Kirjoitettu Marraskuu 19, 2012 12kk Euribor on nyt 0,58% - todella alhainen kyllä. Mutta pankit ovat olleet aika hanakoita nostelemaan marginaaleja uusille lainoille, 0,3 tai 0,4 + Euribor jota vielä 5v sitten isoissa (asunto)lainoissa nautittiin on nyt uudelle (asunto) lainanottajalle aikalailla unelma vain. Eli vaatinee kyllä kovia reaalivakuuksia että tämmöisessä "kulutusluotossa" 1-2% luokkaan pääsee. En toki tiedä varmaksi koska en ole moista lainaa hakenut, jotka ovat moisia hakeneet voivat tietysti korjata käsitykseni... Olet oikeassa. Pankki haluaa reaalivakuudet koko summalle. Eli jos Patria takaa lainasta 30% niin lainan ottajalle jää se päälle 70k€ ja sille pitää olla reaalivakuus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2012 Ainakin Patrialla on diili OP-Pankin kanssa ja lainaa saa takuita vastaan. Patria takaa lainasta maksimissaan 30% ja oppilas loput. Jos lopulle summalle lyötyy takaaja, saat lainan. Ja ainakin tällä hetkellä korot ovat todella alhaiset, jotain 1% luokkaa. Maksuaikana taitaa olla perus 15 vuotta.Varmastikkin ehdoissa on huomiotu mahdollinen työttömyys koulutuksen jälkeen, mutta lainan lyhentäminen alkaa silti silloin. Eiköhän tuollaisen lainan marginaali - toki hieman vakuuksista riippuen, pyöri jossain 3-5 % tietämillä. Sampo oli kuulemma koittanu parinkymmenen tonnin lentokoulutuslainaan tunkea 7 % korkomarginaalia ja 100 % reaalivakuusvaatimusta tänä syksynä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2012 Eiköhän tuollaisen lainan marginaali - toki hieman vakuuksista riippuen, pyöri jossain 3-5 % tietämillä. Sampo oli kuulemma koittanu parinkymmenen tonnin lentokoulutuslainaan tunkea 7 % korkomarginaalia ja 100 % reaalivakuusvaatimusta tänä syksynä. 2007 marginaali oli SHB:ssä 0.50% Patrian koululainalle. Tuolloin asuntolainojen marginaalit olivat jotain 0.3-0.5 % välissä, joten extrapoloimalla tähän päivään ollaan varmaankin 1.5-2% maastossa kun yleinen asuntolainojen marginaali on 1.2-.1.7% luokkaa. Kuuleman mukaan enää ei käy henkilötakaukset vaan vakuudeksi kelpaa vain reaaliomaisuuden panttaus. Laina-aika lainoissa joissa Patria on osa-takaajana on max 15 vuotta ja ensimmäiset 2-3 vuotta voi pitää lyhennysvapaata (toki korot pitää maksaa). Yleensä kouluilla on jotain kontakteja pankkeihin ja varmaankin osaavat auttaa ainakin yhteystietjen kanssa. Voi olla, että Patrian yhteistyöpankit tarjoavat rahoitusta myös muiden koulujen oppilaille kuin vain Patrian? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2012 Tuolloin asuntolainojen marginaalit olivat jotain 0.3-0.5 % välissä, joten extrapoloimalla tähän päivään ollaan varmaankin 1.5-2% maastossa kun yleinen asuntolainojen marginaali on 1.2-.1.7% luokkaa. Niin, paitsi että huuhaalainojen marginaalit nousevat suhteessa enemmän kuin asuntolainojen. Eräästä lähteestä katsottuna on jokin aika sitten kilpailutuksen jälkeen päädytty (kuitenkin siis suomessa) 4,4 % korkoon, sisältäen 12 kk euriboria vajaan yhden prosentin. Sitä, onko patrian takausyhteydellä jonkinlainen marginaalia yleisestä tasosta laskeva vaikutus, en sitten tiedä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Allekirjoittaneen koulutuslainan kokonaiskorko on 5,1%. Luotto on vakavaraisesta kotimaisesta asuntolainapankista. Luotto on vakuudellinen eli kämppä toimii panttina. Summa tosin huomattavasti vähemmän kuin 105.000 euroa. Korko nousee kokoluokkaan 10% jos lainaa hakee ilman vakuutta, eikä tuollaisia määriä edes vakuudettomana saa. Vertailun vuoksi, samasta pankista olevan asuntolainen korko on 1,1%. Pitää muistaa että tällä hetkellä kaikki pankit on varsin varpaisillaan ja ottavat suurempaa marginaalia kaikista lainoista markkinakorkojen pohjanoteerauksen takia. -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Haluaisin kyllä tavata pankinjohtajan, joka antaa 1% korolla koulutuslainaa, vaikkakin 100% reaalivakuuksilla. Tuomolla on selvästi realistisemmat lukemat, ja olenko tulkinnut väärin, että ne on muutaman vuoden takaa? Tilanne tänä päivänä on huonompi, joten voisin kuvitella koron olevan lähempänä 10% kuin 1%, kuten joku aiemmin esitti? Taitaa Salpauslennolla olla kassa kuiva tätä nykyä... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Haluaisin kyllä tavata pankinjohtajan, joka antaa 1% korolla koulutuslainaa, vaikkakin 100% reaalivakuuksilla. Tuomolla on selvästi realistisemmat lukemat, ja olenko tulkinnut väärin, että ne on muutaman vuoden takaa? Samoin. Saattaisi olla pankinjohtajan viimeinen työpäivä kun tuollaisen kirjoittaa Joo, laina on muutaman vuoden ikäinen. En ihan tarkkaan muista korkoreferenssiä, mutta se taitaa olla 12kk euribor + marginaali. Tuosta voi päätellä marginaalin olevan kokoluokkaa 3,5-4,0%. Uskoisin että tänä päivänä vakuudellisesta luotosta on maksettava jopa 5-6% marginaalia. Tosin on otettava huomioon lainan määrä. Mun potti ei ole enää puoltakaan tuosta satasesta joten se vaikuttanee jonkun verran - suuntaan tai toiseen. -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Samoin. Saattaisi olla pankinjohtajan viimeinen työpäivä kun tuollaisen kirjoittaa Joo, laina on muutaman vuoden ikäinen. En ihan tarkkaan muista korkoreferenssiä, mutta se taitaa olla 12kk euribor + marginaali. Tuosta voi päätellä marginaalin olevan kokoluokkaa 3,5-4,0%. Uskoisin että tänä päivänä vakuudellisesta luotosta on maksettava jopa 5-6% marginaalia. Tosin on otettava huomioon lainan määrä. Mun potti ei ole enää puoltakaan tuosta satasesta joten se vaikuttanee jonkun verran - suuntaan tai toiseen. -tuomo Joop, 5-6% marginaali lienee realistisempi tänä päivänä, ellei peräti enemmän. 105k kurssille lainarahalla tulee siis alakanttiin laskettuna hintaa 15v laina-ajalla semmoiset 160-170tEUR. Kallista touhua. Kaikki respect rohkeille, jotka tuohon touhuun lähtevät. muok: Ja onpa siitä saatu helpon kuuloista... "Perusopinnot kestävät n. kaksi vuotta. Sen jälkeen suoritat ATR-tyyppikurssin, jonka jälkeen aloitat ATR-perämiehenä Flybe Finlandin palveluksessa. Kasvavassa yhtiössä lentokokemusta kertyy varsin nopeasti ja lentäjän urasi etenee hyvää vauhtia kohti kapteenin tehtäviä." Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Onhan tollanen 5-6 % marginaali toisaalta täysin posketon, jos asianmukainen reaalivakuus on olemassa. Oli talouden tilanne mikä hyvänsä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Onhan tollanen 5-6 % marginaali toisaalta täysin posketon, jos asianmukainen reaalivakuus on olemassa. Oli talouden tilanne mikä hyvänsä. Eikä ole, tuohan on nykyisessä työllisyystilanteessa lähinnä vakuudellinen kulutusluotto. Korot ovat niin naurettavan alhaalla, että pankkien kannattaa säätää marginaaleilla. Lisäksi asuntojen hintakehitys viime aikoina meinaa, että reaalivakuuden (melkein poikkeuksetta siis asunto-osakkeen) riski on kasvanut merkittävästi. 5-6% marginaali on itseasiassa erittäin kohtuullinen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 "Perusopinnot kestävät n. kaksi vuotta. Sen jälkeen suoritat ATR-tyyppikurssin, jonka jälkeen aloitat ATR-perämiehenä Flybe Finlandin palveluksessa. Kasvavassa yhtiössä lentokokemusta kertyy varsin nopeasti ja lentäjän urasi etenee hyvää vauhtia kohti kapteenin tehtäviä." Olen antanut itseni ymmärtää että tämä väite pitää jotakuinkin paikkansa. Onko palstalla saatavilla ensikäden tietoa, esim. 4-5 vuotta sitten kurssin aloittaneilta, tämän väitteen paikkaansapitävyydestä? -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Vähän asian vierestä. Osaako joku sanoa osaavammista, kumpi on helpompi työllistymisen kannalta: Ab initio ja potentiaalinen ATR-kokemus (ja 150tEUR velkaa) vai omakustanteinen ATPL, ja siihen päälle esim 250h 737-tiimaa (ja 100tEUR velkaa) Eli lähinnä eräänlaisena riskianalyysinä. Kannattaako ottaa riski (ja iso laina), ja lentää kirjat ab initiolla toivoen, että 2-3 vuoden päästä Flybe on vielä samassa jamassa ja palkkaa kuskeja. Vai pyrähtää jenkkeihin, lentää siellä 0-fATPL ja sitten säätää näillä pay-to-fly systeemeillä time on typeä? Asia ei kosketa itseäni pätkääkään, mutta tämä on ihan mielenkiintoista spekulointia aina. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Eikä ole, tuohan on nykyisessä työllisyystilanteessa lähinnä vakuudellinen kulutusluotto. Korot ovat niin naurettavan alhaalla, että pankkien kannattaa säätää marginaaleilla. Lisäksi asuntojen hintakehitys viime aikoina meinaa, että reaalivakuuden (melkein poikkeuksetta siis asunto-osakkeen) riski on kasvanut merkittävästi. 5-6% marginaali on itseasiassa erittäin kohtuullinen. Asuntojen hintakehitys viime aikoina? No mitään merkittävää laskua ei ole ollut. Toiseksi, jos pankki hyväksyy asunnon arvioidusta arvosta vakuusarvoksi 50 - 70 %, niin kyllä se aika perkeleen turvallisilla vesillä silloin jo on. Niin ja btw, historian kehitys ei ole mikään automaatti, jonka mukaan tulevaisuuden riski määräytyisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Vai pyrähtää jenkkeihin, lentää siellä 0-fATPL ja sitten säätää näillä pay-to-fly systeemeillä time on typeä? Konvertointi Eurolupakirjaksi Jenkeistä ei vaan enää taida onnistua yhtä helposti kuin 90-luvun lopulla jolloin se käsittääkseni meni aikalailla heittämällä. Jos täälläpäin palloa tarkoitus töitä tehdä siis... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Ab-inito saattaa olla parempi vaihtoehto jos on intresseissä asua ja elellä kotimaassa. Toinen kätevä vaihtoehto on mennä esimerkiksi Raikalle hommiin noin 25.000 euron yhtiökoulutuksen kautta. Kustannuksissa tulee merkittävä ero peruskoulutuksessa. 0-fATPL pystyy tekemään noin 50.000 eurolla melko iisisti. 60.000euroa niin ei tarvitse edes sniiduilla ja voi valita hyvän ja tosi hyvä koulun välistä . Siihen mukaan 25.000 euron yhtiökoulutus / 737-tyyppikurssi, on rahaa mennyt alle satku. Mutta toisaalta, jos intresseissä on kotimaassa asuminen niin silloin ab-initio voi olla turvallisempi vaihtoehto. Kotimaassa kun ei ole paljon duunimahdollisuuksia uusille kavereille. -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Asuntojen hintakehitys viime aikoina? No mitään merkittävää laskua ei ole ollut. Toiseksi, jos pankki hyväksyy asunnon arvioidusta arvosta vakuusarvoksi 50 - 70 %, niin kyllä se aika perkeleen turvallisilla vesillä silloin jo on. Niin ja btw, historian kehitys ei ole mikään automaatti, jonka mukaan tulevaisuuden riski määräytyisi. Historian kehitys ei tosiaan olekaan mikään automaatti, sen takia pankit nykyisin eivät arvosta asuntoja lähellekään samaan tasoon kuin ennen. Pankitkin tietävät, kuinka vaikeaa on päästä eroon 300tEUR kerrostalokaksiosta pk-seudulla 70% hinnalla. Anyway, täysin irrelevantti pointti. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Konvertointi Eurolupakirjaksi Jenkeistä ei vaan enää taida onnistua yhtä helposti kuin 90-luvun lopulla jolloin se käsittääkseni meni aikalailla heittämällä. Jos täälläpäin palloa tarkoitus töitä tehdä siis... Kyllä konvertointi Eurokelppariksi onnistuu ihan kohtuullisen helposti joskin hieman kalliisti . Ainoa muutettava kelpuutus on IR, joka on siis lennettävä lähes kokonaisuudessaan Euroopassa uudelleen. Kaikki muut luvat voi lentää suoraan Eurooppalaisiksi, USA:ssa. IR on siis ainoa kelpuutus joka vaatii muuntamista. Se maksaa ehkä 10.000 euroa riippuen paikasta. Jenkeissä saa JAR-mukaiset 0-fATPL luvat noin 50.000-60.000USD eli noin 40.000-50.000EUR. Sitten vielä IR-konversio päälle, se tekee varmasti alle 60.000 euroa. Samalla rahalla pääsee Euroopassakin, kun IR:ää ei tarvitse lentää kuin kerran -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Kyllä konvertointi Eurokelppariksi onnistuu ihan kohtuullisen helposti joskin hieman kalliisti . Ainoa muutettava kelpuutus on IR, joka on siis lennettävä lähes kokonaisuudessaan Euroopassa uudelleen. Kaikki muut luvat voi lentää suoraan Eurooppalaisiksi, USA:ssa. IR on siis ainoa kelpuutus joka vaatii muuntamista. Se maksaa ehkä 10.000 euroa riippuen paikasta. Jenkeissä saa JAR-mukaiset 0-fATPL luvat noin 50.000-60.000USD eli noin 40.000-50.000EUR. Sitten vielä IR-konversio päälle, se tekee varmasti alle 60.000 euroa. Samalla rahalla pääsee Euroopassakin, kun IR:ää ei tarvitse lentää kuin kerran -tuomo Kyllähän jenkeissäkin voi lentää euro-IR paperit? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Kyllähän jenkeissäkin voi lentää euro-IR paperit? Ai voi vai? Mun käsitykseni mukaan (viimeksi checkattu joskus 2011) ei voi. Onko sulla jotain kättä pidempää asian suhteen? -tuomo Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2012 Ai voi vai? Mun käsitykseni mukaan (viimeksi checkattu joskus 2011) ei voi. Onko sulla jotain kättä pidempää asian suhteen? -tuomo Ei ole kuin tiukkaakin tiukempaa mutua Mutta äkkiä Google löytäisi tälläista, tosin en tosiaan tiedä IR puolesta mitään... http://www.flyeasa.com/jaa_ir.php Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2012 Ab-inito saattaa olla parempi vaihtoehto jos on intresseissä asua ja elellä kotimaassa. Toinen kätevä vaihtoehto on mennä esimerkiksi Raikalle hommiin noin 25.000 euron yhtiökoulutuksen kautta. Kustannuksissa tulee merkittävä ero peruskoulutuksessa. 0-fATPL pystyy tekemään noin 50.000 eurolla melko iisisti. 60.000euroa niin ei tarvitse edes sniiduilla ja voi valita hyvän ja tosi hyvä koulun välistä . Siihen mukaan 25.000 euron yhtiökoulutus / 737-tyyppikurssi, on rahaa mennyt alle satku. Mutta toisaalta, jos intresseissä on kotimaassa asuminen niin silloin ab-initio voi olla turvallisempi vaihtoehto. Kotimaassa kun ei ole paljon duunimahdollisuuksia uusille kavereille. -tuomo Mikä firma on Raika? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2012 Mikä firma on Raika? www.ryanair.com Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 3, 2012 Vähän asian vierestä. Osaako joku sanoa osaavammista, kumpi on helpompi työllistymisen kannalta: Ab initio ja potentiaalinen ATR-kokemus (ja 150tEUR velkaa) vai omakustanteinen ATPL, ja siihen päälle esim 250h 737-tiimaa (ja 100tEUR velkaa) Eli lähinnä eräänlaisena riskianalyysinä. Kannattaako ottaa riski (ja iso laina), ja lentää kirjat ab initiolla toivoen, että 2-3 vuoden päästä Flybe on vielä samassa jamassa ja palkkaa kuskeja. Vai pyrähtää jenkkeihin, lentää siellä 0-fATPL ja sitten säätää näillä pay-to-fly systeemeillä time on typeä? Asia ei kosketa itseäni pätkääkään, mutta tämä on ihan mielenkiintoista spekulointia aina. Halvempi ratkaisu on lentää modulaarisesti esim osa jenkeissä ja hintaa tulee se Tuomon mainitsema n. 60 000 - 65 000 euroa. Lisäksi plussana vahvistuu kielitaito ja saa lentää erilaisissa ympäristöissä. Tällä hetkellä euroopassa ei ole montaa yhtiötä jotka palkkaa kokemattomia lentäjiä. Sen minkä tiedän on, että Ryanairille on tullut vuoden aikana yli 8000 hakemusta ja tämän vuoden lentäjätarve on 400 pilottia, ensi vuonna 200 ja sitten se loppuu. Ryanairin tyyppikurssin hinta on 28500 euroa joka lankeaa maksettavaksi jos tulee kurssille valituksi. Tulevaisuus näyttää hyvältä ja huonolta tällä alalla. Jos valmistajien tilauskirjoja katsoo tilanne näyttää hyvältä tulevaisuudessa, varsinkin aasiassa ja huonolta sikäli, että tähän talouden tilanteeseen tarvitaan joku ratkaisu johon voi mennä vuosia. Varmaa on se, että ilmailu on kasvuala ja koneita tullaan tarvitsemaan lisää. Itse lensin modulaarisesti ja olen ollut valintaani tyytyväinen. Lopputuloksen kannalta ei ole väliä millä tavalla lupakirjat lentää sillä työllistyminen riippuu monista asioista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 25, 2012 Tällä hetkellä euroopassa ei ole montaa yhtiötä jotka palkkaa kokemattomia lentäjiä. Sen minkä tiedän on, että Ryanairille on tullut vuoden aikana yli 8000 hakemusta ja tämän vuoden lentäjätarve on 400 pilottia, ensi vuonna 200 ja sitten se loppuu. Mistä luvut ovat peräisin? Yleensä 'faktoja' esitettäessä olisi hyvä kertoa lähde. Tätä ei pidä ottaa pottuiluna... nimim. 'Tutkijan puoliso' Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 27, 2012 Mistä luvut ovat peräisin? Yleensä 'faktoja' esitettäessä olisi hyvä kertoa lähde. Tätä ei pidä ottaa pottuiluna... nimim. 'Tutkijan puoliso' Luvut ovat peräisin Ryanairin lentäjärekrytoinnista vastaavalta henkilöltä lokakuulta. T. Atte Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla