Guest OldCrow

MiG-onnettomuudet; MG-117, MG-128 ja MG-122...????

21 viestiä aiheessa

Tsekki poliisimies aloittelee artikkeliaan suomalaisista MiG-21:stä. Lupasin avittaa kuvallisesti ja vastaamalla hänen kysymyksiinsä. Muutama muistiaukko vaivaa itseänikin, joten kysyn teiltä seuraavaa:

 

1. MG-117:n onnettomuuden syy 05.11.1991 Sotkamossa? Pilotin nimi?

 

2. MG-128 onnettomuuden syy on muistissa ( Tammisaari 11.11.1992 ), mutta ohjaajan nimi unohtunut....oliko Väresmaa ?

 

3. MG-122 onnettomuuden syy Maaningalla 22.03.1995?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-MG-117:n onnettomuuden syy oli yölennolla, Sotkamossa sattunut laskutelinevika. Ohjaaja hyppäsi loukkaantumatta.

-MG-122:n onnettomuuden syy oli moottorin syttyminen tuleen vian vuoksi, lentäjä hyppäsi loukkaantumatta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Tuo Akin listahan täydentää hyvin Kohtalokkaat lennot 1945-88 kirjaa. Muistaako kukaan MG-117:stä hypänneen pilotin nimeä...Nieminen ?

 

Pari vuotta sitten oli  vielä kaikki wanhat lehtileikkeet 70-luvulta lähtien tallella, mutta emännän määräyksestä tuli kaikki heitettyä roskiin... :P. Siellähän ne olivat kuvat, nimet ja onnettomuuspiirrokset iltapäivälehdistä ja päivälehdistä ( SS & HS ).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos! Tuo Akin listahan täydentää hyvin Kohtalokkaat lennot 1945-88 kirjaa. Muistaako kukaan MG-117:stä hypänneen pilotin nimeä...Nieminen ?

 

 

 

Niemelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

-MG-117:n onnettomuuden syy oli yölennolla, Sotkamossa sattunut laskutelinevika. Ohjaaja hyppäsi loukkaantumatta.

-MG-122:n onnettomuuden syy oli moottorin syttyminen tuleen vian vuoksi, lentäjä hyppäsi loukkaantumatta.

 

Tässä MG-177:n tapauksessahan nokkapyörä tuli vain osittain ulos (tai ei ollenkaan), koneen lähestyessä Rissalaa. Ohjaaja hyppäsi keulapainoiseksi trimmatusta koneesta, mutta kone menikin balanssiin, kun ohjaajan ja heittoistuimen paino poistui nokilta. Kone lensi ilman ohjaajaa Sotkamon seuduille saakka ja putosi metsään.

 

Muistaakseni joku Ritola niminen ohjaajakin olisi joskus poistunut heittoistuimella työpaikaltaan. En vaan muista oliko kone MIG vai Hawk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille. Lista on nyt kunnossa. Ritola taisi tehdä "Ritolat" Hawkista. Ja losses tietenkin, You Thanks!

 

-JJ-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos vielä englannin kieliasua haluaa viilata, niin englanniksi numero 1 on kai No. 1...

 

Ja kaikki verbit pitäisi olla yhtenäisyyden takia menneessä aikamuodossa.

 

Jos siis jotain korjaisin, niin:

 

MG-80: No. 4 ...Leader and No. 3 also almost crashed.

 

MG-62: power lines (tai power cables) (tuplaW, plus ymmärrettävämpi termi ainakin jenkiksi)

 

MG-79: cut the fuselage into two separate parts (ehkä parempi?)

 

MG-139: which hit the swamp at 1000-1100 Km/h. Haikonen died??

 

MG-120: made a hole in the fuselage

 

MG-128: flight in bad weather .....pulled the stick though

 

Tässä siis ne muutokset, jotka tekisin lyhyen tarkastelun perusteella, tietämättä tapauksista sen enempää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lista näyttää omasta mielestäni aika hyvältä niinkuin Ilkka sen teki, mutta silmään pisti (auts...) tuo "almost crashed". Se on vähän niinku "almost survived", ei semmosta usein näe. Kantsisko käyttää jotain muuta tapaa sanoa sama asia...."limped home"....."made it home, even though seriously damaged"...tai jotain.

 

...vain mielipide... :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota noin, onhan tuossa kaikkea:

"made a hole in the fuselage" = "uncontained engine failure, a projectile punctured the fuselage"

Suomessa ei juurikaan ole "swamp"-tyyppisiä soita, johon uppoaa huomaamatta vaikka katerpillari tai pari. Suomen suot ovat "bog"-tyyppisiä, ja tuossa ei voi käyttää "the"-artikkelia, vaan sanotaan "hit boggy ground". Jos henkilö kuolee lentokoneonnettomuudessa, hän on "killed", ei pelkästään "died", koska kuolema oli varmasti väkivaltainen. MG-80 voisi olla "X and Y narrowly avoided a disaster".

Tämä oli lähinnä demo siitä,  miten hankalaa oikea kääntäminen on.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaisi varmaan tsekin (ja muidenkin asiasta kliinnostuneiden) hankkia Jyrki Laukkasen erinomaista hiukan parempi kirja "MiG-21 Suomen Ilmavoimissa". Siinä on, muun tiedon muassa, kerrottu jokaisen koneyksilön yksityiskohtainen historia. Saatavuudesta en tiedä, mutta Apali Oy on kustantaja, sieltä kannattanee ainakin kysellä, ellei muualta löydy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa ei juurikaan ole "swamp"-tyyppisiä soita, johon uppoaa huomaamatta vaikka katerpillari tai pari.

 

Ai Suomessako ei ole märkiä rämeitä?

 

EDIT: No onhan siellä sana "juurikaan" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suomessa ei juurikaan ole "swamp"-tyyppisiä soita, johon uppoaa huomaamatta vaikka katerpillari tai pari.

 

 

Onhan nuita Caterpillareita ja muunkin merkkisiä maansiirtokoneita tullut kuljettaja "uran" aikana revittyä ylös pohjois-suomen kurakoista. Osan koneiden olinpaikasta tehtiin johtopäätökset siitä, mihin telanjälki loppui. Olivat joskus useammankin päivän savotoita. Kohdalleni ei osunut yhtään tapausta, joka olisi vaatinut ihmishenkiä, mutta niitäkin on muutama. :'(

 

Tosin tuo sana "juurikaan" on melko lähellä totuutta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi vaimo ei vielä ole päässyt käsiksi lehtileikearkistoon  :P

 

Tässä pikaisesti arkistoista kaiveltuna MG-117:n tapaus (Savon Sanomat & Hesari).

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Lisää kokosivun juttujakin olisi ollut, mutta kun eivät mahdu A4-kokoiseen skanneriin  :(

 

Taisi olla tämä tapaus muuten ensimmäinen, jota media seurasi erittäin laajalti, ehkä juuri tapahtuneen Neuvostoliiton hajoamisen (ja myös potentiaalisen vaaratilanteen) takia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

nostampa tätä vanhaa aihetta. Tänään töissä tuli puhetta tapahtuneesta(?) Onnettomuudesta, jossa koneena olisi väittämän mukaan ollut mig21. Onnettomuus on väittämän mukaan tapahtunut Kuopiossa joskus 80-90 lukujen taitteessa. Lentäjä on poistunut toimistostaan heittoistuimella virhearvion seurauksena ja kone on jatkanut matkaansa. Tutkin tuossa pudonneita migejä ja ainakin mg64:n kohtalo on vielä hämärän peitossa. Pitääkö tämä juttu paikkansa, vai jääkö tämä vain jutuksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää kyseenalaista tietoa tuli onnettomuuteen liittyen.

 

Moottorivika olisi ollut kyseessä ja kone lensi tyhjänä jonnekin kajaanin tietämille. Lentäjä suunitellut koneen maahansyöksypaikan, unohtaen laskelmissaan vähentää oman painonsa ja näinollen kone lensi pitkään tyhjänä. Eräs vanha parta kertoi vielä nähneensä tahkolta tuon koneen, joten olettaisin valoisan ajan olleen kyseessä. Ei natsaa MG-117:n kanssa, myöskin tapahtumapaikka eri. Mitenkäs MG-120 tai MG-122? Noista tiedossa on se, että moottorivika/palo ja lentäjä pelastautunut heittoistuimella.  Siihenpä se sitten jääkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottorivika olisi ollut kyseessä ja kone lensi tyhjänä jonnekin kajaanin tietämille. Lentäjä suunitellut koneen maahansyöksypaikan, unohtaen laskelmissaan vähentää oman painonsa ja näinollen kone lensi pitkään tyhjänä. Eräs vanha parta kertoi vielä nähneensä tahkolta tuon koneen, joten olettaisin valoisan ajan olleen kyseessä. Ei natsaa MG-117:n kanssa, myöskin tapahtumapaikka eri. Mitenkäs MG-120 tai MG-122?

MG-117 heittoistuinhyppy 5.11.1991 klo 17.50 Nilsiässä, kun nokkateline ei tullut ulos. Kone lensi tyhjänä Sotkamon Losovaaraan.

 

MG-120 Juankoski ja MG-122 Maaninka.

 

Kannatan 117:aa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MG-117 heittoistuinhyppy 5.11.1991 klo 17.50 Nilsiässä, kun nokkateline ei tullut ulos. Kone lensi tyhjänä Sotkamon Losovaaraan.

 

MG-120 Juankoski ja MG-122 Maaninka.

 

Kannatan 117:aa.

 

Terv,

 

Kössi

 

 

Minä kiitän näistä tiedoista. Tämä lienee tällä selvä.

 

-Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään