Ilkka Mäkelä

CAP-230-sarjan taitolentokoneet olleet groundattuina vuoden verran

1 viesti aiheessa

Tässä on pariin kertaan tullut ihmeteltyä, miksi CAP-231 tai CAP-232 eivät lennä taitolento-ohjelmia. Taisin vahingossa löytää selityksen.

 

Näköjään 30.08.2005 on tapahtunut taitolentokilpailuissa CAP-232:n siiven irtoaminen kesken lennon, ja Euroopan EASA on groundannut seuraavana päivänä kaikki CAP-230, CAP-231, CAP-231EX ja CAP-232-tyyppien koneet Airworthiness Directivellä F-2005-156.

 

Tässä kuussa on ilmestynyt uusi direktiivi, jonka mukaan mm. koneiden runkorakenteita on korjattava, ennenkuin niillä voidaan lentää. Direktiivi on byrokraattien kieltä, jossa CAP-koneet jaetaan ryhmään 1 ja 2, mutta jäin siihen käsitykseen, että esim. CAP-231:llä ei modifikaatiodenkaan jälkeen voi lentää taitolentokilpailuissa toistaiseksi. Lisäksi ryhmän 2 koneet, joihin sisältyy sellainen CAP-231, jolla on lennetty viimeisten 10 vuoden aikana, pysyvät groundattuina toistaiseksi? Sekavaa.

 

Ja muutostöiden tarkistukseen tarvitaan APEX Aviation-firman edustajan tarkastus.

 

Jos joku ymmärtää paremmin, niin selittäköön.

 

Ja CAP-232 pysyy ilmeisesti groundattuna toistaiseksi, vaikka yksi sivusto väittää, että siihen on löydetty korjausmenetelmä, jonka kustannukset ovat 5000 - 6000 Euron luokkaa.

 

No, loppujen lopuksi, jos konetyypissä havaitaan vikoja tai puutteita, niin pitäähän ne turvallisuuden takia tarkastaa.

 

Mitä muuten tarkoittaa "Type Q training"? Unlimited-luokan taitolentoharjoittelua?

 

http://ad.easa.eu.int/files/easa_ad_2006_0211_E.pdf

 

http://www.loop.aero/news/2006/July/12/18/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään