Guest kallepakkari

Finncommin ab initio -haku

326 viestiä aiheessa

Onnea Maijulle. Mut valittiin myös kurssille. Kyseltiinkö Maiju sinulta että voitko aloittaa kurssin viikon-kahden päästä? Taitaa olla kiire pojilla. Itse en usko että pystyisin, tuo 2.1.2007 sopisi paljon paremmin. Jäisi vähän aikaa järjestellä asioitakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä aamuna seitsemän kieppeillä YLE:n uutisissa Finncommin markkinointipäällikkö valitteli pilottipulaa sanoen, että Finncommilla lentää parhaillaan myös muutama ulkopuolinen vuokrapilotti, ja valitteli myös sitä, että SIO kouluttaa vuosittain niin vähän pilotteja, ettei siitä riitä muille kuin Finnairille. Yksityisen lentäjäkoulutuksen hinnaksi mainittiin 85000 €. (Alakanttiin?)

 

Markkinointipäällikkö totesi, että lentävän henkilökunnan määrä on niin tiukilla, että sairastapauksien sattuessa voidaan joutua hankaluuksiin, ja lentotoiminnan laajentamisessa on vaikeuksia, jne.

 

Tästä voisi päätellä, että nyt valituille kurssilaisille on hyvinkin töitä tiedossa, ja mahdollisesti tulee jossain vaiheessa taas uusi kurssikin - vaikkakaan sitä ei lähetyksessä sanottu. Ei kai firman markkinointipäällikkö olisi muuten tullut valtamediaan valittelemaan pilottipulaa.

 

Finncommin sivuilla on avoinna lentoemäntien ja stuerttien haku, muttei pilottihakua tällä hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänä aamuna seitsemän kieppeillä YLE:n uutisissa Finncommin markkinointipäällikkö valitteli pilottipulaa sanoen, että Finncommilla lentää parhaillaan myös muutama ulkopuolinen vuokrapilotti, ja valitteli myös sitä, että SIO kouluttaa vuosittain niin vähän pilotteja, ettei siitä riitä muille kuin Finnairille. Yksityisen lentäjäkoulutuksen hinnaksi mainittiin 85000 €. (Alakanttiin?)

 

Markkinointipäällikkö totesi, että lentävän henkilökunnan määrä on niin tiukilla, että sairastapauksien sattuessa voidaan joutua hankaluuksiin, ja lentotoiminnan laajentamisessa on vaikeuksia, jne.

 

Tästä voisi päätellä, että nyt valituille kurssilaisille on hyvinkin töitä tiedossa, ja mahdollisesti tulee jossain vaiheessa taas uusi kurssikin - vaikkakaan sitä ei lähetyksessä sanottu. Ei kai firman markkinointipäällikkö olisi muuten tullut valtamediaan valittelemaan pilottipulaa.

 

Finncommin sivuilla on avoinna lentoemäntien ja stuerttien haku, muttei pilottihakua tällä hetkellä.

 

Ajattelin eilen ihan samaa, että mahtaakohan noin 30 uutta pilottia jotka valmistuvat 1,5 - 2 vuoden päästä tästä hetkestä olemaan omiaan auttamaan Finncommia lentäjäpulassa? Sehän tiedetään että lentäjistä on pulaa kaikkialla maailmassa, ja senpä takia onkin ihan hyvä lähteä kouluttautumaan.

Jos ja kun yksi kone tarvitsee 8-12 lentäjää operoidakseen täysipainoisesti, voidaan aika suoraan nähdä FC:n uusien konetilausten määrän suhteessa uusiin oppilaisiin olevan epäbalanssissa. En sitten tiedä yksityiskohtia firman nykyisestä tilanteesta, mutta äskeisessä kommentissa se tuli aika tyhjentävästi kuitenkin sanottua.

 

Uskaltaisin sanoa että uusi haku järjestetään taas vuoden vaihteen jälkeen ja siitä kurssille keväällä. Jäädään odottelemaan. ;)

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin eilen ihan samaa, että mahtaakohan noin 30 uutta pilottia jotka valmistuvat 1,5 - 2 vuoden päästä tästä hetkestä olemaan omiaan auttamaan Finncommia lentäjäpulassa? Sehän tiedetään että lentäjistä on pulaa kaikkialla maailmassa, ja senpä takia onkin ihan hyvä lähteä kouluttautumaan.

Jos ja kun yksi kone tarvitsee 8-12 lentäjää operoidakseen täysipainoisesti, voidaan aika suoraan nähdä FC:n uusien konetilausten määrän suhteessa uusiin oppilaisiin olevan epäbalanssissa. En sitten tiedä yksityiskohtia firman nykyisestä tilanteesta, mutta äskeisessä kommentissa se tuli aika tyhjentävästi kuitenkin sanottua.

 

Uskaltaisin sanoa että uusi haku järjestetään taas vuoden vaihteen jälkeen ja siitä kurssille keväällä. Jäädään odottelemaan. ;)

 

-tuomo

 

Puhunkohan taas sontaa? mutta kerron kuitenkin että viime viikolla Pakari sanoi että ensimmäiset ab-initio pilotit ovat koulutuksen loppusuoralla. Harrilla muistikuvaa asiasta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puhunkohan taas sontaa? mutta kerron kuitenkin että viime viikolla Pakari sanoi että ensimmäiset ab-initio pilotit ovat koulutuksen loppusuoralla.

 

Voi olla että itsekkin puhun tavoilleni uskollisena sontaa, mutta ajattelin asian sitä kautta että osallistuin itse Finncommin viimeistä edeltävään hakuun tammi-maaliskuun aikana kun eri testejä tehtiin. Eli noin vuosi sitten.

Mutta oliko Finncommilla ollut ab-initio jo ennen vuoden 2006 alun hakua? Jos on niin he ovat varmasti valmiit. Jos taas ajatellaan että viime keväänä sisäänotetut oppilaat ovat nyt loppusuoralla, niin sanoisin sen olevan niinsanotussa pitkässä finaalissa :P. Vuodessa ei JAR -opintoja kuitenkaan ehdi nopeinkaan oppilas purkittaa vai miten on?

 

Toivon tottakai että ab-initio tuottaa mahdollisimman paljon hyviä pilotteja ja nopeasti, mutta uskaltaisin arvioida koulutuksen kestävän lähemmäs kahden vuoden ajan.

 

Toinen asia tulee tässä mieleen on rahoitus. Onko kurssilla olevilla tai sinne hyväksytyillä tietoa tarjoaako FC jonkunlaista rahoitusmallia tämän 85000+ € kattamiseksi, vai pitääkö soitella vanhemmille asian suhteen?

Tämä jäi viimekerralla hieman epäselväksi kun kuitenkin puhuttiin että rahoitusmalli varmasti löydetään.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta oliko Finncommilla ollut ab-initio jo ennen vuoden 2006 alun hakua? Jos on niin he ovat varmasti valmiit. Jos taas ajatellaan että viime keväänä sisäänotetut oppilaat ovat nyt loppusuoralla, niin sanoisin sen olevan niinsanotussa pitkässä finaalissa :P. Vuodessa ei JAR -opintoja kuitenkaan ehdi nopeinkaan oppilas purkittaa vai miten on?

 

Joo hakivat vuonna 2004

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,29095.0.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jeps,

 

He ovat varmaan loppusuoralla tai jopa valmiita.

 

Alkoi taas kutkuttamaan uudelleen tämä Finncomm, kun omat "alternatiiviset" suunnitelmat eivät sujuneetkaan ihan täysin ongelmitta. Rahoitus on kivikkoinen tie, kun takauksen kanssa joutuu taistelemaan. Sen takia kiinnostaa FC:n tarjoamat mahdolliset takaukset tai muut rahoitusmallit. Eli jos teillä on jotakin tietoa...?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin täällä on vissiin jo muutaman kerran sanottu, FinnComm tulee sen verran vastaan, että takaavat kolmasosan lainasta tarvittaessa. Ilmeisesti hyvät neuvottelijanlahjat tarvitsee saadakseen paremman diilin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minutkin valittiin kurssille, mut on nyt vähän epäselvää et minä päivänä se alkaa. Anssi Viljanen sanoi mun mielestä et 4.1, ja Seppo Nieminen taas puhui 2.1? ???

En viittis ton takia sinne taas soittaa, et voisko joku selventää?

 

ps. ensimmäinen viesti tänne foorumille

 

Kyllä minulle ainakin sanottiin että kurssi alkaa 2.1 eli tiistaina, mutta jos haluat varmistua niin soittamallahan se selviää tai spostilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin eilen ihan samaa, että mahtaakohan noin 30 uutta pilottia jotka valmistuvat 1,5 - 2 vuoden päästä tästä hetkestä olemaan omiaan auttamaan Finncommia lentäjäpulassa? Sehän tiedetään että lentäjistä on pulaa kaikkialla maailmassa, ja senpä takia onkin ihan hyvä lähteä kouluttautumaan.

Jos ja kun yksi kone tarvitsee 8-12 lentäjää operoidakseen täysipainoisesti, voidaan aika suoraan nähdä FC:n uusien konetilausten määrän suhteessa uusiin oppilaisiin olevan epäbalanssissa. En sitten tiedä yksityiskohtia firman nykyisestä tilanteesta, mutta äskeisessä kommentissa se tuli aika tyhjentävästi kuitenkin sanottua.

 

Uskaltaisin sanoa että uusi haku järjestetään taas vuoden vaihteen jälkeen ja siitä kurssille keväällä. Jäädään odottelemaan. ;)

 

-tuomo6

 

Uusimmalle kurssille valittiin 9 henkilöä ja ilmeisesti edelliseltä kurssilta valmistuu 6 hlöä fc:n palvelukseen.. loput aerolle. Ihme että FC ei käytä tilaisuutta sitouttaa uusia lentäjiä esim. 5 vuodeksi, kuten aero on tehnyt, maksamalla oppilaiden kurssit(Itselläni ei ainakaan olisi mitään sitä vastaan :)). Olisiko tämä sitten lentoyhtiölle, niin suuri sijoitus(epäilen), että he eivät siihen ryhdy vai ovatko syyt jossain muualla. Vaikka haku oli fc:n järjestämä niin oppilaallahan ei ole velvollisuutta mennä fc:lle töihin, vaan voi hakea mille operaattorille vain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka haku oli fc:n järjestämä niin oppilaallahan ei ole velvollisuutta mennä fc:lle töihin, vaan voi hakea mille operaattorille vain.

 

Eikö tästä "sopimusrikosta" tule tyyppikurssin hintaiset sakot?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka haku oli fc:n järjestämä niin oppilaallahan ei ole velvollisuutta mennä fc:lle töihin, vaan voi hakea mille operaattorille vain.

 

Bondi tarkoittaa sitä että täytyy olla FC:n käytettävissä bondin ajan. Yksityiskohtaisesti en tiedä tarkoittaako se 1 päivän varoitusaikaa, mutta periaatteessa käytettävissä tulee kuitenkin olla. Tämähän taas tarkoittaa sitä että voihan sitä tehdä bondin aikana mitä vain, vaikkapa lentäjänä toisella operaattorilla, mutta täytyy olla valmis lähtemään Finccarille jos käsky käy.

 

Ja sama juttu varmaan Aerolla. Eihän lupakirja onneksi ole yhtiökohtainen joten saa silläkin lentää missä haluaa. Täytyy vain olla kouluttavan operaattorin käytössä koko bondin ajan.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bondi tarkoittaa sitä että täytyy olla FC:n käytettävissä bondin ajan. Yksityiskohtaisesti en tiedä tarkoittaako se 1 päivän varoitusaikaa, mutta periaatteessa käytettävissä tulee kuitenkin olla. Tämähän taas tarkoittaa sitä että voihan sitä tehdä bondin aikana mitä vain, vaikkapa lentäjänä toisella operaattorilla, mutta täytyy olla valmis lähtemään Finccarille jos käsky käy.

 

Ja sama juttu varmaan Aerolla. Eihän lupakirja onneksi ole yhtiökohtainen joten saa silläkin lentää missä haluaa. Täytyy vain olla kouluttavan operaattorin käytössä koko bondin ajan.

 

-tuomo

 

eli toisin sanoen jos menet vaikka esim. siwan kassalle töihin niin joudut kerran 4kk:ssa vaihtamaan työpaikkaa koska työntekijän irtisanoutumisaika kasvaa koeajan jälkeen 1kk pituiseksi.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen, korjaan nyt ihan pikkuisen, mutta tässä haussa valittiin 10 henkilöä. Samalla kurssilla aloittaa 9 hlöä, ja yksi menee jollekin aikaisemmalle kurssille, sillä hänellä on jo enemmän kokemusta.

 

t. Nipo Maiju  8)

 

Nipo-Maiju se vaan jaksaa aina nipottaa  :)   ;)

 

Ville

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tästä "sopimusrikosta" tule tyyppikurssin hintaiset sakot?

 

Tästä ei nyt ollut kyse. Kysymyshän on siitä että, jos itse rahoitat koulutuksen , niin ei kukaan voi sinua mihinkään sitouttaa. Tarkoitin että valmistuessa oppilas voi hakea mille operaattorille vain tai valita fc:n bondin ja tietysti jos bondin allekirjoittamisen jälkeen lähtee toiselle yhtiölle niin sitten puhutaan sopimusrikosta. Asiahan on tietysti aivan eri jos ottaa takauksen fc:ltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahoittelen, korjaan nyt ihan pikkuisen, mutta tässä haussa valittiin 10 henkilöä. Samalla kurssilla aloittaa 9 hlöä, ja yksi menee jollekin aikaisemmalle kurssille, sillä hänellä on jo enemmän kokemusta.

 

t. Nipo Maiju  8)

 

Kiitos selvennyksestä.  ;) Käsitin aikasemmin että tämä 10. henkilö tuli muuta kautta kun tämän haun. Pahoittelen tietämättömyyttäni..  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haku näyttäisi olevan taas päällä. http://www.fc.fi/tyopaikat/lentaja/ab_initio_koulutus/

 

Ja hakevat näköjään ATPL-holdereita tyyppikoulutukseen. http://www.fc.fi/tyopaikat/lentaja/lentaja2/ (Mitenkäs hyväksyvätkö he tuon perusteella frozen-ATPL:n vai pitääkö olla unfrozen eli 1500h TT kokemusta.)

 

Mutta hyvä juttu että hakevat jo lupakirjan haltijoitakin hommiin. Ei taida ab initio kuitenkaan tuottaa ihan tarpeeksi ???.

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CPL&IR lennetään yleensä yksimoottorisella koneella

BF-lennon sivuilla lukee kuitenkin: "25h CPL lentokoulutus (sisältää monimoottorilennot)"

Eli jonkun laskemasta n. 71ke:stä voi vähentää monimoottorilennot.

 

edit: Toki koulutuksen kokonaishintakin on noussut.

 

edit2: Mielestäni on oikein hyvä, että on erilaisia vaihtoehtoja. Elämäntilanteesta riippuen voi sitten pähkäillä itselleen sopivinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja hakevat näköjään ATPL-holdereita tyyppikoulutukseen. http://www.fc.fi/tyopaikat/lentaja/lentaja2/ (Mitenkäs hyväksyvätkö he tuon perusteella frozen-ATPL:n vai pitääkö olla unfrozen eli 1500h TT kokemusta.)

 

ATPL-omistajahan on kelvollinen suoraan kippariksi.. En tosin firman sisäisestä järjestelystä (mahdollinen virkaikä tai muut asiat) tiedä, eli onko heillä ylipäänsä mahdollista palkata direct-entry kapteeneita, mutta ATPL on siihen vaatimus kuitenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään