Guest citabria

lentäjät purjehtimassa

17 viestiä aiheessa

Raahen Fiia on koululaiva, joka purjehtii nuorisopurjehduksia, mutta viikonloppuisin carter-purjehduksia. Kolmena kesänä myös lentäjät ovat koonneet rivinsä ja lähteneet viikonlopuksi merille. Viime viikonloppuna, 21-23.7 laivassa oli 9 ilmailuhenkistä ja kahden hengen päällystö. Gastina toimin minä ja ruoanlaitto koitui vastuulleni. Mutta ei se mitään, merellä sielu lepää eikä mihinkään ole enää kiire (ei kärsi olla, koska siellä meno on erittäin hidasta lentämiseen verrattuna)

Tällä kertaa säät suosivat niin, että päästiin purjehtimaan jopa huimaa 7 solmun vauhtia. Myötätuuli keinutti niin, että osalla ilmailijoista oli pitelemistä etteivät kalat saaneet osaansa päivällisestä.

Ensi kesänä mennään merelle heinäkuussa lähinnä samana viikonloppuna ja paikkoja voi alkaa varata minulta. Esteiden varalta otan myös varapaikoille lähtijöitä, koskaan ei tiedä mikä este paikan varanneelle tulee.

 

Kuvat otti Mikko Jaakkola ja Tilla Karppinen

Purjelentäjä, virtuaalilentäjä Olli Korhonen ruorissa.

 

[ attachment removed ]

 

Tiirat seurasivat laivaa

 

 

[ attachment removed ]

 

Vanhat majat Tankkarissa

[ attachment removed ]

 

Merimerkki?

[ attachment removed ]

 

Tunnista lentäjät..

[ attachment removed ]

Maakallan satamassa tungosta

 

[ attachment removed ]

 

Raahen Fiia ja purjeveneitä Maakallassa

[ attachment removed ]

 

Purjelentäjä evp.Melamies nauttii.

[ attachment removed ]

 

Välillä keinutti niin...

[ attachment removed ]

 

Fiian kauniit kaiteet ja pärskeitä...

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Varmasti hieno reissu.

 

Tarviiko olla minkälaista purjehdus kokemusta vai huolitteko maakravut mukaan?

 

Itse taidan pysyä maalla ja ilmassa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enimmäkseen ilmakravut huolitaan mukaan! Ei tarvitse olla purjehduskokemusta eikä kursseja. Viikonlopun aikana opetetaan niille ketkä haluavat toimintaa, levätäkin saa!

Otetaan me mukaan maakrapujakin  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan upeita kuvia! Ei olekaan mitään kauniimpaa kun tuollainen auringonlasku merellä. Ja mitä maisemia saaristo tarjoaa. Purjehdus on hauskaa puuhaa ja käy kyllä ihan urheilustakin jos vauhdikkaammasta pitää. Tässä roikutaan 470 kilpaveneessä. Muttei tule aliarvioida tuota hieman rauhallisempaa purjehdustakaan. Hienoa nähdä että jotkut jaksaa purjehtia, eikä vaan ajaa moottoreilla. Niitä kun näkee aivan liikaa nykyään!

 

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kuvassa on vauhtia!

Purjehdus sopii purjelentäjille erinomaisesti, koska ollaan tekemisissä tuulen kanssa ja sen lainalaisuudet ovat tuttuja. Sään tarkkailu on myös tuttua molemmille lajeille.

Moottorillakin on jouduttu monesti menemään kun on niin tyyntä, että purjeilla saavutettu vauhti on enimmillään ollut 3 solmua ja siitä se on hiipunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helena on ihan oikeassa siinä, että purjehdus ja purjelento ovat hyvin toisiansa täydentäviä harrastuksia. Moni purjelentäjä, joka oli kuuntelemassa Multalan Sarin esitystä pakkasparlamenttiristeilyllä pari vuotta sitten on varmaan samaa mieltä aiheesta.

 

Tänä kesänä oma lomapurjehdusviikko sattui legille Kööpenhamina Tukholma (hieman yli 400NM) ja aikaa oli tasan viikko. Kun mukana oli molemmat pikkutytöt (2v ja 2kk), niin tuosta muodostui sopivan rauhallisia päivämatkoja, ja seuraavaan satamaankin ehdittiin kutakuinkin "virka-ajan" puitteissa. Koska mukana olleesta neljästä aikuisesta kolmella on vähintäänkin ollut lupakirja, ja neljäskin viettää työaikansa lentokoneessa, niin uskallanpa laittaa omat tarinat tähän Helenan aloittaman topicin jatkoksi  :)

 

Matka alkoi sunnuntaiaamun lennolla Köpikseen, mistä ehdimme jo puoleen päivään mennessä vieressä sijaitsevan idyllisen kaupungin (Dragör) satamaan, ja matka alkoi spinnuillessa 5 - 10 solmun myötäisessä. Skanössä jouduimme odottelemaan puolitoista tuntia sillan aukaisua, mutta lopulta portit aukenivat:

 

[ attachment removed ]

 

Ensimmäinen päivä päättyi lopulta Ruotsin eteläisimpään kolkkaan eli Smygehukiin. Heikko tuuli oli hyvää totuttelua lapsille tulevien päivien hiukan vauhdikkaammalle menolle.

 

Toisena päivänä suuntasimme takaisin Tanskan puolelle Bornholmissa sijaitsevaan Rönnen kaupunkiin. Tuulta oli jo maksimissaan 16 solmua (app w/a 90 astetta), ja spinnulla päästiin jo yli 10 solmua.

 

Spinnu ylhäällä

[ attachment removed ]

 

Heikko tuuli piti aallokon pienenä

[ attachment removed ]

 

Perämies pisti "Arskan" ruoriin ja otti torkut  ;)

[ attachment removed ]

 

Rönnestä suunnattiin Utklippanille, ja ulkoilutettiin matkalla genaakkeria kohtuullisen vauhdikkaasti. Tuuli oli nyt 13-20 solmua, ja veneen nopeus parhaimmillaan 11,5 solmua. Genaakkerin tuuletus loppui, kun päästiin slöörissä kokeilemaan peräsintehojen rajoja. Kokeilu loppui "käsijarrukäännökseen" 11 solmun vauhdista... :-[ Utklippan on kyllä hieno satama, ja nyt sinne mahtuikin varsin helposti:

 

Öölannin pohjoiskärkeä ohittamassa

[ attachment removed ]

 

Utklippan

[ attachment removed ]

 

Satamassa oli vielä reilusti tilaa

[ attachment removed ]

 

Utklippanilta matka jatkui Kalmariin alle 12 solmun tuulessa, ja nyt nopeudet jäivät genaakkerilla hieman alle 10 solmun. Veneet Kalmarissa olivat lähes samoja kuin Utklippanilla, ja tämä paikka toimi ilmeisen monelle myös muonatäydennyspaikkana. Käytännössä vene oli laiturissa kiinni lähes ostoskeskuksen seinässä, joten kantomatka on varsin lyhyt

 

Kalmarin satamaa panoramayritelmänä

[ attachment removed ]

 

Kalmarista matka jatkui kohti Västervikiä ja siirryimme saariston sisäväylille, missä ohiteltavaa riitti lähes silmänkantamattomiin. Nyt mentiin genoalla 10-17 solmun tuulessa ja maksiminopeus oli "ainoastaan" hieman yli 9 solmua.

 

Kalmarista lähdön jälkeen päästään alittamaan Öölantiin vievää siltaa

[ attachment removed ]

 

Västervikin lähettyville laitoimme yleiseen paikalliseen tyyliin ankkuriin luonnnonsatamaan ja jatkoimme aamulla spinnulla ja genoalla kohti Oxelösundia.  Oxelösundissa nähtiin mitä luonto itse voi saada aikaan itselleen ilman ihmisen vaikutusta asiaan...

 

Surullinen näky

[ attachment removed ]

 

Viimeinen päivä kohti Tukholmaa näytti jo menevän moottoriajeluksi alle viiden solmun tuulessa, mutta puolimatkasta päästiin iloksemme taas nostamaan purjeita. Alle kymmenen solmun tuulessa vauhti tosin jäi ensimmäisen kerran tällä viikolla alle 9 solmun, mutta kyllä purjehdus aina moottoriveneajelun voittaa. Nyt päästiin jo kryssimäänkin, ja koko aikaisemman viikon "piinannut" myötätuuli vaihtui pohjoisen puolelle. Vilvoittava tuuli helpotti oloa. Koko aiemman viikon "ongelma" oli myötätuuli yhdistettynä kuumaan auringonpaisteeseen, jolloin jalkoja sai kannen kuumentuessa olla koko ajan uittamassa perälaudasta meressä.

 

Kaikki hyvä loppuu aikanaan, ja niin tämäkin viikko päättyi lopulta Tukholman vieressä olevaan Saltsjöbadenin satamaan.

 

Kulkupeli laiturissa Grand Hotellin edessä

[ attachment removed ]

 

Aamulla odotti enää taksimatka kohti Arlandaa ja sieltä lento kohti Helsinkiä. Seuraava viikon matka tapahtunee vasta ensi kesänä, mutta onneksi viikonloppupurjehduksiin on vielä mahdollisuuksia tänäkin kesänä...

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeat kuvat ja hieno vene, viikko merellä ja vauhti lähes aina yli 9 solmua, jess. Me saatiin Fiialla huippunopeudeksi 7!

Mutta mukavaa oli, paitsi ei silloin kun olin keittiössä laittamassa ruokaa ja vene kulki myötäaallokossa 6 solmun huimaa vauhtia. Ei ole monesti kattilassa vesi kiehunut niin hitaasti kun silloin. Koko ajan odotin milloin tulee se aalto joka kaataa koko kattilan sisällön...Hydrauliikka (vai mikä se mekanismi näissä helloissa on) toimi hyvin ja kaasuhella keinui aaltojen tahtiin, ei kaatunut kattila. Ruoan laitossa meni aikaa mutta en oksentanut  :thmbup: ja kun pääsn kannelle, oli elämä taas ihanaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinäkuu meni enemmän ja vähemmän purjehduksen parissa.

 

Hangon läntisellä selällä. Tällä kertaa tuulet suosivat ylitystä, joten purjeilla mentiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Rantautumiseen ei laitureita juuri käytetty. Laitureilla kun kuitenkin törmää muihin foorumilaisiin (terveisiä!)...

[ attachment removed / expired ]

 

Sama paikka iltatunnelmissa

[ attachment removed / expired ]

 

Korkeat kalliot tarjoavat suojaa saaristossa

[ attachment removed / expired ]

 

Iltahämärää

[ attachment removed / expired ]

 

Lisää samaa

[ attachment removed / expired ]

 

Ei ihan ehditty illaksi kotiin, vaikka tuuli suosi jälleen Hangon selkien ylittämistä purjehtien. Tässä ollaan jo itäisellä selällä.

[ attachment removed / expired ]

 

Onneksi kausi ei ole vielä ihan loppu...

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan tajuttoman upeita kuvia! Minkälailen reitti? Ilmeisesti björkön jyrkät kalliot kuvassa? Kävittekö ahvenanmaalla? Mielellään jos haluat, saat kertoa mistä jokainen kuva on. Tuo viimeinen kyllä tajuttoman kaunis. Kyllä se puuvene aina puuvene on. Mikäs tarkalleen ottaen tuo teidän kaunottarenne on? Ihan suomalaista tekoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aivan tajuttoman upeita kuvia! Minkälailen reitti? Ilmeisesti björkön jyrkät kalliot kuvassa? Kävittekö ahvenanmaalla? Mielellään jos haluat, saat kertoa mistä jokainen kuva on. Tuo viimeinen kyllä tajuttoman kaunis. Kyllä se puuvene aina puuvene on. Mikäs tarkalleen ottaen tuo teidän kaunottarenne on? Ihan suomalaista tekoa?

 

Vastaanpa kaimani puolesta kun samalla reissulla mukana olin...

 

Lisätiedot veneistä: www.stnikolaus.net.

 

Björköstähän tuo kalliokuva on, kerrassaan hieno paikka ja kuuluukin joka kesäisiin vierailukohteisiin.

 

Ahvenanmaa tuli tänä kesänä kierrettyä kertaalleen Lotalla, mutta ei kuvan reissulla.

 

Kuva1: Hangon läntinen selkä

Kuva2: Saari Holman eteläpuolella (muistaako MikkO nimen?)

Kuva3: Kuten edellä

Kuva4: Björkö

Kuva5: S. Benskär (?) Högsåran länsipuolella.

Kuva6: Kuten edellä

Kuva7: Hangon itäinen selkä, melko tarkalleen EFHN:n kohdalla

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa kaimani puolesta kun samalla reissulla mukana olin...

 

Kuva2: Saari Holman eteläpuolella (muistaako MikkO nimen?)

Kuva3: Kuten edellä

 

Kuva2: Långholmen Högsåran eteläpuolella (merikortti paljasti :) )

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli hieno tilaisuus päästä purjehtimaan vähän pienemmillä köliveneillä, eikä tilaisuutta voinut jättää käyttämättä. Oli muuten hauskoja pelejä  8)

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Tätä tahtoo lisää!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaanpa kaimani puolesta kun samalla reissulla mukana olin...

 

Lisätiedot veneistä: www.stnikolaus.net.

 

Björköstähän tuo kalliokuva on, kerrassaan hieno paikka ja kuuluukin joka kesäisiin vierailukohteisiin.

 

Ahvenanmaa tuli tänä kesänä kierrettyä kertaalleen Lotalla, mutta ei kuvan reissulla.

 

Kuva1: Hangon läntinen selkä

Kuva2: Saari Holman eteläpuolella (muistaako MikkO nimen?)

Kuva3: Kuten edellä

Kuva4: Björkö

Kuva5: S. Benskär (?) Högsåran länsipuolella.

Kuva6: Kuten edellä

Kuva7: Hangon itäinen selkä, melko tarkalleen EFHN:n kohdalla

 

Mikko

 

Kiitoksia näistä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuossa viimeisessä veneessä ilmeisesti miehistö on osittain myös kölin sisällä?

 

//Tuomas

 

 

Itse asiassa ei. Tuossa istutaan vähän kuten purjekoneessakin, eli jalat polkimilla veneen keulassa. Aiemmin ketjussa taisi olla puhetta purjelennon ja purjehtimisen yhtäläisyyksistä, joten tässä yksi lisää  :)

 

Manu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa upeita kuvia saaristosta ja nuo viimeiset hellyttävät kuvat pienenpienestä veneestä. Mikko Kallaksen viimeinen kuva oli pakko vaihtaa näytön taustakuvaksi kesällä Pudasjärvellä vierailleen DC-3:n kuvan tilalle!

Omaa venettä ei vielä ole, moottoripyörä kylläkin. Vähän erilaisia menopelejä ovat. Purjehduksessa kiehtoo se, että olet luonnossa, tunnet meren tuoksun, kiire loppuu, ei kuulu moottorin ääntä, ei tarvi haistella pakokaasun katkua ja kun olet satamassa, maistuu ruoka istumalaatikossa nautittuna todella hyvälle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään