Aarno Isomäki

A-luokan juttu

20 viestiä aiheessa

lapinlahdelle kokoontuivat viikonloppuna a-ultraharrastajat ympäri suomenmaan. harrastajien toiveena on saada harrastus uuteen kukoistukseen vuosien hiljaiselon jälkeen. tänä päivänä lentokelpoisia a-ultria on kuulenmani mukaan jäljellä vajaa 30. paikalle kokoontuneiden kymmenien harrastajien kesken järjestettiin koulutusta, suunniteltiin tulevaisuutta uusien ilmailumääräysten suhteen ja tietysti lennettiin. paikalla oli lisäksi useita eri alojen asiantuntijoita pitämässä esitelmiään viiden päivän aikana, aina ilmailuhallinnon edustajaa myöten.

lapinlahdella tehtiin myös suomalaista ilmailuhistoriaa. tiettävästi ensimmäisen kerran tässä maassa lensi moottoroitu laskuvarjo ja siitä poistui kesken lennon moottoroimaton laskuvarjo ::)

 

tässä ensinmainittu usean kuvan voimin.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

ja tässä jälkeenmainittu.

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

olipa paikanpäällä useita sauvaohjattaviakin.

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

valtaosa oli silti näitä "lentäviä kangaspuita"

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

moottoroidun laskuvarjon miehistö oli sergei porohovin tuttavia pietarin seudulta ja olivat sitäkautta saaneet tiedon tapahtumasta. ainoa lentämällä paikalle saapunut oli sergei itse (lappeenrannasta). itse solmin tuttavuussuhteet näihin lentäjiin ja ensi kesänä onkin tarkoitus käydä vierailulla lentämässä rajantakaisessa karjalassa. terijoki, viipuri, mahdollisesti sortavala ja sokerina pohjalla lento aivan pietarin kaupungin välittömässä läheisyydessä :o

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

myös rotaxin saa käyntiin suoraan potkurista. aika pienet akut olivat yleensäkin näissä laitteissa. arviolta 6-10Ah

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

no, kun kerran traikkitapahtumassa oltiin, niin eihän sitä itsekään kehdannut jaloilta startata ;)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

PPC eli ameriikaksi powered parachute alapuolella.

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

lapinlahden lentokentän platta kävi ajoittain ahtaaksi.

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

sergei antoi mielellään kyytiä halukkaille.

 

 

 

[ attachment removed ]

 

trike ilmasta ilmaan.

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

kuvasta selviää helposti movan ja paratriken(=moottoroitu laskuvarjo=PPC) ero

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

hauskaa näyttää olevan...

 

 

 

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistämpä itsekkin muutaman pokkariräpsäisyn kyseisestä Trike-06 tapahtumasta.

 

Aluksi lauantain luennoilta

 

[ attachment removed ]

 

Tytöt ahkeroivat  puffetin puolella

 

[ attachment removed ]

 

Tytöt luisteli traikkeja katsomaan

 

[ attachment removed ]

 

EFLL

 

[ attachment removed ]

 

Raven-pilotin konttori

 

[ attachment removed ]

 

Lapinlahtelaista maisemaa

 

[ attachment removed ]

 

Nostalgisia traikkeja

 

[ attachment removed ]

 

Sergei lähdössä lennätyskeikalle Geminillään

 

[ attachment removed ]

 

Aarno on laskeutunut kuvauskeikalta

 

[ attachment removed ]

 

Ravenit valmiina lentoon

 

[ attachment removed ]

 

Oksan Timppa briefaa Aeroksen koelentäjiä

 

[ attachment removed ]

 

Jononpoikasta

 

[ attachment removed ]

 

Iltatunnelmaa

 

[ attachment removed ]

 

Keli on kuin piimää

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku vähän valottaa millaista harrastusta nuo A-luokan ultrat ovat. Ovatko millaisia ylläpitää ja mites menee euroja? Varmaan sinänsä mukavaa jos pääsee omalta pellolta liikenteeseen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tiputetaanko tuo moottoroitu laskuvarjo lentokoneesta vai miten se saadaan ylös? :laugh:

 

Moottoroitu laskuvarjo! ;D Ihan maasta lähdetään lentoon oman moottorin voimin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

tiputetaanko tuo moottoroitu laskuvarjo lentokoneesta vai miten se saadaan ylös? :laugh:

 

Moottoroitu laskuvarjo! ;D Ihan maasta lähdetään lentoon oman moottorin voimin.

 

... tässä maassa lensi moottoroitu laskuvarjo ja siitä poistui kesken lennon moottoroimaton laskuvarjo ::)

 

 

ihan tuolla alussa.. ehkä tuo laskuvarjo ei ole oikea sana mutta liitovarjo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan maasta lähdetään lentoon oman moottorin voimin.

Kyllä siinä tarvitsee toistakin omaa moottoria, nimittäin jalkoja. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen laite on PPC (Powered ParaChute) eli varjoliidintrike, ja kyllä sellainen on aikaisemminkin Suomessa lentänyt. Lensin itse 80-luvulla maailman ensimmäisellä kaupallisella PPCllä, ParaPlane-nimisellä laitteella!

 

Tämän päivän laitteet ovat todella hienoja, ja tuonkin nyt maahan mm amerikkalaiset Powrachute PPCt. Ensimmäinen kone tuli Suomeen alkukesällä, ja mikäli joku haluaa Powrachutesta lisätietoja, voi soittaa numeroon 0400-497440 tai lähettää sähköpostia: dg-products(ät)co.inet.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseinen laite on PPC (Powered ParaChute) eli varjoliidintrike

 

Tämän päivän laitteet ovat todella hienoja,

 

mikä on muuten tuollaisen ppc:n ilmanopeus? lapinlahdella havaitsimme, että esim paramania action varjoliidin eteni nopeammin, kuin venäläisten trike ::)

 

tosin he jarruttivat siipeä koko ajan lennolla. mikähän tähän oli syynä? seikka ilmenee myös oheisesta kuvasta.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Janne Matilainen kyseli a-luokan kustannuksista. Käytettyjen painopisteohjattujen a-luokan lentokoneiden eli traikkien hinnat lähtevät noin 5000 € tienoilta. Uudet maksavat alkaen noin 17 000 €, ks. esim. http://personal.inet.fi/yritys/aeros/hinnasto.htm

 

Lupakirjan hankkimiseen liittyvistä kuluista löytyy tietoa blogistani: http://taivaalle.blogspot.com/2006/04/pahveja-ja-kuluja.html

 

Tosin ensi vuonna lienee tulossa kevennyksiä näihin kuluihin, jos esim. medikaalia ei enää tarvitse ja lupakirjan sijaan hankitaan kelpoisuustodistus SIL:in kautta.

 

Vielä muutama valokuva Trike 06:sta:

 

Vauhdin hurmaa

[ attachment removed / expired ]

 

Aarno Isomäki rullaa starttipaikalle

[ attachment removed / expired ]

 

Trike parkissa

[ attachment removed / expired ]

 

Halli oli välillä täynnä traikkeja

[ attachment removed / expired ]

 

A-luokan tulevaisuus on turvattu  :thmbup:

[ attachment removed / expired ]

 

Ihan joka laskuvarjohyppääjä ei olekaan hypännyt traikista

[ attachment removed / expired ]

 

Hyppy meni hienosti

[ attachment removed / expired ]

 

Iltaisin savusauna teki hyvää

[ attachment removed / expired ]

 

 

Lisää valokuvia tapahtumasta:

http://picasaweb.google.com/jarmo.ollikainen/Trike06PasiKannasmaa

http://picasaweb.google.com/jarmo.ollikainen/Trike06JarmoOllikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaaha, aattelinkin noiden Aarnon kuvien jälkeen, että oli tutun näköinen tuo hyppääjä, ja Annihan se taisi ollakin.

 

 

Näitä erilaisia ilmailumuotoja pitäisi vähän rajoittaa, kun tälläkin hetkellä tekisi mieli hommata niin riippuliito-, moottorivarjoliito-, purjelento-, kuin A- ja B-luokan ultrapahvitkin. Kalliiksi käy.  :) Ja toki kelpaisi PPL:kin, mutta tällä hetkellä valinta osuu johonkin noista aiemmista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama vika rahikaisella. Mielelläni sekakäyttäisin erilaisia ilmailulajeja, mutta rahan niukkuuden vuoksi on pakko rajoittaa aktiivilentämistä korkeintaan kahteen lajiin. Taivaalle -blogissa pyrin tuomaan esille useita itseäni koskettavia ilmailun muotoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama vika rahikaisella. Mielelläni sekakäyttäisin erilaisia ilmailulajeja, mutta rahan niukkuuden vuoksi on pakko rajoittaa aktiivilentämistä korkeintaan kahteen lajiin. Taivaalle -blogissa pyrin tuomaan esille useita itseäni koskettavia ilmailun muotoja.

Niinpä... hyvin paljon Suomessa ilmailussa jäädään, yhden ilmailulajin "taakse" ja yleinen käsityshän Suomessa on, että ysilöidään ilmailijoita, eli hän on ultra lentäjä ja hän taas hyppää laskuvarjolla jne, jne...

 

Tähän syynä on totisesti Suomen ilmailukulttuuri ja erittäin raskas byrogratia ja usein juuri tuon byrogratian pyörittäminen, että kaikki pahvit olisivat laillisesti voimassa on Suomessa kallista ja aika mahdotonta.

 

Luulisin, että tämäkin tulee muuttumaan Suomessa, jo uusi ilmailulakikin antoi siitä osviittaa, joskin vähän "niin ja näin".

Kuitenkin on ilo huomata, että wannabee moni-ilmailijoita Suomesta löytynee enemmän ja enemmän ja positiivistä asennetta kaikkeen uuteen. Olemme Suomessa kuitenkin vielä todella kehitysmaa ilmailukulttuurissa ja harrastajamäärissä, mutta kaikki muuttuu ja hyvä niin. :thmbup:

 

jj_suokin_muurieilla1_290706.jpg

jj_suokin_muurieilla2_290706.jpg

jj_suokin_muurit1_290706.jpg

i_suomenlinnan_paalla2_290706.jpg

 

Ja pakolliset kuvat, kun valokuva kategoriassa ollaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä... hyvin paljon Suomessa ilmailussa jäädään, yhden ilmailulajin "taakse" ja yleinen käsityshän Suomessa on, että ysilöidään ilmailijoita, eli hän on ultra lentäjä ja hän taas hyppää laskuvarjolla jne, jne...

 

Tähän syynä on totisesti Suomen ilmailukulttuuri ja erittäin raskas byrogratia ja usein juuri tuon byrogratian pyörittäminen, että kaikki pahvit olisivat laillisesti voimassa on Suomessa kallista ja aika mahdotonta.

 

Puhutaanko tässä meikäläisen byrokratian laajudessa tosissaan vai onko kyse siitä ettei tiedetä millaista muualla on? Ranskalaiset ovat bannanneet ultrat valvotusta ilmatilasta, jenkkien LSA-luokka on todella mopoultraluokka, belgialaiset eivät saa myydä experimental-konettaan kenellekään, sveitsiläiset joutuvat laskettamaan x-luokan koneiden lujuuslaskut sveitsiläisillä insinööreillä, Israelissa ja Kyproksella vaaditaan plaani VFR-lennoille 10 päivää ennen, venäläisillä on Moskovan ja Pietarin ympärillä 250 km säteinen ympyrä jossa matkalennot ovat VFR-ilma-aluksilta kiellettyjä jne.

 

Itse lentelen lähinnä kiinteäsiipisillä (PPL, MGPL ja GPL ja tulevaisuudessa UPL), mutta niiden ylläpito on minusta ollut naurettavan helppoa ja halpaa. Sillävälin UPL A-luokka on kärsinyt kyllä, mutta aikajänne on ollut melko lyhyt, reilut 10 vuotta. Määräykset perustuvat pitkälti siihen, miten tulevaisuus nähtiin tuolloin, mutta ennustaminen on hyvin vaikea laji, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Ei voida olettaa, että lakia muutetaan oitis uusien virtausten myötä suuntaan tai toiseen.

 

Mutta tilanne on näin hyvä. Valvonnan siirtäminen liiton piiriin voi lisätä kuluja ja samalla kentän marinaa, mutta katsotaan nyt miten siinä tulee käymään. Toivottavasti ainakin A-luokka kokee uuden tulemisen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, enitenhän sitä maailmaa saa avarrettua menemällä myös joskus ihmettelemään toimintaa siellä platan toisellakin reunalla missä Ne Toisen Lajin Ilmailijat pitävät majaansa..  :)

 

Esim. MOVAilu voisi olla oikeasti kivaa.

 

//Tuomas

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla