Guest kallepakkari

Finncommin ab initio -haku

326 viestiä aiheessa

Jos tuo integroitu koulutus tuntuu kalliilta, voi aina miettiä modulaarista vaihtoehtoa. Työtä tosin on enemmän, kun joutuu itse kaiken järjestämään ja ottamaan selvää, mutta säästöäkin kertyy tyyppikoulutuksen verran.

 

Tuntuu se pirun kalliilta  :-\ Mutta mietin tossa myös sitä, että kyseinen koulutus ei tunnu kovinkaan kalliilta verrattuna esim- Yhdysvaltojen mihin tahansa yliopisto-koulutukseen. Ollaan vissiin Suomessa totuttu halpoihin kouluihin ja sen jlk summa 90 000 on ihan mission impossible... Soitan huvikseen pankkineuvojalle huomenna ja kysyn löytyiskö rahaa  ;D

 

Eikös tyyppikoulutuksen maksa esim. Finnair itse? Vai jos maksan Patrialle 90 000 euroa niin pitääkö sen jälkeen maksaa vielä esim. Avron tyyppi jos menis Blue 1:lle duuniin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai jos maksan Patrialle 90 000 euroa niin pitääkö sen jälkeen maksaa vielä esim. Avron tyyppi jos menis Blue 1:lle duuniin?

 

Eilen juuri keskustelin asiasta erän kotimaisessa lentokoulussa opiskelevan kollegani kanssa, ja ymmärsin, että tyyppikurssit tulevat tuohon hintaan vielä lisäksi n. 15-25 t e, tai sitten pienillä järjestelyillä sitoutua ko. kouluun opettajan pestille n. 2v ja siihen sisältyyy tyyppikurssi omavalintaiseen koneeseen ( Md-80, B37/57 yms. )

 

En tiedä onko tämä faktaa, tietysti esim. varmaan kouluista suoraan kysymällä saa tarkimmat tiedot.

 

Anyway, just a penny from my thoughts  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No maksaako uuden tyyppikoulutuksen aina firma sen jälkeen kun sinne on kerran sisälle päässyt? Eli pitääkö ensimmäinen tyyppikoulutus maksaa sen takia, että pääsee firmaan töihin ylipäänsä.. Kaipa tää on sama asia kuin jos itsellään on pelkkä B-ajokortti mutta tuleva duuni vaati BC:n ni se pitää ajaa ennen kuin voi hakea.

 

Jos Finskin sisällä vaihtaa konetyyppiä tai kun ylipäänsä pääsee ensimmäisen kerran Finnairille sisään esim 319:n lentäjäksi niin kuka tyypin maksaa?

 

En tiedä, tuntuu jotenkin, että SIO on oikea lentokoulu ja nämä muut jotain välimallin ratkaisuja ja äärettömän monimutkaisia  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No maksaako uuden tyyppikoulutuksen aina firma sen jälkeen kun sinne on kerran sisälle päässyt?

 

Käytännössä aina.

 

Eli pitääkö ensimmäinen tyyppikoulutus maksaa sen takia, että pääsee firmaan töihin ylipäänsä..

 

Ei läheskään aina.

 

Jos Finskin sisällä vaihtaa konetyyppiä tai kun ylipäänsä pääsee ensimmäisen kerran Finnairille sisään esim 319:n lentäjäksi niin kuka tyypin maksaa?

 

Finnair.

 

En tiedä, tuntuu jotenkin, että SIO on oikea lentokoulu ja nämä muut jotain välimallin ratkaisuja ja äärettömän monimutkaisia  :-[

 

Tuosta harhakäsityksestä kannattaa hankkiutua eroon jos meinaa edetä ajatuksista tekoihin. Koulutus on mahdollista ja laadukasta muuallakin. Lupakirja on täysin sama, Finnairin haussa valituilla vain on työpaikka valmiina.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta harhakäsityksestä kannattaa hankkiutua eroon jos meinaa edetä ajatuksista tekoihin. Koulutus on mahdollista ja laadukasta muuallakin. Lupakirja on täysin sama, Finnairin haussa valituilla vain on työpaikka valmiina.

 

OK, kiitos Kimmo selvennyksistä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ja tyhjentävä vastaus Kibeltä,

 

vielä lisäksi mainittakoon, että mihinkään yhtiöön ei "mennä" työhön, van päästään testien kautta. Esim. B1:lle on käsittääkseni satanut ropisemalla meilejä, jossa lentoperämieskokelas on ilmoittanut halunsa maksaa tyypit yhtiön koneeseen päästäkseen työhön. No thank you, on ollut aina vastaus. Yhtiöt valitsevat lentäjänsä omien, tiukkojen testausmenetelmiensä perusteella ja näinollen maksavat tyyppikoulutuksen lennettävään konetyyppiin. Lentäjäkokelas sitoutuu sitten tyyppejä vastaan olemaan työssä 2-3 vuotta ko. yhtiössä allekirjoittamalla ns. Bondin eli palvelusitoumuksen. Onpa käynyt viimeaikoina (ellei useimminkin) niinkin, että jo linjalla lentävien perämiesten työsopimuksia on purettu koeajan puitteissa - syynä ilmeisesti vaillinaiset lento- ja menetelmätaidot.

 

Eli vanha sananlasku - ei kannata tuulettaa ennenkuin on maalissa - pätee tähänkin asiaan.

 

t. Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli vanha sananlasku - ei kannata tuulettaa ennenkuin on maalissa - pätee tähänkin asiaan.

 

Mutta jos läpäisee Suomessa testit ja koulutuksen, on todennäköistä että saa töitä? Muutenhan voidaan todeta, että valintakoeseula tai koulutus on huonoa..

 

Ymmärrän pointin siitä, että lentäjäksi pääsy ei ole välttämättä helppoa mutta eiköhän kaikki kotimaisten koneidenkin lentäjät ole aika lailla niitä kuuluisia "perustallaajia" eikä mitään SuperMania. Moneen muuhunkin ammattiin pääsy on todella vaikeaa mutta sinne päästyään jokainen tajuaa, että aika perus pulliainen tässä on siitä huolimatta vaikka murto-osa pääsee siihen paikkaan mihin itse; arki tulee nähdäkseni vastaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta jos läpäisee Suomessa testit ja koulutuksen, on todennäköistä että saa töitä? Muutenhan voidaan todeta, että valintakoeseula tai koulutus on huonoa..

 

Ymmärrän pointin siitä, että lentäjäksi pääsy ei ole välttämättä helppoa mutta eiköhän kaikki kotimaisten koneidenkin lentäjät ole aika lailla niitä kuuluisia "perustallaajia" eikä mitään SuperMania. Moneen muuhunkin ammattiin pääsy on todella vaikeaa mutta sinne päästyään jokainen tajuaa, että aika perus pulliainen tässä on siitä huolimatta vaikka murto-osa pääsee siihen paikkaan mihin itse; arki tulee nähdäkseni vastaan..

 

Kyllä on todennäköistä ja suhdanteet ovat alaa silmälläpitäen juuri nyt hyvät, mutta jos et työssä osoita, että osaat opetetut asiat käytännössä, on asiat vähän huonommin. Yhtiöillä on oma ns. Linecheck joka testaa perämieskokelaan taidot ja soveltuvuuden työhön - mikäli homma ei onnistu tai ei tule toimeen muiden kanssa, on työnantajalla koeajalla oikeus purkaa työsopimus - ja näin on käynytkin. Tämähän pätee kaikkiin muihinkin töihin ja ammatteihin, ei siinä sen kummempaa.

 

Supermiehistä en ole puhunut mitään ja samaa perunaa ne ohjaamon kaveritkin syövät, mutta silti se ei poista faktaa, että lentotyöhön olisi helppoa päästä. Vaikka läpäisisit yhtiön psykologiset testit ja haastattelutkin, ei ole vielä lähimainkaan varmaa, tarjoaako yhtiön lentäjävalintakomitea sinulle töitä. Tämä alkuperäisen aiheen ab initio-haku on siitä hyvä tietysti, että töitä saa "varmasti" koulutuksen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa miten edellisen kurssin oppilaat ovat työllistyneet finncomille?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko kellään tietoa miten edellisen kurssin oppilaat ovat työllistyneet finncomille?

 

FC:lla näyttää olevan jatkuva haku päällä joten luulisi,että kaikille valmistuneille on työtä löytynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä vaiheessa tämänhetkinen haku on? Joko on psykologiset testit käytynnä tai kapiteenien haastattelussa oltunna?

Entä onko tietoa seuraavasta hausta? Ovatkohan ehdot samat? Kiinnostaisi kovasti, kun ei ilman "varmaa" työpaikkaa kehtaa lähteä kouluttamaan itseään kalliisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostaisi kovasti, kun ei ilman "varmaa" työpaikkaa kehtaa lähteä kouluttamaan itseään kalliisti.

Hyvä puoli on että ei ole sitoumusta mihinkään  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä vaiheessa tämänhetkinen haku on? Joko on psykologiset testit käytynnä tai kapiteenien haastattelussa oltunna?

Entä onko tietoa seuraavasta hausta? Ovatkohan ehdot samat? Kiinnostaisi kovasti, kun ei ilman "varmaa" työpaikkaa kehtaa lähteä kouluttamaan itseään kalliisti.

Psykot käytynä ja haastattelut ja medikaalit ensi vuoden puolella. Jos ehdoilla tarkoitat tuota bondia, niin se on kolme vuotta ja jos lähdet kävelemään ennnen sitä, maksat tyyppikoulutuksen ilmeisesti kokonaan (tämä FC:n lentotoiminnan johtajan suusta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Psykot käytynä ja haastattelut ja medikaalit ensi vuoden puolella. Jos ehdoilla tarkoitat tuota bondia, niin se on kolme vuotta ja jos lähdet kävelemään ennnen sitä, maksat tyyppikoulutuksen ilmeisesti kokonaan (tämä FC:n lentotoiminnan johtajan suusta).

 

Yleensä tuo bondi laskee lineaarisesti nollaan siinä sovittuna ajanjaksona

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä tuo bondi laskee lineaarisesti nollaan siinä sovittuna ajanjaksona

Jep, näinhän se on ollut. FC:n lentotoiminnan johtaja tosin sanoi tuossa jokunen kuukausi sitten, että se maksetaan ajankohdasta riippumatta kokonaan jos nostaa kytkintä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tiedossa milloin Finncomm järjestää seuraavan ab-initio haun? Tai onko muilla suomen lentoyhtiöillä vastaavia järjestelyitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostetaas aihetta. Olin yhteydessä tuonne Salpauslentoon ja sanoivat, että ensi syksyllä olisi uusi ab initio- haku. Raha asiat itselläni olisi kunnossa (tietenkin lainalla) ja pienellä varauksella järjestelty jo alustavasti asioita..tai suunniteltu jos vaikka pääsisikin sisään. Aika näyttää.

 

Täytynee odottaa siis uutta hakua. Henkilökohtaisesti minut oikein yllätti se, että kuinka paljon sinne onkaan hakijoita.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykös muita ketkä pisti paperit sisään?

Viikon päästä olisi ensimmäiset testit ;)

Onkos kellään antaa vinkkiä mitähän kaikkea mukavaa"soveltuvuusarvioinnin ryhmätestaus" pitää sisällään?

Sanovat, että ttl.fi sivulta löytyy tietoa testistä, mutta en minä sieltä mitää löydä :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jooh, laitoin paperit myös tuonne ja kutsu tuli siihen seuraavaan osioon, ensi viikon perjantaille... Eli mitäköhän siis on luvassa? Englantia? Matikkaa? Fyssaa? En ole esim fysiikkaa laskenut muutamaan vuoteen, matikasta tullu vaan yläastetasoa viime aikoina tehtyä (opetan sitä ku oon kouluavustaja) joten pelkään että lähtötilanne heikko ? Vai ? Auttakaas vähän, on nimittäin unelma-ammatti kyseessä minullakin :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni se kka ei ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan noin niin kuin lähtötilannetta ajatellen.  :) Itseäni harmittaa jonnin  verran.. en pistänyt papereita sisälle. Olin laittamassa, mutta sitten tuli vauvauutiset ja talon ostot, joten täytynee passata muutamalla vuodella todennäköisesti. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jooh, laitoin paperit myös tuonne ja kutsu tuli siihen seuraavaan osioon, ensi viikon perjantaille... Eli mitäköhän siis on luvassa? Englantia? Matikkaa? Fyssaa? En ole esim fysiikkaa laskenut muutamaan vuoteen, matikasta tullu vaan yläastetasoa viime aikoina tehtyä (opetan sitä ku oon kouluavustaja) joten pelkään että lähtötilanne heikko ? Vai ? Auttakaas vähän, on nimittäin unelma-ammatti kyseessä minullakin :)

 

Jos nuo FC:n testit eivät noin kolmessa vuodessa ole paljon muuttuneet, niin ensimmäisessä vaiheessa luvassa on aika pitkälti armeijan P1 koetta vastaavia tehtäviä. Eli aikarajoitteisia laskuja jne. Lisäksi myös joitain muita tehtäviä.

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, nyt on ensimmäiset testit ohi ja on kyllä pakka vähän sekasin!

Ei se kai muukan auta, ku odotella vastauksia siitä miten meni  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään