Harri Koskinen

kuvausretki Dubliniin 13.7. (28 kuvaa)

14 viestiä aiheessa

Puolentoista viikon mittaisen Englannin turneeni aluksi kävin päivän kuvausretkellä Irlannin Dublinissa. Ryanairin tarjouksessa ollut menopaluulippu maksoi kaksi Englannin pennyä eli vajaat kolme eurosenttiä. Veroineen lipun hinnaksi tuli kuitenkin noin 30 euroa ja matkat Lontoosta Stanstedille tuplasivat tuon hinnan.

 

Koneeni Boeing 737-800 EI-DAK saapui tyhjänä (?) Stanstediin.

[ attachment removed ]

Tätä kuvaa ei olisi saanut ottaa! Stuertti huomatti koneeseen noustuani "next time no photography at the apron".

[ attachment removed ]

Ryanairin turvaohjetarra istuimen selkänojassa.

[ attachment removed ]

Huolletaanko Blue1:n Avrot Stanstedissä? Koneeseen noustessani aamuvuoro Helsinkiin nousi ilmaan, mutta rullatessa OH-SAI oli huoltohallin edustalla.

[ attachment removed ]

Lentoreittimme kulki Manchesterin kentän vierestä.

[ attachment removed ]

Dublinin kiitotien 28 pitkässä finaalissa. Olin valinnut istuinpaikkani strategisesti kuvausta ajatellen.

[ attachment removed ]

Tämä värikäs putte palvelee nykyisin palo- ja pelastusharjoitteluvälineenä. Onkohan Ryanairin entinen Boeing 737-200?

[ attachment removed ]

Ensimmäisen spottauskuvani otin jo koneeni ikkunan läpi. Ryanairin Cable & Wireless -logojetti EI-CSC.

[ attachment removed ]

Boeing 737-800 EI-DHF kuvattuna Ryanairin parakkiterminaalista pääterminaaliin johtavan käytävän ikkunan läpi.

[ attachment removed ]

Päästyäni kiitoradan varteen oli radan suunta muuttunut 10:ksi. Neljän vuoden takaiselta tutulta kuvauspaikalta näkymä oli tällainen viime vuonna korotetun aidan takaa. FlyNordicin MD-80 SE-RDT.

[ attachment removed ]

Nousevat koneetkin olivat hieman liian korkealla. Swissin Airbus A320 HB-IJO.

[ attachment removed ]

Kun ajoittaisesta myötätuulikomponentista huolimatta rata ei tuntunut vaihtuvan, niin piti alkaa etsiä hieman parempaa kuvauspaikkaa. Seuraavaksi radan keskivaiheilta löytyi tällainen. Aer Lingusin A330 EI-EWR nousussa.

[ attachment removed ]

Tuokin paikka oli hieman hankala, koska piti kuvata matalan vanhan aidan ja piikkilangan välistä. Niinpä päätin jatkaa matkaa lähemmäksi radan 10 lähtopaikkaa. Sieltä löytyikin tien toiselta puolelta ihan uusi maavalli!

[ attachment removed ]

Näkymä vastakkaiseen suuntaan.

[ attachment removed ]

Vallilta sai myös actionkuvia. Ryanairin EI-CSO polttaa rajusti kumia.

[ attachment removed ]

Aer Lingusin A320 EI-DEP.

[ attachment removed ]

Eirjetin A320 EI-DIJ.

[ attachment removed ]

Aer Arannin ATR 42 EI-CBK.

[ attachment removed ]

Aer Arannin ATR 72 EI-RED.

[ attachment removed ]

Tämän Learjet 45:n tunnus N5009T lienee väliaikainen, koska pyrstössä on Irlannin lippu. En löytänyt netistä mitään tietoa tästä koneyksilöstä.

[ attachment removed ]

Learjet 60 EI-REX polttaa kumia.

[ attachment removed ]

Bombardier Global Express N338TP nousussa.

[ attachment removed ]

Loftleidir Icelandicin Boeing 757-200 TF-FIW:

[ attachment removed ]

Näin ensimmäisen kerran Saab 340:n British Airwaysin väreissä, operaattorina Loganair, G-LGNB.

[ attachment removed ]

Viime joulukuussa EFHK:lla vieraillut Dubrovnik Airlinesin MD-80 9A-CDA on nyt liisattu Aviajetille.

[ attachment removed ]

Air Contractorsin A300-rahtikone EI-OZA.

[ attachment removed ]

Sitten olikin jo aika tunnin paluukävelylle takaisin terminaaliin. Ryanairin Boeing 737-800 EI-DAG lähdössä terminaalista.

[ attachment removed ]

Ryanairin jonotusohje.

[ attachment removed ]

Kuvaukseen perillä jäi aikaa noin kuusi tuntia ja matkoihin kului kaikkiaan noin 13 tuntia, mutta kyllä kannatti!

 

EDIT: Typoja korjattu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avrot käyvät siellä Stanstedissä C-checkeissä. Taitaa inkkari olla palaamassa kotiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista maavallikuvista ei ihan selvinnyt, että millainen matka baanalle on. Eli millaiset millit riittää? Esimerkkinä vaikkapa nyt Learjetti, joutuuko kroppaamaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin, että tuo RWY10:n pään maavalli on ollut siellä aiemminkin, nyt ovat vaan korottaneet sitä. Viime kesänä siellä ainakin oli valli melko pitkälle. Sehän on tietysti erinomaista toimintaa, jos samalla kun korotetaan aitoja, korotetaan näitä valleja. ;)

En kyllä ihan tarkalleen muista, menikö valli viime kesänä ihan RWY10:n TDZ tasalle.... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

200 mm (x 1,5) riitti Learjetille, eikä kuvaa ole kropattu muuten kuin a.netiä varten. B737:lle riitti 105 mm ja A300:n sai juuri ja juuri mahtumaan ruutuun 80 mm:llä. Eli etäisyys on lyhyempi kuin EFHK:lla 22R:n lähtöpaikalla.

 

Tuon maavallin molemmilla puolilla oli aita, tien puolella se on pensaiden sisällä. Valli ei ollut vielä itäpäästään viimeistelty. Minulla on pieni pelko, että sitten kun se saadaan valmiiksi, niin pääty vedetään kiinni aidalla. Brittein saarilla näyttää olevan tapana yleensä aidata tyhjät tontit yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvasarjassasi ollut sininen Learjet 45,  N5009T alkoi sen verran vaivaamaan, että piti kaivaa kirjahyllystä lähdekirjallisuutta apuun (Jp BizJets&Turboprops 2006) Tuo ym. rekisteri on ennen ollut käytössä Irish Air Corps:n nykyisellä Learjet 45:llä, jonka reg nykyisin 258 cn 45-234, joka taannoin vieraili Helsingissäkin, eli tuosta Irlannin lipusta päätellen olisikohan tuo tulossa Irish Air Corps:lle?, anteeksi että sekaannuin asiaan, mutta tuo verran löysin tietoa ko. rekisterillä...8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin taitaa tosiaan olla väliaikainen rekisteri, kun hankalasti löytyy tietoa. FAA:n rekisteri ei kerro mitään muuta kuin, että tuo numero on ollut varattuna Learjet inc jo vuodesta 1991 lähtien. Olisiko siis siirtolentoja varten?

 

Sitten kun jatkaa etsimistä, niin löytyy tälläinen sivu http://www.oy-reg.dk/register/OY-.html?id=5419 tämän jälkeen voikin suunnata Tanskan rekisterisivuille ja selviää että tuo kone on rekisteröity reilu pari viikkoa sitten OY-OCV:ksi http://dcaa.slv.dk/natregister/index.php?show=OY-OCV

 

Toki tuossa tapauksessa en jaksaisi ymmärtää mitä tuo Irlannin lippu tekee peräsimessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki tuossa tapauksessa en jaksaisi ymmärtää mitä tuo Tanskan lippu tekee peräsimessä.

 

Tanskan lippu...?  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu sorry sekaannus. Kun kirjoittaa koko aika Tanskasta ja pitäisi kirjoittaa Irlannin, niin... Kyllä minä luulin kirjoittaneeni Irlannin, mutta ei näköjään käsien ja aivojen yhteistyö ole kunnossa ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa irlantilaisissa bisnesjeteissä näytti olleen aivan samanlainen lippu, jopa yhdessä Aruballe rekisteröidyssä Citation X:ssä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa irlantilaisissa bisnesjeteissä näytti olleen aivan samanlainen lippu, jopa yhdessä Aruballe rekisteröidyssä Citation X:ssä.

 

Paddyt ovat siis melko patrioottista kansaa...?, Cheers... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla