Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2006 Ja JJ:n virtuaaliuutisista jälleen kerran päivää! Jatkamme HEVILLÄ nesteen siirtäjillä paikasta A paikkaan B. "Anytime & Anywhere"! Maailman ainoa yksityinen tankkeri! [ attachment removed ] McDonnell Douglas KDC-10 / DC-10-40 Global Airtanker Servicestä. [ attachment removed ] Letkut ulkona. [ attachment removed ] Ja sama toiseen suuntaan. "James! Tilaappa janon sammuttaja paikalle"! [ attachment removed ] Ja Omega Tanker "N974VV" laskuun. [ attachment removed ] Janon sammuttaja USAF:sta; KC-10A Extender 60 AMW:sta. [ attachment removed ] Peräpään puomi. [ attachment removed ] Yksi suurimmista janoisista. [ attachment removed ] Wanha janon sammuttaja! [ attachment removed ] RAF Vickers VC-10 "XV104". [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2006 [nipotusmoodi päälle] Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin tuo yksityinen tankkeri on tyyppiä KDC-10[/nipotusmoodi pois] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2006 Ompa _hienoja_ koneita Noita ei kovin usein HK:lla näe Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2006 Jep...KDC-10 nettilistan mukaan. Olivat vain laittaneet tuon DC-10-40 tuohon Air Tattoon Flying Display Programmiin. Mutta ilmiselvä KDC-10:hän se on. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2006 Loistavia kuvia jälleen kerran. Kaikki nämä RIAT:in kuvat täällä foorumilla on tullut kahlattua läpi mielenkiinnolla. Kuinkas kauan VC-10:llä on vielä elinaikaa jäljellä RAF:n riveissä?, tietääkseni ne tullaan jossain vaiheessa korvaamaan A330 tankkeriversiolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2006 Jep...KDC-10 nettilistan mukaan. Olivat vain laittaneet tuon DC-10-40 tuohon Air Tattoon Flying Display Programmiin. Mutta ilmiselvä KDC-10:hän se on. Tuosta KDC-10 on lisää flightglobalin jutussa. Omega on hankkkinut 10 ex-JAL DC-10 ja ne muutetaan ilmatankkereiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2006 Hölmö kysymys tuosta Omega-tankkerista, mutta onko se privaattijettien "bensa-asema" tuolla yläilmoissa?, ja minkä kokoluokan koneita tuolla pystytään mehustamaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2006 Hölmö kysymys tuosta Omega-tankkerista, mutta onko se privaattijettien "bensa-asema" tuolla yläilmoissa?, ja minkä kokoluokan koneita tuolla pystytään mehustamaan? Nietu, tankkaavat pääasiallisesti US Navyn koneita. Kaikkia, joissa on ilmatankausmahdollisuus pystytään tankkaamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2006 Nietu, tankkaavat pääasiallisesti US Navyn koneita. Kaikkia, joissa on ilmatankausmahdollisuus pystytään tankkaamaan. Kiitos tiedosta, eli US Navy myös ulkoistanut toimintoja yksityisille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2006 US Navyn ja Omegan (yksityinen irlantilainen yhtiö) tankkaussopimus on ollut voimassa noin 5 vuotta, mutta lähinnä USA:ssa eikä esim. sota-alueilla ainakaan toistaiseksi, ja Omega on käyttänyt tähän mennessä 707-koneeseen perustuvaa tankkerikonetta. Tämä sopimus on ilmeisesti uusittu äskettäin 5 vuodeksi eteenpäin. Mutta näissä DC-10-konetyyppiin perustuvissa ratkaisuissa on jo kysymys isommista riskibisneksistä. Tällä hetkellähän tilanne on sellainen, että US Air Forcen tankkerit (yht. jopa 500 konetta) alkavat olla 45 vuotta vanhoja 707-pohjaisia koneita ja niiden uusiminen on ajankohtaista, mutta tässä välissähän oli Boeingin 767-tankkeriohjelman skandaalit jne ja tyrkyllä on myös Northrop Grumman/EADS-yhteenliittymän A330-pohjaisia tankkerikoneita US Air Forcelle... Pentagonin ja poliitikkojen budjettiriitelyn ja Boeing/Airbus-tukiaiskiistan vuoksi US Air Forcen tankkeriuusinnasta päätetään ehkä vasta v.2007/2008 ja siksi uudet tankkerit US Air Forcelle tulisivat käyttöön vasta vuonna 2012. Tähän väliin siis Omegakin aikoo ängetä, tarjoten tilapäisratkaisua jossa Omega omistaa koneet ja operoi omalla miehistöllä ja tankkaa laskuttaen palveluistaan tarvittaessa. Riskipitoinen yritys, mutta voihan siinä olla juuri nyt "markkinarako" jonka Omega pystyy täyttämään. Toisaalta US Air Force haluaisi pitää kiinni siitä, että se omistaa ja operoi kaikkia sille olennaisia konetyyppejä eri tehtävissä ja myös sota-alueilla ja epäilee, että Omegan tankkauskone ei suostu sota-alueelle lähtemään... Koneet eivät muuten ole pelkkiä tankkerikoneita, vaan niissä on jäljellä osa penkeistä ja rahtitilasta, joten ne ovat tavallaan "multi-missio-koneita". Royal Air Forcella Englannissa on myös samantapainen ongelma, A330-tyyppinen tankkerikonevaihtoehto on kai jo valittu, mutta sen tuleminen käyttöön kestää vuosia, joten Omega yrittää siihenkin väliin tarjoamalla sopimusta RAF:lle tilapäisratkaisuksi. Ja kuten Juhan Flightglobal-linkissä mainittiin, niin "kiinnostuneita" ovat myös muutamat sellaiset maat (mm. Ruotsi), joilla ei ole omia tankkerikoneita. Tosin tankkerikoneen käyttö edellyttää tietysti myös sen, että tankattavissa koneissa on polttoaineen vastaanottomahdollisuus, mikä taas vaatii investointeja, asennusta, pilottien ilmatankkauskoulutusta jne. Ei mitään halpaa lystiä vain sen takia, että jonkin konetyypin ilmassaoloaikaa saadaan pidennettyä. Mitä bisneskoneisiin tulee, niin en ainakaan minä ole nähnyt missään mainintaa siitä, että jossain bisnesjetissä olisi ilmatankkausmahdollisuus. Kaipa johonkin isompaan VIP-koneeseen sellaiset systeemit saisikin asennettua, mutta kalliiksi kävisi. Omega on siis firmana jo tuttu US Navylle, mutta luotettavuus ja puolueettomuus muille asianosaisille ei ole ihan selvä. No, jos eivät Omegan ostamat DC-10:net mene tankkerikoneiksi, niin kaipa niile löytyy muutakin käyttöä esim. rahtareina. Omegan Ja Evergreenin väliltä löytyy yhteys. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2006 Ja vielä erikseen kiitos Jukalle hienoista kuvasarjoista. Vaikka tuolla olisi itse paikan päällä ollut, tuskin olisi nähnyt kymmenesosaakaan kaikista näistä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla