Antton Rintala

norm. pienkoneen moottori.. -kysymys

42 viestiä aiheessa

elikkäs kun tuo haave on ollut jo pitkään että joskus rakennan oman koneen kunhan saan suoritettua PPL:n, ja nyt (jo ???) olen ruvennut suunnittelemaan ulkonäköä/tms. ja keksin ruveta aloittelemaan jonkin näköistä pienoismallia isoisän verstaassa. yritän tehdä siitä mahdollisimman tarkan (ulkonäkö voi muuttua vielä monta kertaa usean pienoismallin yhteydessä) myös moottori osan suhteen.. kokoa sille ei tule olemaan kuin joku 20cm (pituus) tai vähän enemmän ja kärkiväli joku tuohon sopiva.. joten nyt se kysymys: kuinka iso (vaikka nyt cc = kuutio) tuollaisen, otetaanpa nyt vaikka vanha cessna 150 tai muun yleisen pienkoneen, on (tilavuudeltaan)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovat on suunnitelmat :)

 

C150:ssä on about 3.76 litran mylly (esim. Lycoming O-230)

C150:ssä yleisin mylly on O-200 mutta O-320:siäkin on jokunen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä on! Siksi se 152:n kulkeekin vähän paremmin...

 

EDIT: Jos haluaa muutakin moottoritekniikkaa miettiä, niin ultrapuolella paljonkäytetty Rotaxin 912ULS tuottaa tuon saman 100hp kuin O-200:n.

Paljoko lie rutaxin iskutilavuus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pitää sitä joku haavekkin olla ;)

 

Se on oikeata puhetta.

muuten, nuo luvut ovat moottorin tilavuuksia kuutiotuumina, nuo 235 yms.

 

O = ottomoottori ,  ( kaasarilla )

I  = ruisku

T = turbo

G = alennusvaihde

S = super ahdettu ( esim. mekaanisesti ahdettu )

 

esim: GTSIO 540 , nyt osaat tulkita tuonkin

 

lisäys: kun moottorityypin perässä on kirjain ja lukuyhdistelmä, tarkoittaa se peräkoneiston, eli apulaitteiden asennusta

 

0 235 L4E ( ihan hatusta vedetty esimerkki)

 

tsemppiä harrasteellesi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuo O kirjain tule Opposed Cylinder eli siis vastaiskumoottori a.k.a bokserimoottori?

 

Voipi olla tuo O-kirjain sieltäkin raapastu. samaan sukuun menee.

 

Lentokoneissa ei ole boxer-moottoreita, vaan jos ihan tarkkoja ollaan niin 180asteen v-moottori. Siinä kun on joka pytyllä oma kiertokanki omalla kampuran kaulalla.

Boxerissä ne vastakkaiset ovat samalla kaulalla.

Boxerissa on pytyt vastakkain, lekomoottoreissa limittäin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voipi olla tuo O-kirjain sieltäkin raapastu. samaan sukuun menee.

 

Lentokoneissa ei ole boxer-moottoreita, vaan jos ihan tarkkoja ollaan niin 180asteen v-moottori. Siinä kun on joka pytyllä oma kiertokanki omalla kampuran kaulalla.

Boxerissä ne vastakkaiset ovat samalla kaulalla.

 

Olkoon sitten näin, mutta eikö edelleen tuo O kirjain tule siitä Opposed cylinder termistä? ::)

 

Edittiä, Jaska näköjään muuttikin jo omaa viestiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoon sitten näin, mutta eikö edelleen tuo O kirjain tule siitä Opposed cylinder termistä? ::)

 

Sovitaan näin.  ;D  Oon muuten ikäisekseni aika nopea  ;D

meniks muut oikein?  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

S kirjaimen parempi suomennos vois olla vaikka mekaaninen ahdin.

 

ahtimen "merkki" on T ja S  tarkoittaa tuossa yhteydessä yliahdettua konetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

vois olla ahtimen "merkki" mutta kun tarkoittaa tuossa yhteydessä yliahdettua konetta.

 

Ööö..Nyt meni ohi niinkuin meikäläisen maalinlaskut. Mikä termi on yliahdettu kone? T kirjain tulee sitten Turbocharger sanasta eli  pakokaaasuahtimesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö..Nyt meni ohi niinkuin meikäläisen maalinlaskut. Mikä termi on yliahdettu kone? T kirjain tulee sitten Turbocharger sanasta eli  pakokaaasuahtimesta.

 

T-kirjain tulee , kuten sanoit ahtimesta = turbosta = turboahtimesta.

 

S. Super Charger  ;)  Yliahdettu, sillä saa siis tehovivuilla startissakin yli baarin paineita, ne on tosin yksiköity elohopeatuumiin, ettei olis liian helppoa. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

T-kirjain tulee , kuten sanoit ahtimesta = turbosta = turboahtimesta.

 

S. Super Charger  ;)  Yliahdettu, sillä saa siis tehovivuilla startissakin yli baarin paineita, ne on tosin yksiköity elohopeatuumiin, ettei olis liian helppoa. ;)

 

 

Voi teitä vanhoja kettuja, mikset Jaska käyttäis termiä mekaanisesti ahdettu. No taas oppi uusia termejä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään:

A = aerobatic (kuivasumppuvoitelujärjestelmä)

AE = Christen taitolentovoitelujärjestelmä

L joka tarkoittaa vääränkätistä konetta  ;D

 

LTIO moottori siis pyörii erisuuntaan kuin TIO

 

Lisäksi tuohon tyyppi ja kokomerkinnän perään tulee apulaitteiden eri vaihtoehdot (kuten Jaska mainitsikin) ja myös kampiakselin mahdollisten dynaamisten vastapainojen tiedot

Esim AEIO-360-A1B6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi teitä vanhoja kettuja, mikset Jaska käyttäis termiä mekaanisesti ahdettu. No taas oppi uusia termejä  ;D

 

Minkäs vanha kettu marjoilleen voi, happamia. ;D

 

Voinpa hyvinkin käyttää tuota termiäsi, ei se vikaan mene. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

muuten, nuo luvut ovat moottorin tilavuuksia kuutiotuumina, nuo 235 yms.

 

 

Hatusta muistellen kertoimella 16,387 muuttuvat kuutiosenttimetreiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laikkominki käyttää ahdetusta (turbosta) kirjainta T, kontimenttaali vastaavasti ahdetusta kahta kirjainta TS. Miten lie keksineet kirjaimet, ensimmäinen on "vain" turbo, jälkimmäinen turbo-supercharged, vaikka en ole TSIO-kontimenttaalissa vielä mekaanista ahdinta nähnyt.. Tähti- ja rivimoottoreissa kylläkin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö edes tehtaalta valmistunut remmiahdettuja Contteja, mutta jälkiasennuksena saa.

 

http://lyhytlinkki.net/?2i34jb5s

 

Jösses, kun on pitkä linkki. Ei ees paha hinta 20 000 taalaa. Alkais Avgas 182:n lähdöt varmaan valkenemaan.

 

Edit:Lyhennetty linkkiä, saas nähdä toimiiko

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jösses, kun on pitkä linkki.

 

Edit:Lyhennetty linkkiä, saas nähdä toimiiko

 

Linkin voi lyhentää myös forumin sisällä seuraavasti:

 


[url=linkkisi_joka_saa_olla_vaikka_kuinka_pitkä]Tähän lyhennetty teksti/linkki[/url]

 

 

Eli lyhyesti url-tagi ja yhtäsuuruusmerkki jonka perään heti se linkki ja tagi kiinni hakasulkeella. Sitten linkkiä kuvaava teksti ja loppuun normaali sulkeva url-tagi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinpä on! Siksi se 152:n kulkeekin vähän paremmin...

 

EDIT: Jos haluaa muutakin moottoritekniikkaa miettiä, niin ultrapuolella paljonkäytetty Rotaxin 912ULS tuottaa tuon saman 100hp kuin O-200:n.

Paljoko lie rutaxin iskutilavuus?

  Rotaxin ULS moottorin iskutilavuus on 1352 kuutiosenttiä eli aika paljon pienenpi tilavuudeltaan kuin perinteiset lekomoottorit. Tuottaa 100 hp./ 5800 rpm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään