Sami Puro

AN-12 EFHK:lla (oli)

25 viestiä aiheessa

Tämmöinen kävi Helsingissä pari päivää sitten, 28.2. - 29.2. http://www.airliners.net/open.file/520330/M

Ei mitenkään erikoinen vieras, mutta jäipä vaan lentoonlähdöstä mieleen.. Lähti meidän edeltä 22L:tä hitonmoisen savuvanan saattelemana (voi todeta että kaikki neljä moottoria toimivat kun kaikista tulee savua ;)) ja todella "huimalla" nousukyvyllä (= melkein loivemmin kuin Seneca yksimoottorisena...). Vielä ilmoitus "we're airborne" tornin jaksolla kruunasi tilanteen. :)

Minnehän mahtoi olla matkalla ja mitä rahtina?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun tuo kone lentää yli niin kääntyy usein ihmisten päät taivaalle. Aivan käsittämätön melupesä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo ATRAN käy melkeimpä säännöllisesti EFHK:lla.

Kerrran ihmeteltiin sitä 04L:n vieressä jonkun kanssa, nimeä en muista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sunnuntaina duunissa tuli kyylättyä ton starttiyritystä!Kakkoskannu ei lähteny ekalla kerralla käyntiin ja uusinta starttaus oli kyllä mahtava!En ole ikinä nähny niin paljon käryä mitä siitä kannusta lähti :oMä odotin jo liekkejä mut ei vaan siitä se sitte lähti.Melkein koko kone peitty sinne käryyn,nam!

T:Jukka

PS:Eilen taas samainen kone ja mekatsu puuhasteli kakkoskannun luona jotain?Tiedä sitte mikä oli vikana mut sit ne vaan lähti ja kaikki kannut näytti toimivan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katsokaa muuten tuon koneen pyrstöä!! Näyttää niin kuin joku olisi nakertanut sitä iltapalaksi kun vaikka vertaa tähän:

http://www.airliners.net/open.file/519117/L/ :o

Joo se olin minä, joka sitä nakers.. Tuli pikkasen nälkä..

Sit asiaan, eikös noi Antonovit oo ihan vakiovieraita tuolla EFHK:lla? Mullakin on syyslomalta yks kuva jossa on Aerofreight Airlines AN-12 EFHK:lla, mut se kuva on otettu Lemminkäiseltä 200mm putkella, joten se on sellainen kirpun p***** kokoinen, mut siitä erottaa pyrstöstä AH-12 merkinnän :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, nykyään tänne lentää oikeastaan päivittäin tuo AN-12. Joskus kaksikin kertaa päivässä. Yhtiö vaan tuntuu melkein joka kerta olevan eri. Eniten täällä on näkynyt (Ukrainalainen?) Atran.

Joissain AN-kakstoistasissa muuten näyttää olevan peräampujan paikka (tuo tuollainen koppi koneen perässä http://www.airliners.net/open.file/505299/M/). Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin olen lukenut, että IL-76:ssa tuo koppi olisi peräampujan paikka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joissain AN-kakstoistasissa muuten näyttää olevan peräampujan paikka (tuo tuollainen koppi koneen perässä http://www.airliners.net/open.file/505299/M/). Korjatkaa jos olen väärässä, mutta ainakin olen lukenut, että IL-76:ssa tuo koppi olisi peräampujan paikka.

Lähes kaikissa vanhemmissa venäläisissä koneissa oli tyypillistä, että ne suunniteltiin siten, että sodan syttyessä ne on mahdollisimman helppo valjastaa sotilaskäyttöön. Ja tuo AN-12 nyt taisi muutenkin olla alunperin sotilaskäyttöön suunniteltu kone...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oikeassa olet, olen ihan omin silmin nähnyt vanhaan "hyvään" aikaan Neuvostoliitossa Aeroflotin siviilitunnuksilla olleita sekä An-12:ia että Il-76:ia, joissa oli vielä pyssytkin perässä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös tilanne ole sama uudemmissakin koneissa. Tämähän on merkki vaan viisaasta kustannustehokkaasta suunnittelusta mahdollinen krisitilanne huomioiden.

Lähes kaikissa vanhemmissa venäläisissä koneissa oli tyypillistä, että ne suunniteltiin siten, että sodan syttyessä ne on mahdollisimman helppo valjastaa sotilaskäyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mihin aikaan tuo kone suunnilleen tulee ja minne se parkkeera kentällä?

Juu, nykyään tänne lentää oikeastaan päivittäin tuo AN-12. Joskus kaksikin kertaa päivässä. Yhtiö vaan tuntuu melkein joka kerta olevan eri. Eniten täällä on näkynyt (Ukrainalainen?) Atran.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Finnair Cargon eteen parkkeeraavat tai sen läheisyyteen (Cargo 1:lle kuitenkin). Ajoista ei kai voi sanoa muuta kuin, että niitä tulee säännöllisesti, mutta ei mihinkään tiettyyn aikaan. Illalla & aamulla minä niitä olen eniten nähnyt, tulo-/lähtöajoista en sano mitään..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiköhän ne tule sillä venäläisellä täsmällisyydellä, tulee kunhan tulee.. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm. Tarkkoja aikoja en tiedä, mutta yleensä iltapäivisin se on tuolla ollut parkissa, ja karkeasti arvioiden kolmen aikoihin lähtenyt. Joskus olen myös nähnyt tuon Antonovin lähtevän iltaisin seitsemän-kahdeksan aikoihin.

Kone on about aina parkissa Rahti 1-platalla Finnair Cargon edessä. Nokka vielä rahti 2-platalle päin.

Löysin tuollaisen vanhan kuvan koneesta parkista. En tiedä kertooko se Turkulaiselle mitään. ;D

[ Attachment removed / expired ]

Tämä isän ottama kuva todistaa, että kyllä se savuttaa. ;D

[ Attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpa ruma kone!(ei millään pahalla ne jotka tykkäävät tuosta)

Paahhh,sehän on yli mellevä :D,ja yleensä viime aikoina on ollu meidän hallin vieressä eli siinä nurmisen hallin edustalla,nam!

T:Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä isän ottama kuva todistaa, että kyllä se savuttaa. ;D

Vesihöyryä se on. Sanoi entinen Kemiran laboratorio päällikkö DI kun kaupunkilaiset tivasivat, että mitä sieltä piipuista oikein tupruaa. Paljastui kyllä sitten jälkeenpäin, että kyllä siellä vesihöyryäkin oli, seassa. ;D

ps. Antin viestistä poistettu kaikki muu paitsi tuo yksi lause, se nyt sattui sopimaan tarkoitukseen. ::);D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitti Ville ja Antti tiedoista. Nykyään on vähän hankalampi tosiaan EFHK:lla päivystellä :P Olisi kiva nähdä tuo kone luonnossa.

Löysin tuollaisen vanhan kuvan koneesta parkista.

Hieno kuva, löytyykö tuo nousukuva suuriresoluutioisena?

En tiedä kertooko se Turkulaiselle mitään. ;D

Kertoo se, paljonkin ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikähän on noitten callsign? ja milloin tulee se möhkä antonovi helsinkiin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään