Ilkka Mäkelä

MD-11:n järjestelmätietoa netistä

2 viestiä aiheessa

Kun täällä on ollut ketjuja esim. MD-11-kaappauksien estämisestä ja MD-11:n polttoaineen dumppauksesta, niin tuli mieleen, että on yksi lähde, josta löytyy lähes täydellinen selostus lähes kaikista järjestelmistä mitä MD-11:ssa löytyy, mukaanlukien ilmastointi, paineensäätelyjärjestelmät ja polttoaineen dumppauksen järjestelmät.

 

Tuli eilen luettua ajatuksen kanssa läpi melkein koko lähde.

 

Kyseessä on tietenkin Kanadan viranomaisen onnettomuustutkintaraportti Swissairin lennolta 111. Linkki siihen löytyy googlella tai sitten Aviation Safety Networkin databasen avulla. Sen tarkempaa tutkimusraporttia ei ole taidettu tehdä koskaan missään.

 

Sellaiset asiat kuin MD-11:n MTOW ja MLW eli maximum take-off weight ja maximum landing weight löytyvät helposti googlellakin.

 

Mutta onpas olemassa sellainenkin määritelty paino kuin MD-11:n maximum overweight landing weight. Siis suomeksi jotain sellaista kuin "maksimi ylipainossa olevan koneen laskeutumispaino"  ;)

 

Eli, normaali MLW on 199580 Kg. Ja max overweight landing weight on 218400 Kg. Toisinsanoen, jos on kiire, niin kaikkea MLW-arvoon pääsemikseksi tarvittavaa polttoainemäärää ei tarvitse dumpata. Melkein 19 tonnia polttoainetta voidaan jättää dumppamatta ja koneen rakenteiden pitäisi silti kestää ylimääräinen paino laskussa. Eri asia on sitten, riittääkö laskuun käytettävän kiitotien pituus pysähtymiseen vallitsevissa olosuhteissa.

 

Kaikille, joita MD-11:n järjestelmät kiinnostavat, tuo raportti on mielenkiintoista luettavaa, jos MD-11-käsikirjaa ei löydy hyllystä. Suosittelen lämpimästi. Siis muussakin mielessä kuin itse onnettomuuteen johtaneiden seikkojen suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, tuo on itsellenikin tuttu. Olen simuloinut tuon SWR111 lennon parin sadan kuvakaappauksen kera kellonaikoineen ja yksityiskohtineen, mutta en ole kehdannut laittaa palstan kuvakaappausosastolle, ettei aiheuta pahennusta, kun tavallaan tuore tapaus vielä

 

Kun tuota "projekti Olgaa" on jossain välissä aina tullut yritettyä vääntää (ja josta tuskin koskaan tulee yhtään mitään ihmeellistä - no ehkä tasoltaan Alainin kanssa samalla viivalla mutta realistisemmalla näöllä), on eteen osunut tällainenkin saitti:

 

[ attachment removed ]

 

http://www.md-11.org/

 

Honeywellin sivuilta pystyi yhteenaikaa tilaamaan avioniikan osalta manuaalit jotka olivat loppuen lopuksi ihan kohtalaisessa hinnassa. 

 

Honeywellin sivuilta saa esim. mm. TCAS järjestelmän manuaalit ladattua pdf:änä ihan ilmaiseksi. Sivustot eivät ole mitään helppoja  ja loogisia selattavaksi ja tietoa joutuu hakemaan, mutta seikkailemalla löytää sivustoilta vaikka mitä.

 

EDIT: Niin, tarkennettakoon, että Honeywellliltä pystyi ennen (vuosi sitten) tilaamaan ilman että oli rekistöröitynyt käyttäjä. Nyt sivu, missä cd:t ja kirjat olisivat, vaatii rekistöröitymisen. Itse olen sitä pari kertaa jälkeenpäin yrittänyt kun nälkä kasvaa syödessä, mutta kertaakaan rekistöröitymistäni ole hyväksytty.

 

Sivu on jokatapauksessa osoitteessa:

 

https://pubs.cas.honeywell.com/

 

Ja jos jollain on onni päästä rekistöröidylle alueelle, niin manuaalit, mitkä esim. itselläni ovat (mikäli MD11 kiinnostaa), löytyvät näillä tiedoilla:

 

C28-3643-001 (FMS) ja MM7800123-101 (cockpit)

 

Harmi tosiaan, että sivusto on nykyään nihkeä päästämään shoppailemaan. Siellä kun on käytännössä kaikki oleelliset liikennekoneet manuaaleineen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään