Guest Tianyu

High altitude

4 viestiä aiheessa

Terve,

 

tuossa kun käytiin koulun kanssa vähän matkustelemassa niin päädyttiin nousemaan ja laskeutumaan kahteen korkeeseen lentokenttään. Base oli muistaakseni joku 2200m ja toinen 2400m tai niin sanoi GPS.

 

Nousu: Koneen kesti aika pitkään saavuttaa Vr nopeus... laipasta en ole varma, mutta oon aika varma että oli vitosessa. (koneenna B737)

 

Lasku: Hyvin pomppuissa ja ilmassa aika usein spoilereita.

 

Tuossa tulikin mieleen, että onko kellään tietoa high-altitude take-off proseduureista? Ja lasku proseduureista? Olisi mielenkiintoista tietää mitä ne pojat oikein teki sit siel ohjaamos... ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuossa tulikin mieleen, että onko kellään tietoa high-altitude take-off proseduureista? Ja lasku proseduureista? Olisi mielenkiintoista tietää mitä ne pojat oikein teki sit siel ohjaamos... ::)

 

En asiasta mitään ymmärrä, mutta rohkea arvaukseni on, että koneella noustaan ja lasketaan samalla tavalla kuin muillakin kentillä, mutta käytetyt nopeudet vain ovat erilaiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Muistan opiskeluajoilta eräästä harjoitustyöstä, että myös lentokenttien mitoitusarvoissa joudutaan ottamaan huomioon kentän korkeuden (ilman tiheyden) vaikutus kiitotien (minimi)pituuteen. Pituuden määrittämiseen käytetään ao. lentokentän "mitoituslentokonetta" eli jollain perusteella määritettyä/arvattua suurinta lentokonetta, joka siellä operoipi.

 

Tämä ei tosin liittynyt alkuperäiseen kysymykseen, mutta nice-to-know... :)

 

T: Vesa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmantiheydestä on juuri kysymys eli vaatimukset kohdistuvat moottoreihin ja siiven aerodynamiikkaan. Paitsi kentän korkeus myös ilman lämpötila vaikuttaa ilman tiheyteen, ts. harvamolekyylinen ilmamassa kuumalla tai korkealla vaatii tehoreserviä (täyttä optimiolosuhteiden käsikirjanmukaista tehoa ei saada ulos) ja tietty sakkausnopeus nousee eli lähtökiito pitenee. Yksi kuuluisa ja kaunis simuun löytyvä korkeita kenttiä varten suunniteltu matkustajakone on Vickers VC10. Eli paha paikka; lisää vauhtia tarvittaisiin mutta puhkupuolella hengästytään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään