finnair inet/ Hesari/ Imailulaitos/ Amadeus.

 

Mitä muuten teet työksesi kun OKAY:tä ja Finnairin intranettiä pääset selailemaan? Ihan näin asiasta kukkaruukkuun...

 

Ja nyt saunaan... ----> ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh...mulla on Finnairin mekaanikko tuttava, jota näen pari kertaa vuodessa...heh, voisin ottaa siihen yhteyttä ja kysyä lähemmät kommentit asiasta, kumpi pelittää huonommin...MD-11 vai Airbus. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Öh...mulla on Finnairin mekaanikko tuttava, jota näen pari kertaa vuodessa...heh, voisin ottaa siihen yhteyttä ja kysyä lähemmät kommentit asiasta, kumpi pelittää huonommin...MD-11 vai Airbus. :D

 

Mutta, sekin taas periaatteessa on tämän henkilön mielipide... Ei taida kuitenkaan olla 24/7 töissä, tai muutenkaan kuulla kaikista rikkoutumisista. :) :) ;) Sen sijaan jos se laittaa meille jotain faktatietoja esim. korjauspäiväkirjoista tai jostain semmosista, niin sitten ei auta kun uskoa... ;D ;D ;D

 

Minäkö vastarannan kiiski... Ehei! ;D ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhee meteli tämmösestä. ;D MD11 hajoo useimmin. eipäs, juupas, eipäs... ;D

 

Äläs nyt, käsitit väärin. En väittänyt etteikö MD-11 hajoisi useammin, ihmettelin vaan että miten Kim voi enämpiä perustelematta julistaa mielipiteensä universaalina faktana. :)

 

Siis sitähän emme vieläkään varmasti tiedä, että hajoaako todella MD-11 useimmin. ::):)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis sitähän emme vieläkään varmasti tiedä, että hajoaako todella MD-11 useimmin. ::):)

Niin niin, sitä juuri tarkoitin... Eli ei turha näistä on kinastella kun emme varmuudella tiedä. ;D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niin, sitä juuri tarkoitin... Eli ei turha näistä on kinastella kun emme varmuudella tiedä. ;D;)

 

Eihän me siitä kinasteltukaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkään MD-11 luotettavuuteen ottamatta kantaa, katsokaapa nyt miten tätä keskustelua täällä käydään... Väitellään siitä mikä on paras? OK, tähän on helppo vastata, 777 hakkaa Bussit ja MD-11:n mutta eikö kyse ole siitä mikä on Finnairille paras vaihtoehto tällä hetkellä? Liiketoiminnan yksi perusaate on tuottaa voittoa. Luuletteko tosiaan että jos MD-11 ei olisi nyt se paras vaihtoehto, Finskillä olisi niitä?! Nykyään saa niin halvalla liisattua koneita ettei olisi mitään järkeä pitää huonoa kalustoa liikenteessä. OK, koulutus maksaa mutta huomattavasti vähemmän kuin epäsopiva konetyyppi. Miksiköhän MD-11 ei siis lennä esim Kuopioon?!

Mitä enemmän kone voi kuljettaa rahtia, sen halvemmaksi istumapaikka saadaan. Kun ja jos jää istumapaikkoja täyttämättä, sen vähemmän se tuottaa tappiota. Yksinkertaista, eikö?

 

Valitettavasto suuntaus lienee Airbus:ien puolelle kun tulevaisuudessa harkitsevat uutta kalustoa. Tämä on sääli koska itse ole kohtalaisen pettynyt A32 kalustoon, erityisesti niitten meluisuuteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340 hakkaa B777:n. Airbus on hiljaisempi. A320-sarjasta ei ole kokemusta. MD-11:sta on kokemus ja se on meluisa; meluisampi kuin MD-80, jos sen mottien kohdalla ei ole ;D. Jotta Finnair pysyy pystyssä, se toimii just, kuten Mika Koso raportoi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasto suuntaus lienee Airbus:ien puolelle kun tulevaisuudessa harkitsevat uutta kalustoa. Tämä on sääli koska itse ole kohtalaisen pettynyt A32 kalustoon, erityisesti niitten meluisuuteen...

Airbusin melutasosta vielä... A340 on kuulemma hiljaisin laajarunkokone, mitä markkinoilla on. Sitäpaitsi A32S/DC9 sarjalaisten melutasoa on aika huono vertailla. Melu riippuu hyvin paljon siitä missä istuu. DC9-sarjalaisten etumatkustamoon ei kuulu moottoreista pahemmin mitään, mutta takana taas kuuluu paljonkin. Bussissa siiven kohdalla kuuluu ihan kohtalaisesti moottorin ääntä, mutta esim. A321:ssä edessä istuessa ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun nyt puhutaan sisätiloista, niin osaako joku sanoa miten tilavalta A340 tuntuu? Pidän Finskin 3-4-2-penkeistä ja kuvista päätellen se ei oikein mahtuisi kunnolla 340seen.

 

777:assa olen ollut, ja se oli mielestäni erittäin miellyttävä. (subjektiivista toki tuokin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A340 on paras! Kuva kertokoon puolestaan perustelut: ;D:P;)http://www.airliners.net/open.file/254525/L/

 

Noh, vakavammin puhuen, olettaisin että Finski korvaa sitten joskus MD-11 koneet jollain bussiperheen isoilla koneilla, johtuen juuri näistä yhteensopivuustekijöista, jne.

 

Mutta näissä asioissa voi ja onkin varmasti niin monta painotusta ja vivahdetta, mistä yhtiön koneista päättävien "ringin" ulkopuolella ei tiedetä mitään, ja se voi tuoda muitakin valintoja.

 

Boeing koittaa varmasti myös osaltaan vaikuttaa Finskin päätöksiin konekaupoissa parhaansa mukaan.

Ja toisaalta, en tiedä, kannattaako lentoyhtiön sitoa itsensä vain yhden valmistajan tuotteisiin?

 

Noh, aika näyttää tämänkin. Se on ainakin varmaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin melutasosta vielä... A340 on kuulemma hiljaisin laajarunkokone, mitä markkinoilla on.

 

Tottakai kun sen onnettoman tehottomat föönit ovat tietenkin hiljaisia, kun eihän niistä lähe tehoakaan! Kyllä lentokoneessa sentään pitää edes kuulostaa siltä että ollaan lentokoneessa... :P :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[fftpc]

Mutta mikseivät Finnairin regional jet -asiat kiinnosta koskaan näin paljoa?

[/fftpc]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskille voi huomattavasti oleellisemmaksi tekijäksi muodostua se että paljonko MD11:n korvaava kone voi vetää täyden pokan&niiden laukkujen lisäksi rahtia ja silti lentää pitkälle. SE on oleellista, huomattavasti oleellisempaa kuin yhteensopivuus A32S laivaston kanssa. A340:llä tulee rangeen penaltyä aika ikävästi jos vetää MZFW:lle sen koneen, MD11:lla ei tule nimeksikään, 777:lla vähän enemmän mutta ei siinäkään oleellisesti haitaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[fftpc]

Mutta mikseivät Finnairin regional jet -asiat kiinnosta koskaan näin paljoa?

[/fftpc]

 

Koska kyse on pienistä koneista ja pienistä matkoista :D;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai kun sen onnettoman tehottomat föönit ovat tietenkin hiljaisia, kun eihän niistä lähe tehoakaan! :P :P

 

Mites sä selität sen, että aikataulullisesti lento Singaporesta Kööpenhaminaan kestää B777:lla ja A430:lla saman ajan? (n. 13t:45min)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin melutasosta vielä... A340 on kuulemma hiljaisin laajarunkokone, mitä markkinoilla on. Sitäpaitsi A32S/DC9 sarjalaisten melutasoa on aika huono vertailla. Melu riippuu hyvin paljon siitä missä istuu. DC9-sarjalaisten etumatkustamoon ei kuulu moottoreista pahemmin mitään, mutta takana taas kuuluu paljonkin. Bussissa siiven kohdalla kuuluu ihan kohtalaisesti moottorin ääntä, mutta esim. A321:ssä edessä istuessa ei.

 

A32S kokemuksia on oikeastaan joka kohdasta kabiinia ja ei se kyllä hiljainen ole... A340:sta ei ole kokemuksia mutta ei MD-11 ole mitenkään meluisa kun istuu edessä.

Kaikkien Bussi fanien harmiksi McDonnell on pystynyt rakentamaan koneen jossa on loistava suorituskyky johon samalla tasolla ei pysty kuin B777 joka on sitten aivan liian kallis.

Kun aika tulee ja markkinatilanne muuttuu, korvannee Finnair kalustoaan Busseilla, koska saattaa hyvinkin olla että Airbus päivittää A340 kalustoaan suorituskykyisemmäksi jotta saisivat myytyä sitä vielä enemmän...

Valitettavasti ilmailu koki suuren menetyksen kun Boeing osti McDonnellin, eipä ole sen koommin mitään hyvää Boeingilta tullut... Legendat kuten DC-3, DC-8, DC-10 ja MD-11 siviilipuolelta ja sotilaspuolelta ainakin Phantom ja Hornet puhuvat omaa kieltään. Tähän tuskin kenelläkään on vastaan väittämistä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B777 oli busineksessa eli edessä istuessa huomattavasti meluisampi kuin A340 busineksessa. A340:ssa kuului "sievä/sivistynyt" hiljainen suhina lähtökiidossa, joka vaihtui hiljaiseksi "pörinäksi/fööniksi" nousussa. Sen jälkeen matkalento oli selvästi hiljaisempi kuin B777. Myös A340 turistissa moottorien takana, osastossa, ei ole niin kova melu kuin MD-11:n takana istuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan lentoyhtiöstähän se on kiinnni aika paljon, että kuinka paljon he paikkoja koneeseen ahtavat.

Hyvä esimerkki on tämä:

http://www.singaporeair.com/images/english/AboutSia/FleetInformation/CabinLayouts/A345-500.gif

Kyseessä siis A340-500 ja istuimia yhteensä 181! Koneessa on ainoastaan kaksi luokkaa eli Business ja sellainen kuin Executive Economy.

No, kone liikennöi Los Angelesin ja Singaporen väliä lentoajan ollessa 16 tuntia. Veljeni, joka joutuu tuota väliä säännöllisesti matkustamana kertoo, että matkustusmukavuus on noussut usealla potenssilla verrattuna muihin Singapore A:n koneisiin ja eihän niiden matkustusmukavuudessa ole muutenkaan valittamista. On se palvelukulttuuri heillä kehittyneempää mitä meillä Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään