Antti Salo

Absolutely FABulous... (kuvia lisätty)

21 viestiä aiheessa

Kävin torstaina tutustumassa Farnborough:n kansainväliseen ilmailunäyttelyyn.

 

Esillä oli vaikka minkälaisia lentovekottimia joka puolelta maailmaa, mutta se mitä varten sumujen saarelle lähdin oli kone, joka on 3 kertaa pidempi kuin aikuinen sinivalas, viisi kertaa painavampi ja kahdeksankerroksisen rakennuksen korkuinen. Kyseisen koneen kaksikerroksiseen matkustamoon mahtuu kolmen luokan konfiguraatiossa 555 matkustajaa, ja yksi sen moottori maksaa saman verran kuin tonni kultaa.

 

En vielä paljasta mitä konetta tarkoitan, mutta voin laittaa vinkiksi yhden kuvan, josta nokkelimmat voivat sen ehkä päätellä.

[ attachment removed ]

 

Helteessä vettä meni litrakaupalla, ja ilmastointilaitteet huusivat hoosiannaa. Brasilialan näyte.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Länsirannikon lentsikkatehdasta edusti tuliterä 777-300ER Taiwanin Eva Airin väreissä.

[ attachment removed ]

 

Voi kun meilläkin joka snägärin takana olisi triplaseiska.

[ attachment removed ]

 

Hienosti oli Finnairikin edustettuna.

[ attachment removed ]

 

Pakko oli sortua kuvaamaan pyöriväsiipisiäkin, kun oli sen verran hienoja esityksiä. Intialaisten mallia.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Ospreyn esitys oli tosi kähee!

[ attachment removed ]

 

Ohilentäessään Osprey pitää samanlaista ääntä kuin pieni suihkari, mutta tavallinen kaduntallaaja kokee helposti WTF-elämyksen kun katsoo ylös ja näkee tällaisen kapistuksen.

[ attachment removed ]

 

Tornadon moottorit ovat kyllä erittäin tehokkaita... Muuttamaan kerosiinin meluksi.

[ attachment removed ]

 

Tätä "trois cent quatre-vingts:iksikin" kutsuttua möhköä meinasin viestini alussa. Kauniiksi konetta ei voi kehua, mutta on kyllä aivan mahtavan näköinen ilmestys luonnossa!

[ attachment removed ]

 

Nyt päästään asiaan... "Lussubussin" jälkeläinen näyttää mihin pystyy. Todella hieno esitys!

[ attachment removed ]

 

Ja vihdoinkin se hetki mitä on odotettu. Maailman isoin matkustajakone rullaa radan päätyyn odottelemaan pikkuserkkunsa esityksen loppumista.

[ attachment removed ]

 

A340-600 kaartelee loppuosalle ja möhköfantti on cleared for takeoff!

[ attachment removed ]

 

Rotate! Ihmekös kamerani kenno oli kuin sahara päivän lopulla.

[ attachment removed ]

 

Upeeta!

[ attachment removed ]

 

Lysti päättyi kuitenkin lyhyeen. Superjumbo lensi nousun jälkeen kauas Farnboroughsta odottelemaan sen shown alkua.

Pitkä bussi tuli laskuun.

[ attachment removed ]

 

Jonkun ajan päästä taivaanrannassa näkyi kaartelevan valkoinen valas. Ei, en ole taas popsinut epämääräisiä sieniä. Tarkoitan tätä valasta.

[ attachment removed ]

 

Ja vähän ennen kentän pintaa hanat kaakkoon.

[ attachment removed ]

 

CateFillarit sisään ja sidestickiä oikealle...

[ attachment removed ]

 

... Ja tiukasti vasemmalle...

[ attachment removed ]

 

... Kaartokuvaposeerausta varten. Sitten kenttää kiertämään ja odottamaan että muutama kone pääsee ilmaan.

[ attachment removed ]

 

Näillä muutamalla koneella tarkoitan Red Arrowsia, joka lensi uskomattoman upean muodostelmalennon A380:n kanssa!

[ attachment removed ]

 

Upea näky! Huomaa taustalla kuvauskone Red 10.

[ attachment removed ]

 

Kuvia ei ole hirveästi editoitu, ja kertomus on nopeasti kasattu, mutta toivottavasti tykkäsitte. Lisää luvassa kunhan saan vapautettua kovalevyltä sen verran tilaa, että saan viimeisen muistikortin tyhjennettyä. ;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja on kuvat ja sääkin on näemmä ollut lentonäytökseen mitä parhain. Ei paha, kyllähän tuolla olis voinu viihtyä.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei paha, kyllähän tuolla olis voinu viihtyä.

 

Pilailetko? ??? Ei mua ainakaan vois vähempää kiinnostaa seurata lähietäisyydeltä maailman "lentävän eliitin" taidonnäytteitä ja paahtua moisessa helteessä ja kun vielä meluakin pitävät... -vitsi-

Aivan mahtavaa varmasti olla paikan päällä! :o Ja upeita kuviakin näkyy matkalta tarttuneen. Innolla odotellaan lisää tällaisia! 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
mutta se mitä varten sumujen saarelle lähdin oli kone, joka on 3 kertaa pidempi kuin aikuinen sinivalas, viisi kertaa painavampi ja kahdeksankerroksisen rakennuksen korkuinen. Kyseisen koneen kaksikerroksiseen matkustamoon mahtuu kolmen luokan konfiguraatiossa 555 matkustajaa, ja yksi sen moottori maksaa saman verran kuin tonni kultaa.

 

Hienot kuvat, mutta ihanko oikeasti yksi moottori maksaa noin paljon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia Andy! Mukana muutama oikea helmi, kuten toi ainokainen Tornado, ja se lussubussin jälkeläinen! 10 poäng!

 

Kun saat vielä rajaukset vähän höllemmiks muutamasta... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat, mutta ihanko oikeasti yksi moottori maksaa noin paljon?

Enpä ole katsonut, mitä moottori maksaa, mutta tämän päivän noteeraus New Yorkissa kertoo, että 1000 Kg eli tonni kultaa maksaa 19,92382 miljoonaa dollaria eli pyöreästi 20 miljoonaa dollaria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enpä ole katsonut, mitä moottori maksaa, mutta tämän päivän noteeraus New Yorkissa kertoo, että 1000 Kg eli tonni kultaa maksaa 19,92382 miljoonaa dollaria eli pyöreästi 20 miljoonaa dollaria.

 

Samanlaisen luvun minäkin sain. Muistan lukeneeni, että koneen listahinta (mitä sillä tarkoitetaan?) on 180 miljoonaa euroa. Onko moottoreiden osuus kokonaishinnasta noin suuri?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samanlaisen luvun minäkin sain. Muistan lukeneeni, että koneen listahinta (mitä sillä tarkoitetaan?) on 180 miljoonaa euroa. Onko moottoreiden osuus kokonaishinnasta noin suuri?

 

Padat on kalliita. Muistelen, että esim. kapearunkokoneissa (A320) moottoreiden osuus koneen hankintahinnasta on noin kolmannes. Surffasin hieman ja löysin vähän tukea väitteille:

 

Air India has ordered GE engines valued at more than $2.2 billion at list price to power its new Boeing 777 and 787 fleets. The airline has ordered eight 777-200LRs and 15 777-300ERs, all powered by the GE90-115B engine. In addition, Air India ordered 27 787-8 aircraft powered by the GEnx engine.

 

Eli yhteensä 50 konetta ja moottorien listahinta 2.2 miljardia taalaa, siis karkeesti 40 miljoonaa taalaa per kone pelkistä moottoreista laajarunkomalleissa ja:

 

Indian, formerly known as Indian Airlines, has signed the final agreement with CFM International for the purchase of the CFM56-5B engine to power its new fleet of 43 A320 family aircraft scheduled for delivery between late 2006 and 2010. The engine order is valued at more than $500 million at list price.

 

43 konetta saa nuijat 500 miljoonalla eli himpun yli 10 miljoonaa per kone kapearunkosissa. Ja kun A380 on laajarunkonen kone neljällä jättipadalla, niin kyllä siitä hintaa tulee.

 

Jos autokauppaan vertaa, niin listahinta on se, mikä esitteessä lukee. Harva sitä joutuu maksamaan, vaan sitä tingitään enemmän tai vähemmän alaspäin.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksiköhän tämä viestiketju siirrettiin RIATin alle, Farnboroughan oli ihan eri juttu ja eri paikassa.

 

Moderaattori ollut yli-innokas. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumaliste se a380 on sit ruma!!  ???:D Hyviä ja komeita kuvia muuten mutta tuo a380 on niin helv*tin ruma!

 

No totta... mutta sehän siitä niin upean tekeekin :laugh:

 

Edit: tietysti koon lisäksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tana Antti ku aina aiheutat kateutta kanssaihmisissäs! No ei nyt sentäs... =) Helvetin hienoon paikkaan oot kyl ittes saanu kuvaamaan ja kuvatki on sen mukaisesti saakelin hienoja!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep Farnborough on eri asia kuin RIAT ja Duxford jo toisesta maailmasta ( ilman Airbusseja ) ;).

 

No tosin ainakin vihanpitovälineet ovat 2006 RIAT:ssa ja Farnboroughissa pitkälti  samoja; Osprey, MiG-29OVT, Super Hornet, BoB Memorial Flight ja tietysti RAF:n omat näytöskoneet kuten Tornado. Onko Farnboroughissa muuten B-1B Lancer?

[ attachment removed ]

 

Hienot kuvat "möhköfantista". Ihmiset etualalla antavat syvyyttä tunnelmaan! Hetkinen eikös yleisöpäivät olleet la-su? Kävitkö pressikortilla...? Itse kävin Malmin ilmailukerhon pressikortilla 1990, kun Malmin urheilulentäjät jäivät hotelliin nukkumaan  ;D. Tekivätköhän sitten koskaan juttua kerholehteensä  ::).

 

UK:ssa näyttää olevan ilmailutapahtumaa toinen toisensa jälkeen. Kateellinen ei kannata kenenkään olla, suunnittelee vain kesälomaohjelmansa ajoissa ja tutustuu ( kysyy muilta ) tapahtumiin. Netistä löytyy paljon infoa  ;).

 

http://www.milaviapress.com/calendar/index.php

 

Ja täältä löytyy jo 2007 & 2008 näytösten päivämääriä:

 

http://www.scramble.nl/showdates.htm

 

[ attachment removed ]

 

Kysyvä ei tieltä eksy!

 

Itseasiassa sain juuri koordinaatit kolmeen museoon Brnon lähettyvillä. Tsekkiläinen poliisimies kirjoittelee tsekkiläisiin ilmailulehtiin juttuja ja luettuaan Jyrki Laukkasen MiG-21-kirjan kaipasi hän MiG-21 kuvia Suomesta ensi talven lehtijuttuunsa suomi-MiG:stä. Noitahan on kertynyt ( omiakin ), niin täytyy skannata muutama. Brnossahan on lentonäytös syyskuun alussa. MiG-29:jä Slovakiasta ( 2 ) , Unkarista ( 1 )  ja tietty "Pääskyt" ( Swifts ) kuudella 29:llä Venäjältä. Yksi museoista on mielenkiintoinen, koska esillä on kaikki mm. tsekki MiG-21 variaatiot. Täytynee käydä katsastamassa, jos "Luftwaffe" & Cirrus Airlines lentävät aikataulun mukaan ilman myöhästelyjä  ;).

 

Paikallisiin poliisilähteisiin vedoten; Brnon kaupunki pesee kätensä vuosittaisesta Air Showsta. Siirtynee ensi vuodeksi jälleen Hradev Kraloveen.... Joten tämä vuosi lienee viimeinen CIAF Brnossa  :-[.

 

 

Farnborough 1990 satoa pressikortilla.

 

USAF F-16 Falcon.

[ attachment removed ]

 

RAF Harrier.

[ attachment removed ]

 

MiG-21 Romaniasta lahjoitettuna...vai oliko unkarilainen sittenkin...bulgarialainen... ???.

[ attachment removed ]

 

Su-27:t & MiG-29:t olivat kova sana jo 16 vuotta sitten.

[ attachment removed ]

 

Samoin RAF:N Tornado.

[ attachment removed ]

 

Volvo Flygmotorin lätkä ( kiitos tarjoilusta Volvo! ) ja Malmin Ilmailukerhon harrastelijoiden pressikortti. Kiinteistönvälittäjä taisi olla videokuvailemassa edesmenneen B. Sjögrenin pressitelttailuja kun Harri ? veteli sikeitä hotellissa....Ainakin Boeingilla Börjelle kävi flaksi.  No mutta anyway tapaaminen B. Sjögrenin kanssa oli ikimuistettava ( "Poika! Kanna laukut"! ), kunnes pubissa kajahti ilmaan "Alte Messerschmitt Flieger"-laulu ja viereisessä pöydässä olleet saksmannit vaivaantuivat ja brittiyleisökin hiljeni, kun Börje veteli ilmoile Mersun potkurin viuhtomana wanhan laulun saksalaisilla sanoilla  ;D.

 

Tosin olihan se mukava sivuttaa liituraitakundit pressikortilla ja farkuilla aikaisin aamulla, kun businessmiehet jonottivat päivälippujaan. Tyttö totesi vain; "Wellcome Sir"!

 

Oli sillä pressikortilla vaikutusta....

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin torstaina tutustumassa Farnborough:n kansainväliseen ilmailunäyttelyyn.

 

 

A340-600 kaartelee loppuosalle ja möhköfantti on cleared for takeoff!

[ attachment removed / expired ]

 

 

Kiitoksia reportaasista.

Onko torstai norm. yleisöpäivä kun näytti olevan kovin vähän porukkaa kiitoradan varrella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wautsi wau mitä kuvia! Mutta milloinkas nähdään Antilta bussikuvia Schipholista? ;)

;D Joku päivä vielä.

 

Kun saat vielä rajaukset vähän höllemmiks muutamasta... ;)

Maisemakuvaamiseksi menee, jos tosta höllentää. ;D

 

Kiitoksia reportaasista.

Onko torstai norm. yleisöpäivä kun näytti olevan kovin vähän porukkaa kiitoradan varrella?

ma-pe on press & trade-päiviä. Siksi noin vähän porukkaa. Lauantai ja sunnuntai ovat sitten yleisöpäiviä, ja silloin väkeä riittää.

 

Moottori-kultatonnivertauksen sain eräästä DVD:stä jonka ostin paikan päältä (The Giant of the Skies -The Making of the Airbus A380). Jos joskus törmäätte ko. videoon, niin suosittelen ostamista, vaikka ette koneen ulkonäöstä pitäisikään. Todella loistava 2½ tunnin paketti A380:n suunnittelusta, myymisestä ja rakentamisesta aina ensilentoon asti. Ennen tuon videon näkemistä ei edes pahemmin tule mietittyä miten iso projekti A380 onkaan.

 

Tiesittekö muuten, että yksi A380:n moottorin fanin siipi maksaa luksusauton verran? Tai että A380:sen historiallista ensimmäistä lentoonlähtöä viivästytti Fernando Alonson kypärä? ;D

 

 

Lupailin lisää kuvia, ja tässä muutamia... Taitolentoryhmästä, jonka kaikki tunnistavat. Red Arrows.

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla