Ilkka Mäkelä

Cessnalta tulossa kaksi uutta 1-moottorikonetyyppiä?

34 viestiä aiheessa

Oshkoshin Airventure, pienkoneiden Mekka, on juuri alkanut.

 

Cessna esitteli jo pitemmän aikaa harkitsemansa mahdolliset uudet konetyypit:

 

NGP, Next Generation Piston. Ilmeisesti 350 hp moottorilla. Kunnon kuvaa ei vielä löydy.

 

LSA, Light Sport Aircraft. Jenkeissähän on ollut pari vuotta uusi kategoria, LSA, jossa maksimipaino koneelle on n. 600 Kg, maksiminopeus 120 KTS ja enintään 2 paikkaa. Koneeseen tulee ilmeisesti 120 hp Rotax-moottori.

 

Ei taida olla Suomessa ultrakelpoinen, koska ultrien painoraja lienee 450 Kg?

 

LSA:sta sentään löytyy jo kuvakin:

 

 

[ attachment removed ]

 

Hieman lisätietoa löytyy Flightglobalista etusivulta ja Airventuren linkistä:

 

http://airventure.org/2006/monjuly24/cessna_concept.html sekä linkistä http://wingsovercanada.ca/GenAviation.html, kun vähän kelailee.

 

EDIT: Flightglobalin etusivu on näköjään päivittynyt, mutta kyllä sieltä artikkeli Oshkosh/Cessna-tapauksesta löytyy, kun vähän kaivelee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se NGP näyttää kutakuinkin fast-back Cardinalilta. Proto teki Oshkoshissa ylilentoja julkistamistilaisuudessa.

 

LSA:sta Cessna esitteli tuon em. proof-of-concept-koneen, jossa on moottorina 100 hv Rotax 912S. Onko ensimmäinen ei-amerikkalainen mäntämoottori Cessnassa?

 

Kummastakaan ei ole vielä tuotantopäätöstä.

 

Suomea ajatellen LSA on tosiaan liian painava ultraksi (ellei Cessna pysty tekemään siitä 450 kg versiota, mikä tuskin on suunnitelmissa). Muistetaan kuitenkin että EASA on suunnittelemassa uutta EU-säännöstöä pienkoneille, joka todennäköisesti tulee tavalla tai toisella mahdollistamaan tällaisten LSA-koneiden käytön tulevaisuudessa - tästä käydään parhaillaan Kölnissä kädenvääntöä.

 

Mielenkiintoista tässä EASA-kuviossa on se että Cessna taitaa olla sen verran iso pelaaja, että jos Cessna alkaa tuollaista konetta valmistamaan, todennäköisyys varmaankin kasvaa että Eurooppaan saadaan LSA-koneiden käytön mahdollistava säännöstö.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyyllähän se kelpaisi  ;) . Tuo ensimmäinen on siis NGP, vaikka kuvalinkissä on hämäävästi "lsa_flight_CL"

 

Juu totta. Toi isompi vallan on nätti. Eikä toi pikkukirppukaan huonolta näytä, virtaviivaistettu FK-9 tulee mieleen.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä putki tuossa siiven kärjessä on? Pitot?

 

Konehan on koelentovaiheessa, joten varmaankin kohtauskulma-anturi ja joku supertarkka pitotputki?

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Konehan on koelentovaiheessa, joten varmaankin kohtauskulma-anturi ja joku supertarkka pitotputki?

 

//T

 

 

Veit sanat näppäimistäni  ;) . Tuttu näky prototyypeissä. Yksimoottorisessa potkurikoneessa siivenkärki on paras paikka (ilmavirtaus vähiten häiriintynyt), muissa koneissa tuo sensoripuomi on usein nokassa tai sivuvakaimen kärjessä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvista päätellen NGPA näyttää ihan ylätasoiselta Cirrus C22:lta.

 

Luin juuri yhden nettiartikkelin, jossa Cessnan NGP on nimetty "Cirrus Killeriksi" jolla Cessna haluaa saada Cirruksille menetetyn markkinaosuuden takaisin.

 

Onko tuosta jotain ohjaamokuvaa jo jossakin? Luetussa artikkelissa arveltiin (tämän kuun puolessavälissä), että siihen olisi ehkä tulossa lasiohjaamo ja mahdollisesti myös Cessnan traditionaalinen rattiohjaus vaihtuisi esim. sidestickiin, jotta saadaan enemmän tilaa mittaritaulun taakse, ja mahdollisia moottorivaihtoehtoja on isotehoinen FADEC Avgas tai jopa diesel.

 

No, konehan on vasta proto, joten huhuja liikkuu.

 

Kaksi ovea muuten näyttää olevan kipparin puolella...Ei ihan tavallinen ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...taidan vastata itselleni:

 

Cessnan omien sivujen mukaan NGP-proto teki vain yllätysohilentoja Oshkoshissa eikä siis laskeutunut kuvattavaksi, eikä Cessnan omilta sivuiltakaan löydy muuta tietoa kuin että koelentoja on lennetty parikymmentä tuntia, hyvin tyytyväisiä ollaan jne, ja lisää paljastetaan sitten kun on todettu, että kone täyttää Cessnan omat vaatimukset tai mieluusti ylittää ne.

 

Ja ainoa Cessnan oma kuva NGP:stä on tumma etusilhuettikuva, joka voi olla vaikkapa "artist´s concept".

 

Kuitenkin, Cessna (A Textron Company) luottaa siihen, että sen vahva tausta ja maailmanlaatuinen organisaatio tekee tästäkin menestyksen. Katsotaan sitten myöhemmin, kuinka käy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pienempi vekotin, LSA, tai siis sen prototyyppi, on eilen tehnyt virallisen ensilentonsa. Lento ei kestänyt kuin puoli tuntia, mutta kokemukset ovat Cessnan sivujen mukaan positiivisia.

 

Varsinainen valmistuksen aloittamispäätös tehdään ilmeisesti ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen kuluessa, jos bisnesnäkymät arvioidaan myönteisiksi.

 

Pari kuvaa ensilennolta (isompaan kokoon oikeasta alalaidasta):

 

http://cessna.com/news/images/LSA0208.JPG

 

http://cessna.com/news/images/LSA0254.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikkunan alla lukee (ilmeisesti) EXPERIMENTAL, tulisiko siitä oikeasti X-kone ;)

Ei taida tulla  :(

 

Eikös kaikki protot ole experimentaleja ennen tyyppihyväksyntää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pienempi vekotin, LSA, tai siis sen prototyyppi, on eilen tehnyt virallisen ensilentonsa. Lento ei kestänyt kuin puoli tuntia, mutta kokemukset ovat Cessnan sivujen mukaan positiivisia.

 

 

Koneesta on tihkunut hieman teknisiä tietoja  : (sori, mun tietotaitoni ei riitä kunnon suomennokseen)

 

The Cessna Sport features a 30-foot wingspan, side-by-side seating in a 48-inch wide cabin, tricycle gear, and a 100-hp Rotax 912S engine. It has dual control sticks, upward opening doors, toe brakes, and a castering nose wheel. Construction is primarily of aluminum, with selective use of composite parts for the cowl, wing and dorsal fin.

 

EAA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneesta on tihkunut hieman teknisiä tietoja  : (sori, mun tietotaitoni ei riitä kunnon suomennokseen)

 

The Cessna Sport features a 30-foot wingspan, side-by-side seating in a 48-inch wide cabin, tricycle gear, and a 100-hp Rotax 912S engine. It has dual control sticks, upward opening doors, toe brakes, and a castering nose wheel. Construction is primarily of aluminum, with selective use of composite parts for the cowl, wing and dorsal fin.

 

Turhaahan tämä taitaa olla, mutta:

 

Cessna Sportin siiven jänneväli on 9,1 metriä, rinnakkainistuttavan ohjaamon leveys on 122 cm, laskuteline on kolmipyöräinen ja moottori on satahevosvoimainen Rotax 912S. Siinä on kaksoisohjaimet, ylöspäin avautuvat ovet, varvasjarrut ja vapaasti kääntyvä nokkapyörä. Rakenne on pääosin alumiinia, komposiittiosia on käytetty valikoiden moottorinsuojuksessa, siivessä ja selkäevässä.

 

Aika näpsän näköinen tuo uusi pikku-Cessna. Rungon sivuprofiilissa on havaittavissa selvää sukunäköä C140:ään, joskin sivuvakaaja ja -peräsin ovat selkeästi uudempaa muotia.

 

EDIT: tarkistettu suomennosta Osmo Jalovaaran antaman vinkin perusteella, ks. seuraavat viestit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caster wheel on esimerkiksi huonekalujen alle sijoitettu vapaasti pystyakselin ympäri kääntyvä pyörä, joka mahdollistaa esineen siirtelyn vapaasti kaikissa suunnissa. Se voi olla tietysti lukittavissa yhteen suuntaan sekä samalla jarru kiinni paikoilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis pitäisikö tuo suomentaakin niin, että pikku-Cessnan protossa on vapaastikääntyvä nokkapyörä? Täysin mahdollinenhan se on, mutta onko se oikeasti noin? Asiaa tarkemmin ajatellessa se tuntuu kyllä aivan järkeenkäyvältä. Ketä nyt kiinnostaisi nokkatelineen caster-kulmat? Taidanpa korjata tuon suomennoksennukseni saman tien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten herää vielä kysymys, johon tulee vastaus jossain myöhemmässä vaiheessa:

 

dual control sticks. Minkälaiset ohjainsauvat?

 

Jos ohjaimet olisivat Cessnan tavanomaiset, olisi riittänyt sanonta "dual controls".

 

Tai sitten tuota ei olisi tarvinnut sanoa lainkaan. Pakkohan LSA:han on kaksoisohjaimet tulla, jotta sitä voidaan käyttää lentokoulutukseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan hyvä vaan jos on sauvat. :) Ne on paljon fiksummat ohjaimet tommosessa pikkukoneessa kuin ratit.

 

//T

 

 

Makuasioita Tuomas, makuasioita.  ;)

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään