Kim Vainionpää

Finnair MD-11:n korvaaja

168 viestiä aiheessa

Eikös nykyään koneet liisata eikä osteta?

Molempia tehdään, Finnair taitaa omistaa operoimistaan koneista jotain 70% tjsp. Loput sitten liisattu.

Tuo ei ole mikään tarkka luku, kunhan vain muistelen kun luin niiden vuosikertomusta, siellä lukee tarkat luvut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös MD-11:stakin enää kaksi ole Finnairin omia?

Yleismaailmallinen trendihän taitaa olla, että pääomaa ei makuuteta kalustossa vaan jätetään omistaminen sitä varten olemassa oleville yrityksille ja lentoyhtiöt keskittyvät siihen perusasiaansa eli lentämiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös MD-11:stakin enää kaksi ole Finnairin omia?

En ole varma, mutta MD-11:n kohdallahan tuossa on järkeä kun ne on liisarikoneita niin niistä on helppo päästä eroon kun tulee kalustouudistus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole varma, mutta MD-11:n kohdallahan tuossa on järkeä kun ne on liisarikoneita niin niistä on helppo päästä eroon kun tulee kalustouudistus.

Moikka.

Juuri noin. Se toinen puoli on se, että jos kalustosta on liikaa liisaattuna saataakin yks kaunis kerta käydä sopimuksien mennessä umpeen, että reittejä ja tarvetta olisi mutta kalustoa ei. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse laitoin että B777. Mutta myös A340 olisi varmaan realistinen... ::)Minkä kokonen tuo 7E7 Dreamliner on? Eikös ole 2 mottia? ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse laitoin että B777. Mutta myös A340 olisi varmaan realistinen... ::)Minkä kokonen tuo 7E7 Dreamliner on? Eikös ole 2 mottia? ???

2 mottia ja noin 260 paikkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi,

B772ER maksaa n. US$ 171.5 miljoonaa siinä missä A343 maksaa n. 132 ja A345 n. 168.5. B777 on nopeampi, mutta Airbussilla paras matkustusmukavuus ja edullisempi löpön kulutus + yhteensopivuus / A320. Olisikohan aika alkaa opetella operoimaan 4 moottorisilla koneilla ;D B777 ja A345 hintaero on aika minimaalinen, joten saa nähdä. Lisäksi A330 / A340 laivasto yhdessä A320 kanssa on myös mukavampi piloteille, kun voi lentää sekä pitkiä ja lyhyitä lentoja "samalla" tyyppikelpuutuksella vrt. esim. Lufthansa / Air France.

Täysin samoilla sanoilla samaa mieltä ;D

A330/ A340:n koulutus olisi nopeampaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Bussit liian hitaita ja Boeingit liian kalliita tai huonosti rahtia kuljettavia. MD-11 jatkaa. ;)

Oon huomannu, että joka paikassa A330/A340 sanotaan paljon hitaammaks kuin B777

Bussin ja Boeingin nettisivujen mukaan A330/A340 (0.83, 0.84) on vain 0.01 machia "hitaampi" kuin B777...

...tarkoittaa varmaan 5-15 minuuttia Aasian lennoilla? :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oon huomannu, että joka paikassa A330/A340 sanotaan paljon hitaammaks kuin B777

Bussin ja Boeingin nettisivujen mukaan A330/A340 (0.83, 0.84) on vain 0.01 machia "hitaampi" kuin B777...

Njuu...mitä nyt olen kuulut niin Busseja ei juuri 0.82 suuremmilla nopeuksilla operoida. Johtunee Airbussin suosituksista(?).

Mietin tässä, notta A340 neljä moottoria ja B777 kaksi niin miten A340 voi kuluttaa vähemmän?? Ainakin muualta luettujen kommenttien perusteella B777 kuluttaa huomattavasti vähemmän!

Ja kuten joskus aikaisemmin kirjuuttelin täällä, niin Boeing on kuulema tarjonnut 5:n MD11 hankkimis päätöksen aikoihin B777 Finnairille.

Luulempa myös, että nykyisten 6-koneen sijaan Finnair tilaa vähintään 10-konetta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja kuten joskus aikaisemmin kirjuuttelin täällä, niin Boeing on kuulema tarjonnut 5:n MD11 hankkimis päätöksen aikoihin B777 Finnairille.

Luulempa myös, että nykyisten 6-koneen sijaan Finnair tilaa vähintään 10-konetta.

Juu, itsekin olen tuon B777 tarjouksen lukenut täältä, sekä A.netistä.

10 konetta? Mistä moista arvelet? Tietysti hienoa vaan olisi jos laajarunkoja olisi enemmänkin, mutta loppuuko EFHKlla isot standit kesken? 4 vai 5 isoille tarkoitettua standia siellä on?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

10 konetta? Mistä moista arvelet? Tietysti hienoa vaan olisi jos laajarunkoja olisi enemmänkin, mutta loppuuko EFHKlla isot standit kesken? 4 vai 5 isoille tarkoitettua standia siellä on?

Taisi olla Kauppalehdessä juttu Finnairista. Siinä joku "heebo" Finnairilta kertoi, että laittaa päänsä pantiksi/pölkylle(?), että Finnair on 10-vuoden sisällä 3-kertaistanut kaukoliikenteen......en muista kyllä oliko kyse kohteiden, koneitten vai minkä määrästä. Eli varmankin joku noista 3-kertaistuisi.

Kyseisessä artikkelissa, joka muuten ilmestyi SARSin jälkeen niin kerrottiin, että Guanzhou, Seoul & Taipei ovat mahdollisia uusia kohteita. Jenkeistä en tiedä sitten, mutta kaipa sinnekkin jossain vaiheessa on pakko lisätä lentoja/kohteita!

Lisäys: Niin ständeista, enpä tiedä miten järkkäävät. Jossain vaiheessa pitäs varmaan järjestää muillekkin yhtiöille ständejä lisää..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika huonosti taitaisi mennä jos yli 5 konetta yhtäaikaa joutuisivat pitämään vantaalla... Luultavammin koneet olisivat ilmassa ja jos tarvitsee pitää koneita maassa niin kyllä niitä ulkoständejä varmaan löytyy.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

... Ja sitten kun lisää portteja tarvitaan niin siinä rinnakkaiskiitoteiden välissä näyttää olevan tilaa. Tulee vaan pieni kävelyreissu nykyterminaaleilta jos sinne meinataan joskus rakentaa. No ehkä lyhyen etäisyyden teleporttaus on silloin jo ehditty keksiä. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaan itsekkin airbussia. Sellaista bussia jossa on joko cfm56 tai cf6-80 moottorit koska finnairilta löytyy näihin jo tietotaitoa. Cfm56 on vielä ns. uusi moottori ja kyllä se siitä pikku hiljaa tutuksi tulee tekniikalle. Saisi löytyä myös etops hyväksyntä vai tarviiko sitä?. Saakohan a330 malleihin etops moottoreita? Tarviiko niitä moottoreita olla neljä kappaletta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Veikkaan itsekkin airbussia. Sellaista bussia jossa on joko cfm56 tai cf6-80 moottorit koska finnairilta löytyy näihin jo tietotaitoa. Cfm56 on vielä ns. uusi moottori ja kyllä se siitä pikku hiljaa tutuksi tulee tekniikalle. Saisi löytyä myös etops hyväksyntä vai tarviiko sitä?. Saakohan a330 malleihin etops moottoreita? Tarviiko niitä moottoreita olla neljä kappaletta?

Siis etops on vain kaksimoottorisille koneille, eikä se tietääkseni mitenkään erityisesti riipu moottoreista. Joku perehtyneempi saa selvittää enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös ne ole juuri laajentamassa sitä non-schengen-päätyä EFHK:lla...? Sinnehän pitäis mun tietääkseni tulla uusia portteja...?

Ja onhan sitä kaikenlaisia huhuja konetyyppien määristä tulevaisuudessa... Olen minäkin kuullut huhuja siitä että Finnairin luopuessa MD-11:sta, luovuttaisiin yhteensä kahdeksasta koneesta, mutta nämähän ovat siis vain edelleenkin huhuja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös ne ole juuri laajentamassa sitä non-schengen-päätyä EFHK:lla...? Sinnehän pitäis mun tietääkseni tulla uusia portteja...?

Olen kuullut pieniä mutupuheita siitä, että rahat loppuivat kesken, eikä niitä kahta uutta porttia tehdäkkään. Mitenkään varma en ole tästä tiedosta!

Ja onhan sitä kaikenlaisia huhuja konetyyppien määristä tulevaisuudessa... Olen minäkin kuullut huhuja siitä että Finnairin luopuessa MD-11:sta, luovuttaisiin yhteensä kahdeksasta koneesta, mutta nämähän ovat siis vain edelleenkin huhuja.

Kahdeksasta? Kahdeksasta MD11 koneesta vai käsittääkö tuo luku 6 MD11 ja kaksi jotain muuta konetta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kuullut pieniä mutupuheita siitä, että rahat loppuivat kesken, eikä niitä kahta uutta porttia tehdäkkään. Mitenkään varma en ole tästä tiedosta!Kahdeksasta? Kahdeksasta MD11 koneesta vai käsittääkö tuo luku 6 MD11 ja kaksi jotain muuta konetta?

Siis 8 x MD-11.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis 8 x MD-11.

Huh hu....mistäköhän meinaavat saada vielä ne 2 muuta GE moteilla :o. Meinaa Finnairin tuleva 6 taitaa olla jo viimeisiä mitä on aavikolla seisomassa. PW:n moottoreilla löytyy sitten jo niin paljon koneita, että on varaa mistä valita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuinkas moni yhtiö noilla MD-11 koneilla lentää nykyisin täysipäiväisesti Finnairin ja Fedexin lisäksi ? Alkaa olla tuo MD-11 jo aika vanha kone joka paremmin sopii cargo käyttöön. Jos saisin valita niin varmaan lentäisin ennemmin jenkkilään SAS:n A330/A340 koneilla kuin Finskin MD-11:sta. On ne kuulemma sen verran matkustaja ystävällisempiä nuo Bussit. Tosin muuten ei ole mitään MD-11sta vastaan tai B777:kaa.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään