Jukka Nisula

Junkers-pommikoneen hylkyä tutkitaan Liperissä

100 viestiä aiheessa

Pohjalainen-STT 25.7.06.

 

Sodanaikaisen pommikoneen hylkyä tutkitaan Liperissä

 

"Poliisi ja Puolustusvoimat ryhtyvät tällä viikolla tutkimaan järveen pudonneen sodanaikaisen pommikoneen hylkyä Liperissä Pohjois-Karjalassa. Suomen Ilmavoimien Junkers-pommikone putosi Talmonselän matalaan lahdukkaan Liperin Tutjunniemessä. Se oli lähtenyt Onttolan lentokentältä. Rikoskomisario Leevi Makkosen mukaan tutkimusten tarkoituksena on selvittää, onko koneessa vielä räjähteitä tai tankeissa polttoainetta. Sodanaikaisten arkistojen perusteella asiaa ei ole täysin pystytty selvittämään. Uppoamispaikka lähialueineen on ollut turvallisuussyistä sukelluskiellossa alkukesästä saakka."

 

Jaakko Hyvösen kirjassa Kohtalokkaat lennot 1939-45 on tapauksesta seuraava kertomus:

 

1.heinäkuuta 1944 klo 00.55. syöksyi JK-254 Liperin Tutjun kylässä Rauanlahteen koko miehistön saadessa surmansa.

 

"Kymmenen JK-konetta lähti Onttolan kentältä klo 00.25 kapt.Itävuoren johdolla pommittamaan Kannaksella Mutalahden tienristeyksessä olevia taloryhmiä, joukkoja ja ajoneuvoja. Koneiden ottaessa korkeutta joutui alinopeudella lentävä JK-254 edellään kiipeävän muodostelman voimakkaaseen potkurivirtaan ja menetti ohjattavuutensa. Kone meni kierteeseen ja syöksyi räjähtäen järveen. Kenenkään ei havaittu hyppäävän. Surmansa saaneiden ruumiit löytyivät viidenkymmenen metrin päästä paikasta, johon kone iskeytyi veteen. Bensiini paloi järven pinnassa vielä pari tuntia onnettomuuden jälkeen."

 

Miehistö oli: Ohjaaja luutn. Pinomaa Erkki, tähystäjä luutn. Lång Karl-Bertil, sähköttäjä korpr. Vahvelainen Esko ja kk-ampuja korpr. Joutsenvirta Jorma. (Lentolaivue 44)

 

Tuon ylläolevan mukaan koneen bensiini paloi vedessä monta tuntia, joten sitä ei tuntuisi kyllä löytyvän koneesta. Pommeista on vaikea sanoa mitään, joskin kone on räjähtänyt pintaan osuessaan. Osa niistä voi olla toki pohjassa, ja hyvä että asia tutkitaan. Onko tietoa, minkälainen pommikuorma tuolla lennolla Junkers Ju-88-koneessa oli? Koneessa käytettin useita kokoja maaleista riippuen. Tässä tapauksessa on ollut tarkoitus pommittaa taloryhmiä, ajoneuvoja ja joukkoja, joten tulee heti mieleen, että ehkä kaikkein isoimpia eli 500 kilon jytkyjä ei mukana ollut. Vai oliko sittenkin? Onko kellään tietoa lisää?

 

ps. Matti Hämäläisen Lentolaivue 44-teoksessa varmaan on tapauksesta kerrottu, kirjaa ei nyt vain ole tässä käsillä.

 

Tässä linkki tapauksesta: siinä mainitaan, että pommit eivät olisi räjähtäneet.

 

http://www.karjalanheili.fi/index.php?Lehti%5Bluejuttu%5D=3636

 

Vielä sen verran tietoa juuri tuosta JK-254:sta, että se valmistui Henschelin tehtailta, joka valmisti sarjanumeroiltaan 88-3001-3999 välissä olevat Ju-88-koneet:

 

Ju88-A4, 883883 (LL)

LUFTWAFFE, DJ+TC

ILMAVOIMAT, JK-254, 10.04.43, crashed 01.07.44

 

Jukka

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalaisilla oli myös 1000kg pommeja junkersiin, ainakin olen nähnyt kuvia kun joskus tuli suomalaisten junkersien tarinoita luettua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hämäläisen Matin kirjassa on hyvä kertomus kyseisestä onnettomuudesta.

Mutta on vaan niin pitkä selostus, etten jaksa kirjoittaa (ainakaan tänään) mutta jos huomenissa laittaisin tietoa lisää...

Johtokoneen siipikone oli kuitenkin kyseessä ja pommeja oli n. 24x500kg, tai 24x250kg.

Laitan lisää,kun luen ajatuksen kanssa kertomuksen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta pommikuormasta ei ole varmuutta, tuo Tarmon mainitsema pommikuorma koski edellistä lentoa, joka suoritettiin illalla 30.7. Portinhoikkaan kahdellatoista Ju:lla.

 

JK-254:n putoaminen sattui seuraavalla lennolla, koneiden startattua klo 0.50 heinäkuun 1. päivän puolella. Lento oli Pinomaalle toinen sotalento, ja miehistöä vähän arvottiin ennen lentoonlähtöä koska epäiltiin ettei 254:sta saada tankatuksi riittävän ajoissa. Ensimmäisellä lennolla Pinomaata opastivat kokeneet Uotinen (täh), Malmberg (sähk) ja Mäkelä (kk).

 

Koneesta yritettiin ilmeisesti hypätä, koska silminnäkijähavaintojen mukaan koneesta putosi jotakin ennen veteen syöksyä. Kyseessä oli joko ala- tai yläluukku kk:ineen. Pommeista mainitaan: "Tiettävästi pommit ovat edelleen paikalla".

 

Hämäläisen kirja on hankinnan arvoinen.

 

Edit: pistinpä Jukalle privaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtokoneen siipikone oli kuitenkin kyseessä ja pommeja oli n. 24x500kg, tai 24x250kg.

 

Ei Junnuihin ihan sentään kymmeniä kolminumeroisen kilomäärän omaavia pommeja saanut kiinni. Pommeja koneeseen saa enimmillään 3000kg edestä. Suomalaiset usein lensivät vajaalla lastilla, jotta koneilla olisi mahdollista operoida pienemmiltä ja huonommilta kentiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei Junnuihin ihan sentään kymmeniä kolminumeroisen kilomäärän omaavia pommeja saanut kiinni. Pommeja koneeseen saa enimmillään 3000kg edestä. Suomalaiset usein lensivät vajaalla lastilla, jotta koneilla olisi mahdollista operoida pienemmiltä ja huonommilta kentiltä.

 

Tuo oli 12 Junkersin lasti Portinhoikkaa pommitettaessa, eli 1500 kg per kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan oikein, sorry epätarkkuuteni :)

Luin vaan niin kiireellä tuon jutun, että laitoin väärää tietoa...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on herroilla ja pojilla on menneet puurot ja vellit aivan sekaisin,sillä käsittelyssä aivan väärä paikka ja kone,kone josta nyt höpäjätte putosi lähdön jälkeen aivan oikein Pyhäselälle Joensuun eteläpuolelle.Liperin Tutjunniemen Talmonselän Rauanlahti on aivan muualla,tänne pudonnut Ju-88 oli vahingoittunut torjuntatulesta ja putosi ihan päiväsaikaan paluumatkalla,ottakkeepas selevää ihan ite!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen joskus vuosia sitten tuolla paikalla kaynytkin ja paikallinen versio tarinasta on kylla tuo edella esitetty pommituslennon alkumatkalla tapahtunut haaveri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuinkahan paljon metalliromua Pinomaan ohjaamasta ja toisen koneen potkurivirtaan joutuneesta Junkers-koneesta mahtaakaan todella olla enää jäljellä, kun se alunperinkin syöksyi kierteessä aivan pystyssä matalaan lahteen. Tuossa puhutaan metrin syvyydestä. Kone räjähti veteen osuessaan ja bensiini paloi... Mielenkiinnolla odotellaan.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nain eraan maalaistalon pihapiirissa noilla kulmilla muutamia vuosia sitten jonkin vanhan koneen vaurioituneita (laskuteline-?)osia. Mistahan olisivat olleet peraisin... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.poliisi.fi/poliisi/joensuu/home.nsf/PFBD/145C9BF144C69E68C22574BE0038E1BD?opendocument

 

Junkers-pommikoneen nostotyö Liperissä 15.9. – 3.10.2008

 

 

Liperin Rauanlahteen, reilun metrin syvyiseen lahteen, on pudonnut 1944 Ylämyllyltä pommituslennolle lähtenyt pommikone. Koneessa on lastina lentopommeja sekä kevyempää aseistusta, kuten konekivääreitä ammuksineen. Sotamuseon asiakirjojen mukaan koneesta on poistettu heti putoamisen jälkeen kevyempi aseistus siltä osin, kun se on ollut mahdollista.

 

Koneen tutkiminen ja pommien raivaamisen selvittäminen on tullut ajankohtaiseksi, koska matalan veden aikana koneen osia on ollut näkyvissä ja sotahistorian harrastajat ym. kiinnostuneet ovat sukeltaneet hylyllä keräten sieltä löytämäänsä materiaalia. Sukelluksista ja vedenalaisesta toiminnasta aiheutuu vaaraa sekä sukeltajille itselleen että muille ja ympäristölle.

Viranomaisilla on velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin vaaran torjumiseksi. Yleisvastuu toiminnasta on poliisilla. Sotilasräjähteiden raivaaminen kuuluu puolustusvoimien tehtäviin. Poliisi ja puolustusvoimat suunnittelevat ja toteuttavat toimenpiteen yhdessä.

 

Poliisi, puolustusvoimat ja Pohjois-Karjalan pelastuslaitos suorittavat Liperissä Rauvanselällä Talassaaren ja Rauvansaaren molemmilla puolilla vuonna 1944 pommituslennolle lähdössä olleen, veteen pudonneen Junkers-pommikoneen nostotyötä viikoilla 38 – 40.

 

Nostotyö on luokiteltu räjähdysvaaralliseksi, joten nostoalue on eristetty ja siellä liikkuminen on kielletty. Liikkumiskielto on voimassa 15.9.–3.10.2008 maanantaista perjantaihin kello 7 – 18 välisenä aikana ilman erillistä lupaa. Eristetty alue merkitään maastoon ja vesistöön. Myös alueen ilmatila tullaan merkitsemään vaara-alueeksi.

 

Työn erivaiheet voivat aiheuttaa liikkumis- ja oleskelurajoituksia 300 – 1700 metrin säteellä koneen putoamispaikasta Talassaaren vieressä. Näistä rajoituksista kerrotaan erikseen alueen asukkaille. Mikäli seututietä Liperi-Rääkkylä joudutaan sulkemaan, välillä Liperi-Arvinsalmi, tiedotetaan siitä Yleisradion kautta lähetettävillä liikennetiedotteilla.

 

Poliisi kehottaa välttämään myös kesämökeillä ja muilla alueella olevilla vapaa-ajan kiinteistöissä oleskelua kyseisten viikkojen aikana. Poliisi on myös varautunut mahdollisiin evakuointitarpeisiin räjähteitä nostettaessa ja siirrettäessä. Mikäli evakuointitarpeita ilmenee, ilmoitetaan asiasta asukkaille henkilökohtaisesti.

 

Liitetiedostona (pdf) olevasta kartasta näkyvät vaara-alueen rajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liperin Rauanlahteen, reilun metrin syvyiseen lahteen, on pudonnut 1944 Ylämyllyltä pommituslennolle lähtenyt pommikone.

 

Aika outo juttu, jos todellakin on vain reilun metrin syvyinen lahti. (Ei ole tarkoitettu piikiksi Martille vaan poliisin tiedotteeseen.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.poliisi.fi/poliisi/joensuu/home.nsf/PFBD/145C9BF144C69E68C22574BE0038E1BD?opendocument

 

Junkers-pommikoneen nostotyö Liperissä 15.9. – 3.10.2008

 

Liitetiedostona (pdf) olevasta kartasta näkyvät vaara-alueen rajat.

 

Tuohon karttaan on merkitty 1000 kg ja 500 kg paine- ja sirpalekehät. Tuo tarkoittanee siis että Junkersissa oli mukana 1000 kg ja 500 kg lentopommeja? Jos pommilasti olisi räjähtänyt maahan osuessaan niin siitä todennäköisesti olisi jäänyt jälkiä ympäristöön?

 

Toivottavasti pommit löytyvät ja ne saadaan turvallisesti pois lahukasta. Paikka ei ole varsinaisesti minkään vilkkaan veneilyreitin varrella mutta aika epämiellyttävän lähellä sellaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLEn aamu-tv:ssä TV1 tänään klo 7.50 Liperissä nostetaan pommikonetta järvestä.

 

Karjalainen uutisoi myös aiheesta: http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_maakunta/junkerspommikoneen_nosto_alkaa_tänään_liperissä_4629540.html

 

Kihlakunnan poliisilla ei ole tarkkaa tietoa pommilastista. Jos sieltä löytyy räjähteitä niin suunnittelevat siirtävänsä syvemmälle tuhoamista varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö ne pommitki voi mennä rikki siinä missä lentokonekin. Kuuttasataa puolentoista metrin syvyiseen veteen ?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.karjalainen.fi/scripts/edoris/edoris.dll?tem=lsearchart&search_iddoc=4658779

 

Karjalaisessa 26.9.2008 oli uutinen Tutjun Junkers 88:n jäänteiden nostosta, jossa mainittiin: "...löytynyt muun muassa 20-millinen lentokoneen tykin ammus." Jotain erikoista tässä löydössä? On todellakin!

 

 

Ei kuulu joukkoon

 

Suomalaisten Ju88:eissa ei ollut 20 mm aseita. Kyseinen löytö ei siis kuulu tähän koneeseen. Mikä se sitten on? Jos 'ammus' on pelkkä luoti, eikä patruuna, se saattaisi olla vaikka IT:n osuma Junkersiin.

 

Suomalaisia koneitahan ampuivat paitsi vastapuolen ilmatorjunta ja hävittäjät, myös oma IT, koska punailmavoimien valtavan ilmaylivoiman johdosta suomalainen kone oli paikoin lähes tuntematon näky.

 

Suomalaiset eivät yleensä käyttäneet tiiviitä pommikonemuodostelmia, jollaisessa Junkersit tuolla onnettomuuslennolla poikkeuksellisesti lensivät. Venäläiset pommikoneet taas tiettävästi harrastivat tämäntapaisia muodostelmia, joten kyseinen Junkers-osasto on saattanut muistuttaa maasta katsoen vihollisen pommitusmuodostelmaa, ja aiheuttaa väärän tunnistuksen.

 

 

IT-osuma onnettomuuden syy?

 

Joensuun tienoilla lentävä, venäläiseen tapaan ryhmittynyt pommikoneosasto olisi siis saattanut aiheuttaa ilmatorjuntapesäkkeessä väärän tulikomennon. Onnenkantamoisena arkaan paikkaan, kuten ohjaimiin tai ohjaajaan osuessaan yksikin 20 mm osuma voi aiheuttaa koneen maahansyöksyn. Tälläinen tapahtumasarja olisi sattumien summa, mutta mahdollinen.

 

Tähän astihan on kerrottu maahansyöksyn johtuneen kokemattoman ohjaajan ohjausvirheestä muodostelmalennossa.

 

Jos kyseinen luoti on IT:n ampuma, Junkersin maahansyöksyn syy saattaa siis vuosikymmenten jälkeen mennä löydön johdosta uudelleen harkittavaksi..?

 

 

J. Hartikka

 

Liperi

 

 

Liitekuva: Erikoinen saksalainen JU88:aa, jonka nokan alaosan lasiruudun läpi tosiaankin näyttää laitetun eteenpäin ampuva lentokonetykki. Tällaiset asennukset olivat kuitenkin Ju88:ien joukossa harvinaisia, eikä niitä tiettävästi ollut suomalaisten Junkerseissa.

 

Setäni Toivo Hartikka toimi sota-aikana suomalaisten Blenheim-pommikoneiden apumekaanikkona, ja hän keräsi tällöin lentokoneaiheisen kuvakokoelman. Tämä kuva on yksi kyseisestä albumista.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään